Jump to content

Kniv?

Bamse

Recommended Posts

I samband med den personliga utrustningen ses över av bl a MSS (ny stridsväst, bärsystem mm) har förslag kommit om att det skall köpas in en "Fältkniv" åt värnpliktiga förbanden.

Representanten från MSS jag talade med sa att de ville att den värnpliktiga skulle få behålla kniven efter MUCK som ett minne.

Den kniven jag såg och som figurerar på diverse bilder är denna "Sissipuukko M95" av Fiskars men det är inget bestämt.

http://www.dianova-ab.se/svenska/default1.htm

Vilken kniv tycker ni att de ska köpa in alternativ vad för typ ska de ta fram för tillverkning?

Är Fällknivens A1,S1 osv lämpliga?

• BlåGul -1

Så som dagens vpl sköter sina moraknivar så ska de inte ha ut något annat. I så fall måste det komma in något sorts system i att lära folk använda och vårda en kniv. Tyvärr. FÅR man saker, så missköter de dem.

Eller?

skeptisk till läderslida. Hellre kydex som är mer okänsligt mot det mesta. eller cordura.

Instämmer!!

Håller även med om att fällknivens produkter är OK. Men det är väl som alltid, det är pengarna som avgör.

Hmm....stridsväst 2000.....stridsryggsäck 2000....Då får det väl bli en Mora 2000!? :P

Det Ing säger är vettigt, kanske knivvård och efterföljande visitation är något........

Befälen visiterade ju ALLT efter en fältvecka, varför inte också kniven....

Lite utb i t ex bryna kniven är väl ett måste, kanske ett nytt utb märke på gång. Ett knivmärke.......

Enligt mig så bör man gynna svensk industri, således Fällkniven!

Tillägg: Många använder i dag olika multiverktyg, Leathermann, Gerber, SOG, Victorinox osv, borde inte varje Vpl få en sådan?

Tillägg: Många använder i dag olika multiverktyg, Leathermann, Gerber, SOG, Victorinox osv, borde inte varje Vpl få en sådan?

Om inte mitt minne sviker mig så tror jag att en polare, som ryckte in nån stans upp i fjällen, fick ut en Leatherman. Detta var runt 1995 - 96 tror jag.

Det Ing säger är vettigt, kanske knivvård och efterföljande visitation är något........

Befälen visiterade ju ALLT efter en fältvecka, varför inte också kniven....

Lite utb i t ex bryna kniven är väl ett måste, kanske ett nytt utb märke på gång. Ett knivmärke.......

Enligt mig så bör man gynna svensk industri, således Fällkniven!

Efter varje gång vi varit i fält så visiterades allt även kniven som skulle vara skarp, samma sak med KLAS den skulle även hållas skarp. En vass kniv är mycket viktig när man ligger i fält och således bör även denna vårdas precis som man gör med AK5.

Om man nu skall dela ut en finare kniv till alla värnpliktiga så borde detta göras efter att man klarat av 1:a fältveckan eller efter något prov eller liknande. Man ska förtjäna den innan man får den, precis som med Jägarbaskern.

Guest roadkill

Trams säger jag, känner man ett otroligt behov av en kniv så kan man väll köpa en mora för 20 :- finns absolut ingen anledning till att FM skulle köpa in en skit dyr kniv som igentligen inte fyller mer funktion än en mora.

Mora 2000 är tillräckligt bra. Svårt att motivera prisskillnaden på en 600-1000 jmf med en dyr S1/F1. Möjligtvis att man "behovsprövar" vilka som skall få finare knivar. En stabsråtta (no offense ;) ) har jag svårt att se att han/hon behöver en flashig survival knife. En vpl med fler grisiga fältdygn kanske skulle behöva en. Men skulle nog hellre lägga pengarna på ett bättre regnställ.

För övrigt så tycker undertecknad att Cold steel slår Fällkniven. Svensk industri eller inte, jag skulle isåfall vilja ha det bästa (sen om cold steel är det eller inte det vette fasen).

Moraknivar är utmärkta. Finns ingen anledning att ha någon annan kniv om man inte vill ha en med mer tyngd i (finns ju yxor). Den rostfria moran (blå) använder jag mycket när jag är ute i skogen och vid fiske. Funkar i alla lägen och är vass som satan. Dessutom är den billig.

Investerade i en S1 med cordura slida under min värnplikt pga att vi fick rabatt på den. S1:an är bra till en början men blir den slö är den totalt kass pga att det är ett mycket hårt stål i den som är svårt att få tillbaks en bra skärpa på. Cordura slidan är helt värdelös (men kanske ser snygg ut) pg a att den går upp i sömmarna och faller sönder vid flitigt användande. Inte att rekommendera. Läderslida är ett bättre alternativ.

• BlåGul -1
Investerade i en S1 med cordura slida under min värnplikt pga att vi fick rabatt på den. S1:an är bra till en början men blir den slö är den totalt kass pga att det är ett mycket hårt stål i den som är svårt att få tillbaks en bra skärpa på.

Japp. Köpa kniv på regementet är funkis. Hade inte köpt en A1 för 1700 spänn heller.

Men att säga att man inte köper en kniv "för att den är värdelös när den blir slö" låter lite fel. Fällknivens knivar är slitigt att skärpa, men de håller sig vassa ganska länge också. Har man rätt prylar och lite tid så... För du har väl inte med dig så du sitter och slipar moran ute i skogen?

(diamantbryne funkar aldeles utmärkt att bryna de flesta knivar med, även fällknivens. Går ju att med sig ett litet diamantbryne..)

Undrar om man har nå'n egentlig nytta av en multitång egentligen..

Kniven är ju oftast inget att ha och resten får man ut om man behöver det..

går inte till skogs utan min schweitiska armekniv.

pincett och förstoriungsglas brukar komma till användning när gröngölingar hanterar ved. Och du kan inte mena att du tar konservbrytaren på allvar. Som tekniker så har man alltid behov av skruvmejslar. Några gram kniv eller 20 KG verktygslåda, jag vet vad jag väljer

FM har väl (eller kanske ?hade?) den där moran som dom hade fått i stillig grön färg :) ?

den tyckte då jag inte vare så funkis, själva kniven är ju bra, men slidan kan ju få ta och gå nån annanstans...

efter ett tags användade har kniven en tendens att vilja lämmna slidan utan att den har fått order om det.

Eller finns det någon annan som tycker annorlunda?

Sen en sak till.

Leatherman slås lätt av Gerber! :D

Leathermannarna har ju inge låsfunktion och så måste man vika ut/upp dom och ha sig..

nä, usch,,

då behåller jag min Gerber :thumbs:

• BlåGul -1
FM har väl (eller kanske ?hade?) den där moran som dom hade fått i stillig grön färg :D ?

den tyckte då jag inte vare så funkis, själva kniven är ju bra, men slidan kan ju få ta och gå nån annanstans...

efter ett tags användade har kniven en tendens att vilja lämmna slidan utan att den har fått order om det.

Eller finns det någon annan som tycker annorlunda?

Åtgärdas med ett par varv eltejp på skaftet längst mot bladet. Då sitter kniven igen.

Så som dagens vpl sköter sina moraknivar så ska de inte ha ut något annat. I så fall måste det komma in något sorts system i att lära folk använda och vårda en kniv. Tyvärr. FÅR man saker, så missköter de dem.

Eller?

I SoldR Utbsäk kap 14 sid 87 finns det faktiskt ett avsnitt om hur man ska bruka kniv.

Sen en sak till.

Leatherman slås lätt av Gerber! :D

Leathermannarna har ju inge låsfunktion och så måste man vika ut/upp dom och ha sig..

nä, usch,,

då behåller jag min Gerber :thumbs:

FEL, jag har en Leatherman Super-Tool som har verktyg som låser. Tycker det går bra att vika ut verktygen, inga problem alls. Funkar att öppna med en hand också. (lite som en bali-song.. och det är man ju van vid..)

Gerber är klumpigare, rasslar, har blästrad yta (på de flesta modellerna) som rostar lätt(-are) för mycket spel i lederna.

Gerber suger ordentligt... typisk snålvariant är min mening...

Men är du nöjd med din så är ju allt bra ,O

Som kniv/pryl tok måste man ju ha sina favoriter...