Jump to content

Pansar - en illusion av trygghet?


Fk Bodin

Recommended Posts

Intressant

 

Vad är det för något som sitter på sidorna av tornet på bilden som LD postade? Ser ju ut att vara någon form utav akan... Hmmm.

 

LD ta och va lite snäll mot killen (span - Eliasson). Inget konstigt i att man säger fel angående ett vapens namn. Dom flesta kan inte ens skillnaden på en pistol och en revolver. Visst en tillrättavisning kan vara på sin plats i den aktuella tråden. Men man behöver inte förfölja någon med deras felsägningar.

Link to comment
Share on other sites

De där kanonerna på sidorna ser riktigt råa ut!

 

Hjälper verkligen aktivt pansar eller vad det heter när "det smäller", mot pil? Det krävs väl ändå en detonation (RSV) för att utlösa det?

Link to comment
Share on other sites

Risken för att få panik ökar nog om man vet om att man efter första träffen kommer få fler träffar, fler och fler tills man är stendöd. Uppenbarligen verkar det inte ha varit så i fallen vid beskjutning av FN-trupp, vilket FN-trupp säkert visste om också.

L-D, du vet slet inte hvad du taler om!!! Sikke en gang BS fra en frelst teoretiker med en fantastisk "krigserfaring" från Internet.

 

FN blev beskjutna 200+ gångar bare under Nordbat2 ock de danska leoparder fulgte FN "Rules of Engagement"til minsta detalj - om inte beskjutningen var direkte riktat mot Nordbat eller om man inte kunne identificere målet fik man inte svare igen:

 

Her är et citat från Peter Englunds textarkiv:

 

Det var några dagar efter NATO:s bombningar utanför Gorazde och den serbiska motreaktionen tog bl.a. form av artilleribeskjutning av olika mål runt och inne i den skyddade zonen runt staden Tuzla.

 

Tango 2 fick snabbt undsättning. Tre vitmålade danska Leopardstridsvagnar uppenbarade sig efter en tid på vägen bak posteringen i ett moln av damm. En av dem svängde gnisslande upp mot gården invid Tango 2, brakade utan prut genom ett staket, körde kull en blommande hägg så blombladen yrde genom luften, bromsade och blev så stående med den långa pipan riktad ut över dalen nedan, redo att skjuta. Uppe i den sommarblå himlen flög två blåglänsande F-16 plan fram, som ett par glittrande pilar mellan molntrasorna. De svängde runt, runt över våra huvuden, gjorde några dånande dykningar ned över de bosnienserbiska ställningarna. Efter ännu en stund följdes de av en brunfärgat amerikanskt markattackflygplan typ A-10 "Warthog". Även den brummade runt, långsamt. Sedan: tystnad. Leoparderna sköt ej och några bomber fälldes inte. Inte den här dagen. Orsaken var reglerna för eldöppnande. Trots ett flitigt spanande i batterikikare och riktinstrument samt en myckenhet viftande med hela händer lyckades de svenska och danska soldaterna inte lokalisera de skjutande. Och FN:s styrkor får inte öppna eld på misstanke. Dessutom får de bara ta till sina vapen för att avvärja ett pågående hot, så när serberna slutade skjuta var intet mer att göra.

 

http://www.peterenglund.com/textarkiv/bosnien2.htm

 

ock från Nordbat2:

 

Kapten Frisell berättade att en av danskarna som var med uppger sig ha sett mynningsflamman från den stridsvagn som avfyrade granaten:

 

- Att han kunde se mynningsflamman innebär att han såg rakt in i eldröret och det visar att det verkligen var oss de siktade på.

 

- Danskarna är helt övertygade om att granaten kom från en stridsvagn, säger Frisell.

 

 

 - Det var snabba ryck, direkt in i vagnen. Vi såg hur splitter for iväg precis ovanför vår andra vagn som stod lite längre bort.

 

http://hem.spray.se/komlanz/ba03/press1.htm

 

Alle for ursäkta for min dansk-svenska

Link to comment
Share on other sites

Serber sköt granater på dansk camp. Danskar dog. End of story. Olyckligt överhuvudtaget att vit stridsvagn åker så långt för att bli beskjuten/skjuter tillbaks. Var ju inte riktigt FN:s uppgift.

 

Hm, sköt både serbisk stridsvagn och pv-pjäs på dansk Leo 1 som tog emot träffar utan att slås ut kan man fråga sig.. eller var de också "misstänkta punkter i terrängen"?

L-D igen er du helt ude på "herrens mark" og udtaler dig om noget som du slet ikke ved det minsta om. Striderna ved Gradacac den 26. oktober 1994 hadde ingenting med dansk camp at göra ock ingen danskar eller svenskar dog (ock tak for det!).

 

Fölgende er från Premierlöjtnant J. Kristensens artikel om striden ock är refereret från boken "Operation Bøllebank" af Oberst Lars R.Møller. Artiklen beskriver hur en pluton från DANSQN kom den svenska OBSPOST Sierra 01  til unnsätning ock beskjöt de serbiske positioner.

 

25.OKT:

Recce for DANSQN v. SIERRA 01 -> serbisk beskjutning av Recce team med 4 brisant 50m från SIERRA 01 (S01)

 

26.OKT:

1330 Dansk TACP M113 under beskjutning vid S 01.

1341 NORDBAT Chef ock pansarskyttegrupp i position vid SIERRA 01

1409 1 serbisk brisant granat tät på S01

1423 1 serbisk brisant granat 20 m från S01

1446 Ordre til DANSQN om stötte til S01

1454 DANSQN ankommer til Gradacac

Strid påbörjer:

1 serbisk granat 20 m från LEO2

LEO2 Mål observeret 5.100 m, 1 skud HEAT -> skifter position

1 serbisk granat 20 m från ny position LEO2

LEO2 1 skud HEAT,5.100 m mål nedkämpet

LEO2 ramt på front, ingen skador, 100% operationsklar -> ny stilling

Flere serbiske granater mod LEO1

LEO1 Mål observeret 5.570 m - 2 x 2 granat - mål nedkämpet -Observerer 2 andre mål herav 1 serbisk stridsvagn med sidan til på 4.100 m som INTE engageres pågrund af UN ROE

LEO 2 Mål observerat 2 x kanon - 3 skud HEAT og fosfor -> mål nedkämpet

Serbisk tungt artilleri 50 m från stälning -

LEO2 Mål observeret - skjuter fosfor som markering for flyg.

 

Alt i alt skjöt plutonen 20 granater mot serbiska positioner samt 1 fosfor som markering for flyg attack. Forlusterna på serbisk sida var från 1 kanon ock 1 stridsvagn (enligst bosnisk källa) til 2 stridsvagnar ock 2 kanoner (enligst serbisk källor). DANSQN använte ROE efter alle reglar ock engagerede inte den serbiske stridsvagn som blev observerat på 4.100 m.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jägers

LD... Tänk att du aldrig fick bli en riktig soldat... Det grämer dig något oerhört. Men din SWAT-kapten i lumpen gjorde dig tuff ändå, eller inte...

Link to comment
Share on other sites

. Striderna ved Gradacac den 26. oktober 1994 hadde ingenting med dansk camp at göra ock ingen danskar eller svenskar dog

 

L-D, du vet slet inte hvad du taler om!!! Sikke en gang BS fra en frelst teoretiker med en fantastisk "krigserfaring" från Internet.

 

Intressant att du Holger angriper mig för att vara "teoretiker" när du själv hämtar dina argument från just Peter Englunds nätsida o.s.v. Nåväl

 

Har å andra sidan aldrig påstått att danskarna dog i Gradacac. Serberna sköt dock inte på dansk FN-camp med artilleri (var och när varken vet jag eller bryr mig om) och dödade danska soldater för skojs skull. De gjorde det för hämnd därför att danskar dödat serber.. var och hur och när vet jag eller bryr mig inte om men det förklarar nog Holger Danske rätt detaljerat ovan i händelseförloppet..

 

Alltså: Serber skjuter på danskar, danskar skjuter tillbaka och dödar serber. Serberna blir pissed off och skjuter med artilleri på dansk camp (dock inte nödvändigtvis vid samma tillfälle) och dödar danska soldater.

 

End of story för min del.

 

T-72 M2 Moderna: Akan på sidorna är 20 mm Oerlikon i luftvärnssyfte. Vagnen har även en hel del andra ändringar, såsom motor har jag för mig, elektronik, ökat skydd som man kan se o.s.v.

 

Jägers: Ta det med min inkorg istället. Så slipper resten läsa ditt behov av att hävda dig.

Link to comment
Share on other sites

Jägers det är taget. Visste inte detta. Dock så ryktades det från teknikerhåll om extraskydd som hängs på i händelse av krig. Bland annat på luckorna. Jag misstänker dock starkt att denne tekniker syftade på det kit för utlandstjänst jag skrivit om tidigare.

 

LD, jag håller med dig om att det är märkligt. Sedan har väl även MT-LB sina nackdelar, inget snack om det. Men just på bandsidan verkar ryssarna kunna sin sak. Har för övrigt inte hört talas om speciellt många reparationer på 401:orna över huvud taget. Bra underhållsfordon på så sätt.

Link to comment
Share on other sites

Adam Wilhelm: V/E med byte till MP då vakans uppstod januari -94.

 

Vid robotbeskjutningen i Ribnica befann jag mig i RL1 tillsammans med C 8komp (+batläk, sjuksköt och två bosniska liaison).

 

Till övriga: Efter det första robotskottet som kom som en blixt från en klar himmel låg vi under mer eller mindre konstant eldgivning från finkalibrig eld + 12,7 under hela operationen.

Akanskytten gjorde ett mycket bra jobb och klättrade tillbaka in i vagnen efter utrymning av den skadade föraren och besvarade elden med akan. Utrymningen av vagnen gick lugnt och kontrollerat trots skadad personal.

 

Den vagn som kom upp som understöd skyddade under likaledes konstant eldgivning, samt urlastade personal som med kulor vinande runt fötterna assisterade i vår utrymning. Deras belöning för solidariteten blev en robot i sidan.

 

Pbv:erna tillhörde 8 komp pvrbgrupp var alla mycket medvetna om att den "andra smällen" troligen är på väg. Svar till LD är: Det är INTE kul att sitta och vänta på denna. De soldater jag tjänstgjorde med fann sig dock i sitt öde och bestämde sig för att dö med flaggan i topp och lösa sin uppgift.

 

Trots fem skadade, blindhet på ögon, splitterhål i armar, fötter och ben, och rinnande blod var det INGEN som tappade fattningen och glömde sin uppgift. Striden och urdragningen var naturligtvis rörig, men genomfördes som en exemplarisk växelvis tillbakaryckning av alla inblandade.

 

Ett par soldater kollapsade av sina fysiska skador - men först efter att de fört sin grupp i säkerhet!

 

Jag är oerhört stolt över att ha tjänstgjort tillsammans med soldater, riktiga krigare av allra högsta internationella klass. Svenska soldater är inte perfekta - det är inga soldater. De höll dock måttet med råge och bangade inte för lite bly. De ställde upp och riskerade sina liv för sina kamrater. Sådant kan inte köpas för pengar eller utbildas fram.

 

FOA (FOI) har gjort en torr utredning om denna händelse som fokuserar på tryck, gasutveckling m m. Den finns att beställa i en offentlig version. Om någon är intresserad kan jag förmedla beställningsnummer när jag hittat den.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att du Holger angriper mig för att vara "teoretiker" när du själv hämtar dina argument från just Peter Englunds nätsida o.s.v. Nåväl

 

Alltså: Serber skjuter på danskar, danskar skjuter tillbaka och dödar serber. Serberna blir pissed off och skjuter med artilleri på dansk camp (dock inte nödvändigtvis vid samma tillfälle) och dödar danska soldater.

L-D,

 

Den enda årsak til at jag använde Peter Englund var at det var på svenska - historien från Gradacac er väl inte teoretisk?

 

Du blandar två historier ock två land sammen i din teori - den danske camp i Sarajevo ock i Tuzla hade inte några döda i campen på grund av artilleri. Derimot hadde den danske camp i Kroatien under "Operation Storm" (Kroatisk offensiv mot Kraijna) tab efter bekjutning från Kroatisk sida - primärt från en observationspost der fick flere direkte hits med stridsvagnsamm.

 

Historien viser at man bör ha stridsvagner eller IFV i sit operationsområde, da APC's inte er nog med tanke på parternes våbenarsenal. Det är lärdommen från Nordbat ock från de britiske bataljoner med Warriors.

Link to comment
Share on other sites

Då det tidigare i denna debatt påståtts att besättningen i en av de SISU-vagnar som slogs ut under BA01 "sjappat" och sedan roat sig med att medverka i någon form av "rälsmålsövning" känner jag mig tvungen att bemöta detta. Sättet att avfärda denna händelse är måhända inte illa ment, men tyder trots detta på en arrogans och respektlöshet jag har svårt att smälta.

 

Då de inblandade i denna händelse definitivt hör till de jag för alltid kommer att definiera som nära vänner ser jag mig tvungen att ge en kort bakgrund till denna "incident". Jag hoppas samtidigt den inblandade 12,7-skytten inte är för blygsam för att korrigera/komplettera allt jag missat:

 

SISUn ifråga befann sig i trakten av Doboj på en direkt inbjudan från den serbiska sidan för att rekognosera arbeten tänkta att utföras av den holländska ingenjörsbataljonen. I öppen terräng mitt i frontlinjen råkade vagnen ut för ett haveri och blev tämligen omgående utsatt för ett omfattande eldöverfall från nyss nämnda serber.

 

Medan vagnen under kraftig eldgivning utrymdes bekämpade 12,7-skytten med stor framgång mål på den serbiska sidan. Med facit i hand var hans eldgivning troligen direkt avgörande för att en möjlighet skulle öppna sig för att lämna platsen.

 

Vagnen utsattes samtidigt för intensiv beskjutning av i princip allt som smäller - från finkalibrigt till pvpjäs. Under de minuter det tog för besättningen att sätta sig i säkerhet föll 12,7-skytten ett antal gånger omkull av kraftiga träffar i vagnen men fortsatte trots detta eldgivningen för att hans kamrater skulle ha en chans att komma undan.

 

När resten av gruppen befann sig i skydd lämnade 12,7-skytten vagnen och hann precis lämna vagnen innan ytterligare en träff (pvrb?) antände ammunition som fick SISUn att explodera. Hettan fick sandsäckarna på SISUns tak att bli till glas.

 

Att kalla en utdragen eldstrid samtliga inblandade kunde lämna endast med hjälp av yrkessskicklighet, kalla nerver och en kollossal skopa ren tur för "rälsmålsövning" är fruktansvärt oförskämt mot de inblandade. Jag kan försäkra att serbernas enda målsättning var att fullständigt och snarast möjligt slå ut såväl vagn som dess personal. Detta är dock inte så lätt som man tror. Varken att träffa eller få avsedd effekt är lika lätt i verkligheten som under övningsskjutningar under utbildning och tillrättalagda förevisningar.

 

Något jag lärt mig genom upplevelsebaserad inlärning är att vapeninsatser med den ofta påstått "enorma verkan" som förutom att den "med lätthet träffar" också "fullständigt pulvriserar" fordon eller soldater ofta är betydligt överdriven.

 

Anledningen att det är svårare att träffa än man tror är att det är svårt att koncentrera sig på en fulländad "SARA-avfyring" medan kulorna viner runt öronen.

 

Anledningarna till att effekten vid träff överdrivs är troligen: 1. Vapentillverkare som vill sälja vapen 2. Krigsmakter som vill verka oövervinnliga och 3. soldater - unga grabbar - som gärna vill ha något häftigt att "veta" och berätta.

 

De flesta förevisningar av vapenverkan bedrivs trots allt under idealiska förhållanden. Ingen krigsmakt i världen skjuter skarpt under fältmässiga förhållanden förrän de är i krig.

 

Om ovan nämnde 12,7-skytt intresserat sig lika mycket som andra för att marknadsföra sin insats i stabs- och mediekretsar hade medaljregnet inte låtit vänta på sig. Det största hjältemodet bedrivs dock som alltid i det tysta - av soldater som bara anser sig utföra det jobb de uppbär lön för.

Link to comment
Share on other sites

Unicorn

 

Å andra sidan så är du den första som kommer med hela versionen. Vanligtvis så brukar det hela tystas ner. Swedint säger verkligen inget och The Swede m.fl. håller också tyst. Fram tills man får alla fakta så är det de som finns man får gå efter och då var det rälsmålsövning snarare än strid

 

Under de minuter det tog för besättningen att sätta sig i säkerhet föll 12,7-skytten ett antal gånger omkull av kraftiga träffar i vagnen men fortsatte trots detta eldgivningen för att hans kamrater skulle ha en chans att komma undan.

 

Läge för tapperhetsmedalj där?.. även om det nu var hans uppgift att sitta där i tornet och skjuta så vafan, mången man (även jag) skulle väl varit rädda. O rädsla kan ju bli handlingsförlamande apati under rätt (fel) omständigheter. Eller ja, jag tror inte det är att skjuta tillbaka som är problemet. Det är att göra det med sådan kyla så man går efter regelboken.. det (du) Unicorn beskriver så bra också.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Svaret om hur svårt det är att blåsa av ett band på en 122:a så skulle jag svara att det krävs en direktträff från en RPG-7 eller liknanade, splitter tror jag inte är inte starkt nog.

En fördel med leon är dock att om bandet går av så är det bara att slå av ändförbindrana på bandet och snabbt byta, detta tar för en tränadf besättning 3-5 min. På PBV 302 är dock problemet ett annat. Efter om den har en genommgående bandbult som är åttkantig. Detta gör att bandet måste vara i en viss vinkel för att bulten ska gå ignom. På garageplan är detta lätt, men inte i tärrängen.

Genomgående bandbult fanns även på våran fina BGBV 81, men där var den rund så det var bara att köra med 1,8 kg smideshammare för att få igenom den fan.

Link to comment
Share on other sites

De där kanonerna på sidorna ser riktigt råa ut!

 

Hjälper verkligen aktivt pansar eller vad det heter när "det smäller", mot pil? Det krävs väl ändå en detonation (RSV) för att utlösa det?

Njäaea, det beror på. en del aktivt pansar smäller även mot pil. Man har sprängdeg i lådor och i botten/(eller locket) på lådan har man dubbla plåtar med tänsats emellan så att när pilens spets når botten smäller lådan och bryter pilen.

 

Pil håller runt 2km/s medan pentyl detonerar i 8km/s (Någon som kan rätta det där med pentylen? Jag har bara den siffran i huvudet och orkar inte slå upp det.) så det är ganska gott om tid men risken är att pilen slår igenom ändå om bitarna träffar tunn plåt.

 

RSV med dubbla spränghuvuden är irriterande för aktivt pansar. Detta då strålarna kommer något efter varann så att den första slår ut sprängdeg och en del pansar medan den andra strålen träffar det skadade pansaret.

 

Mycket forskning läggs ner på att ta fram aktivt pansar som skjuter ut plåt eller splitter i vägen för missiler och pil. Ryssarna har ARENA-systemet som kastar upp en kasett med riktad splitterverkan i luften som detonerar på viss höjd. Inte roligt att vara inf i närheten då.

 

Ett problem med dessa mot pil är att upptäcka pil framifrån (litet mål) räkna ut dess träffpunkt, programmera måldatorn, programmera kassettkretsen, skjuta upp kassetten och detonera den INNAN pilen hinner fram. Det är svårt. Dessutom är det inte säkert att splittren träffar den tunna pilen.

 

Ett par kolleger till mig tittar på detta. De funderar Bl a på att skjuta ut plåtar i sned vinkel så att pilen knäcks av plåtens sidoröelse när den har penetrerat en bit.

Link to comment
Share on other sites

ollevarm. Jag utgör ifrån att du talar om bandplatta. Om hela bandet åker av så är det en STOR övning. Bara en liten krängning som jag råkade ut för tar i fält timmar, i vårat fall en eftermiddag med fastkörning. Dessutom är det osannolikt att enbart en bandplatta skadas vid träff och det är inte troligt att en vagn som träffas under gång hinner bromsa så att inte hela bandet rullas av.

 

Jag vill för övrigt se den besättningen som byter en bandplatta på 3-5 min. Inte ens under de mest gynsamma förhållanden kan det gå så fort. För att inte tala om ett lerigt slagfält med ett t-80 komp rullandes omkring.

Link to comment
Share on other sites

Unicorn Skickat Juni 10 2002,12:53

Att handla utan rädsla är inte mod - mod är att handla TROTS rädsla.

 

Den som är i strid utan att vara rädd behöver ingen medalj - utan en psykundersökning.

 

Kör hårt, LD!

 

Min femöresteori

 

Gruppchef - Rädd

Stf grupp - Räddare

soldat - Räddast

 

Ju mer man har att tänka på och koncentrera sig på, desto mer fokuserad blir man väl rimligtvis på att lösa sin uppgift. Gäller i alla andra sammhang så borde väl gälla under strid också.

 

Sitta i en vagn och konstatera att ett band är av, och fientligt T-80 kompani befinner sig i området. Man kan inte lösa sin uppgift, då är man räddast?

Link to comment
Share on other sites

Unicorn

 

Å andra sidan så är du den första som kommer med hela versionen. Vanligtvis så brukar det hela tystas ner. Swedint säger verkligen inget och The Swede m.fl. håller också tyst. Fram tills man får alla fakta så är det de som finns man får gå efter och då var det rälsmålsövning snarare än strid

LD.

 

Snälla du, lär dig en gång för alla.

Inget av det som svenska soldater varit med om på Balkan har tystats ner.

Anledningen till att jag inte kommenterat denna händelse mer än jag gjort är dels att jag inte var med på platsen och har därför inte mer information än den jag redan gett samt att jag har inte haft tillgång till forumet under veckan då jag bor i Eksjö under veckorna.

Anledningen till varför andra på forumet som vet mer om händelsen inte sagt mer kan jag bara förklara med att vissa saker vill man inte berätta för vem som helst eftersom det rör väldigt personliga upplevelser.

Det är inget försök att tysta ner något utan det är helt enkelt så det känns när man varit med om liknande händelser.

Jag har berättat för väldigt få människor om mina upplevelser på Balkan och jag har definitivt ingen lust att berätta på ett Internetforum.

Jag hoppas att du och alla andra deltagare på detta forum kan förstå och respektera denna ståndpunkt.

Det är från min sida inget försök att tysta ner något för det finns det ingen anledning till, det är helt enkelt så att jag inte har lust att beträtta om sådana personliga saker för vem som helst och jag tror att denna uppfattning delas av mina vapenbröder som också tjänstgjort i utlandsstyrkan på olika platser.

 

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Gammal tråd men jag känner för att kommentera ämnet.

 

Soldater behöver förflytta sig. För att förflytta sig snabbare, få med sig mer utrustning, bli mindre trött o.s.v. används fordon. Fordon utgör ett mål, ja.

Bättre är då oftast att fordonet har någon grad av skydd och gärna beväpning. Lätta pansarfordon tar med sig trupp och materiel samt är beväpnade med tung kulspruta, granatspruta eller automatkanon, i vissa fall även pv-robotsystem. Lätta pansarfordon understöds ofta av tyngre pansarfordon som stridsvagn. Hur svårt kan det vara att inte se nyttan i detta i strid/väpnad konflikt?

Link to comment
Share on other sites

Apilas = billig raket med bra precision och 65-70 cm penetration

MBT LAW = dyr robot med liknande prestanda

 

billig = massor av exemplar

dyr = endast i ett par ex att visa upp för besökande utlänningar på förevisningsförbandet P4, möjligtvis någon till utlandstrupperna med.

 

Jag fick iof knappt godkänt på företagsekonomi och matte är inte min starka sida, så vidareutveckla gärna varför billig raketmodell blir lika dyr som dyr robotmodell för Sveriges del nu när Storbritannien bestämt sig för MBT LAW.

Dessa två vapen kan knappast jämföras. Hur bra precision på rörliga mål får du med ett vapen där granaten inte är styrd under bantiden?

Jag vill inte vara i närheten av en fientlig stridsvagn på det avstånd det är möjligt att träffa med Apilas, om jag inte befinner mig bakom vagnen, tornet pekar framåt samt att jag har skydd omedelbart efter skott och då klarar jag mig med mindre verkansgrad än vad Apilas presterar.

Link to comment
Share on other sites

Hur bra precision på rörliga mål får du med ett vapen där granaten inte är styrd under bantiden?

Beror på om du får hjälp med att beräkna framförhållningen. T ex RB 57 är ju varken målsökande (fast jo, den är ju måldetekterande om den flyger över) eller styrd utan följer bara en krökt bana.

Link to comment
Share on other sites

Klart den är styrd, annars är det ingen robot. Robotar kan styras antingen via data som programmeras in i skottögonblicket eller av någon form av målsökning/måligenkänning eller via målbelysning eller via kontinuerliga data från siktet eller av en kombination av flera av dessa alternativ. Oavsett vilket styrs den mot målet, till skillnad mot en granat, projektil eller raket vars riktning och träffpunkt avgörs av en kombination av riktpunkt, avstånd och vindavdrift.

 

Det finns dock sk slutmålsstyrd ammunition till exempelvis artilleripjäser och granatkastarpjäser men den är just bara SLUTmålsstyrd, alltså en finjustering i slutet av projektilbanan utefter koordinater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...