Jump to content

Ett förbands attityd utåt..


Recommended Posts

Sticker medvetet ut hakan lite här med inlägget, så jag ber om eftertanke och inga påhopp, läs, tänk, kommentera, ok? :D

 

Jag är nyfiken på andras erfarenheter av ett förbands attityd, då menar jag främst som förband och inte främst som enskilda soldater.

 

I detta fallet är förbandet K3.

 

MIN erfarenhet av personer som gjort GU på K3 är, tyvärr, inte speciellt positiv.

Jag baserar då den erfarenheten på bekanta, personer jag träffat under 3 utlandstjänster samt under kurser och även civilt.

 

Detta under 10-12 års tid.

 

MIN uppfattning är att de ofta är:

- högljudda

- gapiga

- saknat ödmjukhet mot andra förband/personer

- förbannat kaxiga, i den bemärkelsen om sin egna förmåga och tuffhet.

 

Inte helt sällan har dock vare sig kunskapen eller "hårdheten" varit i samma nivå som snacksaligheten.

Mycket snack, lite verkstad.

 

Jämför jag med FJS har jag träffat betydligt färre personer med de egenskaperna, med väldigt få undantag har de varit lugna, ödmjuka och kunniga.

Likadant med K4, lugna, ödmjuka och kunniga.

Ser jag till "mitt" förband har de flesta jag träffat därifrån, såväl soldater som Yoff, varit lugna, ödmjuka och kunniga.

 

MIN slutledning är att någon enhet/person/kåranda etc. skapar en, i mitt tycke, negativ attityd hos dem som genomför GU hos dem, detta ger förbandet dåligt rykte och gynnar troligen inte på något sätt dem själva.

 

Jag har dålig insikt i hur K3 är organiserat eller har varit organiserat, jag har absolut ingen aning om på vilka enheter de jag har träffat har genomfört GU.

 

Man kan fundera på om många av de jag har träffat verkligen har genomfört GU på K3 eller har dålig attityd av andra orsaker och ljuger?

Jag är dock skeptisk över att så är fallet, ser jag till utlandstjänst så är det ju svårt att mörka då man ju blir antagen på betyg, inte helt sällan från GU.

 

Det kan vara så att jag har en förutfattad mening och lägger märke till folk som gjort GU på K3, jag har funderat mycket på det och kommit fram till att jag inte tror att så är fallet då jag ibland inte haft en aning om vart vederbörande genomfört sin GU, utan det är information som senare kommit till min kännedom.

 

Jag tycker att det är mycket tråkigt att ett förband kan skapa en dålig bild av sig själva, jag vill gärna tro K3 om bättre.

 

Jag vill poängtera att jag absolut har träffat kunniga, lugna och ödmjuka människor från K3 också, dock har tyvärr en allt för stor del gett ett mycket dåligt och oproffsigt intryck.

 

 

Jag hoppas verkligen inte att mitt inlägg tas som en provokation, det är inte på något sätt min mening att provocera.

Detta är bara ett uttryck för MIN erfarenhet.

 

Tiläggas bör att jag har postat detta inlägget på ett annat forum (ranger.se), det fick mig att börja fundera och då det här finns mycket vettiga personer vill jag ha feedback på min erfarenhet.

 

Som sagt, ta det lungt och diskutera utan påhopp.

 

:)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har ingen personlig erfarenhet från K3 mer än att jag känner några som gjort GU samt arbetat/arbetar där men min uppfattning är att K3 ses lite som "skiten" inom jägarförbanden.

Missförstå mig nu rätt när jag skriver detta, jag menar inte att K3 är ett skitregemente utan att det inte värderas lika högt som I22, K4, FJS och KJ.

Varför det är så vet jag inte men det är strömningar som jag uppfattat från diverse olika håll.

 

The Swede

*Som hoppas att denna diskussion kan föras på ett konstruktivt sätt utan hätska påhopp*

Link to comment
Share on other sites

Tiläggas bör att jag har postat detta inlägget på ett annat forum, det fick mig att börja fundera och då det här finns mycket vettiga personer vill jag ha feedback på min erfarenhet.

Hum, annat forum där detta kan postats.. Inte reinjer.se väll? För där finns en massa gapiga och skrikiga K3are som passar in på dina erfarenheter. Dock inte särskillt vettiga.

 

Om inte annat så gjorde väll Kimster vpl på K3? Han borde ha ganska bra koll.

Link to comment
Share on other sites

Hum, annat forum där detta kan postats.. Inte reinjer.se väll? För där finns en massa gapiga och skrikiga K3are som passar in på dina erfarenheter. Dock inte särskillt vettiga.

 

Om inte annat så gjorde väll Kimster vpl på K3? Han borde ha ganska bra koll.

Just där.

 

Poängen var mer att jag vill ha en diskussion om den allmänna uppfattningen om K3's attutyd, inte en enskilds "sanning" eller koll.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Får hoppas att han inte biter mig i pungen, men gillade Kimsters svar:

 

@2Sharp

 

fan heller du e så kass.. du bara flugvapenmalaj och bla bla.. dumma wannabe och fan vad du e dålig.. och skriker gör du också. kass på att skjuta är du med.. säkert.. vi e fan bäst bla bla.. och hör sen bla bla.. osv ..

 

K-tre är söta och gulliga.. det var det du menade med hela inlägget va ?

 

:D

 

PS. 2sharps avatar på reinjer.se e jävligt hård... eller nått:

abra.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inte träffat så många från K3 då majoriteten av Stockholmarna utbildas/utbildades på K4 och I22.

Det kan inte vara så att de kommer från Göteborg?

De K3:are som jag har träffat (Grundevik, FN-kollega) gav ett trevligt intryck.

Min FN-kollega var en typisk göteborgare... på ett positivt sätt! :D

 

Edit: Kom på att jag har träffat Bataljonchef Juhlin KS 08 också... trevlig karl.

Edited by Adam Wilhelm
Link to comment
Share on other sites

två av dom mest ödmjuka soldater jag träffat, en som jag hade i min grupp i Kosovo och en som jag har som soldat i min grupp nu är båda från K3, sedan så gjorde jag MA13 som K3 satte upp och chefen K3 var CO och dom flesta chefer från K3 med, väldigt bra och dugliga soldater allesammans, ok K3 soldaterna i Bosnien 7 Jägar-pansarskytte-kompaniet var väl kanske lite fel ute men det var ju 10 år sedan...

Det finns nog rötägg överallt men min uppfattning är mest baserad på hur dom officerare jag träffat uppträtt och då måste jag nog säga att dom hamnar högt i upp på listan, kollegorna norr om stockholm har mycket att lära...

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så att de kommer från Göteborg?

Jag trodde också först att det var där problemet låg. Men många göteborgare skickades till I22 också (stockholmarna till K4) och de uppfattas oftast inte på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inte träffat så många från K3 då majoriteten av Stockholmarna utbildas/utbildades på K4 och I22.

Det kan inte vara så att de kommer från Göteborg?

De K3:are som jag har träffat (Grundevik, FN-kollega) gav ett trevligt intryck.

Min FN-kollega var en typisk göteborgare... på ett positivt sätt!  :D

 

Edit: Kom på att jag har träffat Bataljonchef Juhlin KS 08 också... trevlig karl.

Vad jag har förstått så skickades mycket folk till I22 från götet. Det var ju på den tiden man ville skicka folk så långt bort som möjligt. Blev mycket folk från götet och "fjollträsk" (norrlänningarnas uttryck).

 

Och 2sharp: var mest orolig för att Kimster skulle bita mig.

(Vad är det som säger att min pung inte är lika välrakad som mitt huvud?)

 

Själv har jag främst träffat på folk från I22 och F7 (fbj) när det gäller lite spöcial folk. Har inget att anmärka på deras attityd. Har träffat på ett fåtal från K3. De hade klart mer attityd än de andra. Vill dock inte gå så långt att jag kallar de för stöddiga.

 

Det är helt klart något visst med klimatet där uppe i norrland. Har haft mest kontakt med I22-folk och de har varit, mmm, skumma. Temperaturen och all snö har säkert haft inverkan. Att pissa i 40 minusgrader kan ingen göra någon längre tid och fortfarande vara helt sund i skallen. Räckte med en vinterkurs på en vecka i Arvidsjaur för att inse det.

 

[edit]

Är det folks uppfattning att vi goa göteborgare är skrytsamma och stöddiga?

[/edit]

Edited by Ralph
Link to comment
Share on other sites

@Sharp:

 

Ut o spring gatlopp bara! :D

 

Skämt åtsido så är det en intressant fråga ur HR perspektiv! Detta grundar jag på att jag dessvärre har liknande erfarenheter som dig - ÄVEN av vänner/bekanta som under/efter VPL K3 tappade en del av självdistansen! (generaliser inte här utan har bara enstaka exempel)...

 

Ur den aspekten måste det berörda förbandet (om tesen stämmer) vara enormt EFFEKTIVT i att likrikta och skapa en uniform kåranda, tyvärr verkar mkt av denna uppfattas negativt av utomstående, som denna tråden tar upp.

 

En förklaring till den i detta fall dåliga bild man kan få av förbandet, kan vara den STORA VOLYM dom förbandet utbildar vart år - dvs fler skitskallar även om de procentuellt är likvärdiga andra ställen. Tyvärr räcker det ofta att enstaka individer breder ut sig för att skada ryktet för en större grupp!

 

Det mest värdefulla i denna tråden borde då vara som nämnts: Att få synpunkter från dem som mött verksamheten inifrån, personer som förhoppningsvis har så breda erfarenheter att de kan reflektera över skillnader/likheter med övrig liknande verksamhet...

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på vilken enhet på K3 som soldaten kommer ifrån. Kurragömmaskvadron (DivUnd) är liksom FJS, tystlåtna och ödmjuka. De Luftburna Jägarna har en hårdare attityd, lite mer högljuda, men de är ju ett aggresivt förband så de kanske behöver den attityden. Det är iallafall den uppfattningen jag fick under mitt år på K3.

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Tyvärr måste jag hålla med dig i dina åsikter. Jag har själv stött på detta. Varför det är så vet jag inte. Kanske tappar dem självdistansen vad vet jag.

 

Men där med är det sagt att alla är sådana.

Känner ett par riktigt bra å ödmjuka fd K3are härinne bla Kimster å Fu Kjellberg.

Link to comment
Share on other sites

Det som kommer under här bygger på erfarenheter från vpl, hv och lite från det civila livet.

Och även jag instämmer i vad 2skarp och nifel säger, under vpl så sambodde vi med k3:are i Linköping (tror jag iaf d var) samt samövade med dom under slutövningen där vi även samövade med FJS. Att bo med K3 var som att kliva in Full Metal Jacket (överdriver lite här) det var gap och skrik och en hel del attityd.

Det tycktes som att K3:arna inte ville beblanda sig med oss skytte-sluskar, snarare ville de visa på diverse olikheter.

FJS var i det närmsta den raka motsatsen, dock så bodde vi inte ihop med dom (alla vet att FJS:are bor under en gran i 15 månader :tveka: ) med vi samåkte vid ngt tillfälle samt hade utvärdering efter övningen. Otroligt ödmjuka och en total avsaknad av attityd.

 

Dock så är de K3:are och FJS:are jag träffat inom hv och i det civila oerhört trevliga, sympatiska och kompetenta. Dock så har jag enbart stiftat bekantskap med en av varje så några långtgående slutsatser går det inte att dra. (Det går det väl igentligen inte utifrån mina vpl-erfarenheter heller, men det är ju ett forum :lala: ).

 

Tror swede är inne lite på rätt spår, K3 rankas nog lägst av jägarförbanden, både bland oss som genomfört vpl, de som genomför och befäl. Inte på något vis är K3 ett dåligt förband, absolut inte, men, lite mindre stjärnglans faller nog över K3 än över FJS, KJ, K4 bl.a. Sånt sätter sina spår, både bland vpl och befäl. Kan man kanske ana ett litet, litet mindervärdskomplex?

Link to comment
Share on other sites

På sätt och vis vill jag oxå hålla med om att K3-jägare ofta är skrikiga och styva i korken, såvitt jag minns från min GU på K3 så var det lite utav en jargong, men det är klart att det är mycket en mognadsfråga samt att det är min uppfattning att befälen hetsar på det hela lite tyvärr.

-men som sagt detta gäller ju långt ifrån alla "jägare" ;)

 

Under KS08 var det ju K3 som var "huvudsponsor" och det var en av anledningarna till att jag åkte ner, jag inte påstå att K3:are stack ut mer än någon annan där.. men folk är ju ofta lite mognare när dom åker på mission.

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen aldrig träffat någon från K3, men vad jag har hört är att vissa av dem har åkt till Skövde bara för att bråka. Vem som gjorde vad är förmodligen en högst subjektiv uppfattning, men bråk blev det iallafall.

Bra input här från nästan samtliga... tack, jag skall ta detta i åtanke när jag i framtiden möter folk från K3.. :tveka:

 

 

öwall, man skall inte tro på allt man hör...

Link to comment
Share on other sites

->Öwall<

jodå, skövde var populärt och jönköping likaså, jag var aldrig med på nån sån resa, men jag vet att det var populärt bland en del puckon att åka iväg dit och slåss med "pansarsluskar" eller andra stackare, nu var det ju inte alla som slogs men visst förekom det sådan verksamhet tyvärr. :(

Link to comment
Share on other sites

->Öwall<

jodå, skövde var populärt och jönköping likaså, jag var aldrig med på nån sån resa, men jag vet att det var populärt bland en del puckon att åka iväg dit och slåss med "pansarsluskar" eller andra stackare, nu var det ju inte alla som slogs men visst förekom det sådan verksamhet tyvärr. :(

Nu kan man tro på det lite mer.. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd 2sharp!

 

Jag har själv funderat på att starta den tidigare.

Min erfarenhet är att Majoriteten av killarna från K3 har en attityd hämtad från Full Metal Jacket. Inte alla givetvis. En del är riktigt mogna och ödmjuka, men de flesta är det inte. Det är tur att inte tidningar får reda på allt som sker där och har skett, och hur jargongen är, för då hade de nog inte varit lika säkra på att få vara kvar efter FB 04 tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har endast stött på ett antal fd. vpl (främst via US) samt en något större mängd officerare från K3. Soldaterna har gett ett kunnigt om än rätt kaxigt intryck. Jag vet inte om detta behov av att hävda sig kan bero på att uttrycket "K3-jägare" används som ett litet nedsättande ord av personal med ankytning till andra jägarförband (på enkild individnivå). I mina ögon påminner beteendet lite om några årskullar av KA1:s luftvärnare som hade klara kustjägarkomplex.

Jag kan inte avgöra om det på något vis är representativt för förbandet. Det intryck jag fått av t ex Kimster tyder inte på att "alla" K3:are skulle vara överspända och adrenalinstinna självhävdare.

Sen kan man lugnt säga att detta "K3-beteende" även har observerats hos individer från andra förband.

 

De officerare från enheter som inhyses inom K3 område jag träffat på har gett ett kort sagt blandat intryck. Från ett överspänt och "skitnödigt" intryck till väldigt seriös och lugnt. Där kan jag nog se en viss naturlig fördelning mellan åldrar och grader. Påfallande många har skyltat eller gjort antydningar med att dom är lite "special" och :huh: .

 

Det finns mycket som spelar in på såna här fenomen.

 

- Förväntan: En vpl förväntar sig en viss kultur/anda. Denna bild av förbandet och tjänsten fås genom media, kompisar, forum på internet osv. "Pansarskyttesoldater är sluskar, Jägare är hårda, signmekar är datanördar och kockar är lökiga."

 

- Förbandsanda/kultur: Det finns ofta formella och informella kulturer hos ett förband. Dessa syftar till att vara kraft som stärker den egna identiteten, men tyvärr så missriktas ofta den kraften till att racka ner på andra förband/tjänster. Att munhuggas lite på ett glatt och vänskapligt vis går över i mer handgripliga metoder om man inte ser upp.

Detta går som ringar på vattnet från den egna gruppen.

"Dom på K4 är fan inget att ha, det är vi som är bäst. Ja, 1. Komp är väl inget att ha och 3. Komp är bara så jävla kaxiga. Vi på 2. Komp är mycket bättre, speciellt vi på 3. Pluton. Dom andra plutonerna verkar inte riktigt ha koll på läget. Nä fan , det är vi som är bäst, i alla fall vi på 3.grp"

 

- Individaspekten: I en militär situation reduceras behovet av och utrymmet för individbeteende. Man är en del i ett större sammanhang. Likformigheten är på både gott och ont i mina ögon. Det är lätt att bli fartblind och inte se att ett visst beteende inte är lämpligt eller gagnar uppgiften.

Vissa individer är mer mottagliga än andra. Alla K3:are blir inte automatiskt på ett visst vis.

 

osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

När jag tillhörde Göta Elf Beredskaps Plut! Så hade vi ett gäng som hade gjort sin Gu på K3 å dom märktes ganska väl! Men vet inte om det har med att dom hade gjort Gu på K3 eller inte!

Link to comment
Share on other sites

(Sent inkommen i diskussionen)

 

Äntligen någon som lyfter fram det jag anat under mina dryga 15 år i verksamheten: K3:are har en lite annorlunda attityd. Är det någon/några som gapar, skriker och på ett eller annat sätt utmärker sig så är det oftast K3:are. Det verkar finnas ett självhävdelsebehov, jämfört med FJ och KJ, vilket sällan finns hos andra j-förband.

 

Att nu övlt Juhlin från K3 var CO på KS08 säger väl det mesta - det var ju inte dirket eliten som stod i kö för att åka dit, och hans insatser som chef passerade åtminstone mig obemärkt.

Link to comment
Share on other sites

Min enkla erfarenhet av K3 folk har gett mig uppfattningen att dom lider av mindervärdeskomplex för att dom inte är FJ lr DivUnd. Därför måste dom "bevisa" för andra att dom är hårdast. Detta syndrom finns även på andra ställen inom FM, jmf t.ex. A-dyk med Amf.

 

Bara så ni vet så gjorde jag den hårdaste GU:n av alla här :huh:

Link to comment
Share on other sites

Kan nog säga att jag inte har så dåliga erfarenheter av K3:are som en del andra, men jag kanske bara har haft tur...

De jag har haft med att göra har varit lugna och bra killar, enda nackdelen är att de verkar kunna ta precis hur lång tid som helst på sig för att myssla med personlig utrusning när resten av gruppen väntar (erfarenhet från utlandstjänsten).

Men det kanske beror på att man som "pansarslusk" är van att hoppa in i vagnen och ordna utr. under rull..... B)

 

Andra erfarenheter jag dragit är att en del från mitt "hemmaförband" P4 kan vara riktigt störiga typer, åtminstonde från vissa kompanier. De som man mött från P10 verkar däremot vara glada skitar allihop....

 

På senare tid har man oxo fått "nöjet" att bekanta sig med folk från livgardet.... :huh:

Intrycket är blandat men en hel del därifrån är inte otrevliga direkt men bara väldigt konstiga människor.... 0:)

Link to comment
Share on other sites

Min enkla erfarenhet av K3 folk har gett mig uppfattningen att dom lider av mindervärdeskomplex för att dom inte är FJ lr DivUnd.

Husarbataljonen K3 (det oftast menas när folk säger K3) utbildar numer LBB och Divund, innan det J-bat och Fördund samt MPJ.

Divund är alltså ett av de två förband en (jägar)soldat på K3 kan hamna på.

Mindervärdeskomplex för att de inte är FskJ kan jag däremot köpa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...