Jump to content

Stridsutrustning

Guest clox

Recommended Posts

Guest clox

Som alla vet så är vår kära stridssele 307k hopplöst ute, och suger dessutom rakt upp och ner.

Enligt våra pratglada befäl så skulle stridsvästar införts på vårt förband redan i höstas, men några sådana har man inte sett röken av. Däremot har man läst att vissa andra "stridande förband" fått ut sådana.

Någon som har det, eller har provat en stridsväst, hur känns den?

Det som ska införas efter Stridsbälte 304K är Stridsväst 2000. Det är i princip samma sak, men själva bältet är bredare och vadderat för ökad komfort, väskorna är även nya o verkar vara konstruerade så att magasin och dyl inte skramlar lika mycket. Sen istället för oket (hängslena) så har man en västöverdel där man även kan sätta fast fickor i olika former. Komfortnivån ökar givetvis nåt enormt. Baktill är det en ficka för vattensäck (som dock inte köpts in ännu, det är vattenflaskan som gäller fortfarande). Stridsvästen har beställts till hela grundorganisationen samt utlandstyrkorna i ett par tiotusentals ex. De första som får dem är utlandsstyrkorna och de skulle tydligen börja levereras i maj. Västarna tillverkas i Vietnam vilket inte är SÅ lovande kvalitetsmässigt, men de lär vara 100 ggr bättre än det gamla stridsbältet iaf.

Har sett en prototyp (tror det var det, var i alla fall inte den som kommer ut) Dels så sitter den mycket bättre eftersom de kan spänna fast den på kroppen på ett annat sätt. Sedan har du det som man saknar….ja va f/*n, man saknar ju allt på den gamla. Du kan anpassa den ny på ett helt annat sätt. Sätta fickor som du vill. Sätta till extra fickor o.s.v. Så det kommer definitivt blir en klar förbättring när den kommer ut. Stridsselen har varit den delen som släppats efter. Den skulle kommit med M/90 systemet enligt mig. Men gör FMV ett bra jobb nu så kan jag nog förlåta dem ;)

Tänkte på en annan sak. Rödpunktsiktena, någon som sätt att de kommit ut till förbanden (ak5c och ak5d)? Vet att jägare fått ut dem men jag tänkte på oss i kanon-mat-leden.

Sedan vet jag att de ska göra samma sak med HV:s ak4:or. Har även hört att insats ska förutom rödpunktsiktet ska få inskjutbara kolvar och handskydd med ficklampfästen. Info kommer från en kille på FOI. Är det någon som hört något på det?

Hörde en annan kul sak om ak4:orna. Finns tydligen så jävla många i förråden att man kommer plocka in de som finns och gör modifikationerna på de som finns i förråden som då går tillbaka till HV, de gamla skrotas.

EOD

• Super Administrators

Det är SACCI som står för Stridsväst 2000 kolla SACCI. Det borgar för god kvalité. De flesta saker vi i dag tycker har god kvailtet sys knappast upp av svensk, eller ens västerländsk personal, tex Nike skor, märkeskläder i övrigt.

FMV har varit /är på kontrollrunda på plats i Vietnam. Kan tänka mig att västen blir mångfaldigt dyrare än att man tagit befintliga modell eller låtit en firma ta fram designen och sedan köpt in. Nu har FMV stått för designen och utvecklingskostnaderna samt massa utvärderingspersonal och inköpare, etc. SACCI får inte ens sälja västen. För så jäkla special är den inte, ganska standard och knappast nåt direkt nytt. Finns ju ett flertal västar på marknaden som ser lika ut. Vart är nymodigheter som inga/få andra har såsom flytkraft i stoppningen, kombinerad stabjacka (Hört att Navy SEAL har sådana) eller splitterskyddad väv alt. fickor för inläggsskydd? Skall man ändå klä bålen kan man göra så man får andra fördelar mer än bara bära bra.

Sacci kommer däremot citat; "Vi har i stället vidareutvecklat den mer avancerade stridsväst Fskj/S, som vi tidigare tagit fram till FJS."

Jag tolkar detta som att dem helt enkelt tar och kopierar det bästa ifrån FMV's väst och kombinerar detta med FSKJvästen. Och den skulle finnas till försäljning till sommaren, hos recon förmodar jag. Antagligen till samma höga pris som för FJSvästen (ca 4300,-). :D

///Henrik

Guest Storm

34 000 ex har beställts och börjar levereras nu i maj. Utlandsstyrkan får de första 1000 exemplaren.

Stridsvästen har verifierats under förra året av K4, Livgardet, Amf 1 och Fbjs.

Enligt mina befäl skulle jag under sommaren antagligen få byta ut stridsbälte mot stridsväst, m/60 mot m/87 samt eventuellt ak 5 mot ak 5D. Har även hört att hjälm 90 skall in för modifiering.

Men med tanke på hur försenade leveranserna av m/87 permis blev kan man väl hämta ut stridsvästen först 8 veckor innan muck.

för er som är intresserade att se hur västen ser ut så finns det en bra artikel i FMVS nyaste tidning....kolla på FMV:s hemsida, har för mig att den finns som PDF också

• Super Administrators

Skön video. Tillskillnad mot andra musikartister har ju iaf Marko gjort lumpen. Du är en jäkel på att hitta länkar LD :D

Skyddsmaskväskan är inte kul att fästa på något bälte eller någon väst. Att det är dags att på bred front införa ett vätskesystem håller nog de flesta med om.

Överdelens nödvändighet beror på den vikt och de fickor den antas bära upp.

Fickornas utformning kan man disskutera i oändlighet, bäst är nog att göra som avses med stridsvästen, dvs olika fickor för olika önskemål.

Med risk för att bli betraktad som allmän bakåtsträvare:

Det går att leva med  k-304 också i väntan på den perfekta utrustningen, särskilt om man anpassar. Ingen skyddsmaskväska, inget ok, ingen vattenflaska, bara bälte och fickor + ev pistolhölster. Till detta ett vätskesystem och en stridssäck (med skyddsmasken i eller på). Vill man ha 17 mag lätt tillgängliga räcker inte det, och vikten börjar göra sig påmind, men många klarar sig nog med 8+1 mag.

Svar ja. Ligger i garderoben i väntan på en ny sele.

Går också att leva med, efter modifikationer. Tar bort selen och så.

Men den är inte så bra när man har AK4 eftersom fickorna är så smala så det är svårt att få plats med magasinen i den.

I väntan på stridsvästen (som skall levereras Q2, kul att man muckar snart) så har jag pråckat på mitt stridsbälte med fickor. Skyddsmaskväskan är kvar, utan skyddsmask. Extra magfickor likaså. Blir lite bökigt, men tillräckligt för att bli av med patrullsäcken.

Är det någon som vet om det går att fästa kniv på den nya stridsvästen? Har tejpat fast den på oket ibland nu, funkar sådär.

Kommer västen i någon vintermodell? Nån som vet? Blir annars jävligt mycket att tejpa annars då hela bålen är täckt av grönt fint tyg.

Fjs-västen har en rätt rolig rövväska som ser sådär bekväm ut. Exakt vilka "options" kommer ingå i stridsväst 2000? Är det typ 2 magfickor och that's it?

Många frågor, väntar nu på svar :)

Vad gäller stridsväst 2000 så stod det i FMV:s tidning att den nu först kommer med två små väskor, vilka ska vara till magasinen, o två större väskor på sidorna. Jag tror den nuvarande skyddsmaskväskan kommer stanna kvar o sätts på samma plats som man har den på nuvarande stridsbältet. Kommer inledningsvis vara samma vattenflaska också. Sen skulle det vara nån duellficka också, vad nu det är för nåt. Antar att de större väskorna på sidorna kommer användas till regnställ samt handgranater?

man skulle ta fram fler fickor, skulle gissa att det blir t.ex. kasett till Ksp 90, magasin till k-pist o.s.v. Vad gäller fästa kniv så ska det inte vara några större problem.

o vad gäller vinterkamoflage så ser det rätt kasst ut. Norrmännen har ju stridsväst o det ser för jävligt ut när man ser bilder på dem med snödräkt. Är ju nästan bara byxorna, hjälmen o armarna som är vita.

Packväskan bak på FJS-västen går att ta bort. Likadant med alla fickorna på västen. Har rätt många detalj bilder på den västen om någon är intresserad.Angående kniv så har recons väst en bäradapter till kniven så hoppas att fm:s har det med.

Annars får man väl knåpa ihop något eget:-)

Duellfickan skall enligt uppgift vara nån slags "snabb" ficka för magasin, snus eller vad man nu önskar kunna slita upp snabbt.

Vinterkamouflage på stridsvästen... Om det inte kommer någon vintermodell (vilket det med största sannolikhet inte gör), kan låtsassnö på sprayburk funka? Någon som har erfarenhet detta?

Knivfäste låter bra. Helt kass att ha kniven i bältet. Svår att få fram och svår att stoppa tillbaks. Speciellt med LK på ryggen... för att inte tala om hur det är i vintermiljö.

Dessutom ser det fränt ut på kort. :)

• BlåGul -1

När jag köpte min A1 så fick jag en slida till den med fäste för ett likadant spänne som används bl.a. till gasmaskväska 90. (finns väl något namn på de där spännena?)  Det gjorde den mycket lätt att fästa på stridsbältet. Tyvärr var inte slidan någe värre snygg, och jag har inte sett den någon annanstans heller (inte ens på fällknivens egen hemsida). Men idén var ju kanonbra, eftersom jag tvivlar på att det går att "öppna" stridsvästen någonstans och trä på en kniv så som man kunde göra med bältet.

spännena heter Bianchiclips. Kommer säkert av att Bianchi tillverkar hölstret till pistol m/88 som har samma fastsättningsclips. mycket smidig lösning :)

Hade en gerber mark1 stridskniv med samma spännen. Smidigt att ta av utan att lossa bältet från alla fickor o prylar.

• 2 years later...

Dags att återuppliva en snart tre år gammal tråd. Fast med en ny frågeställning: Hur föredrar ni att fästa era fickor på stridsväst 2000?

Kör ni enligt vad ni lärt er under värnplikten?

Eller har ni kommit på bättre/effektivare sätt att kitta om fickorna?

Var fäster ni magfickorna för att på bästa sätt öka hastigheten på magasinsbyte?

Var har ni vad? (mag, hgr, vårdkit, kamera, snus mm)

Tell me, tell me.

Dags att återuppliva en snart tre år gammal tråd. Fast med en ny frågeställning: Hur föredrar ni att fästa era fickor på stridsväst 2000?

Kör ni enligt vad ni lärt er under värnplikten?

Eller har ni kommit på bättre/effektivare sätt att kitta om fickorna?

Var fäster ni magfickorna för att på bästa sätt öka hastigheten på magasinsbyte?

Var har ni vad? (mag, hgr, vårdkit, kamera, snus mm)

Tell me, tell me.

titta här

På bältet så har jag en kassetficka på vardera sida (Kulspruta 90-skytt), snett bak till vänster har jag vattenflaskan, snett bak till höger en flerbruksficka stor och mitt bak så har jag en flerbruksficka liten med fyra magasin. På västdelen då har jag fick för G-117 på vänster sida där duellfickan brukar sitta och på höger sida har jag min kniv.

Jag tycker detta system funkar mycket bra. Det känns både smidigt och det går snabbt att få fram ny kassetter. Den en da nackdelen är att det kan vara lite trixigt att få fram magasinen men det är ju inte så ofta jag behöver använda dem.