Jump to content

Svenska ubåtsvapnet


A2Keltainen

Recommended Posts

bara jag som funderade över

 

"SvD:s källor uppger att amerikanska flottan för något år sedan var intresserade av att hyra en svensk ubåt, men utan besättning. Det stupade då på att deras ubåtsflotta är atomdriven och inte klarar av att köra en dieselelektrisk ubåt med Stirlingmaskineri"

 

Alltså dem kan utbilda folk i att hantera en atomreaktor men inte folk att hantera en dieselmotor/stirlingmotor

 

Stirlingmotorn är inte så fruktsansvärt komplicerade om man jämnför med en atomreaktor inte en diesel heller för den delen

Link to comment
Share on other sites

Håller med F4 i det att erfarenheterna som svenska besättningar på ubåtarna får måste bli enorm. Med tanke på att man antagligen byter besättning under tiden så får många träna mot US navy som får räknas till eliten. Sedan om snacket att dom andra flottorna inte vill göra detta är bull shit! Dom övar redan med varandra och mot varandra. Det som hänt är att det har dykt upp ett ubåts system som är bättre än dom som US Navy övat mot/med tidigare. Har man 30% chans till vinst i en attackubåt av Los Angeles klass mot en Gotland så vill man nog öva så mycket som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Dom ska hyra ubåten.. för pengar.. inte gratis.. så det finns ju bara att tjäna på det här.. förutom dom korkade vänsterpuckona som tycker att vi inte ska samarbeta med ett land som USA. Jag ser inget annat än att vi kan få ut nått positivt av det hela, så varför tveka?

Link to comment
Share on other sites

bara jag som funderade över

 

"SvD:s källor uppger att amerikanska flottan för något år sedan var intresserade av att hyra en svensk ubåt, men utan besättning. Det stupade då på att deras ubåtsflotta är atomdriven och inte klarar av att köra en dieselelektrisk ubåt med Stirlingmaskineri"

 

Alltså dem kan utbilda folk i att hantera en atomreaktor men inte folk att hantera en dieselmotor/stirlingmotor

 

Stirlingmotorn är inte så fruktsansvärt komplicerade om man jämnför med en atomreaktor inte en diesel heller för den delen

bara jag som funderade över

 

"SvD:s källor uppger att amerikanska flottan för något år sedan var intresserade av att hyra en svensk ubåt, men utan besättning. Det stupade då på att deras ubåtsflotta är atomdriven och inte klarar av att köra en dieselelektrisk ubåt med Stirlingmaskineri"

 

Alltså dem kan utbilda folk i att hantera en atomreaktor men inte folk att hantera en dieselmotor/stirlingmotor

 

Stirlingmotorn är inte så fruktsansvärt komplicerade om man jämnför med en atomreaktor inte en diesel heller för den delen

 

Gäller väl inte bara framdrivingssystemet ..... Över huvudtaget kan jag tänka att det skiljer en del. Hur mäter man djup tex? Kan tänka mig att Gotland kör med meter medan jänkarna kör med fot osv. Dessutom får man ju svensk 'know-how', 100år erfarenhet av att använda ubåtar i Östersjön som är ungefär så besvärligt vatten kan bli. Om man ska använda en egen besättning tar det ju tid att träna dom med en svensk besättning kan man ju köra igång tidigare.

 

Säg bara till miljöpartiet att det är utmärkt träning för att sänka imperialisterns ATOM-ubåtar så vi vet hur man ska göra när dom anfaller oss ....

Link to comment
Share on other sites

Dom ska hyra ubåten.. för pengar.. inte gratis.. så det finns ju bara att tjäna på det här.. förutom dom korkade vänsterpuckona som tycker att vi inte ska samarbeta med ett land som USA. Jag ser inget annat än att vi kan få ut nått positivt av det hela, så varför tveka?

Tja, vi säljer ju redan vapen/vapensystem till dom så vad skulle det då vara för fel i att hyra ut en ubåt?

 

Sen kan man ju fundera med lite paranoida tankar om varför dom vill hyra en ubåt av oss, inhämtning av information om i spionage syfte? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Möjliga anldeningar till att hya konventionell ubåt och specifikt en svensk sådan:

 

- Avsaknad av konventionella ubåtar att träna mot (har nämnts). Konventionelal ubåter har inte uthålligheten hos en kärnkraftsdriven ubåt... men däremot kan de konventionella vara vewy vewy quiet. En ubåt som kör på batterier är jobbig att hitta.

 

- USN har fått kritik för att vara en utpräglad "Blue Water navy"... d.v.s. deras favoritmiljö är ute på öppna havet. Det funkade bra så länge fienden var Stora Stygga Varg... eh, Björnen. Men man räknar med att i framtiden kommer USN att behöva kämpa i kustnära områden. Därför behöver de träna mot de som kan sådant... och vad kan svenskar om inte just kustnära strid. :P

 

- High Tech Opfor. Vill man träna skall man träna mot de som är bra. Och vi har riktigt kapabla system. Små men naggande goda.

 

- Svåra miljöer. Svenskarna är vana att slåss Östersjön... vilket är ett rent fördjävligt hav att leta ubåtar i. Olika temperaturer, salthalter och strömmar gör miljön till en hydrofonists mardröm. Att det dessutom är stenigt och dant gör ju inte saken bättre.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Det varierar rätt mycket på "tystheten" även på Atomubåtar.

 

En Amerikansk SSN-688I klass ubåt är 10 gånger tystare än den äldre SSN-688 klassen.

SSN-21 Sea Wolf är 70 gånger tystare än SSN-688, och kan hålla hög fart utan att orsaka för mycket buller - det sägs att den avger lika mycket buller i U-läge och 25 knop, som en SSN-688 avger när den ligger vid kaj :baskerFN: .

Link to comment
Share on other sites

En atomubåt får man aldrig lika tyst som en konventionell ubåt. Du kan inte stänga ned maskineriet på en atomubåt eftersom reaktorn kräver kylning även om den inte behöver producera kraft för tillfället. Det är just dessa kylvattenpumpar som man lyssnar efter.

 

Det finns försök med att transportera värme genom ledning i fast material som alternativ men jag känner inte till om/hur det går. Någon?

Link to comment
Share on other sites

Diskuterade detta med USA's förfrågningar om att få hyra en ubåt lite med en mycket militärintresserad sociologiproffesor (heter det så?) från USA.

 

Han saatt det verkar väldigt vettigt med tanke på att Kina har konstruerat en helt ny Diseldriven Ubåtsklass.

 

Mer finns att läsa här The Washinton Times

Link to comment
Share on other sites

En atomubåt får man aldrig lika tyst som en konventionell ubåt. Du kan inte stänga ned maskineriet på en atomubåt eftersom reaktorn kräver kylning även om den inte behöver producera kraft för tillfället. Det är just dessa kylvattenpumpar som man lyssnar efter.

Nu vill jag iofs minnas att 688-klassen har ett kylsystem som inte kräver att pumparna är igång vid farter lägre än 15 knop.

Link to comment
Share on other sites

Det finns försök med att transportera värme genom ledning i fast material som alternativ men jag känner inte till om/hur det går. Någon?

Att transportera värme genom värmeledning i fast material är inte ovanligt. Jag törs slå vad om att det är så processorn i din dator kyls. :D

Men det kanske är så kallade "heat-pipes" som du tänker på.

Annars är ju peltier-ellement en annan variant på kylning genom fast material.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det är en intressant artikel om ubåtsvapnets ev uthyrning i dagens SvD

Hyra av ubåt

Kan det vara beslut på gång?

 

Försvarsdepartementet

Ärendeförteckning

regeringssammanträde

2004-10-28

Underprotokoll A

Nr 44

 

Ärende:

4. Framställning från Försvarsmakten om övningssamarbete på ubåtsområdet med USA

Fö2004/2080/SI

 

http://www.regeringen.se/sb/d/1877/a/23552

Link to comment
Share on other sites

Det var ju dumt.

 

 

Hur ska vi nu kunna sälja våra ubåtar till Iran m.fl när USA specifikt tränar mot vår ubåtstyp? Ännu en spik i kistan för vår varvsindustri...

 

 

:)

 

 

/Erikinteheltseriös

 

;)

Link to comment
Share on other sites

:camo: <- ubåtare med biljett till Schwarzeneggerland.

Ser framför mig österrikes mäktiga ubåtsflotta..

Det var ett tag sedan Österrike hade kuster...

Dock har ju österrike haft en ubåtsflotta.. tro't eller ej.

Under vk1 hade de en inte helt obetydlig flotta.

 

Just a side note ,O

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Submarines and Peacekeeping

Paul Mitchell, Canadian Forces College

Journal of Military and Strategic Studies

Spring 2000

 

http://www.jmss.org/2000/article3.html

 

Det finns en läsvärd beskrivning av ubåtars fördelar i artikeln, med början under rubriken "The Utility of Submarines for Small Naval Powers".

Link to comment
Share on other sites

Det var ju dumt.

 

 

Hur ska vi nu kunna sälja våra ubåtar till Iran m.fl när USA specifikt tränar mot vår ubåtstyp? Ännu en spik i kistan för vår varvsindustri...

 

 

:banghead:

 

 

/Erikinteheltseriös

 

;)

Israel kommer att bli besvikna på Sverige, om den säljer det. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det är fantastiskt intressant att så många personer som inte har en susning om ubåtsflottiljen, eller ubåtarnas verksamhet. har så mycket att tycka om mitt förband.

 

Ubåtsflottiljen är ett av försvarsmaktens minsta förband och man skulle inte spara speciellt mycket pengar på att lägga ned det.

 

Om det är någon av ovanstående som faktikst är intresserade av vad vi sysslar med så skicka mig ett PM så ska jag upplysa eder

 

// Lt W HMS Gotland 1.Ubflj.

Link to comment
Share on other sites

Det är fantastiskt intressant att så många personer som inte har en susning om ubåtsflottiljen, eller ubåtarnas verksamhet. har så mycket att tycka om mitt förband.

Hej och välkommen till SoldF

 

0:)

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon av ovanstående som faktikst är intresserade av vad vi sysslar med så skicka mig ett PM så ska jag upplysa eder

 

// Lt W HMS Gotland 1.Ubflj.

Om tid & lust finnes så kanske du kan göra en faktasida om Gotlandsbåtarna, enligt mall och stil som SoldF.com?

 

Det vore troligen rätt intressant att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...