Jump to content

Vilka vapen vill ni skjuta?


2Sharp

Recommended Posts

Tjena,

 

En uppföljning på Swede's tråd, vilket/vilka vapen vill ni skjuta?

Vad är det som är mest intressant??

 

För mig är det;

GSP, helautomatisk 40mm, say no more...

M-134, "I'll be back" :)

Hoppas realisera M-134 vid någon USA resa, dyrt men värt pengarna :)

GSP vette fan, får väl kanske möjligheten vid någon mission?

 

Givetvis finns det fler vapen jag vill/skall skjuta, men dessa är de som lockar mest.

 

Ni andra då?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad vill jag skjuta? frågan är vad jag inte vill skjuta!

 

jag har legat och pangat med Ak4 hela helgen (mest lös men ändå). ett riktigt trevligt vapen faktiskt. annars kan jag tänka mig att skjuta allt som skickar iväd skrot och låter "pang" dvs allt från revolver till Haubits.

Link to comment
Share on other sites

Om dom någonsin uppfinner en "Närskydds patron" till M203an så vill jag skjuta den. Typ en jätte stor hagel patron :)

 

Det finns en "närskyddspatron":)

 

Tror dom hette Punch-bags eller nåt...Dock inte en jättestor hagelpatron med man "slår" omkull skurkarna, typ som en 40mm käftsmäll :D

Link to comment
Share on other sites

Du tänker på sånna där "non lethal weapons"... som skjuter bean bags eller trä kuber... Joo... men tänk dig en fet hagelpatron på 40mm... hoho... :)

 

//Fu Fjellman

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Tror dom hette Punch-bags eller nåt...Dock inte en jättestor hagelpatron med man "slår" omkull skurkarna, typ som en 40mm käftsmäll :)

Bean bags kallas ammunitionstypen, finns en tillverkare som säljer den under namnet "Power punch".

 

Själv vill jag testa en 'pulse rifle' (?) från Aliens. :)

Link to comment
Share on other sites

Såg att Pulse Rifle fans att köpa från någon aktions firma i USA... Riktiga fungerande som dom hade haft i filmen... men dyrt.... Säg till om du köper en... då kommer jag :)

 

//Fu Fjellman

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Du tänker på sånna där "non lethal weapons"... som skjuter bean bags eller trä kuber... Joo... men tänk dig en fet hagelpatron på 40mm... hoho... :)

 

//Fu Fjellman

Den korrekta termen är "less lethal" - de är inte ofarliga, men offret dör inte lika ofta som med 'skarp' ammunition. :)

Link to comment
Share on other sites

5.45 AK-74

5.45 AKSU

5.45 RPK-74

7,62 Dragunov

7,62 PKM

 

12.7 NSV

 

30 mm AGM "Plamyia"

RPG-7v

 

o.s.v.

 

kort o gott. De ryssvapen infanteristen Ivan har. Lustigt att man i utländska lådan har en polsk AKM med 7.62x39 istället för en AK-74:a eller motsv. Stor risk att Sverige skulle börja kriga mot Afghanistan eller vem som nu använder såna?

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att man i utländska lådan har en polsk AKM med 7.62x39 istället för en AK-74:a eller motsv. Stor risk att Sverige skulle börja kriga mot Afghanistan eller vem som nu använder såna?

Tja, det är ju större risk att man träffar på en AK47/AKM på de fredsbevarande insatserna Sverige är inblandat i (Afghanistan t.ex.) än en AK74 så i det avseendet är det ju helt ok.

Att Sverige skulle börja kriga i närtid mot något land som har AK74 ser jag som högs osannolikt.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

The Swede. Med det argumentet kan man nog skrota den allmäna värnplikten överhuvudtaget o bara ta in o utbilda folk som är sugna på en mission.

 

Går ju åt det hållet förvisso, har en bekant som mönstrade nyligen o där frågades det om man var intresserad av utlandstjänst. O väl i lumpen så är ju en övning inriktning fredsbevarande obligatoriskt numera. Men det var bara kul att göra en driveby förbi "FN-campen" o brassa upp i luften med AK5:orna

 

sen svarade dem med ett band från en Ksp 58 o han som sköt blev ställd "inför krigsrätt". Ho ho ho.

 

Men för att återvända till ämnet så vore en granattillsats modell sådan som sitter på AK-74:a trevlig att skjuta med också. Skiljer sig en del från M203 tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Har du tittat på Starship Troopers nu igen ABP? När det var som värst så hade ju både öst o väst kanoner som sköt kärnvapengranater iaf. Tänk er att dra i det snöret o vara ansvarig för den förödelsen.

 

Bud på ordervägran där, även om man skulle bli arkebuserad så vafan.

Link to comment
Share on other sites

LD: Inte bara öst och väst. Bandkanon 1 sägs vara konstruerad för att skjuta kärnladdade granater. Nu blev det ju inga egna svenska sådana även om det var rätt nära. Tydligen fanns det även de som ville låna amerikanska kärnladdningar om det hettade till.

Panzerhaubitz 2000 och AS 90 Bravehart står på min lista och för all del Bkan 1C jag menar 14 15,5 skott på strax över 40 sek. Och MLRS och och

Link to comment
Share on other sites

Swede

Först och främst vill jag testa:

Kulspruta 90

Ag90

M203

Ksp94

Ksp95

Strv122 kanon

Pbv501 kanon

Strf9040 kanon

40mm granatspruta

 

Jag kan inte lova något men jag kan ju kolla om du kan få hänga med ut och skjuta AG90 någon gång Swede.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

LD: Det finns en väldigt enkel anledning till att det är en polsk AK47 i utl.vapenlådan. När den köptes in så var det inte bara att gå och fråga Ivan om sverige fick köpa en AK47(Kalla kriget du vet) :)

Själv skulle jag vilja testa:

AG90

M203

Kulspruta 90

Tksp90

Lvakan 40mm m/48

+allt annat som FM har :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte lova något men jag kan ju kolla om du kan få hänga med ut och skjuta AG90 någon gång Swede.

 

EOD

Det vore väldigt trevligt om det gick att ordna.

Kanske kan övertala mina kollegor om att St/Tr plutonen behöver breddutbildas. :D

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Finns "hagel" och flechette patron till 40mm, eller fanns under Vietnam kriget.

 

Jag har skjutit med Rysk AK74 från utländskavapensatsen, och även AKSU. (bör ha bilder på det tom)

Det finns några (2?) olika utl. vapensatser och som jag fattat det skiljer sig innehållet lite.

 

Det är ju i princip ingen skillnad på de olika Kalashnikov modellerna, ex: en AKM och en AK74 skiljer sig ju mycket, mycket lite, så jag tycker nog att det inte spelar så stor roll om de är Polska eller Ryska, eller??

Link to comment
Share on other sites

Nifelhel:

 

Lvakan 40mm m/48, har man kvar såna? Farsan är utbildad på en sådan.. o redan då på stenåldern var de stenålder o slitna som fan. I hans batteri lyckades de få en pipsprängning t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja panga med allt som FM har och lite till ... :)

 

Jag har inte skjutit så där mycket men här kommer det:

 

 

Mauser (AK 96 :) )

P 90

MP 5

AK 4

AK 5

Ksp 58 (stående skarpt är bland det roligste man kan göra med kläderna på!!! :) )

PSG90

 

Pistoler och såntdärnt:

 

P 88

Sig Sauer 229

CZ 75

Beretta 92 F

Signalpistoler

 

PV - vapen:

 

Grg (allt utom fullskarp)

P-skott 86 (utom skarp)

 

Jakt:

 

Husquarna Drilling (hagel)

Salongsgevär (.22)

Studsare 30.06

 

Spräng:

Truppminor (ja, det fanns såna när jag gjorde lumpen :D )

10, 12 och 13

Fordonsmina 14

Sphgr 56

rökfacklor och granter

Diverse sprängmedel :)

Närlys

 

och lite annat jox...

Link to comment
Share on other sites

Lvakan 40/48 vet jag fanns på Lokalförsvarsbataljoner senast 97-98(tror dock inte Lokalförsvarsbat är kvar i organisationen i dagsläget) Skulle dock vara kul att skjuta lite med en(utan pipsprängning dock :) )

 

2Sharp: Vad jag vet så finns det bara en sats och den innehåller ett 50-tal olika vapen. När "Lådan" är ute är den sällan komplett, utan det är bara litet urval. Den som har hand om den stora "Lådan" är en Kn Grundahl Fv Halmstadsskolor.

 

Och det är som du säger, det spelar ingen roll om AK'n är rysk, polsk eller rumänsk. De e ju samma grundkonstruktion :D

Läste någonstans att det totala antalet tillverkade Kalashnikov's, nu överstiger 60 miljoner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...