Jump to content

Stridsryggsäck 2000???

Guest

Recommended Posts

Nja, nu är jag ingen ryggsäcksexpert.

Vi har stridssäcken på jobbet så det är därför jag känner till den.

Det har dock diskuterats ryggsäckar förut här på forumet så om du letar lite kanske du får lite tips.

The Swede

Meningen är att bärsäck 2000 och stridssäck 2000 skall användas tillsammans och systemet heter fyndigt nog bärsystem 2000. Både stridssäcken och bärsäcken finns att köpa på militaryshop för 845 respektive 995 kr.

• Super Administrators

Det sjuka är att Försvarets affse pris är för Bärsäck 2000 199 kr och Stridssäck 2000 195 kr ( FMLog 2002-03-13).

Det borde finnas utrymme för att sänka priset. Den är väldigt enkel och har de abslout enklaste och billigaste plastspännena. Motsvarar inte finesser och kvalitet med motsv Haglöfs /Everest  som man sneglat på vad gäller prissättningen.  KRÄV SÄNKNING AV PRISET NU! Det är därför jag vill gå ut med vad försvaret betalar! Man kan ju inte räkna med samma pris men knappast det fyrdubbla.

Det sjuka är att Försvarets affse pris är för Bärsäck 2000 199 kr och Stridssäck 2000 195 kr ( FMLog 2002-03-13).

Det borde finnas utrymme för att sänka priset. Den är väldigt enkel och har de abslout enklaste och billigaste plastspännena. Motsvarar inte finesser och kvalitet med motsv Haglöfs /Everest  som man sneglat på vad gäller prissättningen.  KRÄV SÄNKNING AV PRISET NU! Det är därför jag vill gå ut med vad försvaret betalar! Man kan ju inte räkna med samma pris men knappast det fyrdubbla.

Tror man kan köpa ryggsäckar i de flesta "regementsshoppar" på föråden, det är kanske billigare där...

Jag har precis köpt en berghaus vulcan och den stormtrivs jag med så här långt. Har dock bara hunnit med ett pass med 20KG + i den. Det man ska tänka på med denna säck är att den med sidofickorna på är breeeeeeed.

Sidofickorna är dock underbara. 2st 1.5 L drickor går lätt ned i en ficka. De går dessutom att ta loss och ha som Patrull/dagsäck

SS2000 är det största fiaskot någonsin i svensk materielhistoria. Någon har glömt att tänka klart.

Synd att stupstocken inte finns kvar.

Casca

Vad menar du? Kan du utveckla det där??:notify

SS2000 är det största fiaskot någonsin i svensk materielhistoria. Någon har glömt att tänka klart.

Synd att stupstocken inte finns kvar.

Casca

Jag har en annan kandidat!

Mercedes Sprinter...

Tycker SS2000 är helt ok!

• Super Administrators

Håller med 2Sharp. Mercedes Spinter är det största snedsteg in inköp någonsin(troligen). Fin  och dyr, men helt värdelös och regelverket sätter stopp för förbättringar. Får tex inte skurva NÅT i den,-> saker såsom radio högt sätts fast med BUNTBAND!! Mer om den senare när sidan om Sprinter publiceras. (Den tenderar att bli lång och utkastet är fullt av utvecklingar om hur idiotiska vissa saker är på den..) :)

Tibaxx till säcken. Helt värdelös är den inte, betydligt enklare att packa om den är halfull mot vad en säck med mes är. Funkar bra för dagsturer ut på nåt övningsfält då kök/utspisnings mtrl och förstärkningspagg räcker. Till rent fältliv är den för liten och klen. Plastspännerna och nylonen känns att de är billigast möjligt och en Everest rygga för en 500 kr från Stadium slår den lätt både i material och framför allt finesser.

Tjena Henke, hoppas allt är bra på Victoria!

Ser fram mot Sprinter sidan...

Håller med om att SS2000 kunde varit bättre, men den är väl ändå bättre än den gamla stridssäcken?

Alzå, det är förbättring från det vi hade tidigare, men den kunde gjorts bättre?

• BlåGul -1
Håller med om att SS2000 kunde varit bättre, men den är väl ändå bättre än den gamla stridssäcken?

Alzå, det är förbättring från det vi hade tidigare, men den kunde gjorts bättre?

Bättre än LK35? (eller är det någon uppdragssäck du tänker på?)

Bekvämare ja! Mer funkis.. nja. Någonting så mycket stabilare än LK35:an går väl knappast att finna? Märkligt att militären köper in krafs som efterföljare.. Men den är ju så mycket skönare att bära.. och SÅ mycket mer lättpackad! (Tänker då mest på att lassa in i lastutrymme i t.ex. en Bandvagn. Vete fasen.. var den så mycket lättare att pressa ner saker i?)

Har lyckats trycka på/i hela uniformen, kängor, stridsbälte, vapen, såg... allt på LK35 när vi skulle lära oss vada över nåt vatten. DET skulle jag vilja se någon göra på SS2000.

Nä. Saknas det delar till den? Någon nämnde sidofickor? Mer spännband?  

/Ing. (som ändå var glad när han fick sin mjuka sköna SS2000)

Tänkte lite på dom där plast/tyg bande med hål i som sitter utmed sömmarna på ryggsäcken.

Det står ju på recon att man kan använda dom till att fästa saker till. Jovisst, det är ju bra. Vet ngn om detta är utforskat av FM??

Alltså, får man ut karbinhakar eller dylikt under vpl för att fästa allehanda godsaker utmed sidorna ?

(Tänkte på att ngn sa att ryggan var för liten)

själv tycker jag att den är lite "slapp"

har en tendens att börja vika sig dubbelt när man har packat den väldigt full med sovsäck/liggunderlag på utsidan och remmarna räcker preciiiisss till.

Slut

• 1 year later...
Är det någon som vet när HV i göteborgsområdet får SS 2000, hjälm 90, stridsväst 2000 mm?

;) Säkert 04. Då kommer dom till MDN i allafall.

Får väl hoppas det....tråkigt om utrustningen stoppas för att spara pengar.

:(( Japp det vore en katastrof!!! Men man vet ju aldrig :((:((:((:(( =Hv