Jump to content

"Eight Myths About Video Games Debunked"


Guest J-Star

Recommended Posts

Bara för att det i själva tävlingsmomentet sakas inslag av fysisk ansträng innebär detta givetvis inte att utövarens träning är helt befriad från sådana inslag.

 

Givetvis lägger en pilbågsskytt, rodelåkare, seglare eller curlingspelare på elitnivå in både konditionspass och styrkepass under en träningsvecka utöver sina mer grenspecifika pass.

Så varför skulle inte dataspelare på elitnivå kunna göra det? Min poäng var egentligen; vad det är som gör exempelvis pistolskytte och gevärsskytte till idrotter, samtidigt som dataspelande inte ska anses vara en idrott? Åtminstone enligt min erfarenhet så är det exempelvis inte mer fysiskt jobbigt att skjuta pistol eller gevär än vad det är att spela dataspel och jag kan inte heller se några andra starka skäl till skillnaden. Vilka, om några, av följande anser du vara idrotter: långgolf, minigolf, bowling, dart, biljard och poker? Utveckla gärna varför du tycker som du gör i frågan.

Jag klassar inget av det du räknat upp som idrott. Saknar helt eller till stor del fysiskt moment i själva utövandet. Även om utövare på elitnivå säkerligen lägger ner avsevärd tid på annan träning enligt mitt tidigare inlägg.

 

Har även mycket svårt att försvara skytte, curling, rodel m.m. som idrotter utan anser nog att dom mer eller mindre skall anses vara sport.

 

Däremot kan jag säga det här: Dataspel kan aldrig bli ens en sport därför att oavsett hur intensivt det trycks på tangentbordet kan det aldrig hända någonting på riktigt – allt som sker är att datagrafik flyttar på sig.

 

 

Annars har GC1 sunda åsikter i det här ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Vad är "riktigt"?

Är inte pixlarna på skärmen något verkligt? Inbillar jag mig verkligen att ted kommer fram text på skärmen när jag skriver?

Spelande av spel som t.ex CS är iallafall betydligt mera fysiskt än t.ex schack.

 

Vad är egentligen en idrott, en sport och en tävling?

 

Jag har svårt att se att t.ex pistolskytte skulle vara en fysiskt ansträngande idrott. Men det är definitivt en sport. Att göra en sjukamp er definitivt idrottande tycker jag. Att köra i WRC är ju knappast idrott, men däremot en sport. Att dricka öl på tid är knappast sport, men definitivt något man kan tävla i.

Är inte sport helt enkelt någonting som det tävlas i under organiserade former?

I så fall borde datorspelande kunna klassas som sport, förutsatt att man håller på med det under just organiserade former. I annat fall borde ju t.ex motorsport inte vara sport.

 

Jag stör mig inte så lite på attityden att om något är gjort på datorn så är det inte verkligt.. Jag har mött den förr och jag lär väl möta den igen.

Som datorgrafiker, har inte mina verk någon verksgrad eftersom de "inte finns"? (å andra sidan kan jag ju dränka folk i utskrifter) Om en musiker skapar sin musik i en dator istället för på en Steinway, är då inte den musiken verklig?

"Det är ju bara ettor och nollor som omvandlas till ljudvågor"

Om jag tävlar mot någon i ett datorspel istället för att flytta verkliga pjäser på ett bräde, är inte det minst lika mycket tävling?

 

Sluta vara teknikfientliga och kom med in i 2000-talet. Lämna stofilandet till engelsmännen, de kan åtmindstone vara stockkonservativa med klass.. :P

 

@Ing

Ha ha ha.. klockrent inlägg!

 

mvh

Erik G

 

MONSTER.JPG

Är den verklig eller inbillar ni er att ni ser den? Det är ju bata några pixlar på en skärm...

Link to comment
Share on other sites

Jag klassar inget av det du räknat upp som idrott.

Då har vi samma syn i frågan.

 

Saknar helt eller till stor del fysiskt moment i själva utövandet.

 

Undrar hur väl följande grova regel fungerar; en aktivitet kan inte vara en idrott om man inte blir svettig av att utöva den?

Link to comment
Share on other sites

Kom inte sport till för att träna soldater på? Löpning för kondition, spjut för..ja spjut och schack för strategi... Vem kan påstå att datorer inte kan nyttjas i detta syfte i så fall? Säg någon som har så låg spärr när det gäller att skjuta en levande människa som en online-spelare? Detta kom USA på och gjorde (bl a) gratisspelet AmericasArmy.

Link to comment
Share on other sites

Jag klassar inget av det du räknat upp som idrott.

Då har vi samma syn i frågan.

 

Saknar helt eller till stor del fysiskt moment i själva utövandet.

 

Undrar hur väl följande grova regel fungerar; en aktivitet kan inte vara en idrott om man inte blir svettig av att utöva den?

Jag vet det är en grov uppdelning och fungerar i vissa fall rätt dåligt.

 

Ta t.ex. kulstötning – har mycket svårt att se att en utövare skulle bli svettig under tävlan om man bortser från uppvärmningen. Däremot förekommer det ett avsevärt större fysiskt moment än i de aktivteter vi båda redan sållat bort och skall således klassas som idrott.

 

Att en aktivitet som saknar fysiskt moment under tävlan inte skall benämnas idrott får alltså ses som en regel med vissa undantag.

 

 

 

Följande är mest tänkt att ses som ett skämt, även om jag själv använder följande regler med rätt stor framgång:

 

Har du svårt att sortera ut vad som är idrott kan du alltid börja med en grovsortering enligt följande kriterier:

 

1. Krävs det av utövaren att han är byggd som en atlet? Ja – idrott, Nej – inte idrott.

 

2. Riskerar utövaren att dö om han gör fel? Ja – idrott, Nej – inte idrott.

 

Bollsporter kvalificerar sig givetvis per automatik utan att varken punkten 1 eller 2 är uppfyllda. Dock görs naturligtvis undantag för de bollsporter där utövarna är så rädda för sin motståndare att dom tvingas stå på varsin sida om ett nät. Bollsporter med klubba motsvarande diskvalificeras om klubban är gjord av plast. Motorsport är en styggelse utan dess like och skall aldrig anses vara idrott.

 

Betackar mig för inlägg från personer som anser att mina kriterier ovan sållar bort just deras favoritidrott, som jag skrivit tidigare skall ovanstående till största del ses som ett skämt.

Link to comment
Share on other sites

Säg någon som har så låg spärr när det gäller att skjuta en levande människa som en online-spelare? Detta kom USA på och gjorde (bl a) gratisspelet AmericasArmy.

Ja, så man kan därmed klassa alla dataspelare som mördare. Gillar man dessutom att spela terrorist-sidan i CS eller Joint Ops så har man förmodligen ett medlemskort i Al Queida liggandes i någon byrolåda.

 

Glöm inte heller bort att alla som gjort lumpen är mördare.

 

Zaitoh, jag har hört att de söker nya talanger på Aftonbladet. Kanske något för dig? :P

 

Men allvarligt, att skjuta ut någon i CS o dyl. är mer jämförbart med att ta någons bonde under ett schackspel än att skjuta ner någon livs levande människa. Att spela dataspel är inte riktigt samma sak som att kriga på riktigt. Du kan öva in vissa moment, ledning, rörelsemönster mm, men du kan inte simulera den riktiga ångsten, den psykologiska terrorn som det innebär när vänner runt omkring förvandlas till livlösa köttstycken, det kan du inte ens med simfire och lösskjutninganordning. Än mindre i spel där en dödad fiende ger ett poäng, och en egen död ger ett minuspoäng.

 

/E

 

PS skriver du fler lika puckade inlägg kommer jag o mina spel-polare skjuta dig på fläcken, så det så ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, så man kan därmed klassa alla dataspelare som mördare. Gillar man dessutom att spela terrorist-sidan i CS eller Joint Ops så har man förmodligen ett medlemskort i Al Queida liggandes i någon byrolåda.

När jag var liten, så spelade jag massor med Bubble Bobble tillsammans med en kompis. Ju mer jag tänker på det, desto mer orolig blir jag. Vad hade det spelandet egentligen för konsekvenser... (Musiken från X Files hörs.)

 

Men allvarligt, att skjuta ut någon i CS o dyl. är mer jämförbart med att ta någons bonde under ett schackspel än att skjuta ner någon livs levande människa.

 

(Med mjuk slemmig pedagogröst.) Erik; varför hatar du alla bönder och vill döda dem? Är det så man blir av att bygga modeller? Kanske borde vi ta alla modeller från dig och sätta dig en "nu-ska-vi-kramas-och-vara-vänner" kurs med några övervintrade hippievännner, så att du blir en snäll medborgare på nytt? :P :huh:

 

ARTHUR: I am your king!

WOMAN: Well, I didn't vote for you.

ARTHUR: You don't vote for kings.

WOMAN: Well, how did you become King, then?

ARTHUR: The Lady of the Lake,... [angels sing] ...her arm clad in the purest shimmering samite, held aloft Excalibur from the bosom of the water signifying by Divine Providence that I, Arthur, was to carry Excalibur. [singing stops] That is why I am your king!

DENNIS: Listen. Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government. Supreme executive power derives from a mandate from the masses, not from some farcical aquatic ceremony.

ARTHUR: Be quiet!

DENNIS: Well, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!

ARTHUR: Shut up!

DENNIS: I mean, if I went 'round saying I was an emperor just because some moistened bint had lobbed a scimitar at me, they'd put me away!

ARTHUR: Shut up, will you? Shut up!

DENNIS: Ah, now we see the violence inherent in the system.

ARTHUR: Shut up!

DENNIS: Oh! Come and see the violence inherent in the system! Help! Help! I'm being repressed!

ARTHUR: Bloody peasant!

DENNIS: Oh, what a give-away. Did you hear that? Did you hear that, eh? That's what I'm on about. Did you see him repressing me? You saw it, didn't you?

 

,O

 

Zaitoh, jag har hört att de söker nya talanger på Aftonbladet. Kanske något för dig?

 

Glöm i så fall för guds skull inte följande korta och lysande handledning i kvällstidningsjournalistik i allmänhet och kvällstidningslogik i synnerhet:

 

BEDEVERE: Tell me. What do you do with witches?

VILLAGER #2: Burn!

VILLAGER #1: Burn!

CROWD: Burn! Burn them up! Burn!...

BEDEVERE: And what do you burn apart from witches?

VILLAGER #1: More witches!

VILLAGER #3: Shh!

VILLAGER #2: Wood!

BEDEVERE: So, why do witches burn? [pause]

VILLAGER #3: B--... 'cause they're made of... wood?

BEDEVERE: Good! Heh heh.

CROWD: Oh, yeah. Oh.

BEDEVERE: So, how do we tell whether she is made of wood?

VILLAGER #1: Build a bridge out of her.

 

BEDEVERE: So, logically...

VILLAGER #1: If... she... weighs... the same as a duck,... she's made of wood.

BEDEVERE: And therefore?

VILLAGER #2: A witch!

VILLAGER #1: A witch!

CROWD: A witch! A witch!...

VILLAGER #4: Here is a duck. Use this duck. [quack quack quack]

BEDEVERE: Very good. We shall use my largest scales.

CROWD: Ohh! Ohh! Burn the witch! Burn the witch! Burn her! Burn her! Burn her! Burn her! Burn her! Burn her! Burn her! Ahh! Ahh...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Men allvarligt, att skjuta ut någon i CS o dyl. är mer jämförbart med att ta någons bonde under ett schackspel än att skjuta ner någon livs levande människa. Att spela dataspel är inte riktigt samma sak som att kriga på riktigt. Du kan öva in vissa moment, ledning, rörelsemönster mm, men du kan inte simulera den riktiga ångsten, den psykologiska terrorn som det innebär när vänner runt omkring förvandlas till livlösa köttstycken, det kan du inte ens med simfire och lösskjutninganordning. Än mindre i spel där en dödad fiende ger ett poäng, och en egen död ger ett minuspoäng.

Faktiskt inte. Att interaktivt föra siktet mot en levande människa, skjuta och se när du tar hans liv är något som är mycket svårt att träna. Diverse militärmakter kom ju på detta under årens lopp och införde gubbar som måltavlor, hård disciplin för att bryta ner soldater osv... Har sett en siffra på en officiell marinkårssida att de räknade med att kunna spara in några veckor på utbildningen genom att öva dessa moment i datorsimulerad miljö i stället för i fältlådan (de använde en verision av Operation Flashpoint) för att just bli av med den mänskliga spärren att inte döda en medmänniska. Några veckor per soldat blir ganska mycket pengar... annars skulle de inte satsa de summor de gör på datorsimulering.

 

Givetvis kan datormiljön inte ersätta en soldatubildning, men tycker man att den inte hör hemma här tycker jag nog man ska vakna upp ur 1900-talsdrömmen :P

 

Hur som helst, att interaktivt (mkt viktigt!) skjuta skott efter skott mot människor är fruktansvärt effektivt. Kan ju tillägga att jag själv under en skydsvaktsutbildning blev skrämd av mig själv. Ur skogen springer en kvinna i 25-årsåldern, efter henne (1.5-2 m) springer en kille med en yxa redo att svinga. När jag börjat tänka igen har jag anlagt, siktat och skjutit mot huvudet (!) utan att blinka. Vid chock kommer givetvis den reaktion som jag gjort 10-tusentals gånger då jag stormat rum fulla med gisslan än de (förhållandevis) få gånger jag övat i skogen.

 

Bra? Kan disskuteras, men någon spärr hade jag då inte när något plötsligt inträffade.

 

//Se inte detta som något bevis eller så, men för mig var det en rejäl tankeställare om vad jag pysslat med framför datorn.

 

 

Hmm, sökte aftonbladettjänsten. Dock råkade jag skjuta chefen så jag sågs som mindre lämplig. Säg bara vilken server du finns på så har du en bula i pannbenet när du spawnar B)

Link to comment
Share on other sites

Kom inte sport till för att träna soldater på? Löpning för kondition, spjut för..ja spjut och schack för strategi... Vem kan påstå att datorer inte kan nyttjas i detta syfte i så fall? Säg någon som har så låg spärr när det gäller att skjuta en levande människa som en online-spelare? Detta kom USA på och gjorde (bl a) gratisspelet AmericasArmy.

Oj då... efter mitt Vice City spelande ska jag nog inte skaffa bil då.

Konstigt att aftonblaskan inte kom på att han i stan som mejade ner folk med bilen hadde i självaverket spelat för mycket GTA. Så är det.

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Fan måste skriva här igen en då.....dxl :) dxl

 

Faktiskt inte. Att interaktivt föra siktet mot en levande människa, skjuta och se när du tar hans liv är något som är mycket svårt att träna. Diverse militärmakter kom ju på detta under årens lopp och införde gubbar som måltavlor, hård disciplin för att bryta ner soldater osv... Har sett en siffra på en officiell marinkårssida att de räknade med att kunna spara in några veckor på utbildningen genom att öva dessa moment i datorsimulerad miljö i stället för i fältlådan (de använde en verision av Operation Flashpoint) för att just bli av med den mänskliga spärren att inte döda en medmänniska. Några veckor per soldat blir ganska mycket pengar... annars skulle de inte satsa de summor de gör på datorsimulering.

 

Knasigt inlägg, vad har du för källa?

Andledningen till att man använder datorer är för att spara TID.

Eftersom man slipper hela grejen med att klä på sig, hämta och dela ut ammo, transport och allt det där.

Man kan i t.ex OPF öva förflyttning och gruppchefs ordergivning ganska så effektivt.

Självklart blir man bättre att ta död på fiender om man får skjuta på en människolik figur.

Det blir ju så mycket lättare att veta var man ska sikta då juh.

Säger sig väl självt egentligen.

 

Att man skulle ha lättare att döda en riktig människa för att man spelar dataspel är bara absurt och idioti att påstå. Läser du på i ämnet så kommer du märka att det finns ett yterst fåtal psykologer som anser att barn blir mördare utav att spela dataspel.

Ungefär lika bizzart som att säga att Panzerfaust kommer löpa amok om ett par dagar i sin nya bil för att han spela Vicecity.

Eller att någon går ut och dödar för att han lyssnat på en låt.

Eller att någon går ut och dödar folk med svärd för att han läst sagan om ringen.

Läs lite betende vetenskap och lite sociologi så inser du hur fel du har.

Visst en låt en film en bok ett brev ett ord ett dataspel en händelse KAN i EXTREM fall vara en utlösande faktor men när det har gått så långt så har den personen fallit så långt utanför samhällets alla instanser att det är bara fånigt att diskutera vad som är fel då behöver den personen vård på slutet psyk.

 

Ge mig källa på ett enda mord som skett pga att någon spelat dataspel så ger jag mig.

 

För övrigt så är jag helt fullt och fast att min flickvän skulle kunna klara av att döda och hon spelar inget annat en Sims och tiberian sun.

Link to comment
Share on other sites

Källa har jag inte, men vet en kille som blivit lite väl inspirerad av Duke Nukem, han var påverkad av droger och började skjuta någonstans i sydamerika på en biograf, han sköt blandannat speglar för så hade han gjort i spelet., ett antal år sen. Men spela stor roll, böcker, filmer, djur i naturen eller kompisar kan få en påverkad att begå mord så finns inget göra åt saken direkt.

 

 

Sen tänkte jag ta upp det här med nätkontakter. Finns en annan del också som ni verkade ha glömt.

 

På gymnasiet hade vi en klass som var rätt splittrad och vi var några killar som alltid hängde och hade vårat egna chatrum på nätet (har vi fortfarande kvar trots vi inte längre går i samma klass).

 

Och hade nog inte känt folk lika bra som utan nätet, faktum är att man var i skolan och snackade om skol saker "prov imorgon, såg ni på robinsson igår, shit kolla bruden" men sen när man kom hem och satt vid datorn så hände det ofta nån gång i veckan att någon var deppig och skrev dom i chatten. Tror inte vanligt folk ringer upp och säger "hej känner mig så deppig, lust lyssna när jag pratar om allt möjligt" och framför allt om folk gör det så blir det mellan 2 st som man känner sig trygg, nu var alla med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...