Jump to content

"Eight Myths About Video Games Debunked"


Guest J-Star

Recommended Posts

http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolutio...pact/myths.html

 

Myter som dödas:

 

1. The availability of video games has led to an epidemic of youth violence.

2. Scientific evidence links violent game play with youth aggression.

3. Children are the primary market for video games.

4. Almost no girls play computer games.

5. Because games are used to train soldiers to kill, they have the same impact on the kids who play them.

6. Video games are not a meaningful form of expression.

7. Video game play is socially isolating.

8. Video game play is desensitizing.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

7:an är delvis sann

Det är väl en av de som är minst sann?

Genom min DOD clan och mitt DOD spelande så träffar jag ett 30 tal människor varje dag och snackar om precis ALLT från flick/pojkvänner till vad man ska äta och hur jävligt det är på jobbet.

Ett par gånger om året så träffar ett hundratal människor rent fysiskt med samma intresse som jag.

Som kom inte och säg att det är osocialt.

Link to comment
Share on other sites

7:an är delvis sann

Det är väl en av de som är minst sann?

Genom min DOD clan och mitt DOD spelande så träffar jag ett 30 tal människor varje dag och snackar om precis ALLT från flick/pojkvänner till vad man ska äta och hur jävligt det är på jobbet.

Ett par gånger om året så träffar ett hundratal människor rent fysiskt med samma intresse som jag.

Som kom inte och säg att det är osocialt.

Så bara för att det inte stämmer på dig så kan det inte vara sant?

Link to comment
Share on other sites

en del akn ju kombinera nätkontakter med "IRL"

 

risken är att man ersätter vanliga sociala kontakter med nätkontakter, jag är av den uppfattningen att man för att utvecklas socialt måste träffa människor öga mot öga och framför allt träffa personer man inte valt att umgås med som tex arbetskamrater.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dxl. Ett av de viktigaste stegen inom kontaktskapande är att hitta gemensamma intressen. Att påstå att nätkontakter är socialt isolerande för att de inte är face-to-face är som att säga att telefonen är socialt isolerande.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Kanske en semantisk fråga, men...en del personer kan ju vara sociala giganter ONLINE, med milslånga icq/msn-kontaktlistor, hänger på en hög IRC-kanaler och forum/communities i mängder...men fortfarande vara ett socialt barskrap IRL.

 

Vilket som är bäst? Inte alla har IRL'at med sina onlinevänner (som detta forumet, med >3k potentiella vänner, men jag har bara träffat 2 i verkligheten).

 

Man kanske också ska nyansera frågan om just datorspel lite, det är ju skillnad på ex stora CS-turneringar (eller D&D ex) där man träffas i mängder och lirar/IRL'ar (med en brutal åtgång av Jolt-cola, förstås) och att sitta själv hemma på kammaren och tillbringa sin 78'e timme i Myst, eller liknande, samtidigt som det blinkar till i icq'n ibland.'

 

Visst har min tillgång/användande av internet givit mig ett stort kontaktnät, men det är rätt få jag utnyttjar i dagliga livet.

 

edit: stavfel

Link to comment
Share on other sites

jag är enl tidigare inne på kaffe's linje.

 

jag är inte på något sätt främmande för att ha ett kontaktnät som är till stor del baserat på internet, däremot så ringer det en varningsklocka då folk inte träffar folk i sin närhet utan har sin vänskapskrets på nätet.

en av anledningarna till att jag känner så är att det finns en skyddande mur då man inte umgås på "traditionellt" vis, det finns en liten risk att man inte visar alla sina sidor utan bara de man vill visa. detta förekommer IRL oxå men det är nog lättare att hemafalla åt egencensur då man sitter vid tangentbordet.

 

jag är inte gammalmodig och bakåtsträvande däremot så har jag några strålande exempel på när det inte går så bra för folk som ersätter nätet med livet runtomkring på min arbetsplats.

Link to comment
Share on other sites

Mail och andra sätt att kommunicera via data använder man väl endast för att skicka sjuka bilder och liknande till personer som man redan känner. Vänner, gamla och nya, träffar man genom att mötas på riktigt!

 

Att leta efter vänner via datan anser jag vara för de individer som när dom var små hade Molgan som sin bästa och enda vän.

 

 

För att ytterligare spä på mina fördomar om personer som har data vänner önskar jag svar på denna fråga:

 

Om man genom DOD (vad nu det är) träffar 30 personer under en dag, menar man då egentligen inte att man skickat data meddelanden till 30 personer under en och samma dag?

Link to comment
Share on other sites

@Rifle/medic (och en del andra)

Kom in i matchen för fan!

Nej jag använder mig inte ens utav ICQ/MSN mer en att skicka/ta emot filer.

Aldrig hört talas om Ventrilo,Teamspeak m.m?

 

Att leta efter vänner via datan anser jag vara för de individer som när dom var små hade Molgan som sin bästa och enda vän.

Inte för att jag har LETAT vänner på nätet.

Dock finner jag det märkligare att drängfull söka kontakter på krogen.

 

Och det är betydligt lättare att kolla upp någon med hjälp av IP nummer en att försöka se om han ljuger IRL.

 

DOD=Day Of Defeat

Det är inte lika stort som CS=CounterStrike

Men snart är det det.

Är det då inte bra om de jag spelar med kan lita på att jag är jag.

Precis som i verkliga livet så är det en klar fördel om man känner varandra om man ska kunna vinna de stora vinsterna.

Jag spenderar ca 6h per dag med DOD.

Är jag ute och surfar är jag online på ventrilo.

Jag känner mina lagspelare jag har träffat en del jag har sett bilder och filmer på alla.

Vi spelar inte bara DOD vi gör en jädrans massa annat.

Och jag lovar dig det är inte lättare att få kontakt med någon på nätet en vad det är IRL.

 

 

Är det socialt isolerande att spela fotboll.

Ger det konstigt "socialt liv"

Folk i allmänhet verkar tro att "ungar" som spelar mycket dataspel blir isolerade.

News för er, det svenska CS lag som för ett tag sedan blev världsmästare i sin sport (ja jag ser det som en sport för det är vad det är) tränar precis som ett idrottslag vilket som helst de har coach sponsorer m.m de känar en bra bit över miljonen på sitt spelande.

Vad jag vill komma fram till är att om man fortsätter se dataspel som något för barn så har man missat en jädrans, antingen på grund av intolerans eller på grund av okunskap och båda delarna är fan lika illa.

Link to comment
Share on other sites

Skitsnack.

Jag hadde en period i mitt liv där jag föredrog datan framför IRL livet.

Jag har gamla barndomsvänner som ännu idag inte har något liv utanför datan.

Bland annat två bröder på 30 respektive 27 som lever sina liv framför datan och har gjort sen första 8bitars tvspelet kom. Inga flickvänner, inget sånt. Bor hemma hos mamma, pengarna går till data grejer. Jag kan rabbla upp en hel del fler.

Vi här har något gemensamt, många gillar data och spelar osv. Men utöver det har vi ett större mer gemensamt intresse. Som detta forum bygger på.. Utan det militära och folk jag träffar här och där så hadde jag sökert varit en äkta data nörd. Många här har jobb också. Och då hör man till en kategori som faktiskt har ett "vanligt" liv också. Så ser det inte ut bland många jag känner.

Sen säger jag inte att den ena gruppen är mer reprensenterad än den andra, men det förkommer. Och det förkommer en hel del att det sociala tar skada.

Man kan inte bara titta på sig själv och sina närmaste eller nåt "CS lag".

men jag tror att det är vanligare att man faktiskt har ett normalt liv, men jag vet som sagt at motsatsen förekommer. Och att den är vanlig av vad jag har sett. Men det beror nog på andra omständigheter också. Men datan kan vara en tillflyktsort för tex mobbade barn, vilket jag också sett. (en släkting)

Och då är det lätt hänt att det går fel... Tror inte att det är så ovanligt som vissa här vill försöka få det till.

Link to comment
Share on other sites

Om man genom DOD (vad nu det är) träffar 30 personer under en dag, menar man då egentligen inte att man skickat data meddelanden till 30 personer under en och samma dag?

Nja, inte direkt.. Att chatta med 30 olika personer anser jag inte vara riktigt samma sak som att faktiskt, face-to-faceträffa 30 olika personer på en dag.

Du måste ju medge att IRL-möten flikar in helt andra dimensioner än ett simpelt textmeddelande, smiley's till trots.

 

Jag har en hel del bekanta som är just sociala giganter online, värsta 1337-snybbarna som är hur kaxiga som helst och rular phedt på CS eller vad det är.

 

Men många är fortfarande oskulder, trots 30 fyllda. Semantik igen, "vad ska jag med flickvän till - jag har ju bredband!?" :banana

 

Men visst, om någon väljer bort mänsklig IRL-kontakt så är det dennes val som jag inte ska fördöma. Däremot tenderar dessa personer att vara en smula kontakt-skygga utanför sin "inre krets".

 

Hur gör de som INTE är CS-proffs eller riktigt 133+ på någonting geek-speciellt, utan bara är sociala nördar?

 

Hur många här. har ex. sjunkit ner i Bash.org-träsket? *räcker upp en hand*

Link to comment
Share on other sites

@Kaffekalle

 

Jag har en hel del bekanta som är just sociala giganter online, värsta 1337-snybbarna som är hur kaxiga som helst och rular phedt på CS eller vad det är.

 

Men många är fortfarande oskulder, trots 30 fyllda. Semantik igen, "vad ska jag med flickvän till - jag har ju bredband!?"

Är väl ungefär det jag menar också. Dom där två bröderna tex, skit kaxiga på nätet. När man träffar dom (brukar låna film därifrån) då ljuger dom om allt och alla, med NOLL ögonkontakt när man pratar med dom. Ingen Social förmåga IRL överhuvudtaget. Enda dom säger om dagarna är väl "Mamma! -MAT! MAT MAT!"

Jä*la apor. Tycker synd om deras morsa och farsa som ser lika bekymmrade varje gång man är det och frågar om dom är inne.

*suck... jo, dom sitter väl vid datorerna*

Den yngsta är så missanpassad i samhället att han inte kan hantera tjejer.

När nån bekant varit där med tjej så blir dom helt till sig... asså det går inte att beskriva med ord... måste upplevas.

Link to comment
Share on other sites

Om man genom DOD (vad nu det är) träffar 30 personer under en dag, menar man då egentligen inte att man skickat data meddelanden till 30 personer under en och samma dag?

Nja, inte direkt.. Att chatta med 30 olika personer anser jag inte vara riktigt samma sak som att faktiskt, face-to-faceträffa 30 olika personer på en dag.

Du måste ju medge att IRL-möten flikar in helt andra dimensioner än ett simpelt textmeddelande, smiley's till trots.

Då du valt att citera mig hoppas jag verkligen att du inte tror att JAG på något sätt likställer data meddelanden med att träffa personer på riktigt…. Skulle inte ens i min vildaste fantasi påstå att jag umgåtts med mina polare när jag i själva verket talat med dom via telefon.

 

Dxl:

 

Nej, det är inte socialt isolerande att spela fotboll! Att ens någon ens tänker tanken att lagidrott eller idrott överhuvudtaget är isolerande spär på mina förutfattade meningar och fördomar om datanördar. Att idrotta tillsammans med sina vänner är bland det riktigaste en människa kan göra. Att data med sina s.k. vänner är bland det oriktigaste en människa kan göra! Spendera sex timmar per dag med ett dataspel….

 

Inte heller har jag hört talas om teamspeak eller ventrilo och vad det nu finns för speciella data prylar som gör det lättare att ”umgås”. Det här är en match jag aldrig tänker komma in i, inte heller är jag intresserad av att befinna mig på läktaren…

Link to comment
Share on other sites

Gilla läget.

 

Datorer o internet är här och stannar.

 

En del är bokstavsbarn och har problem med att hantera dtorerna och internet... också, men dom skulle ha och har problem med det mesta, du ser dom på krogen, överberusade och färdiga att slåss, dom kör mc för fort vid fel tillfälle, dom är mytomaner och syns på Hv övningar.... osv osv

 

Skyll inte vissas problem med att hantera företeelser på företeelserna.

 

Annars blir det Förbjud alla mc. Förbjud alla båtar utom roddbåtar. Förbjud all öl. Förbjud bilar eller förbjud att bygga om bilar.

 

Tycker jag...

Link to comment
Share on other sites

vad är bash. org?

Prova att gå in på adressen http://bash.org/?top. Där hittar man "klassiska" IRC-kommentarer osv, osv. Man kan ge citatet plus- eller minuspoäng efter behag.

 

Rätt roligt faktiskt, även om merparten av skämten kommer från amerikanska 15-åringar..

 

@Rifleman: Ah, då ber jag om ursäkt, jag tolkade det faktiskt så. Vilket till och med bevisar ståndpunkten lite att internet begränsar kommunikationen en del.. :o

Link to comment
Share on other sites

En del är bokstavsbarn och har problem med att hantera dtorerna och internet...

Dessa ser vi mest hela tiden, inte minst på ex. Lunarstorm eller liknande communities, ofta unga (eller bara omogna) personer, ibland med dyslexi, som ofta har lite för bråttom att ge uttryck för sina åsikter och "första tankar". Kanske Internet skulle kunna lära dessa att stanna till, tänka en gång till och inte minst kontroll-läsa sina inlägg och meddelanden.

 

Jag är medveten om att jag själv gör en del misstag (även om jag försöker begränsa dessa), men likväl är jag något fördomsfull och tar inlägg som är grovt felstavade och illa genomtänkta inlägg, på mindre allvar än de genomtänkta och välartikulerade. Precis som i verkliga livet, mao.

Ex: i en debatt lyssnar jag troligen mera på Tomas Dileva än Leila K.. (har sett dem bägge hos Peter Siepen, Tomas uttryckte på 1 timme ca 5 extremt genomtänkta meningar, medan Leila sprutade ur sig kanske några hundra - dock inte en enda tanke som avslutades..

 

Bara i detta forum har vi i princip hela spektrat representerat, en del medlemmar är extremt välformulerade och genomtänkta, de flesta är ganska städade och har nyfikna och öppna åsikter, och en klick (ofta yngre) sprutar ur sig ogenomtänkta inlägg och trådar - varpå många manar till eftertanke och "gör om gör rätt", vilkt torde vara till personens fördel om denne kan ta till sig kritiken på rätt sätt och inte bara "ähvafan de kan ta sig i r0ven".

 

*svammel*

 

ps. kan inte BlåGul/Op lägga till en Amfbasker-smiley?

Link to comment
Share on other sites

1. @Rifle/medic (och en del andra)

Kom in i matchen för fan!

Nej jag använder mig inte ens utav ICQ/MSN mer en att skicka/ta emot filer.

Aldrig hört talas om Ventrilo,Teamspeak m.m?

 

 

  2. Inte för att jag har LETAT vänner på nätet.

Dock finner jag det märkligare att drängfull söka kontakter på krogen.

 

  3. Och det är betydligt lättare att kolla upp någon med hjälp av IP nummer en att försöka se om han ljuger IRL.

 

  4. DOD=Day Of Defeat

Det är inte lika stort som CS=CounterStrike

Men snart är det det.

Är det då inte bra om de jag spelar med kan lita på att jag är jag.

Precis som i verkliga livet så är det en klar fördel om man känner varandra om man ska kunna vinna de stora vinsterna.

Jag spenderar ca 6h per dag med DOD.

Är jag ute och surfar är jag online på ventrilo.

Jag känner mina lagspelare jag har träffat en del jag har sett bilder och filmer på alla.

  5. Vi spelar inte bara DOD vi gör en jädrans massa annat.

Och jag lovar dig det är inte lättare att få kontakt med någon på nätet en vad det är IRL.

 

 

  6. Är det socialt isolerande att spela fotboll.

Ger det konstigt "socialt liv"

Folk i allmänhet verkar tro att "ungar" som spelar mycket dataspel blir isolerade.

News för er, det svenska CS lag som för ett tag sedan blev världsmästare i sin sport (ja jag ser det som en sport för det är vad det är) tränar precis som ett idrottslag vilket som helst de har coach sponsorer m.m de känar en bra bit över miljonen på sitt spelande.

1. social kompetens går inte direkt att översätta i vilket program eller vad det nu är man använder för att skicka meddelanden över nätet.

 

2. de flesta av de jag kallar mina vänner har jag träffat nykter och i andra miljöer än på lokal med utskänkningstillstånd. den punkten säger en hel del om din syn på"IRL"

jag har bott ihop med en av mina bästa vänner, under det halvåret grundades våran vänskap ordentligt, jag är ganska säker på att man inte får samma kontakt om man datar lite/mycket med varandra.

 

3. jodå kolla gärna upp om mina inlägg eller presentation är sann...... en IP-adress säger inte särskilt mycket om min utbildning, skoltid, exflickvänner, hur mycket jag bänkar osv

 

4. jag visste inte att det dataspelet var jättestort!

jag visste inte heller att det var viktigt att känna varandra så väl att man kunde lägga ens extraliv eller bonuspoäng i händerna på en välkollad IP-adress...

jag vill verkligen ifrågasätta om du verkligen känner en människa som du sett på film och inte umgåtts med på så sätt att du kunnat se honom/henne i ögonen när ni träffats.

 

5. du säger ju att du inte träffat alla dina klanmedlemmar så vad gör ni på fritiden när kriget är slut?

 

6. en till märklig punkt. var någonstans i sponsor/vinstsumman för en dataspelsklan hittar du ett likhetstecken till social kompetens.

en knarklangare kan tjäna mer pengar utan att behöva spela data 6h/dygn, är han då en bra bild av hur en social kille ska vara?

 

obs skillnad mellan sport och idrott!!!

 

innan rifleman hugger vill jag vara med!

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

 

jag vet ju inte säkert men vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på dataspel? förutom att hålla sig vaken om nätterna?

 

 

innan jag läste ditt inlägg så var jag faktist beredd att tycka att min syn på detta fenomen kan ha varit överdriven, sen kom en kille som på största allvar försvarar de typiska fördommarna så nu är jag ultrakonservativ.

 

när jag får barn kommer de givetvis att få spela data surfa på nätet, MEN detta skall kombineras med fysiska aktiviteter som lagsport och friluftsliv.

Link to comment
Share on other sites

vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på dataspel? förutom att hålla sig vaken om nätterna?

Vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på bågskytte, pistolskytte, gevärsskytte och curling, aktiviteter som alla återfinns i de olympiska spelen?

 

/A2Keltainen, som inte alls spelar dataspel.

Link to comment
Share on other sites

vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på dataspel? förutom att hålla sig vaken om nätterna?

Vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på bågskytte, pistolskytte, gevärsskytte och curling, aktiviteter som alla återfinns i de olympiska spelen?

 

/A2Keltainen, som inte alls spelar dataspel.

Bara för att det i själva tävlingsmomentet sakas inslag av fysisk ansträng innebär detta givetvis inte att utövarens träning är helt befriad från sådana inslag.

 

Givetvis lägger en pilbågsskytt, rodelåkare, seglare eller curlingspelare på elitnivå in både konditionspass och styrkepass under en träningsvecka utöver sina mer grenspecifika pass.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det i själva tävlingsmomentet sakas inslag av fysisk ansträng innebär detta givetvis inte att utövarens träning är helt befriad från sådana inslag.

 

Givetvis lägger en pilbågsskytt, rodelåkare, seglare eller curlingspelare på elitnivå in både konditionspass och styrkepass under en träningsvecka utöver sina mer grenspecifika pass.

Så varför skulle inte dataspelare på elitnivå kunna göra det? Min poäng var egentligen; vad det är som gör exempelvis pistolskytte och gevärsskytte till idrotter, samtidigt som dataspelande inte ska anses vara en idrott? Åtminstone enligt min erfarenhet så är det exempelvis inte mer fysiskt jobbigt att skjuta pistol eller gevär än vad det är att spela dataspel och jag kan inte heller se några andra starka skäl till skillnaden. Vilka, om några, av följande anser du vara idrotter: långgolf, minigolf, bowling, dart, biljard och poker? Utveckla gärna varför du tycker som du gör i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Sitter du ca 8 timmar om dagen vi en dator så lovar jag dig att du lägger ner en timme eller två på fysiska aktiviteter.

(eller så skiter du i fysiska aktiviteter och förstör både axlar rygg och i extremfall musklerna i magen.

 

jag visste inte att det dataspelet var jättestort!

jag visste inte heller att det var viktigt att känna varandra så väl att man kunde lägga ens extraliv eller bonuspoäng i händerna på en välkollad IP-adress...

ni träffats

Jag hade ingen aning om att ishockey var en sådan stor sport.

Fan trodde att man raggade spelare till VM finalen dagen innan.

Och är det sant att de som spelar i knatteligan faktiskt gör annat en spela hockey?

 

jag vill verkligen ifrågasätta om du verkligen känner en människa som du sett på film och inte umgåtts med på så sätt att du kunnat se honom/henne i ögonen när

Det får du gärna ifrågasätta så länge du inte ifrågasätter mig.

För jag har aldrig hävdat att jag känner någon skådespelare.

 

 

du säger ju att du inte träffat alla dina klanmedlemmar så vad gör ni på fritiden när kriget är slut?

Träffar andra vänner?

Eller går och lägger mig och sover.

Eller ser på tv.

Eller kanske går ut och springer.

Vad vet jag.

Ser inte riktigt kopplingen mellan mina vänner och vad jag gör på min fritid.

Vad gör du efter du har varit och spelat badminton?

 

 

en IP-adress säger inte särskilt mycket om min utbildning, skoltid, exflickvänner, hur mycket jag bänkar osv

Nä men det gör inte ett telefonnummer eller en adress heller.

Eller ens ett namn.

Men tilsamans så kan man skapa sig en ganska bra bild av en människa om man skulle vilja det.

 

1. social kompetens går inte direkt att översätta i vilket program eller vad det nu är man använder för att skicka meddelanden över nätet.

Och vad är social kompetens för dig då om jag får fråga?

Och jag använder fortfarande inget program för att skicka medelanden.

 

-------------------------

edit:

Fixade alla "Quoteningar".

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på dataspel? förutom att hålla sig vaken om nätterna?

Vilka fysiskt ansträngande övningar tränar man för att bli bra på bågskytte, pistolskytte, gevärsskytte och curling, aktiviteter som alla återfinns i de olympiska spelen?

 

/A2Keltainen, som inte alls spelar dataspel.

jag vet inte.

 

hur så?

 

jag kan däremot säga att jag provade lite bågskytte på den lokala klubben och utan att överdriva kan jag nog påstå att man inte når elitnivå i bågskytte utan att ha lite muskelmassa utöver medelsvensson i överkroppen, alltså är min uppfattning att de tränar styrka bla.

Link to comment
Share on other sites

@ dxl.

 

seriöst!

 

jag köper att man saggar ihop fullständigt om man tillbringar dagarna nästan uteslutande framför burken, det är dock inte detsamma som att spela data=idrott för mig.

 

ang dataspelet så är inte själva spelet något speciellt för mig utan fenomenet, och utan att spela apa kan du nog hålla med om att fler människor i vårt samhälle vet om att det finns hockey spelare/lag/klubbar osv än något som förkortas DOD och spelas över nätet som ett slags nymodernt sällskapsspel.

 

jag vet inte om någon av dina med/motspelare är skådisar(o inte du heller), du nämner att du sett alla på film eller bild i samma veva som du berättar att du känner dem väl, om det räcker för dig så är det i bästa fråga olle stil bra för dig, själv kräver jag lite mer kontakt.

 

du berättar att du och dina klanmedlemmar ofta gör annat, av ärlig nyfikenhet undrar jag vad(jag tror inte det är något perverst) eftersom du endast sett en del av dem på bild/film.

 

jag själv umgås genom att göra saker tillsammans med mina vänner som tex klättra, det är inget sidospår utan en del av mitt liv, jag skiljer inte på tex träning och umgänge.

 

att jag raljerade över det här mewd IPadress borde du förstått, jag begriper inte hur en IPadress kan säga dig någonting om en människa, lika lite som namn telnr osv, däremot så brukar man kunna läsa av människor med blandat resultat om man sitter mittemot dem och diskuterar. man kan luras "IRL" oxå men det är svårare och vad jag bedömmer inte lika vanligt.

 

social kompetens är för mig då man kan knyta kontakter med främmande människor, umgås i grupp med människor man inte valt att träffa och aldrig skulle komma på tanken att ta kontakt med om amn inte blev sammanförd med. att läsa av stämningar hos människor runt dig osv

allt det här är enklare på nätet varför jag tror att man kan lura sig att tro att man har allt det här på nätet men att det inte riktigt funkar i verkligheten.

 

jag måste missupfattat dig helt vad gäller nätkontakter eller så är jag hopplöst obsolet, hur håller du kontakt med dina nätkontakter? jag trodde man använde program som icq motsv

Link to comment
Share on other sites

Det var ett jävla tjat om chatta/att inte chatta, spela online-spel/inte spela online spel. En del av er låter som om ni legat under en sten de senaste 100-åren och fortfarande ser telefonen som något occult och farligt. Det jag läser här inne låter precis som det som jag läst om sades iochmed telefonens introduktion. Telefonen skulle ju innebära slutet på alla riktiga öga-mot-öga-träffar. Idag har vi inte bara en telefon hemma, de flesta av oss bär dessutom med oss en telefon i fickan i stort sett 24/7, som vi förutom att prata med kan skicka textmeddelanden och bilder med. Samtidigt träffar vi varandra allt mer. Det finns ju rätt många krogar och caféer, och dessa HAR kundunderlag. Dagens ungdom kan sitta två och två på caféborden men med hjälp av mobiltelefon och SMS kan de i själva verket vara fyra fem personer som "umgås" även om bara två av dem dricker latte.

 

Att kommunicera via internet är idag inte konstigare än att man för 10 år sedan ringde varandra. Istället för att man är begränsad till lokalsamtal och de telefonnummer man hade i sin katalog har man idag hela världen som grannskap. SoldF är en mestadels svensk site, men mitt intresse som modellbyggare för mig till siter med medlemmar från en mängd olika länder. Jag kan prata M1A1 med en amerikansk major, Leopard med en tysk, målningsteknik med en spanjor mm. Jag är inte längre beroende av en lokal modellbyggarklubb för utbyte av idéer, tips och faktainformation.

Spelar det någon större roll egentligen om man kan se varandra i ögonen? Det är ju inte alla människor man möter IRL som man blint litar på heller.

Att träffas på internet ger ju en grund ifall tillfälle skulle uppstå där man möter varandra i verkligheten. I mitt fall så har jag träffat många av mina internationella modellbyggarfränder på modellbyggartävlingar utomlands. Det gör ju att vänskapen svetsas ihop ytterligare. I fallet med SoldF så "umgås" jag mer eller mindre dagligen med flera här. En del av dessa har jag sedan haft den stora glädjen att träffa IRL vid ett flertal tillfällen. Något jag aldrig hade gjort utan att först ha träffat dem online.

Internet ger mig möjlighet att knyta och underhålla kontakter och vänskaper både när och fjärran.

 

Framförallt hade jag aldrig träffat min sambo och fått två barn tillsammans med henne om det inte hade varit för internet. Så att man blir asocial av internet är definitivt en myt. Jag hade aldrig haft ett så stort socialt nätverk utan internet. Faktum är att med två små barn och en vanlig familjefars åtaganden blir det väldigt lite tid över till att träffa kompisar i den gammeldags bemärkelsen. Med internet kan jag umgås med polare över hela världen dagligen, utan omaket att finna en lämplig tid och plats och att behöva ta sig längre än till närmaste dator.

 

Sist men inte minst, alla blir gladast om de får leva som det passar dem. Låt mig umgås med mina kompisar på mitt sätt, så får ni umgås på ert sätt. Jag tycker det är synd om ni av ren teknikfientlighet/mossighet aktivt väljer bort ett praktiskt sätt att kommunicera, men det är ert problem.

 

Åver änd aut..

 

Och vad fan har fysisk aktivitet med det hela att göra? Man kan väl träna OCH spela dataspel, dock sällan samtidigt. Jag vet flera dataspelare som har riktigt bra fysik och kondition.

Link to comment
Share on other sites

jag tänker nu redogöra för hur jag ser på fenomenet "Nätkontakter"

 

1. man blir inte knäpp av att använda internet.

2. om man använder internet eller spel i sådan utsträckning att man begränsar sina kontakter i verkligheten är man ute på hal is.

3. om man lägger ner nästan en hel arbetsdag på att spela spel så bör man se till att det leder någon vart eftersonm det verkar som om man förasakar något om man spelar i den utsträckningen.

4. det går inte att ersätta "vanliga" kontakter med internet.

 

 

@ alla.

som bekant är det här en internetsajt, alltså är jag inte helt teknikfientlig.

jag ser internet som ett komplement inte en fantastisk helhetslösning.

 

jag kommer nog att bli tvungen att omvärdera ord som umgås, träffa, känna i framtiden om jag känner mina vänner genom ett foto på nätet och umgås med dem via tangentbordet eller tar en smsfika.... nytt ord??? expressenvarning nästan :D

Link to comment
Share on other sites

@GC1

Håller helt med dig i punkt4

 

@

Yman tack att du "fixade" mitt inlägg var lite trött.

 

@Alla

Tror jag sagt mitt om någon vill fortsätta så gör det via PM.

Kanske skriver något mer här men tror inte det.

Men jag håller utkik :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...