Jump to content

Stridsväst...

KP2

Recommended Posts

Hittade denna bild från polen intressant jacka/väst officeren på bilden bär! Är det en kombinerad jacka och väst eller är det någe löst ovanpå jackan?

För det kan ju inte bara vara en jacka med tanke på fickornas utformning... notera pistolen!

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=36277&nid=11826

Äsch hur infogar man bilder och länkar egentligen..?

Det han har på bilden är en stridsväst, de har till skillnad från Sverige valt att ha ett tyg som är i samma kamo som uniformen. Kan ju själv leta upp en massa bilder på

http://www.wp.mil.pl

hittade t.ex. denna på en mer "vanlig" polsk soldat, inga stridsvästar här inte.

http://www.wp.mil.pl/zdjecia/premier_w_kazuniu7.jpg

och polska special forces, "Grom"

http://www.wp.mil.pl/zdjecia/gromx3.jpg

------------------------------------------------------------

"Trots att många olikheter finns mellan detta förband och den svenska framväxande luftburna förmågan återfanns många likheter avseende utbildning, attityd och syn på taktik med mera."

Efter balterna vi hade på kompaniet i lumpen så är jag övertygad om att soldaterna är bra och dugliga och ingalunda sämre än en svensk vpl. Personlig materiel och beväpning ser väldigt bra ut också, säkert lika användarbar som svensk mtrl. Men sen kommer vi ju till slagkraften. Det blir ju liksom andra siffror vi snackar om nu. Bara polackerna lär ju ha större airborne kapacitet än Norden tillsammans (åtminstone fortfarande). Tur de är våra vänner nuförtiden.

Attack helicopters

W-3W Sokó³ - 34

Assault Mi-2 URP – 16

Multi-task Mi-24 - 43

Support helicopters

Mi-8 -18

Mi-17 - 6

Non-armoured transport helicopters

Mi-2 - 31

Mi-8 -11

W-3 Sokó³ - 1

Tycker för övrigt att det är ursnyggt med de där gradbeteckningarna som polackerna har på sina baskrar. Tjeckerna har sådana också. Finns det fler öststatsländer med sådana baskrar? Att deras baskrar sedan är modell större är ju en annan sak.

Jag tycker den där västen verkar klockren dock gillar jag våran också med dess möjlighet att själv fästa fickorna där man vill ha dom! Kanske är deras väst en aning varm...

Praktiskt med gradbeteckningarna i hatten! Blir liksom jätte enkelt att se vad personen har för grad och man eliminerar då risken till pinsamma missförstånd!

Imonerande kapacitet!

@ Softfeel, vill inte göra dig besviken men titta noga på baksidan av kolven på pistolen polacken bär och jämför med den på vapnet du hänvisar till. De har ingen större likhet...

OT- sorry!

De har viss likhet och jag råkar faktist veta att Polen har Wist-94 som standardvapen i Polska försvaret. Att de skulle ha en till pistol som i stort liknar den de redan har verkar lite konstigt. Jag kan även säga att det vore dumt att ha ett annat vapen eftersom Wist-94 är mycket pålitligt och  har hög precision. Det rymmer även en hel del skott (16 st.)vilket gör den till ett ganska bra vapen. Jag har själv skjutit med dem i Polen.

Menade inte att gör dig besviken. :P

Bilden på den mer vanliga polske soldaten vittnar dock om som det ser ut ett bra uniformssystem en ordentlig hjälm dock dock verkar det som om jag sett upplägget på stridsbältet/selen förr... å andra sidan skall han inte misströsta AK47...

Hmmm... ser lite ut som en RA180, men färgen och och vridknapparna ser annorlunda ut... Har varit på tal att Ra180 skall på REMO ett antal gånger? kankse en ny prorotyp? RA180B?

Eller är det Polens variant av Fältradio?