Jump to content
Sign in to follow this  
roboso

U137 - Sovjetiska ubåten i Gåsefjärden 1981-10-28

Recommended Posts

''På morgonen den 28 oktober 1981 kom larmet. En sovjetisk ubåt har gått på grund mitt i en hemlig militär farled på Gåsefjärden utanför Karlskrona.'' - utdrag från Aftonbladets 1900-talsbok.

-Vi har navigerat fel, sa den ryske örlogskaptenen Gusjin och möttes av hånflin.

Men varför hade en sovjetisk ubåt gått rätt in i den svenska skärgården med bullrande diselmotorer?

Flera svenska fiskare kunde vittna om bullret.

Frågan viftades bort.

Äntligen kunde den svenska marinen visa upp en sovjetisk ubåt, som till råga på allt var utrustad med kärnvapen. Det hade man länge velat göra.

1972 års försvarsbeslut blev ett dråpslag för marinen. Riksdagen beslutar att satsa på flyget medan flottan får allt mindre pengar.

Så larmar marinen 1980 om en främmande ubåt utanför Utö och för första gången sedan kriget bombar man med sjunkbomber för att döda.

.Ubåten var ett vrak.

Massmediabevakningen var enorm. Men inget händer och först efter flera år avslöjas det: ubåten utanför Utö var ett vrak(!)

Den misslyckade ubåtsjakten vid Utö skapade det hånfulla uttrycket ''budget-ubåtar''. Ubåtar som marinen hittat på för att höja anslagen.

Så dyker U 137 upp och kan visas fram. Året efter kommer larm om att man lokaliserat en främmande ubåt i Hårsfjärden i närheten utav hemliga Muskö-basen. Inför ögonen på 600 journalister bombar marinen på nytt med sjunkbomber och media och nationen blir allt mer upphetsad.

Men ingen ubåt dyker upp.

En kommison finner dock att svenskt vatten kränkts av ubåtar från Warsawapakten.

En skarp protest skickas till Sovjet.

Samtidigt rasar det inrikespolitiskt i Sverige. Carl Bildt anklarag regeringen för dubbelspel, att den vid sidan om den skarpa protesten skickat en betydligt hovsammare budskap till sovjets regering.

Vilket fårOlof Palme att flyga i taket. Han anklagar i sin tur Bildt för att äventyra den svenska neutralitets- och säkerhetspolitiken.

1985 får Lennart Bodström avgå från utrikesministerposten för att inför några journalister tvivlat på ubåtarna.

Marinen får mer och mer pengar. Mellan åren 1980 och 1994 får man 1 250 miljoner utöver anslaget.

.Inte ett enda vittnesmål.

Kommendör Karl Andersson var 1981 chef för sydkustens örlogsstab.

Han förstår fortfarande inte varför U 137 gick in med bullrande diselmotorer istället för att koppla på den ljudlösa eldriften. Om man nu skulle spionera.

Inte heller har någon rysk sjöman, ens efter Sovjetunionens fall, gått ut och sagt: Jag var med på en rysk ubåt i den svenska skärgården.

Ubåtsjakten kostade över en miljard.

Ja, det ligger många frågor kring detta ämne, personligen tycker jag detta är det största som hänt inom svensk militärhistoria under 1900-talet.

Vad tycker ni? Är det någon här som minns det? kom med åsikter gott folk..

Inte heller har någon rysk sjöman, ens efter Sovjetunionens fall, gått ut och sagt: Jag var med på en rysk ubåt i den svenska skärgården.
Menar du att det skulle tyda på att u-137 också var en sk budgetubåt ?

Förvisso en mycket intressant diskussion.

:=o 2004-09-05 "änligen basker" :camo:

Intessant tråd...

Igår åkte jag förbi stället där U-137 gick på grund.

Jag frågar mig: Hur f*n hamlade den där?

Det är en lite kobbe nära en större ö, visst, det var en sund mellan två öar, men, sundet var inte trångt och kobben låg inte mitt i "leden". Ubåten måste ha gått rakt in i sundet och, av någon anledning svängt in i kobben.

Där ser man vad lite vodka kan göra :=o

Men allvarligt, vodkan var säkert inblandad.

Där har du nog svaret på varför dom bullrade in med diselmotorer, dom var helt enkelt fulla.

/Påsen

Jo men visst, det är en intressant fråga man ställer sig.

Men jag menar inte att den skulle vara en budgetubåt.

Och till på köpet lastad med kärnvapen, jag tror definitivt på spionage.

En annan ubåtsincident var under 80-talet, då det sas att det fanns ubåtar utanför Sundsvalls hamn, ryska.

De bombade, sökte av med radar och ekolod men fann inget, även fast de hade spår av dem.

Det ärockså känt att om det fanns ubåtar där, så var de deffinitivt ute efter att kolla upp E 14, vägen mellan Sundsvall och Trondheim, och i Trondheim finns som ni alla vet en Nato-bas, mystiskt inte sant?

Ang. U-137 så tror jag faktiskt att han navigerade fel. MEN - jag tror också att han varit inne på svenskt vatten med vilja, innan felnavigeringen.

"Vi" agerade för lamt tycker jag också. "Vi" skulle ha bordat ubåten.

Det största problemet i början av ubåtskränkningstiden (eller på den tiden då det började uppdagas allt fler indikationer på sådan) var att det tog alldeles för lång tid att få eldtillstånd. Har för mig att det skulle upp nästan på regeringsnivå innan nån fick fälla sjunkbomber. Detta ger givetvis ubåten orimligt stora chanser att komma undan, jämfört med om man fått fälla direkt.

Som tur är ändrades detta såsmåningom och ansvaret för eldtillstånd ålades båtchefen.

Sen är frågan - minkar/uttrar eller utländska ubåtar?

Har personligen sett varken eller "i aktion" där dom uppgetts vara. Men med det jag vet så skulle jag svara att, ja, det har förekommit utländsk ubåtstrafik i, åtminstone, Stockholms skärgård.

Huruvida det fortfarande gör det vet jag inte. Förmodligen inte. Men om vi förutsätter att ubåtarna var sovjetiska så behöver dom ju bara kartlägga så mycket att dom kartlagt tillräckligt. Jag tvivlar på att dom skickade in dom för nöjeskryssningar.

Sen är frågan - minkar/uttrar eller utländska ubåtar?

Må så vara att en hydrofonist skulle kunna ta fel på en minkflock och en ubåt (vilket jag personligen anser vara lätt avbsurt), men magnetlinjerna tar knappast fel på en hög minkar och 50 meter ubåt.

Senast 1996 låg hela 1. Ytattacken med UbJ drygt 4 veckor utanför Oxelösund och öppningen av Bråviken. Lite för länge för en fredstida övning med skarpt ombord?

Min åsikt: minkarna var en vrickad "cover-up". Sanningen är något helt annat.

The truth is out there. Trust no one.

Nu verkar det snart vara dags att vika ihop staniolmössor åt er allihopa :baskerPa:

Är det verkligen lönt att spilla tid på en massa konspirationsteorier och gissningar?

Edit: Meningsbyggnad

Edited by Hotel Charlie One

Nu verkar det snart vara dags att vika ihop staniolmössor åt er allihopa :dong:

Är det verkligen lönt att spilla tid på en massa konspirationsteorier och gissningar?

Not to worry, jag har RÖS-skyddat min 90-hjälm..! :baskerHV:

Och varför inte? Jag gillar inte måndagar anyhow.

Tja varför inte?

Tycker att det är rätt underhållande läsning och kan ge mig fan på att någon snart är inne och trampar på rätt väg.... B)

Jag hade ryckt in på T4 veckan innan incidenten och det jag minns bäst var alla befäls panikslagna blickar... Samma morgon fick vi göra vaktprovet för att senare vara resberedda till Karlskrona.

Nu blev det inget i slutändan för vår del... men det blev det däremot den 13 december samma år... men det är annan historia... :dong:

:baskerHV:

Men vi lär ju aldrig få veta vad som är den rätta vägen.

Ergo: Waste of time and space. :baskerHV:

Exakt!!! Det är det som är det fina med konspirationsteorier, därför kan vi ägna oss åt detta njutbara tidsfördriv.... i all evighet!!

:dong:

Okej då... Här kommer min alldeles egna konspirationsteori:

Undervattensfarkosterna i svenskt vatten under åttiotalet var, hör och häpna: UTOMJORDISKA! Googla och läs om incidenten i Shag Harbour så kommer ni att finna enastående och häpnadsväckande likheter med de svenska ubåtsjakterna under åttiotalet!

Så där! Nu har ni lite att fundera på medan jag tar på mej staniolmössan igen... :baskerHV:

Guest Lt. Payne

Eftersom jag fysiskt var där vill jag göra ett par tillägg..

Vi var rätt mycket folk på land, vi låg på Sturkö. Det ryktades rätt mycket om att Spetznaz skulle komma och frita ubåten, men som tur var för dom! ;) var det bara rykten.

Kan inte svara för om det var en medveten felnavigering eller inte, Men som ubåtskapten som navigerar på annan nations territorialvatten borde han sett till att

ha delvis fyllda dyktankar. Går man på grund kan man pumpa ut vatten och själv lyfta sig från grundet.

13 December sitter också fastsvetsat i minnet.

ja eftersom jag föddes först ett år senare och just nu är lite yr i mössan så måste jag fråga. vad hände den 13 december?

hur var det med den beryktade västtyska ubåt som marinen tydligen skall ha bombat upp.

ryktet säjer att det hände på västkusten.

en del säjer att det var inne i gullmarn andra hävdar att det skedde längre söder ut, i höjd med marsstrand.

att det blev total panik hos regeringen och HKV när vi höll på att ta livet av en bunt västtyskar, tillhör också detta rykte.

och att vi med svansen mellan benen fick be så hemskt mycket om ursäkt och låta tyskarna åka hem till surkål och schnaps å det snaraste.

vad som talar för är:

att det förekom ubåtsjakter inne i gullmarn på 80-talet.

och även på andra platser på västkusten.

skredsvik skulle ju ha blivit en bergabas på västkusten och hade/har väl välutbyggd ubåtshamn.

ett klart intressant mål för allt vad underättelse verksamhet heter.

det som talar emot:

vilken sund ubåts kapten irrar in i gullmarn?

fjorden är en sk klackfjord med grund öppning, och större djup på insidan.

enkel att spärra av för marinen.

att svenska marinen byggt en ubåtsbas här inne betyder ju inte att det är ett gynsamt klimat för ubåtar.

snarare ett bevis på att i bland kanske inte allt marinen vill går i uppfyllelse.

enl en kompis till mig med vpl som hydrofon-tekniker på sjöormen, hördes det när västtyskarna startade upp sina ubåtar redan i deras hemmahamn.

tyskland fick tydligen inte ha ordentliga ubåtar förren i början av 90-talet.

någon regel efter 2:a värlskriget inverkade där.

och detta med iden att åka in med ubåt och titta på skredsvikbasen.

varende en som har seglat i gullmarn undet 70-80 talet vet ju att bevakningen inte kan kallas direkt god.

det är ju bara att svenskflagga sin segelbåt och köra dit.

att dyka är ju heller inga svårigheter.

har härt från folk som bott hela sitt liv i lysekil att:

"om det hade jagats upp en ubåt hade vi nog fått höra/sett det"

vill bara säja som motvikt till detta att det byggdes stridsvagnar i min hemstad under 60-talet, och knappt någon vet om det.

och att vi innehar europas längsta rulltrappa.

bara man inte gör reklam så kan man hålla mycket hemligt.

och ett mer lättlett folk än svenskar bör det var svårt att hitta.

Stefanf, du har absolut helt rätt.

Sverige agerade lojt och fegt, varför inte bordat ubåten, som du säger, med folk från kustjägarna och så, slitit med sig hela besättningen under eskort till närmsta bas och förhört de länge och väl.

Skickat utrikesministern och försvarsministern till Sovjet och tryckt upp bilder på ubåten framför näsan på den dåvarande presidenten i Sovjet.

Det tycker iallafall jag!

Saken är väl den att en bordning från svensk sida ahe kunnat göra herr Sovjet lite arg och skulle kunnat sätta igång ett jä*** liv

Allvarligt talat, jag tror nog de skulle förstått att vi blev snopna att en utad deras egna jä*** ubåtar dykt upp på militärt vatten här i Sverige.

Om det nu var spioneri hade de blivit mållösa och saknat ord hur de skulle förklara detta missöde.

Dessutom tror jag nog vi kunde känna oss säkra eftersom vi med all sanorlikhet hade fått FN-stöd från USA.

Men visst, det hade kanske blivit lite liv, men tänk efter vilka liv Sverige genomstått inrikespolitiskt under åren.

Själva grejen handlar om det där

nog

varför borda en ubåt, nästan bara "för att" och riskera ett anfall eller andra

hemska konsekvenser. Allting går inte, som vissa på detta forum och i övriga

världen verkar tro, att lösa genom att gripa, skjuta, döda, borda osv.

Ibland måste man fega också.

Må så vara att en hydrofonist skulle kunna ta fel på en minkflock och en ubåt (vilket jag personligen anser vara lätt avbsurt), men magnetlinjerna tar knappast fel på en hög minkar och 50 meter ubåt.

En fd sonaroperatör som var med på ubåt på den tiden var rätt irriterad på att man förklarat dem inkompetenta med minkteorin. Man tar då ljudet ur sitt sammanhang, t ex är det inte troligt att minkar skulle simma med x knop på rak kurs från stockholms skärgård till t ex Leningrad.

Om man som du säger även tar hänsyn till andra sensorer så blir minkar än mindre troligt.

Min pappa jagade ubåt i Gullmarn vid ett tillfälle på 80-talet.

Kan berätta hela historien så som han har berättat den för mig om ni har lust...

Nu verkar det snart vara dags att vika ihop staniolmössor åt er allihopa :lol:

Du är ungefär samma ålder som jag. Men det står "Armén" i din profil, därför förutsätter jag att du inte jagade ubåtar aktivt?

Det gjorde jag. :rodna:

Om det är slöseri med tid, varför bryr du dig om att posta i ämnet överhuvudtaget? :worthy: ;)

@stefanf:

Vet inte om du missade ironin där... Vad jag var ute efter var lite mer konkret info från dem som var med och inte en massa "min nästkusins brylling sköt minsann efter grdmän i Karlskrona skärgård..." etc etc.

Eftersom du var med kanske du vill berätta lite för oss som inte var?

Det ärockså känt att om det fanns ubåtar där, så var de deffinitivt ute efter att kolla upp E 14, vägen mellan Sundsvall och Trondheim, och i Trondheim finns som ni alla vet en Nato-bas, mystiskt inte sant?

Finnes det en NATO-base i Trondheim?

Du är ungefär samma ålder som jag. Men det står "Armén" i din profil, därför förutsätter jag att du inte jagade ubåtar aktivt?

Det gjorde jag.  :navy:

och så gjorde även hela jävla I 17!!!

om det jagades ubåt på västkusten/gullmarn under 80-talet, vilket regemente låg då närmast?

och mig veterligen så vart I 17 ett arme förband.

om än från stranden men så aktivt en flock infanterister kunde.

att sedan flottans glada gossar for omkring i sina plåtschabrak, och gjorde slut på roines pensions pengar, på blöjan den blå,gör inte det landbaserade spanarna mindre viktiga.

Edited by bushman