Jump to content

Få ordning på baskern

Guest Holger3D

Recommended Posts

Guest Holger3D

Hur får man ett pedantiskt stuk på baskern för min blir bara knölig trots att jag har blött ner den och rullat in den i en handduk som mina befäl sa. Eller blir den "rakare" med tiden?

Det är en konst att stuka basker.

Vissa blir det ingen ordning på hur mycket man än försöker.

Ett tips är att köpa en fransk basker från t.ex. militaryshop.

De franska baskrarna har mycket mindre tyg och är superlätta att stuka till.

Vad har du för befäl?

The Swede

Guest Holger3D

För tillfället är det befälsbrist på p10 för att en hel drös är pappalediga så vi skyttesoldater har ett par från strf 90, men de som vi vanligtvis har är:

Kn Oskarsson

Kn Johnsson

Fk Ignell

Fk Larsson

Fk Sebardt

det går "nästan" att få ordning på de baskrar man erhåller av FM, men det kräver lite modifikation.

1# Se till att baskerna är så liten som möjligt, du ska nätt och jämt få på den på skallen.

2# Skär bort tygfodret jäms med skinn kanten.

3# Blötlägg baskern i varmt vatten tills den blir helt genomdränkt.

4# Sätt den på huvudet och stuka efter bästa förmåga. När du anser dig vara färdig tar du och tar på dig trikå mössan (fys mössan)

5# Kliv in och sätt dig i bastun, den behöver inte vara allt för varm för du ska sitta där i 1-2 timmar.

6# fortsätt att ha allt på huvudet i ett par timmar till ca. 3-4 eller till du känner att det är dags att sova lite.

Om allt har gått väl har du nu en basker med hyfsat stuk på, det enda som får den att bli bättre är att använda den så mycket som möjligt. Eftersom den blir mjukare med tiden och uppför sig mindre som en champinjon.

Det finns ett annat sätt att stuka baskrar på, vet inte om det är så regementsenligt men ändå..

Blöta baskern i varmt vatten, sätt den på huvudet och forma till den som du vill ha den. Lägg försiktigt ifrån den på exempelvis en fönsterkarm så att "fallet" får hänga fritt. Ta försiktigt upp den när den torkat och gå över den  den med en zippo tändare tills du känner att formen håller..

Använd helst inte en vanlig tändare eftersom man får hålla på ett tag och då kan plastet som håller ihop delarna på tändaren smälta..

Hela proceduren måste göras mycket försiktigt, annars är risken att du förstör stuket eller ännu värre själva baskern..

Sen är det bara att sätta den på huvudet och låta svett gro in och "härda" den ännu mer..

Stuket på baskern brukar tydligen vara svårt att få till, Nör jag låg på T2 brukade vi, när vi gick till matsalen,gymet på p4 eller liknade räkna antal olika basker"modeller" favoriten var den som stack ut lika mycket på båda sidorna, såg faktiskt ett par sådan på P4dagen...  :D

å andra sidan såg jag många mycket bra stukningar också...

För att få ordning på baskern så brukar jag göra så här.

1. Om du har "ventilhål" på sidan ta bort metallen runt hålen.

2. Ta tag i fodret mitt i baskern och dra så att det hänger löst. Fodret kan sedan sitta kvar i baskern men det ska inte vara något foder i "stuket"

3. Blöt ned och forma på samma sätt som beskrivits av andra ovan.

Men för att få rätt stuk på baskern behöver den användas mycket.

Guest Hanfot

Hemskt vad många olika tips och trix det finns då...!

Jag har bara ståt i duschen med min och sedan gått runt med den en dag och kollat stuket nästan hela tiden. Nu håller sig det stuket även om jag inte använder den (måste ju rulla den rätt också).

Efter den tillpassningsdagen så gick det en månad och sedan dess så har den burits sparsamt...

*suck*

Det blev mkt fält och båt. Just nu skulle jag vilja ha den istället för min båtmössa. Fast det är klart....

Även den är stukad....

*hehehe*

:D

Om man har en för stor basker kan man koka den

------------------------------------------------------------

Men undvik för fan att koka läderkanten. Öppningen blir ungefär lika stor som en fisring.

Men undvik för fan att koka läderkanten. Öppningen blir ungefär lika stor som en fisring.

Helst vill jag inte veta xact hur du vet just det, men å andra sidan blir man ju nyfiken, anatomi är ju alltid intressant... :)

Guest Lt. payne

Hur satt baskern efter kokningen? ;)

En berättigad varning, har själv aldrig haft något behov av att krympa baskern, men har sett resultatet när en soldat antagligen förväxlade baskern med spenat, motsvarende :D Det blev fältmössa för denne man hädanefter... Baskern skulle nog passa bra på en docka :rolleyes: