Jump to content

söker lite hjälp


Vlad

Recommended Posts

Dom flesta kanske känner till AK4:an.

Den är kontruerad för personer som är 175 cm långa.

Jag är 187cm lång

 

Detta gör att när jag ligger och skjuter så träffar "kolvböjen" därframe mig i kindbenet.

Det smärtar gott efter 240 skott.

 

Nu fick jag höra att det fanns gummi klossar att byta ut till kolven så att man hamnar lite längre ifrån, men vet någon vart jag kan få tag på detta före jag fyller 75år.

 

Jag har redan hört mig för på kompaniet, men det lär ta tid innan jag får något svar.

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att gummiklossen du tänker på är den som är ett tillbehör som medföljer Kikarsikte AK4, man byter ut bakplattan mot en ny som är ca 2-3 cm längre. Kan göras av vem som helst, bara ett skruvstäd och råstyrka.

 

En plutonskamrat fick blåmärke av sin AK4 efter att bara skjutit in den..... såg ut som han åkt på en rejäl smäll!

Link to comment
Share on other sites

Åk till närmaste regemente och gå till vapenteknikerna. Det är mitt råd, kanske inte den enklaste metoden men dem har ju alla grejer. :angry:

Vart huserar du i vårt avlånga land??

Jag strövar omkring ca 4 mil söder om Borås.

 

Reg jag kan välja på är amf4, P4 eller Lv6.

Men det är ju en sträcka att åka. ca 90 min restid till varje ställe.

 

Hummm, man får väl traska då till den lokala smeden och se vad han kan göra.

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör Älvsborgsgruppen/Kinds bat.

 

Tänkte ta ett grepp om han och se vad jag kan få fram..

 

Jag har även ändrat min profil... tänkte kanske att det var på tiden..

 

Nifelhel.. vi låg inne samma år... kul att se att någon lever från den tiden åxå.

Link to comment
Share on other sites

Kul!! Samma regemente oxå!!  Jag tillhör Mark's Bat..  Världen är liten ;) Vi kommer nog att springa förbi varandra på RiksHvC besök i oktober...

Men hör med gubbarna på förrådet på Äbgrp.

 

 

Jag blev lite ledsen när dem lade ner IB16 :(  Nyligen upprustad med mek...så lägger man ner det...fattar inget

Link to comment
Share on other sites

Detta gör att när jag ligger och skjuter så träffar "kolvböjen" därframe mig i kindbenet.

Det smärtar gott efter 240 skott.

 

 

Mvh

Vlad

Prova att trycka fram kolven med axeln istället. Att vara för lång ska inte vara ett problem, men du kanske är klent byggd och har lång hals, vad vet jag.

Personligen tror jag att det är en vanesak, jag är längre än dig och har inga problem.

 

Kolvförlängaren är kanske en snabbare lösning och ger hursomhelst fördelar.

 

Tips: att ligga och finlira mer än 50 skott per tillfälle är förkastligt. Normalt brukar en normalt bra skytt tappa skärpan efter 40.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Tror att så gott som samtliga på plutonen hade en snygg blå nyans under ögat efter första PEK:e med AK4, men efter ett tag så kompenserade man.......så, har du inte använt AK4 så länge så kanske du skulle ta och vänta ett tag med att skaffa en ny bakplatta.....

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas innerligen att det inte händer i en skarp situation (att man tappar skärpan efter 40 skott).

 

Jag har skjutit med diverse vapen och det kanske är så som ni säger att det är en vanesak, men man har ju hittat sin skjutställning efter dom här åren och varför ska man inte kunna anpassa stilen då till detta vapen?

 

Om jag nu skulle kunna få tag på gummiklossarna så innebär det att jag kan ligga i en "normal" (min) skjutställning.

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Lita inte på att ny bakkappa kommer att göra underverk. Jag är själv lång och har prövat med gröna bakkappan, det hjälpte inte för mig. Cascas råd om att skjuta fram axeln är nog ett bättre sätt. Vi skjuter nästan bara SIB-skytte och då blir det många skott. När man börjar bli trött efter 250 skott och inte orkar hålla upp armarna ordentligt brukar det bli lite smällar på kinden. Kroppsskyddet gör inte saken bättre. Jag antar att ni också skjuter från bägge axlarna och vill det sig illa har man två fina blåklockor da'n efter, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Den tjockare bakkappan hjälpte i alla fall mig (186 cm). Jag brukade även dra dit ett kindstöd av något slag, även på den tiden jag inte såg världen genom ett hårkors. Kindstöd finns det hur många olika sätt som helst att tillverka. Testa och se vad som är funkis för dig. Själv brukade jag tejpa fast ett första förband vilket var funkis för mig. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...