Jump to content

Hemmagjorda Magpul.

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Här kommer en bild på mina hemmagjorda Magpuls.

Jag tog 20 mm rem från en kasserad ryggsäck. Tycker att det är lättare få grepp med fingrarna än med 550 paracord som Keld visar på sin hemsida.

collector%2058-3.jpg

Kelds bild.

paraloop2.jpg

Jag var inne på hans andra sida där man kan beställa Magpuls och gick till banken för att sätta in pengar på hans konto.

Då skulle dom ha 120 kr för det. Helt otroligt. så det blir att köpa i Sverige.

Guest Lt. payne

Mattias,om du har bra befäl så uppskattar de om du har framåtanda och vilja till utveckling.

Fu Kjellberg,jag måste säga att dina ser stadigare ut!

Hur har du fäst dom,med tejp som keld?

Har du en knut nere på bandet?

Berätta!!!=)

Har fäst med eltejp. remmen går ca 4 cm på varje sida om magget. Så det behövs ingen knut. Testade med svart gaffatejp från Biltema men tyckte den blänkte, eltejpen är mer matt.

Hur är det vid isärtagning och vård av magasinet, blir det nått "micklande" eller går bandet att vika undan över kortsidorna?

Varför ska man ha Magpul? När kan man behöva detta?

Jag tycker bara att de verkar vara i vägen. En ögla på magget så att man kan fastna i grenar och rötter tycker jag inte verkar så bra.

När är det tänkt att dessa ska användas?

Varför ska man ha Magpul? När kan man behöva detta?

Jag tycker bara att de verkar vara i vägen. En ögla på magget så att man kan fastna i grenar och rötter tycker jag inte verkar så bra.

När är det tänkt att dessa ska användas?

När nytt magasin ska plockas upp ur mag.ficka. Är händerna och magasinen dessutom kalla, blöta och allt är allmänt jäkligt så kan jag tänka mig att det underlättar en del.

Men där kommer du faktsikt med en ny fin grej, man har ju en ögla på undersidan av vapnet.. det är ju givet att man ska fastna i saker med den? Någon?

Det är ju givetvis beroende på personligt tycke och smak.

Men jag tycker att det verkar som om magpull bara är i vägen.

Själv fördelar jag magasinen i fickorna så att det är lätt att få upp även med hanskar och behöver jag flera mag framme använder jag jägarmag eller, på postställe, lägger fram ett extra mag.

Ska testa magpull någon gång men då får det nog bli utan ögla för att slippa att fastna i grenar och rötter.

Hallå,

Jag har använt magpul tillsammans med min SADF väst, vanligtvis har jag haft en magpul på ett jägarmag, detta har fungerat glockrent!

Man minskar fepplet med magbyten en hel del, snabbare och mindre feppel.

Grymt bra, borde vara standard!

Jag har aldrig trasslat in mig i något, fördelen med de i plast/gummi är att ögla ställer sig upp när du öppnar magväskan, de mjuka torde inte göra det på samma sätt.

Mao, magpul rekommenderas :)

Jonas: för mig är det en skitdålig idé att lägga fram magasin och inte ha dem på sig, vid en snabb förflyttning är jag säker på att jag inte vill börja att stoppa på mig grejor som ligger runt om mig, med det är ju vad jag tycker! :D

Jonas: för mig är det en skitdålig idé att lägga fram magasin och inte ha dem på sig, vid en snabb förflyttning är jag säker på att jag inte vill börja att stoppa på mig grejor som ligger runt om mig, med det är ju vad jag tycker! :)

Det beror ju på uppgiften och placering.

Vid eldöverfall tycker jag det är lämpligt att lägga fram ett mag. Innan förflyttning ska man byta magasin på KSP:n, plocka med pansarskott och då är det inga problem att plocka med sig ett mag för de som inte har annat att släpa på. Men är man på spaning och stannar för rast kanske det inte är lämpligt att plocka fram mag.

Det är tydligen inte en dålig idé att lägga fram ett mag eftersom många yoff rekomenderar detta vid tex eldöverfall.

Mmmm, ehmm, lämna magasin på marken:

Inte så länge sedan, dock en evighet:

- Jesus fucking christ, 342, what the f*** is that?

- Sir,Two magazines sir!

- Yours trooper?

- Sir, mine sir!

- So why the f*** are you giving them away by letting them lie on the ground. Did they teach you that in the Sweeeeeedish army?

- Sir, yes sir som did, some opposed it sir!

- Well thank god for that, there´s still hope then for a country that has not seen a war for 200 years. The diot that has taught you to spread your precious magazines over the terrain shoul be put behind a desk and given a laptop with fucking windows on it, cause he´s unfit in the nut for a field unit.

- Sir, yes sir.

- Cause in the real world 342 maybe the enemy won´t come from your sweeeeedish commanders decided direction, they might stick an ak47 up your ass, and you´ll have to run....will my sweeeeedish elk soldier have time to pick the precious mags issued by the US taxpayer?

-Sir, no sir!

-And who will then have the precious mags trooper?

-Sir, the enemy sir!

-So answer me trooper, why are you to shoot the enemy while you are supporting him with mags and ammo??

Ja ja, så fortsatte det ett tag, och slutade med armhävningar osv....kul dock att DIn tog upp detta på avslutningsdagen(graduation), då han och jag, på ett betydligt lugnare sätt diskuterade om inte det är bra att ge fienden mag och am som inte passar deras vapen.....

Anser fortfarande att det finns vissa, få lägen där det kan vara bra att lägga upp mag på marken, men nja, de är få.

Guest Lt. payne
Det är ju givetvis beroende på personligt tycke och smak.

Men jag tycker att det verkar som om magpull bara är i vägen.

Själv fördelar jag magasinen i fickorna så att det är lätt att få upp även med hanskar och behöver jag flera mag framme använder jag jägarmag eller, på postställe, lägger fram ett extra mag.

Ska testa magpull någon gång men då får det nog bli utan ögla för att slippa att fastna i grenar och rötter.

Hur ser en magpull ut utan ögla?

- So why the f*** are you giving them away by letting them lie on the ground. Did they teach you that in the Sweeeeeedish army?

- Sir, yes sir som did, some opposed it sir!

Lite OT: Hoppas att det inte var Kapten A som godtog mag på backen...

Nope, han ylade som aldrig förr. En viss Kn N (C batsstabstropp, en fruktad fruktad herre) tyckte doc att det fanns tillfällen då detta kunde användas.

Lt K (finska varianten) blev vansinnig då han såg vad vi lärt oss, men ville inte klaga på Kn N.....status quo.

Andvänder också magpul. Som 2sharp nämner blir det helt klart mindre "feppel".

Jag provade först hemagjorde och när jag märkte att det var funkis gick jag och införskaffade ett gäng över disk och som jag numera andvänder mig av.

M a o PROVA. Ni kommer (kanske) inte att ångra er.

Brukade göra såna där egna magpullisar som fanns på tactical.dk-sidan, vid de tillfällen då jag använde AK. Möttes av misstänksamhet och kommentarer som "äh vad ska det vara bra för? har jag aldrig hört talats om osv". Finns människor som inte kan ta intryck eller lärdom av annat än av auktoriteter.

Nån som har bekantat sig med "ready mag"? En annorlunda lösning på jägarmag.

Jonas, notera att jag tyckte det var en skitdålig idé för MIG, du får göra hur du vill, jag gillar fortfarande inte att lägga ifrån mig grejor...

Min erfarenhet är att saker som inte sitter fast på kroppen glöms eller tappas..

LRRP, nice story... :)

Undrar som getN, har du testat redi-mag? (eller hur det nu stavas..)

Vet inte om jag gillar det, tycker jägarmag är en enkel och bra lösning?? men jag har ju inte testat det...

Jägarmag är ju klart billigare. jag tror att readimag är gjort speciellt för magbrunnen på M/16-M/4. Någon som vet om det är samma mått på ak5?

gpreadimag.jpg

Änny en pryl för dom pryltokiga.

Här är en sak till ak4.

MQ003.jpg

Ett handskydd med RIS. 3375 kr på www.airsoftindustries.com

Ligger i Göteborg.

Guest Lt. payne
Jägarmag är ju klart billigare. jag tror att readimag är gjort speciellt för magbrunnen på M/16-M/4. Någon som vet om det är samma mått på ak5?

gpreadimag.jpg

Änny en pryl för dom pryltokiga.

Här är en sak till ak4.

MQ003.jpg

Ett handskydd med RIS. 3375 kr på www.airsoftindustries.com

Ligger i Göteborg.

Borde vara det.Man kan ju byta mag mellan AK5 och M16A2.

Den största fördelen med magpulls tycker jag är att man inte behöver stoppa tillbaka det tomma magasinet direkt vid magbyte. man sparar värdefulla sekunder genom att om man e högerskytt låta det tomma hänga kvar på långfingret samtidigt som man ger eld. man stoppar sedan ner det när man har tid/skydd.