Jump to content

synpunkter på Mountain Patrol ryggsäck


Recommended Posts

Jag har en Vulcan och jag är mycket nöjd med den, dock...

 

Sidfickorna kunde gärna fått vara lite större, 15L istället för 10L.

Blixlåsen på sidfickorna skulle vara vända åt andra hållet, när blixlåsen blir slitna så öppnar de sig mvilket ger att fickorna hänger.

Det nedre blixtlåset kunde jag vara utan och avdelaren likaså.

 

Min dröm är en Vulcan (Trident) med fasta fickor och så sätter man stridsäcken ovanpå.

 

Automateld...  :)

Blågul?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag vet priset på en LK100 är att jag.. ahem.. erm... var tvungen att skriva en afse på den. (fett pinsamt men inte mitt fel. Den flög av från taket pga en råttig lastsäkring av fordonsförarn en mörk natt. Sen var det väl nån kleptoman till civilist nånstans som numera har en LK100 att gotta sig med.)

Link to comment
Share on other sites

GA KA:

 

Fäsen, nu har du väckt min nyfikenhet - vad ska du göra? Tokmodda trossen? Berätta!

 

Mojo:

 

LOL!! Var ju faktiskt lite skoj ju..!! Är nog inte helt vanligt att göra afse på sånt...såg befälen det från början eller trodde de du körde en vals??

Men det bevisar ju att folket på livgardesbutiken antingen inte vet bättre eller att de tar rövarpriser.

I vilket fall är 4kkr på tok för mycket för en ryggsäck - såvida den inte bär sig självt!

Link to comment
Share on other sites

Börja med att byta ut spännen mot några bättre. Sätta fast två "fastex" spännen precis nedanför locket och två vid botten. Modifiera min Munro med likadana spännen så att jag kan koppla på den. Ta bort sidofickorna och spänna fast liggunderlaget på en sida. På höger sida ordnas fästmöjligheter för en Sjv väska. Det jag är mest orolig för är balansen. Skall testa och se om jag kan fästa sjv väskan på toppen istället. Då tycker problem upp med huvud/Hjälm/sjv väska, speciellt i liggande. Håller på och pratar med en person som ev kan sy upp min och några kompisars säckar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
GA KA: Här kan vi snacka om moddad ryggsäck.

http://www.pvtpyle.com/gear_reviews.htm

 

Killen som har hemsidan äger just nu M/90 uniformen som jag har på presentationsbilden.:D

Har bytat till mig en 3-color ökenuniform till min samling. :)

Själv har jag en ALICE Large.De verkar väldigt lika.

OCH,jag har inte haft en bättre ryggsäck än den förresten.

;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det såg det från början, tror jag.hehe. Blev inte så sura just då, de sa bara; "Vi tar det här sen" (Jo det kan jag tänka mig tänkte jag då). Allt hände i mitten av en övning. Var sådär kul att bli av med alla torra sockor och annan lyx med en vecka kvar i fält.

Tur var nog också att jag hade RA och goggles i patrullsäcken, annars hade jag nog inte suttit här och skrivit.. :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag är beredd att betala lite mer för en ryggsäck är att jag har tänkt använda den både i hemvärnet och civilt.Den ska också hålla i många år, klara av lite våld utan att gå sönder. Finns det någon annan rygsäck ni kan rekomendera, ska inte vara ramryggsäck.

Bergans Telemark tycker jag är bra. Billig och enkel, har man inget behov av massa finesser och extrafickor så är denna mycket bra. Att det sedan är 5 års garanti på den gör inte saken sämtre direkt. Jag använder min på vandringar m.m. och då har den fungerat mycket bra.

 

Finns många civila ryggor på marknaden, ofta är de mycket bättre än de militära varianter som finns.

Link to comment
Share on other sites

Några generella tankar om ryggsäckar.

 

Skall den användas militärt så kommer kungen att tillhandahålla den ryggsäck du behöver.

 

Skall du använda den civilt så välj en ryggsäck som ser civil ut. Reser du utanför europa så får du garanterat ett bättre bemötande om du har utrustning som inte ser militär ut. Det är min erfarenhet från såväl Asien som Afrika och sydamerika.

 

Märken jag själv använder som jag är nöjd med är Norröna och Klättremusen. Klättermusen gör, enligt mig, bland de bästa softpacks som finns. Avbärar systemet är fanatiskt bra.

 

Mojo: Afse på trossen :)). Hur länge fick du leta? Tappade en antentill en ra138 och fick cykla från k23 till Hunneberg för att leta. Lagomt roligt efter 2 veckor i fält.

Link to comment
Share on other sites

Tappade en antentill en ra138 och fick cykla från k23 till Hunneberg för att leta.

HAHAHAHA. Sånt som tar... :) fick du dra dit själv?

 

Jag letade några timmar (kl 8-9 till kl 5-6 nåt). Sen så "letade" jag mer eller mindre hela övningen, hoppades få se någon civil gå omkring med en LK.. oj oj vad jag skulle mått då. Men när valet stod mellan att leta efter fallskärmsjägare och min rygga så fick det prioriteras lite.

Link to comment
Share on other sites

Tappade en antentill en ra138 och fick cykla från k23 till Hunneberg för att leta.

HAHAHAHA. Sånt som tar... :) fick du dra dit själv?

 

Jag letade några timmar (kl 8-9 till kl 5-6 nåt). Sen så "letade" jag mer eller mindre hela övningen, hoppades få se någon civil gå omkring med en LK.. oj oj vad jag skulle mått då. Men när valet stod mellan att leta efter fallskärmsjägare och min rygga så fick det prioriteras lite.

Svar nej. En i gruppen fick följa med. Tyvärr så fick dom som var kvar vårda vår utrustning och grpmtrl själv. Så istället för att vårda hela natten och morgonen så var det till att sätta sig på kronans cykel för att glida till Hunneberg. Orden fick var mycket enkel. Vi skulle stå uppstälda kl 11 dan efter med en antenn att redovisa. Hittade vi den? Nej. :)

 

Det här i början av gröntjänsten av GB innan soldaterna ryckte in. Hade Ölm... eller Pet... sagt åt mig att skita guld så hade jag gjort det direkt.

Link to comment
Share on other sites

@ mimesis

 

Vi får bara ut denna 35 liters

http://www.mil-con.se/page/ecom2/get_item_image.asp?id=140

 

Den är varken bekväm eller särkilt rymlig, under den kalla perioden är det inte lätt att få plats med det man behöver.

 

Som jag skrivit tidigare har jag tänkt använda ryggsäcken både civilt och i hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

@ mimesis

 

Vi får bara ut denna 35 liters

http://www.mil-con.se/page/ecom2/get_item_image.asp?id=140

 

Den är varken bekväm eller särkilt rymlig, under den kalla perioden är det inte lätt att få plats med det man behöver.

 

Som jag skrivit tidigare har jag tänkt använda ryggsäcken både civilt och i hemvärnet.

Tycker gamla hederliga 35:an funkar kanonbra, det gäller bara att packa rätt och trycka ner sakerna ordentligt och att inte släpa med sig en massa onödig skit ut i fält.

Link to comment
Share on other sites

@ mimesis

 

Vi får bara ut denna 35 liters

http://www.mil-con.se/page/ecom2/get_item_image.asp?id=140

 

Den är varken bekväm eller särkilt rymlig, under den kalla perioden är det inte lätt att få plats med det man behöver.

 

Som jag skrivit tidigare har jag tänkt använda ryggsäcken både civilt och i hemvärnet.

Hmmm. För liten för den kalla delen av året......

 

Då skulle jag vilja påstå att du tar med dig för mycket.

Hundratusentals svenska soldater har klarat sig året runt med LK35. Då även i Norrland.... Så när det gäller den militära verksamheten så tycker jag nog du ska lära dig att klara dig med den packning som du får plats med i din tilldelade ryggsäck.

 

Roligt det här med utrustning. När jag var Hv-u en gång i tiden så var det Fältuniform 90 och känga 90 som köptes in av rika ungdomar. Nu är det Meindel o dyl.

 

Vår ryggsäck var den gamla hederliga "päronet", från tidigt 40-tal. Gissa om man var nöjd när man fick LK35..... (som några i en annan u-avd för övrigt köpte......)

 

Nä, köp du en bra ryggsäck för civilt bruk och fortsätt att använda LK 35 i militära verksamheten.

 

Bamse / som vill ha en Norröna "Pararanger".............

Link to comment
Share on other sites

Bamse.

 

Jag vill me ha en Pararanger. Om inte annat så kan man bo i den eller gömma sig i den. Mycket fin. Gillar Norrönas grejer. Dom har dessutom börjat tillverka lite kläder för militärer som dom säljer civilt. Men 5 papp för en grön jacka? Ser lite väl mycket Miljöpartiet ut i en sådan. Hmm... Kanske om den varit svart. Men ryggsäckarna e fina, och jag kan inte göra annat än att rekommendera "combat Pack 35l".

 

Glömde visst. http://www.norrona.no/web/product.nsf/web/...military_S.html

Link to comment
Share on other sites

Combatpack 35l suger jmf med den mer civila Besshö 40l (båda från Norröna, vill man vara militär finns besshö i grönt också). CP:n sitter inte alls lika bra och är helt klart en sämre ryggsäck om man skall ha den till tex skidåkning, klättring eller vanliga dagsturer. Och detta till ungefär samma pris. Det enda som jag kan se är lite fiffigt med Norrönas stridssäck är att den går att öppna i båda ändarna, men på en såpass liten ryggsäck är det nästan bara onödigt. Gå till en sportbutik och jämför.

 

Men 5 papp för en grön jacka? Ser lite väl mycket Miljöpartiet ut i en sådan

Samtliga befäl på fbjs är miljöpartister isåfall :rolleyes:

 

Det här i början av gröntjänsten av GB innan soldaterna ryckte in. Hade Ölm... eller Pet... sagt åt mig att skita guld så hade jag gjort det direkt.

AAAH, under gb-försteget! Ett under att du överlevde :angry:

Hade Ölm... som instruktör på överlevnaden för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Några generella tankar om ryggsäckar.

 

Skall den användas militärt så kommer kungen att tillhandahålla den ryggsäck du behöver.

Inte i alla fall. Enligt RU-listan skall samtliga i våran insatspluton ha LK70 för att få med oss våran utrustning, men det finns inga. Då fick vi istället LK35, vilket gjorde att jag skaffade en Mountain Patrol istället....

 

RU betyder Reglementerad Utrustning

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men nyligen kom det ut ett parti LK70 på marknaden. De jag har sett var helt nya och handlaren ville ha 200kr st. Kanske ett billigt alternativ?

*host* stöldgods ?? :)

Nä, men fram med handlare och tefonnummer etc. :thumbs:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...