Jump to content

synpunkter på Mountain Patrol ryggsäck

Recommended Posts

kort och gott, köp den!

Själv gjorde man misstaget att köpa PCLE ryggan eller vad nu h*****s ryggan heter!

:withstupid

tänkte köpa MP ryggan, men tänkte "bra med lite mer plats"

så köp MP, inte PCLE! :sneaky2

Jag har iaf MP:n.. och kan om sidofickorna säga att de är väl hm.. ja inte värdelösa men alldeles för små! 10 x 2 liter, hallå ja! Min Trangia 25 (3-mans) får inte plats t.ex. I PLCE lär den ju få plats iaf? 20 x 2 liter istället.

Så på MP:n har jag tagit bort den ena sidofickan och har liggunderlaget vertikalt där istället. O sen har jag en liten (25 liter) uppdragssäck/skolryggsäck/dagsturssäck (hm, beroende på vad ni vill använda den till) modell softpack istället, där man kan packa grejerna man behöver ha med sig.

Vidare har jag satt dit en liten väska i avbärarbältet, som är rätt praktiskt för kniv, om man nu går där det finns andra människor o man inte vill bli haffad av polisen, men ändå ha den snabbt tillgänglig, och dyl.

Hehehe Det var roligt sagt LD.

"ja inte värdelösa men alldeles för små! 10 x 2 liter, hallå ja!"

Tur att du fick så många små väskor då. 10st 2 liters är ju aldrig fel att ha med sig ut i skogen. =)

Och jo, visst fattar jag att du menar 2 x 10.

Från Militaryshop.se:

"Ryggsäcken är av samma konstruktion som Berghaus Vulcan med väldigt få undantag"

Vilka undantag? Sämre materialkvalité? Annat bärsystem?

Vad är det som gör Vulcan dubbelt så dyr annat än märkesvärdet? Vem tillverkar MP?

Någon som har erfarenhet av båda säckarna?

Den saknar ett remfäste ovanför varje sidoficka tex. Och sen sitter namnrutan på fel sida locket (har jag för mig iaf.) Och sen vill jag bara passa på att fråga vad tusan som är fel med PLCE'n. Min är underbar. Den är stryktålig och lätt att få fast mycket grejer på ett bra sätt på. Och så har den ett lämpligt handtag på undersidan av säcken som är smidig om man ska dra ut säcken ur trånga utrymmen.

min PCLE eller vad den nu heter suger pga att avbärarbältet är alldeles för tunt (gör ont på höfterna) och det är för slappt (kan jucka runt på det). Verkar nästan som dom som har gjort bara tänkt på att man skall få ner så mkt som det bara går.

Inget annat. Sen en sak til lsom jag saknar (har dock fixat själv), är en bröstrem, eller vad man skall kalla det. Alltså den rem som man har precis nedanför tuttarna.

Sen tycker jag att sidofickorna är bra (stora!) men bärsystemet suger ju något hemskt!

krångligt och tar lång tid att sätta ihop.

En sista grej, är det någon som vet vad man skall fästa i alla de olika plastspännena som finns ovanför sidofickorna??

Har inte lyckats lista ut det än :withstupid

Plåggade min Mountain Patrol (Betecknar den MP hädan efter) rätt så rejält för några veckor sedan. En utav nitarna som sitter i den inre ramen gick av och när jag tryckte ner en RA i den så drog jag sönder tyget i botten som man kan använda som skiljevägg. Så det var fram med borrmaskinen och fixa rammen och nu är han som ny igen.

Kort och gott, MP är en bra säck men igen "uber" säck. Den går sönder som allt annat om man är oförsiktig. Så för "rent militärt bruk" känns den lite "klen" men för lite vanligt bruk och lite HV helgövningar är den klockren.

Ska man ha en säck som håller för "rent militärt bruk" så kostar den där efter.

Mitt råd, köp en MP

EOD

Att  avbärarbältet har sina brister kan jag hålla med om, men det är enkelt att fixa slappheten, bara att sprätta upp sömmarna som fäster låset på höger sida och sedan sätter man dit ett vanligt remfäste (illustation nedan). Bröstrem är inget jag saknar då den, enligt min smak bör tilläggas, inte är nödvändig och bara är jobbig att knäppa upp om man måste överge säcken efter stridskontakt.

Ang bärsystemet: Det går snabbt när man är van, dra ihop fickorna och lägg de på okets ryggsida, knäpp sedan fast de 4 knäppena i naturlig ordning. Fäst sedan de mellersta knäppena nedtill, i motsvarande knäppen på oket, och fäst till slut axelremmarna i de yttersta knäppena på fickorna. En bra sak kan vara att vända på axelremmarna, då iaf mina kom så att man inte kunde spänna dessa genom att dra dem nedåt. Slutligen fäster du de yttersta spännena på remmarna i de mellersta knäppena på varje ficka (de som redan är fastknäppta i en rem) så att det bildas en ögla där tex ligglagg kan fästas.

Spännet:

____

|   |   |

|   |   |

|   |   |

|   |   |

|   |   |

|   |   |

------

SLUT

• 2 months later...
Kvalitet. Och det där remspännet ovanför sidofickorna :) Bra mycket bättre kvalitet. Har inte hört någon klaga på Berghausen.

Köpte en Vulcan från Recon i somras och hittils är den underbar. Lastar hur mycket som helst.

För och nackdel med vulcan är att den är BRED med sidofickor på. För min del är detta inget problem då jag är av den breda modellen själv.

Försök hitta någon som du kan prova säcken hos innan köp,Du vill inte köpa grisen i säcken :). Om du provar se till att få göra det med last. Det kan vara ruggig skilnad på hur olastat/lastat känns. Jag hittade en lundhaggare som var jätteskön olastad. Lastad skar den in i halsen från båda sidor.

Se också till att välja rätt storlek då vulcan inte har justerbart bärsystem. Jag hadde bonflyt där. En kompis med Berghaus i rätt storlek.

Jag har hört många som har klagomål på Berghausen. Den militära Trident håller klart högre kvalitet än den civila. Som med allt annat i världen har Tridenten en hel del problem men inte värre än att det är en väldigt bra säck för militärt bruk. Om man desutom använder en stridsäck istället för sidofickorna slipper man nästan alla problem. Hade jag fått välja vilken ryggsäck som helst för militärt bruk hade jag valt en custombyggd Berhgaus eller en Noröna. Är det bara jag som tycker att det är konstigt att några affärer säljer Vulcan och säger att den används av KJ?

Jag har en Berghaus Trident, bättre ryggsäck får man leta efter: suberb att bära tungt & långt, kraftigt tyg som pallar det mesta och hyfsat med plats. Några få nackdelar är locket (som borde vara större, typ Sacci), spännena (som enklast byts ut mot dem på en LK35 el dyl av metall) och bärremmarna (som borde vara lite längre och stelare). I övrigt kommer nog säcken överleva mig..! :)

En mindre nackdel är givetvis de små sidsäckarna, men jag själv använder en vanlig uppdragssäck istället. Blir både enklare och bättre så.

Andra säckar jag mycket väl kan tänka mig är just Norröna Para Ranger, LK100 (Sacci Jägare) eller Sacci FJS.

GA KA: Hehe, javisst är det en smula märkligt att _somliga_ butiker påstår detta...visar kanske vilken koll de har?

Som orientering för andra: Vulcan och Trident är snarlika, men INTE samma säck. Det är Trident som används av AmfBat och inget annat. (har iofs hört rykten om att de skulle byta ut de slitna Trident'arna mot nya LK100 el Sacci FJS)

Man kan inte köpa Tridenten på öppna marknaden.

En annan minns när Bassäk "lånade" utrustning ifrån Amfbat. När de sedan inte fick låna utrustning så var allt så dåligt att de var tvungna att köpa FJS säcken.

Jag har svårt att förstå hur vissa affärer håller på med marknadsföring. Allt de säljer används av "vissa förband" eller av x jägarförband. Var det i 90% av fallen betyder är att en vpl har varit inne och köpt något. De få affärer som säljer till riktiga förband behöver inte göra reklam. De säljer mer än de kan leverera i vissa fall. Att sedan polismarknaden är mer lockande är lite synd då vi missar utvecklingen av militär personlig utrustning i landet.

Att ha en dragkedja i botten av ryggsäcken är ju praktiskt rent packmässigt sett, men hur funkar det om man bär tungt? Ingen risk att dragkedjan går sönder? Mojo är undrande.

Till er som går i tankar av ny ryggsäck: Stirra er inte blinda på militära ryggsäckar om det inte är för de ändamålen ni skall använda den. Det finns civila med Mycket bättre bärsystem för ofta billigare pris. Sen att de inte tåls att släppas från en lastbil och sparkas på av en trött beväring i flera års tid är kanske inte lika viktigt för alla.

Som bonus så är de ofta dessutom färgglada och trevliga :)

Jag själv skulle tex ALDRIG betala 4000kr för en LK100 som vissa giriga försäljare vill ha för den. FM betalar 973 kr, ett mer passande pris tycker jag (hyffsad mängdrabatt).

Att ha en dragkedja i botten av ryggsäcken är ju praktiskt rent packmässigt sett, men hur funkar det om man bär tungt? Ingen risk att dragkedjan går sönder? Mojo är undrande.

Till er som går i tankar av ny ryggsäck: Stirra er inte blinda på militära ryggsäckar om det inte är för de ändamålen ni skall använda den. Det finns civila med Mycket bättre bärsystem för ofta billigare pris. Sen att de inte tåls att släppas från en lastbil och sparkas på av en trött beväring i flera års tid är kanske inte lika viktigt för alla.

Som bonus så är de ofta dessutom färgglada och trevliga :)

Annars kan man ju ta och köpa en "civil" rygga, med (som sagt) bättre bärsystem och ditten och datten. Kortfattat = bra mkt bättre :)

och sen ta och sprutmåla saken, eller på annat sätt få den mer skogsvänlig.

Såg att den var ngn som hade gjort det med en "civil" camelback eller dylikt i ngn tråd.

*Högberg bergrundar sin situation och blir sur på att han inte har tänkt på detta för...innan han köpte ryggsäck ´(ar) * :D

hemvärnsungdom:

Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en Vulcan, tänk på att det är faktiskt en satans massa pengar - du skulle ju lika gärna kunna köpa 2st Mountain Patrol för samma penning!!

Sedan ställer jag mig frågande till om Hv-U verkligen har behov av en Berghaus, visst är det kvalitet i säcken, men skillnaden i kvalitet säckarna emellan är mindre än skillnaden i pris.

Eftersom du är med i Hv-U så antar ajg att du fortfarande har en del kvar att växa - vore det inte bättre med en säck med ställbart bärsystem?

I princip kan du lika gärna ta en civil säck och spraya grön!

Mojo:

What?? Betalar FM endast 973:- för en LK100 ???

####...på Livgardesbutiken tar de ca 4000:- !! Och då sade tanten i kassan ändå att de tog betalt för inköpspris + 10% !!!

Var har du sett inköpspriset?

Iofs, KA1/AmfBat pröjsar ca 800:- för Trident-säckarna..

Surt.

Jag har hört många som har klagomål på Berghausen. Den militära Trident håller klart högre kvalitet än den civila. Som med allt annat i världen har Tridenten en hel del problem men inte värre än att det är en väldigt bra säck för militärt bruk. Om man desutom använder en stridsäck istället för sidofickorna slipper man nästan alla problem. Hade jag fått välja vilken ryggsäck som helst för militärt bruk hade jag valt en custombyggd Berhgaus eller en Noröna. Är det bara jag som tycker att det är konstigt att några affärer säljer Vulcan och säger att den används av KJ?

Skillnaden mellan trident och vulcan är:

Vulcan har nedre öppning med ett Kraftigt blixtlås.

Vulcan har en intern avdelare som man kan öppna och stänga.

Trident har extra fästen för liggunderlagg bakpå. Kan enkelt fixas på vulcan med hjälp av remar från recon eller clas ohlson. Fästpunkter finns

Osäker på om sidostramarna på höftbältet finns på trident

I övrigt skiljer loggan bakpå.

Matrialet är så vit jag kunde se och känna samma.

Omdömmen om Berghaus Vulcan :

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=430

Trident är också 10lit större (syns tydligt att den är högre ovanför sidsäckarna).

En detalj jag skulle vilja ändra är att säcken är såpass smal i undre halvan: stoppa ned sovsäck + comaställ så är ju säcken halvfull, samt ett större snölås + lock, då skulle man kunna brutalpacka mera - ungefär som alla Sacci-säckarna.

LK70 är ju "bara" på 70 liter i säcken, men jag undrar fasen om man inte kan trycka ned mera totalt i den ändå?!