VH Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Tänkte att det var likabra att starta en till så att folk ser min förfrågan, admins kan ta bort den om de tycker det är onödigt! Jo jag har funderat på att skaffa en ryggsäck ett tag nu. Kostnadsmässigt är det inga problem, tar studenten snart plus att jag har en del kosing själv. Problemet är dock, vad ska jag köpa för någon? Har tittat på närmare på Norrönas (de enda som jag tycker verkar vara vättiga som finns i vanliga affärer) men jag undrar lite över Sacci och Berghaus Vulcan också. Hade tänkt mig en ganska stor rycksäck, över 75 liter iallafall. Någon som har erfarenhet av någon av dessa ryggar? Så, Sacci, Norröna eller Berghaus? Eller har ni andra förslag? Klättermusen gör bra ryggar vad jag har förstått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Beror helt på vad du ska ha den till förstås. Själv har jag ett gäng olika beroende på aktivitet. Musen säckarna är bra för expeditioner - kolla in tex Mjölner. Men vid teknisk klättring med packning föredrar jag en smalare rygga. Militärt så gillar jag Berghaus - outslitliga, robusta, lättpackade. Så vad ska du ha den till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 håller med greven. man får änna ha åtminstone två ryggor eller kanske en stor rygga med löstagbara sidofickor, typ Vulcan. Vulcan och andra stora ryggsäckar verkar inte uppföra sig bra om de inte fullpackade...sitter liksom inget bra.. det är iaf min erfarenhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted May 8, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted May 8, 2002 Norröna-, Sacci- och Berghausryggorna i de större storlekarna är alla mycket bra ryggsäckar. Själv kör jag Berghaus av gammal vana (trivdes med den i lumpen, så jag visste att den funkade för mig). Sidofickorna är den punkt på Berghaus som kräver ett visst mått av förnuft vid användningen. Packa den helst inte lumpen-full, det är inte helt ovanligt att blixtlåsen kan sticka då..fast det är ju inte så konstigt. En fördel är att du om du skulle råka ha sönder nån sidoficka så kan du som Berghausägare och framtida amfibiekårist alltid springa upp till TSF med den. (helt hypotetiskt alltså, jag uppmanar inte till nåt här. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 8, 2002 Report Share Posted May 8, 2002 Själv kör jag Berghaus av gammal vana (trivdes med den i lumpen, så jag visste att den funkade för mig). Samma här -av samma anledning. Det är nog därför den har blivit så populär bland gamla AMF/KJ - man vet att den fungerar bra under påfrestningar som man inte utsätter varken ryggsäck eller kropp för i det civila mörkret. Att en ryggsäck "sitter bra" dvs har bra bärkomfort tycker jag är det överlägset viktigaste rekvisitet för ett ryggsäcksköp. Problemet är bara att det är omöjligt att veta innan man har gått några mil med packning. Ett klart moment 22. Är det någon som vet om man hos Norröna, Bergans eller liknande kan få en skräddarsydd rygga utefter egna kroppsmått. Vore klart häftigt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Om man är en trevlig och reko prick så brukar man kunna få låna grejer för att pröva dom under ett par dagar så att man kan göra en riktig tillpassning. Här i göteborg kan man ta ett snack med dom vänliga själarna på femmanssport i Nordstan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted May 9, 2002 Author Report Share Posted May 9, 2002 Åfasen Daniel?! Man kanske ska ta å dra dit, var där för ett tag sen å köpte jacka å grejjs också. Lånar dom alltså ut dem? Vet att Norrönas bärsystem är något av de skönaste jag provat på, dock var den inte packad men fan va den satt gött! Provade ju Berghaus Vulcan när vi gick provmarschen på extramönstringen och den var väl ok, dock sitter den nog skönare när man inte har en fyrkantig vattendunk i? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Jag har under ganska lång tid funderat på att byta ut min Berghaus mot något nytt men varje gång jag provar någon annan säck så faller jag tillbaka. Berghausen är inte perfekt men om man har använt den under längre perioder under blandande förhållanden så lär man sig att använda den på rätt sätt. Det jag inte gillar är sidofickorna men då jag har en Berghaus Munro under locket så slipper jag problemet med söndriga dragkjedjor. När man använder den civilt så tycker jag nästan att den är i största laget. Det finns en kille på Femmans sport med gedigen bakgrund på två Jägarförband. Fråga honom om du vill ha råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts