Jump to content

Lysväv

Fk Fjellman

Recommended Posts

Jag hörde med förådet i umeå härom dagen om dom kunde fixa lite lysväv.. men fick till svar att det har utgått.

Andra källor säger att det har förbjudits pga. hälsoskäl, tagit slut eller att dom helt enkelt inte kan/orkar fixa fram det..

Skulle villa veta hur det ser ut på andra ställen i riket.. går det att få tag på?

Hörde även med dom om Pv-robot skytte märket. Har ett sedan tidagare men det börjar bli svårt nött, så jag tänkte skaffa ett nytt... men icke... Info som kan underlätta mig att anförskaffa ett nytt märke är även det av intresse om någon har nått tips...

//Sgt. Fjellman

Guest Skånsk_makaron

Testa med Norrlands textilservice!

De har telenummer 0910 322 10

Ledsen om jag stört någon blå-gul med att publicera namn och nummer på företag här.

De har tyvärr ingen hemmis att länka till, sorry.

Vad tänkte du på då?... Märket eller Lysväven?...

Och om jag fixar det genom dom så måste jag ju betala ju... det e ju obra...Jag hade ju tänkt fixa det genom kronan så man slipper betala... Men finns det inget alternativ så... Övriga O-platser och informatörer runt om i landet ombedes delge eventuell spanings resultat och underrättelse rapporter :)..

//Sgt. Fjellman

En sådan tur att man har en hel rulle då! Kanske kan bygga en reaktor åt den att värma upp villan med?

En kamrat sydde en kavaj av lysväv, en riktig höjdare i diskotekets UV-ljus...

Cancer! Våra befäl gick omkring och svor pga de ej fick lysväv av truppservice, det var tydligen cancerframkallande. Men de hade lite på bef rummet så mörkerkörningen gick ändå.

Tycker att det är skumt av dem att ta bort en grejj utan att ersätta det. Behov av något liknande finns juh vilket de vet. Sen vet jag att det är svårt eftersom alla självlysande prylar (glowsticks, lysväv och märkpennor) e lite radioaktiva dock.

Jag hade en stor bit lysväv kvar. Tyvärr så satt min sambo saxen i den och klippte ut en massa små stjärnor. Tydligen hade hon fått för sig att det skulle bli ett stämningsfullt i badrummet; självlysande stjärnor överallt när man ligger i ett badkar med skum, tända ljus och en flaska Bollinger. Visst var det trevlig tet a tet i badet, men inte var det värt lysväven.

:)

Kan man få sig lite info om användningsområde osv för den här "lysväven" ? :D

:withstupid

Man kan t.ex klippa ut en bit som man skriver sitt namn på med svart tusch penna... sen syr man fast den bak i nacken, mitt på kragen... så när man är ute i stora läskiga skogen så viker man upp kragen och bakomvarade i gruppen ser var man är och vem man är....

//Sgt. Fjellman

Jag hade en stor bit lysväv kvar. Tyvärr så satt min sambo saxen i den och klippte ut en massa små stjärnor. Tydligen hade hon fått för sig att det skulle bli ett stämningsfullt i badrummet; självlysande stjärnor överallt när man ligger i ett badkar med skum, tända ljus och en flaska Bollinger. Visst var det trevlig tet a tet i badet, men inte var det värt lysväven.

:)

Har liknande erfarenheter där mina knivar har använts för att skära div. suspekta material..... grrr...

En filckvän knuffade mitt luftgevär över en stenhäll för att hon skulle kunna ligga bättre när hon solade, repade kikaren duktigt....

De är så oförstående... :(

[

En filckvän knuffade mitt luftgevär över en stenhäll för att hon skulle kunna ligga bättre när hon solade, repade kikaren duktigt....

Varför har man med sig ett luftgevär när man åker och solar?

Har liknande erfarenheter där mina knivar har använts för att skära div. suspekta material..... grrr...

off topic:

Knivar är ett sorgligt kapitel. Vet inte hur många gånger jag förklarat att ett knivblad inte är ett multiverktyg. Den skall inte användas som skrapa, öppna målarburkar med, skruva skruvar, kleta med lim... och listan kan göras längre.*muttrar*

Fast dom har ju sina fördelar. Med kniven mot strupen så väljer jag nog sambo :D

• 11 months later...
Varför tog man bort lys-väven igentligen?  :((

Kan man få tag på lys-väv någon stans, isåfall vart?

Enligt FM är dom cancerframkallande därför tog det bort. ( Vet ej om det är framställingsprocessen som är cancerframkallande ) Använd lysstavar istället. Det finns små som går att köpa i en fisketillbehörsaffär.

Varför tog man bort lys-väven igentligen?  :huh:

Kan man få tag på lys-väv någon stans, isåfall vart?

Enligt FM är dom cancerframkallande därför tog det bort. ( Vet ej om det är framställingsprocessen som är cancerframkallande ) Använd lysstavar istället. Det finns små som går att köpa i en fisketillbehörsaffär.

Lysstavarna finns även på truppserviceförrådet.

Det finns även en modell med uv ljus som bara kan ses med bildförstärkaren.

:((

:D

Faan vad ballt. Det var en nyhet för mig. Att det finns vanliga det vet jag men i UV ljus :}

M-nummer/annan förrådsbeteckning, finns det??

:wub:

:clap:

Faan vad ballt. Det var en nyhet för mig. Att det finns vanliga det vet jag men i UV ljus :}

Även Photon Micro Light finns i IR-version för att bara synas med bildförstärkare.

De lysstavar för bildförstärkare jag har sett har varit IR inte UV, lampan på GN1 är ju också IR.

@ Xit

Jag har fäst lysväv diskret på utrustningen (viss sådan) för att lättare kunna hitta den i både tältet och i ryggsäcken. Även ryggsäcken har en bit fastsatt men väldigt diskret för att inte röja mig. Om olika saker har olika form på lysvävs lappen så vet man vad man skall leta efter. Under min GU så hade vi lysväv utsatt på strategiska punkter i terrängen (men bara så att vi kunde se den) för att hitta till eldställningarna./Gusten :blink: