Jump to content

Vilken utr får jag bära???

Guest Hanfot

Recommended Posts

Guest Hanfot

Hej!

Jag var på förrådet igår och fick då reda på vilken utr som jag/vi får lov att bära.

Den utr som du har fått genom dit förband får du lov att bära. Tillhör du ett annat förband för tillfället så gäller deras utrlista och inte den du brukar ha (om det inte sägs så dvs).

Jag fick det förtydligat på följande vis:

Jag får ut stridsvästen från Lv för den skall vi ha på förbandet. Men när jag övar med Hv måste jag ha stridsbältet.

Det skall vara uniformt och likriktat.

Samma gäller fältmössan. m/90 gäller inte för Hv/friv och m/59 gäller inte för YO/RO + vpl.

Jag tycker det låter vettigt. Vad säger ni?

• Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dessa "valtider" så får jag svara som politiker gör. Jag håller både med....

...och inte.

Att en mil. förband skall vara likformigt är en test som har funnits med sedan dagen 1. I och med den nya stridsföringen som är idag så kräver det dock att vi är flexibla. Om jag ser på mig själv så var det inte länge sedan det fanns soldater som enbart bygge JV-krigsbro eller BB2 (där av ordet balkneger om någon undra). Idag skall alla ing:are kunna bygga bro, kb utbildas ofta i ytterliggare en brotyp kontra soldaterna. Alla kan grunder sjukvård (kamrathjälp), alla kan sätta upp/gräva ner de minor som finns hos oss o.s.v.

Det jag vill ha sagt med det är att vi mer och mer går ifrån ett utrustningsystem där alla inom en grupp ser lika ut, när alla bar balk så fanns inget behov av att vissa soldater hade speciell utr. Idag så går vi mot att Ksp-skytten kommer utrustas på ett sätt, han med 203:an på ett, chefen på ett sätt. Detta i och med införandet av stridsvästen.

Jag tror att nästa steg i detta är att inte bara anpassa var soldat efter uppgiften utan även tillåta att utrustningen anpassas efter soldaten och det tycker jag är ett steg i rätt riktning.

EOD

Det stämmer inte att Yoff/Resoff inte får bära fältmössa m/59.

Om du tittar i UniR FM 99 sidan 44 så står det på raden "huvudbonad" Fältmössa 90. Sen står det en liten 3:a och en liten 4:a och om man då går ner på sidan under punkten 3 så står det: Fältmössa m/59 får bäras.

Det är alltså inte uppdelat m/59 till Hv och m/90 till övriga.

Anledningen till att Hv inte har fältmössa m/90 är nog endast att det inte finns tillräcklig mängd ännu.

Det är samma anledning som varför vi inte fått 90 systemet fullt ut.

Sen vad det gäller tjänstgöring på annat förband så är det som följer:

Militär personal skall, om inte annat bestäms av personalplacerande chef, bära den försvarsgrens/det förbands uniform där vederbärande har sin placering tills vidare.

Vid tidsbegränsad placering vid annan försvarsgren/förband/stab/skola mm skall militär personal, med undantag för förbandschef och stabschef vid förband (motsv) bibehålla egen försvarsgrens/eget förbands uniform.

Chef och stabschef vid förband (motsv) och "Fogruppenheter" skall, om inte annat bestäms, anlägga förbandets/enhetens uniform med undantag för stabschef vid Gotlands militärkommando (MKG) och marin- respektive flygkommando.

Militär personal som tjänstgör mer än 6 månader vid annat förband (motsv) än eget får anlägga detta förbands uniform.

UniR FM 99 sid. 39 punkt 1.10.2

The Swede

Jag tycker att när man är på kasern så skall det vara uniformt, men ut i fält tycker jag att det kan vara lite blandat, som sagt innan så kan man anpassa soldaten blandannat.

En sak jag tycker är viktigt det är ett ficksystem, att alla svenska soldater har rätt grejer i rätt ficka så att man lätt och snabbt kan komma åt rätt saker av en död/skadad utan att fråga honom om vad just det du vill ha ligger i för ficka.

Jag tycker att när man är på kasern så skall det vara uniformt, men ut i fält tycker jag att det kan vara lite blandat, som sagt innan så kan man anpassa soldaten blandannat.

En sak jag tycker är viktigt det är ett ficksystem, att alla svenska soldater har rätt grejer i rätt ficka så att man lätt och snabbt kan komma åt rätt saker av en död/skadad utan att fråga honom om vad just det du vill ha ligger i för ficka.

Håller med dig på första punkten. Det systemet funkar för britterna, så varför skulle det inte funka för oss?!?!?!?

På den andra punkten. Är det inte därför vi har 1:a förbandet i höger benficka?? Vad det gäller andra saker som du ska ta ifrån en död/sårad, så finns det inte 2 soldater som det exakt lika i sina fickor. Oavsett om du har nya striväst 2K eller stribälte 304k...

lite OT men är det bara jag som har ett starkt hat mot 304??

Finns det nått värre än den??? Har själv inhandlat en egen väst.

Själv tycker jag att soldaten i fält ska ha den utrustning som löser uppgiften/funktionen bäst och inte hur snyggt eller hur lik jag är mina kollegor.

Sen en fråga visst får man ha kvar märket från sin GU/förband från lumpen på höger arm fast man är med i HV?? har hört olika på den frågan.

Sen en fråga visst får man ha kvar märket från sin GU/förband från lumpen på höger arm fast man är med i HV?? har hört olika på den frågan.

Du får bära eventuella utbildningstecken, t.ex. kustjägargaffeln, FJS-örnen eller Pv-robot märket men kompani/regementsmärken får du inte bära på höger arm.

Dessa ska bäras på vänster arm och där bär du ditt Hv märke.

The Swede

Guest Lt. payne

För många av oss är detta väl en illa dold sanning...

På kaserngården (eller hemvärnsgården också för den delen)

har vi reglementerad utrustning,

men i fält använder vi den utrustning som vi med egen erfarenhet gör att uppgiften blir lättare och smidigare att lösa.

Visst är vår utrustning bra och funktionell men,med tiden lär man sej att vissa grejor gör att du kan lösa din uppgift bättre

och smidigare.

Visst,i vissas ögon kan det se för j-vligt ut med blandad utrustning.

Personligen ser jag de som har kompletterad utrustning som erfarna och initiativrika personer.Men utrustning utan en inför uppgiften ödmjuk person som användare är oduglig.

Ahh, tack The Swede och ni andra för svaret, nu hävdar jag iofs att det är ett Utb.märke jag har eftersom vi inte var ett traditionellt kompani som passer in i den gängse mallen...(vi var ett Ö-komp åt Stridskola Nord)

Och jag håller med dig Lt.Payne

>>Lt. Payne

En annan synpunkt kan ju vara att man skall klara sig med det man har fått ut.

OBS detta är inte min egna synpunkt så inga angrepp tack!

Tycker ej heller att det krävs något svar på detta inlägg

SLut

Lt: Håller med, och tycker att det är ganska självklart. På kaserngård gäller reglemente, stuns och puts. I fält - och framförallt i strid- gäller fältmässighet.

Jag ger fullständigt fan i hur min stridsparskamrat ser ut, bara han är optimalt funktionell. Dvs man ska inte kunna missta honom fö Fi heller.. :)

Personligen har jag bytt ut handskarna (vi har bara fått ut tumhandskarna i ylle som jag inte tycker om)

samt vattenflaskan mot en Platypus. Rekommenderas starkt, lat som man är... :)

Fast jag är ju bara FBU-U ;)

jag (och fler med mig) har bytt ut 304 mot andra västar b la sydafrikansk modell men nu är det frågan om och hur vi ska få tag på 2k västen :)  funderar möjligtvis på ett byt av ryggsäck oxå den som lever får se

Du får bära eventuella utbildningstecken, t.ex. kustjägargaffeln, FJS-örnen eller Pv-robot märket men kompani/regementsmärken får du inte bära på höger arm.

Dessa ska bäras på vänster arm och där bär du ditt Hv märke.

..och inom FBU? Det är bara att köra på med sitt gamla hederliga reg.märke?

jag (och fler med mig) har bytt ut 304 mot andra västar b la sydafrikansk modell men nu är det frågan om och hur vi ska få tag på 2k västen :)  funderar möjligtvis på ett byt av ryggsäck oxå den som lever får se

Vart har du köpt den sydafrikanska västen? Har hört mycket bra om den. Men aldrig sett något ställe som säljer den.

>>Ing

vad skulle man ha annars ??? ?

Pippin, är det där ett vettigt svar JA eller NEJ?

Eftersom jag fått gräva fram precis all info själv från GBSs FBU-förbund, och i princip slita ut uniformen från förrådet dagen innan första övningen så har jag ingen aning. De kan mycket väl ha något eget märke som de anser att man ska ha.. dock föredrar jag om jag får ha mitt fina Ingbat-märke kvar på axeln.

Så, ett klart svar, något?

>>Ing

vad skulle man ha annars <!--emo&??? ?

Pippin, är det där ett vettigt svar JA eller NEJ?

Eftersom jag fått gräva fram precis all info själv från GBSs FBU-förbund, och i princip slita ut uniformen från förrådet dagen innan första övningen så har jag ingen aning. De kan mycket väl ha något eget märke som de anser att man ska ha.. dock föredrar jag om jag får ha mitt fina Ingbat-märke kvar på axeln.

Så, ett klart svar, något?

Oops sorry.

Var dum och utgick ifrån att du hade insikt men var osäker.

mitt misstag, tar tillbaka.

Kände mig säker på att man skulle ha det. Har alltid trott det. Jag vet att "trott det"

låter jävligt dumt, det är det också. Skall nog tänka lite i fortsättningen.

Min bror som ej har genomfört vpl har fbu:s kragspeglar och förbundsmärket samt sv flagg på armen.

De som genomfört vpl vet jag dock inget om.

Allt som jag vet tyder på att man skall ha sina gamla märken och tecken på uniformen i FBU.

På kurser inom FBU-U så har iaf befälen sina förbandmärken och utb tecken på uniformen.

Och dom måste väl ändå så var medlemmar i FBU för att få bedriva kurser!?

Hur som helst så måste personens grad få vara kvar på uniformen även om andra märken skall bytas ut. Det kan vi väl iaf enas om ??

*Duschar naken ute för att straffa mig själv*

Den grad du erhåller i lumpen kan ingen ta ifrån dig..

..såvida du inte blir degraderad av din förbandschef ;)

Undantaget är utlandstjänstgöring såvida du inte är officer.

I utlandsstyrkan får du grad efter vilken beffatning du har.