Jump to content

Kängor

Mojo

Recommended Posts

Tja.

Skall ner på 07:an och tänkte införskaffa ett par kängor för att slippa bli så våt (ja, jag tycker det är obehagligt :D )

Har givetvis kollat Meindl Perfomance (klassikern), vilken jag inte gillar riktigt pga att mina fötter är ganska breda och kängans uppenbara kvalitétsproblem.

Såg även en känga med Haglöfs logga på (Ursus hette modellen) som tydligen var nån norsk känga av ett märke på A nånting. Är det någon här som har erfarenhet av den? Själva kängan passade mina fötter bättre men vågar man satsa på haglöfs? Dem är inte riktigt kända för sina kängor om man säger så.

Jag är långt ifrån något proffs på kängor så kom gärna med andra förslag. Krav är att dem skall ha gore tex membran (motsvarande) och passa för militär verksamhet. (Nån som varit nere på "vintermission" i kosovo får gärna berätta lite om vädret i övrigt också :)

Är det inte så att goretex i skor/kängor är sådär bra?

Det kan ju bara funka när skon/kängan inte är nersölad av lera etc.

Då borde ju "porerna" bli tilltäppta, och det borde vara svårt att få det helt rent igen.

Eller är detta resonemang helt fel?

ops, sorry Mojo för att jag stal ämnet ifrån dig med en ny fråga. ;)

Men du överlever nog :D :baaa

svett bryr jag mig inte om såvärst, det är vätan utifrån jag inte vill ha. :D

Ang följdfrågan så gör det inget, som jag sa ovan så är jag rätt kass på "lyx-kängor" (då jag var för snål för att köpa ett par under GU:n) så frågan är även för mig intressant.

Jag har haft ett par Meindl som jag använt otroligt mycket, väldigt nöjd med komforten.

Gore-tex membranet ligger ju inte utanpå kängan, utan mellan utterskinnet och innanfodret, så det täpps inte igen av lera.

Dock ör inte skor/kängor optimalt för just gore-tex.

Mina har hållt ute väta mycket bra dock. Vilket jag också tycker är viktigare än att ventilera ut svett, bara att byta sockar...

Hoppas också hamna på 07'an och kikar/funderar lite på ersättare till mina Meindl...

när vi ändå pratar kängor.

jag skulle behöva ett par bra men inte allt för dyra kängor (mellan 700 - 1500kr) som jag kan ha under Vpl.

jag har ganska ömtåliga fot och knäleder så de måste vara så dämpade som möjligt, stöd för hålfoten är nästan ett måste då jag är något plattfotad.

har ni några bra förslag?

Tar en til fråga nu när vi ändå så håller på att spåra ur :)

Vad krävs för att man skall få bidrag av pappa kungen för att införskaffa kängor under vpl ?

skall man säga till att fötterna/knälederna är ur funktion under mönstringen (Ja, självklart skall man det!, men alltså skall man trycka på att man behöver ett par bättre kängor?)

Inte för att jag behöver det, men det är ju alltid roligt att vet saker.

slut

Tar en til fråga nu när vi ändå så håller på att spåra ur :D

Vad krävs för att man skall få bidrag av pappa kungen för att införskaffa kängor under vpl ?

skall man säga till att fötterna/knälederna är ur funktion under mönstringen (Ja, självklart skall man det!, men alltså skall man trycka på att man behöver ett par bättre kängor?)

slut

Du går till farbro doktor när du har rykt in och sen säger du att din fötter inte trivs i 90 kängorna.

Då kommer han att titta på dig och förhoppningsvis kommer han fram till också att 90 kängor inte är bra för dig och då får du gå och köpa dig ett par som pappa kungen betalar.

Innom rimliga gränser givetvis. Har för mig att det rör sig om 1500-2000 kr.

Over and out

slut

Du går till farbro doktor när du har rykt in och sen säger du att din fötter inte trivs i 90 kängorna.

Då kommer han att titta på dig och förhoppningsvis kommer han fram till också att 90 kängor inte är bra för dig och då får du gå och köpa dig ett par som pappa kungen betalar.

Innom rimliga gränser givetvis. Har för mig att det rör sig om 1500-2000 kr.

Over and out

det låter ju väldigt bra det där. skall nog göra det.

slut

Om du säger det så är det stor chans att du inte får vara med å leka i det gröna

Tar en til fråga nu när vi ändå så håller på att spåra ur :)

slut

Om du säger det så är det stor chans att du inte får vara med å leka i det gröna

Näe inte om man kan visa att det bara är just med 90 kängorna som problemet uppstår.

Men givetvis ät ju allt beroende på vem på sjukstugan man pratar med, hur mycket sex han/hon fick natten innan osv...

:)

Ska du ut och klafsa i lera är väl Nokiastövlarna alldeles utmärkta.

Tja, klaffsa var väl lite fel ord. Vad jag är ute efter är ett mer vattentätt alternativ än kungens dojjor. Är själv en vän av gummistövlar, men kängor är ändå bekvämare i längden. Dessutom är det så svårt att få bra puts på gummi. :)

Jag skulle vilja rekommendera Lundhags Borga. Jag har använt dem sen juni och jag har aldrig varit mer nöjd. Jag gilla också att de har "meindl stuk" istället för det klassiska lundhags stuket (fult enligt min mening). Dom var snabba att gå in när man blötte dem innan. Som sagt, rekommenderas.

Guest lifhusar

Tjena Mojo!

Jag ska också ner på 07:an! Skall ligga på säkpluton. Vad har du för befattning?

Angående kängor har jag tänkt använda mina nya fina Lundhags Professional. Jag har bara positiva erfarenheter av Lundhags och denna känga känns super! Det är en skinnkänga förstärkt med cellgummi. Den kommer garanterat att hålla dig torr sålänge du bara sköter den hyfsat. Dessutom tror jag den har en betydligt bättre hållbarhet än en goretex-känga. Tror dessutom att den kan passa bra i Balkanterrängen. Ställ en fråga om du vill veta mer!

Kul! Själv skall jag va på undpluton. När börjar din utb? v.42?

Skovalet är avgjort...Jag föll för delvis ekonomiska skäl.

Ett par Meindl Taiga (typ performance, fast högre) för 1800 på rea. Förhoppningsvis blir de bra... de känns bra NU, men man vet aldrig. Om de inte känns bra så har jag ett par rejäla dojjor å sälja storlek 46 typ (12). :) (inte Här då givetvis.. ehm)

Jag hatar egentligen nedsatta priser... får sån oerhörd lust att konsumera oavsett produkt. :)

Guest lifhusar

Ja, min utbildning börjar 14 oktober, v.42. Så du skall ligga på und.plut? Då hamnar vi väl på samma komp.? Jag ska ligga på 3 Mekskkomp (Sierra Lima). Du med?