Jump to content

Skidglasögon

Guest Holger3D

Recommended Posts

Jag tycker att myggen brukar försvinna när elden ryker.

Efteromselden gör det rätt så ofta så blir det ju inga mygg..

Fast det beror väl på vart man befinner sig.

Du menar väl inte att du skall sitta inne i tältet med skidglasögon va ??? :D

• BlåGul -1

Sitter du och eldar i skogen pojk? Syns ju på mils avstånd!

Röken brukar hålla våra surrande vänner på avstånd, men de brukar ju inte vara så intresserade av att sätta sig runt ögonen ändå. Jag har åtminstone aldrig haft det problemet...

Men kör på. Ta en vikkåsa på varje öra också när du är igång. :D

Sitter du och eldar i skogen pojk? Syns ju på mils avstånd!

Röken brukar hålla våra surrande vänner på avstånd, men de brukar ju inte vara så intresserade av att sätta sig runt ögonen ändå. Jag har åtminstone aldrig haft det problemet...

Men kör på. Ta en vikkåsa på varje öra också när du är igång. :)

För egen del tänkte jag mer på civil-ut-och-elda-för-kung-och-fosterlands-eld :D

Blir ju inte sämre av att ha med nåt paket körv å nån bira.

Men som sagt, röken brukar hålla bort dom.

Håller med om att dom inte brukar vara så sugna på ögon.

LOL >> Vikkåsa-tipset var bra!! ;) :D

Är det en bra idé att sätta på sig skidglasögon för att slippa myggen då man sitter eldvakt? Förutsatt att man har den heltäckande mössan på sig.

Tror att vi behöver en mer utförlig förklaring om vad du egetligen menar här...

//Jackass :what:

Guest Holger3D
Tror att vi behöver en mer utförlig förklaring om vad du egetligen menar här...

//Jackass :what:

Det jag menar är att den heltäckande mössan har hål för ögonen där myggen kan sätta sig. Mina gruppchefer sa att jag skulle ta på rejält med myggstift för att slippa myggen runt ögonen. Istället tänkte jag sätta på mig skidglasögon som täcker hålet så att inga mygg kommer åt

• BlåGul -1

Alltså...

No offense, men har du aldrig varit ute i skogen förut?

Att ha på sig rånarluvan för att slippa mygg är väl lite onödigt. Täcker du mun och näsa kommer du snart att få massa fukt på insidan vilket är mycket otrevligare än den enstaka mygga som skulle kunna tänkas hitta dit.

Sen förstår jag inte varför du ska sitta eldvakt utomhus, undantaget vindskydd/bivack, men då brukar som sagt röken hålla myggen borta. Verkar udda att grilla korv med polarna iförd rånarluva och skidglasögon. Är du i ett tält så gör man sig av med eventuella myggor som kommit in, så det är inte heller ett problem.

• BlåGul -1

Jag har då aldrig behövt det. Möjligtvis om du sitter i nåt surhål där det aldrig blåser som är tokfullt med mygg.

Sen (min erfarenhet, YMMV) har väl aldrig myggor brytt sig särskilt om myggstift, och dessutom bör man vara lite försiktig med (särskilt de starkare varianterna) myggmedel i ansiktet.

Är du tvungen att sitta och nita myggor som sätter sig i ansiktet har du ju dessutom nåt att göra under postpassen. :D

Tvivlar på att rånarluvan är tillräckligt tät för att hålla ute myggen ändå? Och myggmedel får du INTE ha i närheten av ögonen! (väldigt obra att ha i ögonen, och huden runt ögonen är känslig)

När vi ändå så har kommit in på hjälmunderlaget (borde vara den ni menar?) så undrar jag om ni har nåt tips på hur man kan ha den i läge "rånare" ;)

utan att få den genomblöt av utandnigsluften..

För jag tycker inte om att få saker blöta och sedan inte ha möjlighet att torka dom eller något annat hemskt senario...

Kanske låter omöjligt, och det kan det ju mkt väl också vara. :baskerPa:

Men nån kanske vet nåt sätt ??

Slut

Hjälmunderlaget skall inte bäras så att den täcker mun/näsa om det inte är riktigt kallt och blåser mycket.

Om man bär den över mun/näsa så bildas det kondens och man blir nerkyld.

Förövrigt finns det väl ingen anledning att bära hjälmunderlaget nu i denna värme.

The Swede

Hjälmunderlaget skall inte bäras så att den täcker mun/näsa om det inte är riktigt kallt och blåser mycket.

Om man bär den över mun/näsa så bildas det kondens och man blir nerkyld.

Förövrigt finns det väl ingen anledning att bära hjälmunderlaget nu i denna värme.

The Swede

Nä, precis.

För min del så tänkte jag mest på min vistelse i Hemavan i vintras. Störde mig på det då.

Fast jag tycker att det är rätt så varmt och gött och man har den över näsa och mun. Visst det blir fuktigt. Fat det blir ju inte kallt förrän man tar av sig den :what: :baaa

Slut

Ska du ligga vid elden och grilla korv och dricka starkt så kvittar det ganska bra med myggen. Drick lite fort i början så skiter du ganska friskt i myggorna efter en stund... :)

9X19 var inne på rätt spår med en undran om det inte skulle se lite udda ut om du sitter med rånarluva och brillor på under samkvämet...

Applicera myggmedel enligt sunt förnuft (vid tvekan, följ bruksanvisning) och elda igång, blir det fördjävfligt så kasta på lite färskt granris då och då så ryker det lite bättre en stund. Voila! Inga mygg.

Ett alternativ är ju annars att tömma en burk Radarspray i en ICA-kasse och trä den över huvudet och knyta åt runt halsen. Drick och ät innan, för det kan bli lite kinkigt att inmundiga efter ett tag.... ;)

/snowman

som förövrigt lever i symbios med mygg och knott :what:

Tror det var i slitz jag såg en apparat som såg ut som en penna. den skickar ut nån signal som håller myggen på 0-5 till 1 meters avstånd från kroppen. Att denna penna även har inbyggd ficklampa gör knappast saken sämre. tror den kostade runt 300.