Jump to content

Namnskylt


Johan ES

Recommended Posts

Vilka mått har den namnskylt som alla vpl får ut idag?

 

Vilken typ av fästannordning sitter på baksidan?

 

Vilket material är de tillverkade i?

 

/Johan ES

80x25mm

 

Plast

 

Metallclip på baksidan (Söders överskott säljer)

 

 

[Öh, förutsatt att man har samma namnbricka nu som jag hade 02/03 under vpl]

Link to comment
Share on other sites

Vilka mått har den namnskylt som alla vpl får ut idag?

 

Vilken typ av fästannordning sitter på baksidan?

 

Vilket material är de tillverkade i?

 

/Johan ES

80x25mm

 

Plast

 

Metallclip på baksidan (Söders överskott säljer)

 

 

[Öh, förutsatt att man har samma namnbricka nu som jag hade 02/03 under vpl]

När du säger att Söders Överskott säljer menar du då att de säljer namnskyltar med valfri gravyr eller säljer de endast metallclips?

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

@ Johan ES

Det finns flera firmor som tillverkar skyltar, så det är inte säkert.

"På min tid" satt det depåvpl i källaren och graverade skyltar, numera vet jag inte hur "skyltförsörjningen" är säkerställd. :P

 

4. Hv-bat använder sig av 24mm Dymoremsor, vilket både är billigare och mer enkelt, men inte så snyggt. (Om en namnbricka nu kan få det epitetet?)

 

Jag får skylla på dig, men drog iväg en beställning om tre brickor till Larssons... :navy:

Link to comment
Share on other sites

Firmor?? På I 19, Sveriges största regmenete med upp till 1 800 värnpliktiga, tillverkar de alla brickor på Miloverkstaden. Man bara pyser dit med org och akt och en lapp där man skriver vad man vill ha graverat på brickan, så får man dem med internposten. Klämmor finns på serviceförrådet för några riksdaler.

 

Trodde det fungerade så överallt? :navy:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Link to comment
Share on other sites

När du säger att Söders Överskott säljer menar du då att de säljer namnskyltar med valfri gravyr eller säljer de endast metallclips?

 

/Johan ES

Jag menar att de säljer (i alla fall när jag var där sist) metallclips till namnbricka.

 

Det finns säkert på fler ställen, men det är det enda jag vet om.

 

 

 

Fler trådar som avhandlar ämnet eller liknande ämne

http://forum.soldf.com/in...=0entry146218

http://forum.soldf.com/in...t=0entry11064

http://forum.soldf.com/in...t=0entry74640

 

:navy:

Link to comment
Share on other sites

@ Filip Ludvig

Det är säkert så på de flesta förband, annars skulle troligen kostnaderna skena iväg fullständigt (ännu mer än vad det redan gjort...)

 

Fördelen för den enskilde att beställa privat är att man inte behöver ta ledigt en halv dag (á 1500kr/h i förlorad debiteringstid) och att man kan få lite "fräsigare" utseende/material. :P

 

Det är ett viktigt ämne vi är inne på nu! :navy:

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att folk går omkring med egna namnbrickor i t ex HV? Har alla egna färger och typsnitt, eller kommer man överens inom komapniet/plutonen vad man ska ha?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerHKP:

Njäe... När fottrupperna bär bricka så är det vår exklusiva DYMO-genererade, men jag tror att de flesta (hos oss) har namnband.

 

Jag själv har bara namnbricka till den uniform som jag inte vill sy i...

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

Sammlar ju på sånna å söker sånna med på typ tradera där jag har hittat en från komedanten på Atrss i Älvdalen :baskerHKP: ...Men snålt med Infanteri namnbrickor

Har väl nu 130 olika namn brickor

Link to comment
Share on other sites

Sammlar ju på sånna å söker sånna med på typ tradera där jag har hittat en från komedanten på Atrss i Älvdalen :baskerHKP: ...Men snålt med Infanteri namnbrickor

Har väl nu 130 olika namn brickor

Ja, jag såg den namnskylten "Kommendant ArtSS". Skum syssla att samla på enskilda namnbrickor.

 

Tycker det räcker med mina egna namnbrickor. Det blir en del på några år ...

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

Sammlar även på soldatsprov märken..Å där har jag från en å samma befäl,s soldatsprovsmärken från 1978-1998 plus en från S1 å IB2..så det sammlar jag på också

Link to comment
Share on other sites

Sammlar även på soldatsprov märken..Å där har jag från en å samma befäl,s soldatsprovsmärken från 1978-1998 plus en från S1 å IB2..så det sammlar jag på oxå

Du råkar inte ha mitt som kommit bort? :baskerHKP: ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla ögonen öppna om du vill if det kommer någon sådan förbi..Vilket år gäller det då??

Hittar du en liggandes i de mörka skogarna i Skillingaryd som det står I19 00/01 på så är den troligtvis min. :unsure:

 

 

Edit: Usch, nu är vi OT här. Namnbrickor var det.

 

Ing -> :baskerHKP: <- Ing

Edited by Ing
Link to comment
Share on other sites

Så du menar att folk går omkring med egna namnbrickor i t ex HV? Har alla egna färger och typsnitt, eller kommer man överens inom komapniet/plutonen vad man ska ha?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :rockon:

Vi har fastställt inom kompaniet vad vi skall ha.

 

När det varit rotation på personal och befattningar så gör vi helt enkelt en ny omgång, för att behålla likformigheten.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att folk går omkring med egna namnbrickor i t ex HV? Har alla egna färger och typsnitt, eller kommer man överens inom komapniet/plutonen vad man ska ha?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :rockon:

Nej, det fastställs av md-gruppen. I alla fall i Södertörnsgruppen och Livgardesgruppen. Bägge har vita Nambrickor med svart text.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...