Jump to content

SoldR Automatkarbin 4


Recommended Posts

Då gör de utbildningsbefäl som utbildar fel.

 

Jag har inte under den verksamhet som jag följer sett detta fenomen med att patron ur endast får ske i högst knästående. ( jag personligen följer utb på 2 av livgardesgruppens 4 bataljoner)

 

Det är dessutom inget som jag lär ut när jag genomför omutbildning av Hemvärnets skjutledare.

 

 

Jag skulle däremot vilja veta på vilka förband inom livgardesgruppen som detta förekommer på så att felaktigheten kan korrigeras.

då kanske du skall snacka ihop dig med nån som följer upp någon av de andra 2 bataljonerna.

det kan ju omöjligtvis vara så att det finns mer än en tolkning hos de som jobbar med frivilligförsvaret på livgardet, eller?

 

sen är det så att om man kan göra patron ur liggande och knästående så krävs ingen omfattande utbildningsinsats för att klara det även i stående.

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

när vi oimbeväpnade så torrövade vi (med laddblind) i knästående

under skjutningen sedan laddade vi och gjorde patron ur liggande.

 

det var dock som jag förstod det för att underlätta när man lägger ner hylsfångaren på marken, samt för att få bättre stöd för vapnet, altså inget krav.

 

Jöjje kan nog förklara bättre om han kommer in här, det var (om jag inte cyklar helt åt helsike) han som utbildade oss på AK4B.

 

fö, AK4B är för mig personligen en ENORM förbättring avs skjutresultat.

Link to comment
Share on other sites

Då gör de utbildningsbefäl som utbildar fel.

 

Jag har inte under den verksamhet som jag följer sett detta fenomen med att patron ur endast får ske i högst knästående. ( jag personligen följer utb på 2 av livgardesgruppens 4 bataljoner)

 

Det är dessutom inget som jag lär ut när jag genomför omutbildning av Hemvärnets skjutledare.

 

 

Jag skulle däremot vilja veta på vilka förband inom livgardesgruppen som detta förekommer på så att felaktigheten kan korrigeras.

då kanske du skall snacka ihop dig med nån som följer upp någon av de andra 2 bataljonerna.

det kan ju omöjligtvis vara så att det finns mer än en tolkning hos de som jobbar med frivilligförsvaret på livgardet, eller?

 

sen är det så att om man kan göra patron ur liggande och knästående så krävs ingen omfattande utbildningsinsats för att klara det även i stående.

Nu är det så att de Yrkesofficerare som jobbar på Livgardesgruppen inte tillhör Livgardet utan Millitär Distrikt Mitt.

 

Dvs livgardet och livgardesgruppen är INTE samma förband.

 

 

Om det nu skulle vara så att ngn Yrkesofficer lär ut att ladda o ptr ur endast får ske i högst knästående... ja då gör den officeren fel.

 

fortfarande gäller: om jag inte får info om vart de eventuella felaktigheterna förekommer, då kan jag inte korrigera dem.

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, man skall kunna ladda och patron ur i alla ställningar och därför behövs det övas. Vid alla tillfällen jag skjutit med AK4 eller andra vapen har dock all hantering skett stående utom vid stridsövningar då flera olika ställningar prövats.

 

Är det nå´n som vet orsaken till att man numera tydligen skall ner på knä? Blev lite brydd när jag var in på enskild rotationsutb för US och vi beordrades ladda knästående.

 

Skulle man mot förmodande bränna av ett vådaskott så är ju mynningen mycket lägre ned än vid stående. Rent teoretiskt är ju risken för att nå´n skulle skadas högre.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man mot förmodande bränna av ett vådaskott så är ju mynningen mycket lägre ned än vid stående. Rent teoretiskt är ju risken för att nå´n skulle skadas högre.

Bra poäng, värt att ha i minnet.

Link to comment
Share on other sites

Är det nå´n som vet orsaken till att man numera tydligen skall ner på knä? Blev lite brydd när jag var in på enskild rotationsutb för US och vi beordrades ladda knästående.

Vad jag hört är det för att man ska lära in ett beteende där man laddar i lägre ställning för att synas mindre, men ändå inte så låg ställning att det tar för lång tid med ställningsbyte (läs: liggande).

Link to comment
Share on other sites

Är det nå´n som vet orsaken till att man numera tydligen skall ner på knä? Blev lite brydd när jag var in på enskild rotationsutb för US och vi beordrades ladda knästående.

Vad jag hört är det för att man ska lära in ett beteende där man laddar i lägre ställning för att synas mindre, men ändå inte så låg ställning att det tar för lång tid med ställningsbyte (läs: liggande).

Fältmässighet alltså. Och det gör man alltid; även under torrövningar, PEK etc?

Link to comment
Share on other sites

Enligt det reglemente som lärs ut vid skjutledarutbildningen sedan 050101

så skall ladda och patron ur göras knästående eller liggande. Skälen

som anges är (källa Kn W):

 

Mindre vinglande och vridande, vapnet hålls i ofarlig riktning.

 

Ett mer fältmässigt beteenende, den som laddar skjuter inte

och ska därför skydda sig.

 

Eftersom hylsfångaren ska plockas av på AK4B så är det

lättare om den lägs på marken i stället för att slängas. Detta

gäller framförallt under svårare förhållanden.

 

Detta är infört i reglementet för AK4B och så vitt jag vet

i SäkI, i alla fall har jag fått korrektionsblad via Upplandsgruppen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt det reglemente som lärs ut vid skjutledarutbildningen sedan 050101

så skall ladda och patron ur göras knästående eller liggande. Skälen

som anges är (källa Kn W):

 

Mindre vinglande och vridande, vapnet hålls i ofarlig riktning.

 

Ett mer fältmässigt beteenende, den som laddar skjuter inte

och ska därför skydda sig.

 

Eftersom hylsfångaren ska plockas av på AK4B så är det

lättare om den lägs på marken i stället för att slängas. Detta

gäller framförallt under svårare förhållanden.

 

Detta är infört i reglementet för AK4B och så vitt jag vet

i SäkI, i alla fall har jag fått korrektionsblad via Upplandsgruppen.

Sid 52-57 i SoldR Mtrl Ak4 M7742-101035 styr hur ladda och patron ur skall genomföras.några ändringstryck har inte kommit till den boken.

 

angående "fältmässigheten"... enligt Säki 2005 ( kommer i tryck under sommaren/hösten )så kommer det bli tillåtet att byta magasin under förflytning.

 

förflyttar man sig alltid "knägående"?? i framtiden.... ( om man nu skall fullfölja denna avart med att ladda ptr ur m.m i knästående som högsta skjutställning.)

 

 

givetvis kan en övningsledare i sin ubildningssäkerhetsanalys som han skall göra före varje övning, kommit fram till att under just denna övning så laddar den övade truppen i högst knästående pga av ngt skäl.(stark vind/isigt underlag/ oövad trupp m.m.) men att lära ut att det ALLTID ska vara så är helt fel.

Link to comment
Share on other sites

angående "fältmässigheten"... enligt Säki 2005 ( kommer i tryck under sommaren/hösten )så kommer det bli tillåtet att byta magasin under förflytning.

Nog är det väl tillåtet att byta magasin under förflyttning eller ?

Link to comment
Share on other sites

Intressant... :/ Hur spritt är det här fenomenet att ladda/patron ur genomförs knästående?

På K3 skedde all vapenhantering typ ladda, patron ut, magasinsbyte, åtgärd av eldavbrott osv i "låg ställning".

I min HV bataljon har dom precis börjat med samma sak.

 

Orsaken är att det ska in i reptilhjärnan att fippla med vapnet gör man i så gott skydd/skyl som möjligt och då kommer det automatiskt i en skarp situation.

 

Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning?

Link to comment
Share on other sites

Det är många saker man gör annorlunda i en skarp situation än i en icke-skarp.

De brukar fastna ändå om övningarna är meningsfulla eller drillen noggrann.

 

Citat: "Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning"?

 

Svar: Ja, vapnet kommer högre upp och därmed också pipan vilket minimerar risken för

skada vid ev. vådaskott. Vid skarpa lägen eller övningar inför skarpa lägen skall givetvis ett situationsanpassat beteende utövas.

 

Jag citerar lt Malmström i ett tidigare inlägg: "givetvis kan en övningsledare i sin ubildningssäkerhetsanalys som han skall göra före varje övning, kommit fram till att under just denna övning så laddar den övade truppen i högst knästående pga av ngt skäl.(stark vind/isigt underlag/ oövad trupp m.m.) men att lära ut att det ALLTID ska vara så är helt fel".

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

angående "fältmässigheten"... enligt Säki 2005 ( kommer i tryck under sommaren/hösten )så kommer det bli tillåtet att byta magasin under förflytning.

Nog är det väl tillåtet att byta magasin under förflyttning eller ?

Från SäkI

 

32. Magasinsbyte. - Magasinsbyte i samband med förflyttning från eld-/stridsställning skall slutföras innan förflyttningen påbörjas.

 

 

Under pågående förflyttning får ingen skytt stanna kvar i eld-/stridsställning för att åtgärda eldavbrott eller byta magasin.

 

***********

 

Angående ladda/patron ur sä är detta det enda som SäkI säger utöver SoldR AK4.

 

Liggande eller knästående ställning skall användas vid laddning och patron ur på skjutbana då skjutövningar genomförs i dessa ställningar. Det åligger övningsledaren att härvid ge order om i vilken ställning vapnen skall laddas.

Link to comment
Share on other sites

Det är många saker man gör annorlunda i en skarp situation än i en icke-skarp.

De brukar fastna ändå om övningarna är meningsfulla eller drillen noggrann.

Varför ska man öva på ett sätt som sedan inte ska användas i verkligheten?

 

Ungefär som att tillåta högljutt prat/skratt i skogen, tända ficklampor i skogen, slå igen bildörrar, skramla med matriel osv bara för att i en skarp situation kräva ett annat uppträdande än på övning.

I ett skarpt läge är det för sent att börja änra på sådant och då ska det sitta i reptilhjärnan att ladda det gör man i en låg ställning anpassad till terrängen.

 

Vi fick inte stänga bildörrar så att det hördes ens på kasern på K3.

Link to comment
Share on other sites

angående "fältmässigheten"... enligt Säki 2005 ( kommer i tryck under sommaren/hösten )så kommer det bli tillåtet att byta magasin under förflytning.

Nog är det väl tillåtet att byta magasin under förflyttning eller ?

Säki Ehv/pv.

 

 

32. Magasinsbyte. - Magasinsbyte i samband med förflyttning från eld-/stridsställning skall slutföras innan förflyttningen påbörjas.

 

 

Under pågående förflyttning får ingen skytt stanna kvar i eld-/stridsställning för att åtgärda eldavbrott eller byta magasin

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man öva på ett sätt som sedan inte ska användas i verkligheten?

 

Ungefär som att tillåta högljutt prat/skratt i skogen, tända ficklampor i skogen, slå igen bildörrar, skramla med matriel osv bara för att i en skarp situation kräva ett annat uppträdande än på övning.

I ett skarpt läge är det för sent att börja änra på sådant och då ska det sitta i reptilhjärnan att ladda det gör man i en låg ställning anpassad till terrängen.

 

Vi fick inte stänga bildörrar så att det hördes ens på kasern på K3.

OK... Du har alltså aldrig skrattat iförd uniform? ;)

Link to comment
Share on other sites

Överhuvudtaget anser jag att drillens syfte skall vara att skapa vettigt handlingsmönster för skarpa situationer - i detta ingår dels säkert hanterande av vapnet, men också ett så "taktiskt" beteende som möjligt.

 

Ladda/ptr ur, fixa eldavbrott etc i stående går då fetbort.

 

Jag tror för egen del att detta med att öva truppen att göra rörelser i stående är en gammal grej som följt med reglementet främst av två anledningar: #1. det är lättare att som instruktör övervaka en stor trupp om dom står upp - inte ligger/knästår och gömmer sig nära backen. #2. Alla följer reglementet - alltid (som det skall vara!) - men reglemetet följer inte alltid verkligheten, vilket egentligen är pudelns kärna i detta resonemang. Att öva ladda/ptr ur i stående är ett arv som aldrig ifrågasatts på allvar.

 

Vem kan på fullt allvar mena att det ur ett taktiskt hänseende är bättre att genomföra åtgärder typ ladda/ptr ur etc i stående istället för knästående?

 

Vill man dra detta med taktiska applikationer på genomförd drill till sin spets kan man dessutom börja fråga sig hur många av soldaterna som kan byta magasin någorlunda snabbt utan att titta på vad händerna gör? När jag gjorde GU övade vi ladda/ptr ur till förbannelse (främst i stående - men även i andra ställningar) - dock övades detta väldigt lite i totalt mörker. Handen på hjärtat...hur lång tid tar det för Dig att göra ett magasinsbyte med förbundna ögon? När var sista gången Du övade detta?

 

Mina 2 öre.

Link to comment
Share on other sites

Om nu det inte är "tillåtet" att göra Ladda / Ptr ur i stående...hur gör då vi som ska gå högvakt? Där lär det ju inte se bra ut om truppen går ner på knä o laddar eller för den delen gör ptr ur.

 

Nä... jag håller med övriga talare som kör ladda/ ptr ur i stå att det SKA kunna göras i ALLA ställningar.

Link to comment
Share on other sites

givetvis kan en övningsledare i sin ubildningssäkerhetsanalys som han skall göra före varje övning, kommit fram till att under just denna övning så laddar den övade truppen i högst knästående pga av ngt skäl.(stark vind/isigt underlag/ oövad trupp m.m.) men att lära ut att det ALLTID ska vara så är helt fel.

Föredrar att citera lt Malmström i ett tidigare inlägg.

 

De flesta verkar låsa fast på ordet ALLTID. Grejen är ju att det hela skall vara situationsanpassat. Jag har aldrig flugit upp i stående från t ex en skjutbana för att åtgärda ett eldavbrott. Ingen har heller krävt det av mej. Däremot begriper jag att man håller låga ställningar för att slippa få skallen bortskjuten.

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man öva på ett sätt som sedan inte ska användas i verkligheten?

 

Ungefär som att tillåta högljutt prat/skratt i skogen, tända ficklampor i skogen, slå igen bildörrar, skramla med matriel osv bara för att i en skarp situation kräva ett annat uppträdande än på övning.

I ett skarpt läge är det för sent att börja änra på sådant och då ska det sitta i reptilhjärnan att ladda det gör man i en låg ställning anpassad till terrängen.

 

Vi fick inte stänga bildörrar så att det hördes ens på kasern på K3.

OK... Du har alltså aldrig skrattat iförd uniform? ;)

Inte iförd stridsutrustning under GU nej. Då är det ett fältmässigt beteende som gäller även om man råkar vara på en skjutbana eller inne på kasern.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tråkigt för dig Dajo, det var annars en upplevelse att ha kul i fält, att skratta tillhör.

 

 

Sen med laddandet, tycker jag säkerheten går först. De erfarenheter jag har är att man har störst kontroll i stående ställning, både från elev och instruktörens sida. När man kan det på ett säkert sätt, kan man börja med knästående och därefter liggande. Fortfarande skall det kunnas göra i alla ställningar, precis som att skjuta. (Så utbildades vi tom på K3)

 

Sen vad gör man när det finns folk som inte kan gå ner i knästående ? ..och nej man har inte tid att ifrågasätta deras medverkan i förbandet, de är där och de finns, så enkelt är det.

Ibland är omständigheterna så pass att det underlättar helt enkelt att denomdriva ladda/patron ur i stående. Speciellt inom HV där alla är formade mycket mer olika.

Link to comment
Share on other sites

Den förklaring som jag har fått (Upplandsgrp) till varför patron ur ska göras knästående är att det varit "för många" incidenter där man inte tillräckligt noggrant kontrollerat patronläget ...med uppenbart efterföljande resultatet vid blindavfyrning. Anledningen till det här, antar man vara att folk ibland är jävligt slappa med att ordentligt vika upp elefantpungen. Lösningen blir då att hylsfångaren ska avlägsnas helt. Hylsfångaren ska då läggas, och inte slängas eller släppas, på marken varför man även måste stå på knä.

 

Om den här "teorin" är helt sann eller om jag bara sprider mer rykten vet jag inte... Personligen tycker jag att anledningen är skit. Jag tycker att man ska se till att folk gör RÄTT istället för att bara resignera och mer eller mindre idiotförklara alla som faktiskt klarar av att korrekt kontrollera att patronläget är tomt.

 

Sedan håller jag helt med om att all vapenhantering borde ske i skydd och/eller skyl och att det ska bankas in i ryggmärgen.

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning"?

 

Svar: Ja, vapnet kommer högre upp och därmed också pipan vilket minimerar risken för

skada vid ev. vådaskott.

Nu får du allt förklara dig.

 

På vilket sätt skulle risken för att någon blir träffad av ett vådaskott öka pga att truppen gör patron ur i knästående?

 

I min värld gör man patron ur i ofarlig riktning och det innebär bl.a att INGEN befinner sig framför vapnen.

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning"?

 

Svar: Ja, vapnet kommer högre upp och därmed också pipan vilket minimerar risken för 

skada vid ev. vådaskott.

Nu får du allt förklara dig.

 

På vilket sätt skulle risken för att någon blir träffad av ett vådaskott åka pga att truppen gör patron ur i knästående?

 

I min värld gör man patron ur i ofarlig riktning och det innebär bl.a att INGEN befinner sig framför vapnen.

 

The Swede :winner:

OK. Kanske ett dåligt argument från min sida men argumentet varför man inte fick göra det stående var ju att det viftades med vapnet, risk för vådaskott etc. Därför skulle man inte stå upp. Argument som fältmässighet fanns tydligen också.

 

Om man står upp så minimeras ju risken ännu mera än vid knästående pga att pipan kommer högre upp. Visst skall vapnet riktas i ofarlig riktning men det måste ju finnas väl grundad anledning till varför generationer av soldater fått lära sej göra det stående.

 

Observera att jag inte förespråkar att det skall ske stående i ALLA tillfällen; syftet med övningen och övningsledarens bedömning av läget måste få råda.

 

Hoppas detta rörde till det hela betydligt mera. Bifogar bild från Kalmargruppens hemortsutbildning 5 mars i år. Notera befälets placering i vänsterkanten...

 

 

:)

 

ptrur.jpgMDS - Kalmargruppen

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Citat: "Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning"?

 

Svar: Ja, vapnet kommer högre upp och därmed också pipan vilket minimerar risken för 

skada vid ev. vådaskott.

Nu får du allt förklara dig.

 

På vilket sätt skulle risken för att någon blir träffad av ett vådaskott åka pga att truppen gör patron ur i knästående?

 

I min värld gör man patron ur i ofarlig riktning och det innebär bl.a att INGEN befinner sig framför vapnen.

 

The Swede :winner:

OK. Kanske ett dåligt argument från min sida men argumentet varför man inte fick göra det stående var ju att det viftades med vapnet, risk för vådaskott etc. Därför skulle man inte stå upp. Argument som fältmässighet fanns tydligen också.

 

Om man står upp så minimeras ju risken ännu mera än vid knästående pga att pipan kommer högre upp. Visst skall vapnet riktas i ofarlig riktning men det måste ju finnas väl grundad anledning till varför generationer av soldater fått lära sej göra det stående.

 

Observera att jag inte förespråkar att det skall ske stående i ALLA tillfällen; syftet med övningen och övningsledarens bedömning av läget måste få råda.

 

Hoppas detta rörde till det hela betydligt mera.

 

:)

Så då menas det att nuförtiden kan man inte lita på skjututbildningen.

Pistolskytte är ju livsfarligt p.g.a det korta vapnet men Långa AK4:or kan jag inte fatta.

Jag är ju gammal men kommer inte ihåg en enda gång någon i plutonen gjorde bort sig mer än i början av peken.Och då lärde man sig väldigt fort att ett vapen alltid är laddat.

 

Men va fan dagens ungdom kanske man inte kan få kontroll på.eller många som har för kort utbildning.

 

:)

Laddning eller patron ur är ju under inga omständigheter farligt om man vet vad man har i händerna.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Finns det någon anledning till att man SKA ladda, patron ur, byta magasin, åtgärda eldavbrott osv i stående ställning"?

 

Svar: Ja, vapnet kommer högre upp och därmed också pipan vilket minimerar risken för 

skada vid ev. vådaskott.

Nu får du allt förklara dig.

 

På vilket sätt skulle risken för att någon blir träffad av ett vådaskott åka pga att truppen gör patron ur i knästående?

 

I min värld gör man patron ur i ofarlig riktning och det innebär bl.a att INGEN befinner sig framför vapnen.

 

The Swede :clap:

OK. Kanske ett dåligt argument från min sida men argumentet varför man inte fick göra det stående var ju att det viftades med vapnet, risk för vådaskott etc. Därför skulle man inte stå upp. Argument som fältmässighet fanns tydligen också.

 

Om man står upp så minimeras ju risken ännu mera än vid knästående pga att pipan kommer högre upp. Visst skall vapnet riktas i ofarlig riktning men det måste ju finnas väl grundad anledning till varför generationer av soldater fått lära sej göra det stående.

 

Observera att jag inte förespråkar att det skall ske stående i ALLA tillfällen; syftet med övningen och övningsledarens bedömning av läget måste få råda.

 

Hoppas detta rörde till det hela betydligt mera. Bifogar bild från Kalmargruppens hemortsutbildning 5 mars i år. Notera befälets placering i vänsterkanten...

 

 

:lol:

 

ptrur.jpgMDS - Kalmargruppen

Individer som viftar med vapnet ska torröva tills dom lärt sig.

 

en anledning till att stående är populärt är nog att det är bekvämt att inte behöva sätta ner knän i leran/blötsnön osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 18 years later...
On 5/31/2005 at 12:08 PM, BertilXerxes said:

Överhuvudtaget anser jag att drillens syfte skall vara att skapa vettigt handlingsmönster för skarpa situationer - i detta ingår dels säkert hanterande av vapnet, men också ett så "taktiskt" beteende som möjligt.

 

Ladda/ptr ur, fixa eldavbrott etc i stående går då fetbort.

 

Gammal tråd, men va fan.

 

I vilka skarpa lägen gör man patron ur? Finns det fiender i närheten, kanske man skall ladda om istället? Att ladda om, byta magasin, åtgärda eldavbrott mm håller jag med om att det är bäst i skydd, och så for och inövat som möjligt.

 

Men patron ur? Snarare borde man tänka  på att göra det i ett helt annat tempo, utan stress eller press. Och kanske därmed i en helt annan ställning än övriga pill med vapnet som skall går fort för att kunna komma till skott.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...