Jump to content

Den ovärderliga snusdosan

Guest

Recommended Posts

En sak jag drog fördel av var de tomma snusdosorna.

Dosor i plast lämpar sig bäst, dvs portionsdosor, för skydd mot väta och smuts.

Jag hade några st i uniformsfickorna.

exempel på vad man kan fylla dem med är följande.

Eltejp, plåster, nål&tråd, batterier, tändstickor, linnelappar för vapenvård. Listan kan säkert göras längre med din fantasi.

Guest Lillan
En sak jag drog fördel av var de tomma snusdosorna.

Dosor i plast lämpar sig bäst, dvs portionsdosor, för skydd mot väta och smuts.

En fråga bara...

Ang. dosorna... visst är de bra osv men känns det inte jobbigt med en dosa som trycker emot kroppen ex om man tvingas lägga sig ner, speciellt om man har många dosor...??

//Lillan :inlove

Nej det tycker jag inte. Jag tyckte att hur man än låg så var alltid något i vägen och det gjorde ont, men det var aldrig snusdosorna. Benfickorna sitter ju inte rakt ovanpå låren utan på sidorna, så de vidrör aldrig marken. Vad gäller bröstfickorna så hålls dessa oftast över marknivå när man med armbågar i marken gör anläggning. skulle man sänka sig längre ned skulle magasinet ta i marken. Nej, jag kan inte på något sätt se att det skulle vara obekvämt. Som jag ser det är det bekvämare på detta sätt än att matrielen ligger löst i fickorna.

Nej det tycker jag inte. Jag tyckte att hur man än låg så var alltid något i vägen och det gjorde ont, men det var aldrig snusdosorna.

Jag tyckte att hur man än kastade sig så var alltid något som gjorde ont, och det var alltid snusdosorna. Jag tänker tvärtemot och försöker komma på ett bättre sätt att förvara snuset så att man inte får ringformade blåmärken efter varje eldöverfall. Men, sedan kommer vintern och då kan man kasta sig hur man vill. Även om man förvarar en ksp i skrevet så landar man skönt i meterdjup snö. Leve Lappland.

Snusdosan är bra till SIB. tryck i 125 g sprängdeg tejpa igen o gör hål för sprängpatronen. Tejpa igen dosan. Sen är det bara att anbringa dosan på lämplig innerdörr vid låset med gaffatejp. Aptera spängpatron med lämplig längd krutstubin, tända på, ta skydd o simsalabim en öppen dörr.:)

Guest Lillan

Jag kan tacka för att jag enbart har en dosa.. inte ett flertal som ligger och trycker, för jag förvarar den i övre benfickan...

Kanske dags att byta plats... hmmm *funderar*

Jag hade fruktansvärt mycket prylar i uniformen.

Jag fick en chock när jag tömde den en gång. Det var en halv ICA-kasse med bråte. Förövrigt hade jag väl ett och annat reservksp-band i benfickan.

De två fickorna, vet inte vad de kallas. De på fältjackans midja. "midjefickor?". Iaf de hade jag aldrig någon nytta av. Hade aldrig ork till att börja fippla bort stridsbältet som låg likt ett kyskhetsbälte över deras blixtlås.

Jag hatar 340K

Haha.. jag tänkte skriva detsamma som getN.. :)

Fasen, det såg ut som man försökte dölja en D-kupa under vapenrocken. :D

Ser iof. inte så bra ut på kasern, så de större sakerna fick man ju plocka ur, men i fält ska man ju ha sakerna med sig.. vad det nu var kommer jag inte ihåg, men fan vad prylar det rymms i en uniform. Vem är det som folk kommer och frågar efter grejjer? Tycker man ska ha lite extrabatterier.. minst en ficklampa som fungerar (d.v.s. man ska ha minst två ficklampor med sig! :) ) kameran...  m.m. m.m....  Och jag har samma uppfattning som getN om de nedre fickorna på vapenrocken också. Med tridsbältet är de oanvändbara. I dem förvaras "rånarluvan", och kanske ett par extra handskar.

/prylgalen "mest prylar när han dör vinner"

Efter en överlevnadsövning lärde jag mig hur viktigt det är att "fältlasta" m/90! När man står där med bara stridsbälte och uniform är det bra om man har lite grejer i fickorna, men visst, det ser ut som om man har D - kupor! :D

För övrigt är en amerikansk fältranson bakom skyddsmasken i väska 06 aldrig fel. :rolleyes:

Jag kan tacka för att jag enbart har en dosa.. inte ett flertal som ligger och trycker, för jag förvarar den i övre benfickan...

Kanske dags att byta plats... hmmm *funderar*

skaffa M90P brallor...där finns fickor nere vid fotledena oxå på bägge benen...perfekt att ha snusdosor i....har själv "råkat" ut för så kallad nästan ofrivillig kastrering pga av att ha snusdosan i övre byxfickan när man har slängt sig i skydd..aj aj aj bara minnet av det gör ont...