Jump to content

Meindl Kängor


Guest lifhusar

Recommended Posts

Tack för tipset!

och som du läste, det var lite panik och kängorna hade stått i ca fyra månader utan tillsyn.

det som var problemet var att de började läcka, men som sagt efter åtta timmar i myrmarker så kanske man bör räkna med detta?

 

nu var det hyffsat kallt, och vi har inte den underbara torra kylan som existerar över dalälven, utan oftast en fuktig blöt kyla som gör att myrar och den del vattendrag inte fryser.

 

och vilken känga klarar detta i 8 timmar?

skall oxå säja att min island pro är ca 5 år gammla och välanvända, har klarat av bla fem hultsfredsfestivaler :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för tipset!

och som du läste, det var lite panik och kängorna hade stått i ca fyra månader utan tillsyn.

det som var problemet var att de började läcka, men som sagt efter åtta timmar i myrmarker så kanske man bör räkna med detta?

 

nu var det hyffsat kallt, och vi har inte den underbara torra kylan som existerar över dalälven, utan oftast en fuktig blöt kyla som gör att myrar och den del vattendrag inte fryser.

 

och vilken känga klarar detta i 8 timmar?

skall oxå säja att min island pro är ca 5 år gammla och välanvända, har klarat av bla fem hultsfredsfestivaler  :P

Även om dina kängor har stått utan vård ska det inte behövas någon extra smörjning för att de ska hålla tätt. Det är ju inte lädret som gör dom vattentäta utan GT. Smörjer lädret gör man för att hålla det smidigt och vårdat.

 

Jag har haft mina Meindl Taiga ca 2 år nu. Än så länge inga problem med GT eller skon i övrigt. Dom sitter som gjutna och läcker aldrig. Jag har dock slutat att smeta på alltför mycket vax på senare tid, detta eftersom kängan då verkar bli alltför tät och GT tappar lite av sin funktion.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Glömde tillägga att Minkvax inte heller är något vidare för kängor som man är rädd om. Anledningen är densamma som för Fiskarsmorning, d v s det "fräter" på lädret.

 

Rengöringstips för kängor med med GT-foder:

 

1. Ta det varmaste vatten du kan få ur den vanliga vattenkranen och blanda med vanlig tvål eller lite tvättmedel.

2. Fyll dina kängor (hela vägen upp) med blandningen och låt stå över natten.

 

Blandningen löser upp gammalt salt från svett som kan ha satt igen porerna i GT-fodret. Dessutom ser du om kängorna läcker vatten.

 

/Johan ES

 

Edit: mer information.

Edited by Johan ES
Link to comment
Share on other sites

angående Meindl Performace så testade K4 att ge en vpl omgång dessa kängor, efter utbildningsåret så skar man upp några par för att kolla lite.

Det mindre mysiga resultatet som man upptäckte var att fodret i kängorna hade ruttnat :angry:...

Bara som kuriosa för de som är intresserade...

Link to comment
Share on other sites

angående Meindl Performace så testade K4 att ge en vpl omgång dessa kängor, efter utbildningsåret så skar man upp några par för att kolla lite.

Det mindre mysiga resultatet som man upptäckte var att fodret i kängorna hade ruttnat :angry:...

Bara som kuriosa för de som är intresserade...

Det är väl enda nackdelen (samt att de är ganska tunga) att de torkar så otroligt långsamt. Ute i fält kan det vara svårt att helt torka kängorna och då skulle det inte förvåna mig om fodret kan ruttna.

 

När gjordes testet?

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Glömde tillägga att Minkvax inte heller är något vidare för kängor som man är rädd om. Anledningen är densamma som för Fiskarsmorning, d v s det "fräter" på lädret.

 

Rengöringstips för kängor med med GT-foder:

 

1. Ta det varmaste vatten du kan få ur den vanliga vattenkranen och blanda med vanlig tvål eller lite tvättmedel.

2. Fyll dina kängor (hela vägen upp) med blandningen och låt stå över natten.

 

Blandningen löser upp gammalt salt från svett som kan ha satt igen porerna i GT-fodret. Dessutom ser du om kängorna läcker vatten.

 

/Johan ES

 

Edit: mer information.

Du får ursäkta en lekman, men är inte GT till för att släppa ut fukt från foten men hålla ute fukt till foten... borde inte då kängorna släppa ut vattnet man fyller dom med? :dong:

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att det inte spelar någon roll om vattnet är på in eller utsidan om fodret. Membranet/fodret släpper igenom vattenånga eftersom de molekylerna är så mycket mindre men inte vanligt vatten som inte är i ångform.

 

Rätta mig om jag har fel. Eller om någon har en mer pedagogisk förklaring...

Link to comment
Share on other sites

Glömde tillägga att Minkvax inte heller är något vidare för kängor som man är rädd om. Anledningen är densamma som för Fiskarsmorning, d v s det "fräter" på lädret.

 

Rengöringstips för kängor med med GT-foder:

 

1. Ta det varmaste vatten du kan få ur den vanliga vattenkranen och blanda med vanlig tvål eller lite tvättmedel.

2. Fyll dina kängor (hela vägen upp) med blandningen och låt stå över natten.

 

Blandningen löser upp gammalt salt från svett som kan ha satt igen porerna i GT-fodret. Dessutom ser du om kängorna läcker vatten.

 

/Johan ES

 

Edit: mer information.

Du får ursäkta en lekman, men är inte GT till för att släppa ut fukt från foten men hålla ute fukt till foten... borde inte då kängorna släppa ut vattnet man fyller dom med? :dong:

Som några här har påpekat släpper GT igenom vatten endast i form av ånga. Vanligt vatten (som jag fyller i mina kängor) har för stora molekyler för att komma igenom fodret.

 

I svett finns olika slaggprodukter som kroppen gör sig av med. Svett som avdunstar på GT-fodret lämnar kvar rester som sätter igen fodret. Det får till resultat att dina kängor nästan kan bli täta som gummistövlar. Genom att rengöra kängorna ca 1-2 gång i halvåret kan detta till ganska stor del undvikas.

 

Vax eller fett på UTSIDAN av kängan ger samma effekt, d v s det kapslar in svetten och motverkar GT-fodrets funktion.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Det är väl enda nackdelen (samt att de är ganska tunga) att de torkar så otroligt långsamt. Ute i fält kan det vara svårt att helt torka kängorna och då skulle det inte förvåna mig om fodret kan ruttna.

 

När gjordes testet?

 

/Johan ES

 

Jag är inte helt säker men tror det var omkring 2000.

En annan sak att tänka på är att GT membranet fungerar ju bara ett tag. När du svettas och skitar ner fodret så täpper du igen porerna i fodret med saltavlagringar vilket gör att de tappar "andningsförmågan".

GT är ett aldeles utmärkt material men inte i kängor enligt mig. GT är bra men överskattat, ett par bra och stabila läderkängor är det optimala enligt mig allternativt ett par bra stövlar om det blir riktigt blöt, men då är frågarn vill man bli blöt innifrån eller utifrån?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker men tror det var omkring 2000.

En annan sak att tänka på är att GT membranet fungerar ju bara ett tag. När du svettas och skitar ner fodret så täpper du igen porerna i fodret med saltavlagringar vilket gör att de tappar "andningsförmågan".

GT är ett aldeles utmärkt material men inte i kängor enligt mig. GT är bra men överskattat, ett par bra och stabila läderkängor är det optimala enligt mig allternativt ett par bra stövlar om det blir riktigt blöt, men då är frågarn vill man bli blöt innifrån eller utifrån?

 

Håller med om att GT är grovt överskattat. Jag använder det främst av två orsaker, de sitter i otroligt sköna kängor och jag svettas för mycket för att använda vanliga gummistövlar.

 

Glöm inte rätt strumpor till kängorna. För att få bort svetten från huden behövs syntetiska strumpor som kan sköta transporten Jag skulle rekommendera "Bridgedale" eller Bolé.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren, känner mig nu upplyst!

 

OT

även om jag inte håller med om det där med molekylernas storlek... vattenmolekylernas storlek påverkas inte av vilken fas de befinner sig i, Vatten (H2O) innehåller tre atomer oavsett om det är i ånga eller i vätskeform, men jag fattar vad ni menar så jag ber om ursäkt för besserwisserfasonerna! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Grävde upp denna något äldre tråd för att fråga om någon har provat Meindl Eagle. Har bara sett den hos Wafe än så länge (åtminstone inom Sverige). Kängan verkar i första hand rikta sig till polisiära styrkor och kanske bäst lämpar sig utanför skogen. Eagle-modellen skall antagligen konkurera med Magnums kängor.

 

Beskrivning från Wafe:

 

"Meindl Eagle används av polisiära och militära specialstyrkor. Den är mycket lätt känga med Gote-Tex. Skaftet är tillverkat i läder och Cordura® Vents. Corduran gör att kängan ventileras bättre.

 

Färg: Svart

Vikt: 730gram

Membram: Gore-Tex

Sula: Meindl Multigrip® MTH®

Innersula: Air-Active®

Skaft: Full Grain Leather / Cordura® Vents"

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Ganska många i Kosovo köpte den där kängan på Bondsteel (amerikanska huvudcampen), där även Meindl Taiga, Metterhorn och diverse andra kängor såldes. De jag talade med var nöjda med kängan, själv har jag ingen erfarenhet av den, eftersom jag förutom tilldelad utrustning redan hade ett par Taiga och köpte ett par Magnum såg jag inte behovet av fler par.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick på Naturkompaniet besked om att nubucklädret i Meindl Island skulle vårdas med flytande vax - sånt jag drar på mina Clark's vid behov.

footwear_nubuck.jpg

Har på andra håll hört att vilket vax som helst funkar. Kan Johan ES, Sir Vival eller någon annan upplysa om vad som faktiskt gäller?

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår ifrån att du har läst hela tråden. För egen del använder jag fortfarande Meindl Sportwax till mina Meindl kängor. Recon rekommenderar också att man använder Sportwax till kängorna:

 

Recon om Meindl Island

 

 

Meindls hemsida skriver följande:

 

Not every treatment product goes with every type of leather. To make it as easy for you as possible, Meindl prints Roman numerals in the tounges of all boots. Read the accompanying instructions to decide which product is appropriate. For most of the models the following are suitable:

 

1. Impregnation spray for all boot types:

Meindl Wet Proof

Meindl Top Proof

2. Leather care - prevents leather from drying out:

Meindl Nubuk Conditioner

Meindl Sportwax

Meindl Top Wax

Sammanfattningsvis ska du använda wax för att hålla lädret i gott skick samt impregneringsspray för att öka vattentåligheten. Sprayen använde jag när mina kängor var nya men efter ett tag funderade jag på vad det skulle vara bra för då Gore-Tex fodret gör kängan vattentät. I dagsläget använder jag ENBART Sportwax och endast då kängorna inte ska användas på ett bra tag för att undvika att minska andningsförmågan.

 

Vill även tillägga att min far har precis likadana kängor som jag, inköpta vid samma tillfälle, och dessa är i princip helt oskötta. Han har ALDRIG smöjt in dem med vare sig Sportwax eller sprutat på någon spray. Skillnaden man kan se är att hans kängor är ljusare i färgen samt att lädret tar längre tid på sig att torka. I övrigt är de precis lika smidiga och vattentäta som mina kängor.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hittade ett par Meindl Taiga på Bondsteel som bara ropade efter mitt namn.. dock så fanns inte min storlek.. (41/42)

Så jag undrar var man kan hitta ett par såna, och finns de fortfarande kvar i Meindl´s sortiment? Har kollat upp de vanliga MÖP-ställena, Intersport, Stadium samt några andra friluftsbutiker, men utan resultat.

Nån som vet var man kan få tag i dessa?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att det låter rimligt att GoreTexen ensam ska stå för de vattentäta egenskaperna. Ytterst på skon är ju lädret därefter följer GT och en del foder/stoppning. Enligt mångas resonemang ska allt vatten först tränga igenom lädret innan GT:n stoppar det. Då går man ju ständigt runt med en massa vatten i kängakonstruktionen. Det är som att påstå att byggplasten under fasadbeklädnande är till för att hindra att det regnar in. I själva verket tar ju trät det mesta. Tror personligen att ett väl smort läder utgör den största vattenbarriären på kängan och GT:n ett kompleterande skydd.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett par Meindl Taiga på Bondsteel som bara ropade efter mitt namn.. dock så fanns inte min storlek.. (41/42)

Så jag undrar var man kan hitta ett par såna, och finns de fortfarande kvar i Meindl´s sortiment? Har kollat upp de vanliga MÖP-ställena, Intersport, Stadium samt några andra friluftsbutiker, men utan resultat.

Nån som vet var man kan få tag i dessa?? :dong:

Taiga har vidareutvecklats och kallas i Sverige för Dovre, men tyvärr finns de inte i svart. Av någon anledning hade de Taiga som såldes på Bondsteel en annan snörning än kängorna som säljs/såldes i Sverige och de på Meindls produktbilder.

Link to comment
Share on other sites

@ sir Vival

Tack för påpekandet, man lär sig något varj dag. Hoppas andemeningen framgick ändå.

/martinator

Tanken med att använda vax är att det inte tränger in i lädret och gör detta tätt, så som fett, utan endast är en "ytbehandling" som skall hålla vattnet ute.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ställa en liten fråga..

 

Jag läste runt lite på SoldF.com under "bra saker att ha under lumpen". Där stod det om inläggssulor.

 

Min fråga är om det är värt att köpa sådana till ett par Meindl performance som jag kommer få som kängor när jag rycker in?

 

Eller duger dom sulorna som redan finns i eller hur funkar det? Är det värt att överhuvudtaget köpa inläggssulor? Och finns det några bättre än "Action Insoles Hike" som nämns och som jag hittat på Intersport..

 

Jag är begåvad med den typen av fötter som är helt normala och inte får några skavsår under normala förhållanden....

 

mvh rille

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Meindl Kängor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...