Jump to content

Inte nöjd med stridsbälte 304K?

Guest

Recommended Posts

Som ni alla vet så ska den nya Stridsväst 2000 tillföras främst beväringar och utlandssoldater. HV kan nog glömma dem de närmsta åren. Finns säkerligen de nya HV:are som fortfarande får ut den gamla stridsselen! Nå här är iaf mina länktips till presumtiva gör-det-själv entusiaster.

Först ut är den gode Keld från www.tactical.dk med denna modellen. Kolla gärna hans sida, mycket bra tips och dyl.

vest4.JPG

rightpaneluk.jpg

ovanstående väst är lite extrem eftersom den är tillverkad från scratch. Men det är rätt dyrt att köpa egna väskor från t.ex.

http://www.recon.se/stridsvast/magasinsficka_ak5.htm

ska man skippa kraven på hög finish så kan man snegla lite på israelernas hemmagjorda stridsvästar på

http://www.isayeret.com

visst fan skulle det gå att använda väskorna på nuvarande stridsbältet o.s.v.

Hej,

304K suger ju skit... gott med den nya, men synd att inte alla får ut den.

Problemet med att fixa eget är väl att det oftast finns "krav" på likformighet?

Lite flexibilitet finns det ju, men jag hade inte själv uppskattat om det fanns 10 olika utföranden på stridsbälte/sele i min HV pluton.

Ser fram mot att kolla/testa den ny stridsvästen, det kan bara inte bli sämre...

Jaa... men om man fick välja mellan att gubbarna har 304K

eller att dom får utrusta sig själva med det dom tycker är bra så skulle jag inte bry mig så mycket om likformighet...Men sen gäller det ju att säga det till Chefen...

FM går mer och mer ifrån principen "likformighet", detta speciellt med den nya stridsvästen. Inte för att jag tror att soldaten kommer kunna sätta ihop sin egna väst med en massa fickor och olika d:o. En sak som jag upplevde med den "fina" 304K var att jag var för kort och ingenting satt där det skulle (161 cm). Föhoppningsvis rättar detta till sig när västen kommer för andra med samma problem. FM vill ju att funktionaliteten skall vara den rådande principen. Nu kan soldaten själv anpassa sin stridsutr så att högsta möjliga verkan kan uppnås. Bra gjort FM.

161 cm? Jag vete fan om den nya stridsvästen är så bra då. Om den kommer i one-size vill säga. Den kanske kommer i flera?

Stridssäck 2000 är one-size iaf, vi hade dels en låång kille o en koort kille. För båda var stridssäcken inget skön alls för ryggen när man gick ett par mil.

Det har du nog rätt i. FM har väl aldrig direkt tagit hänsyn till dom som inte uppfyller rikssnittet. Västen kommer (enligt recon) att finnas tillgänglig i två storlekar. Sen om den passar 160 cm eller 202 cm killar (och tjejer) får väl framtiden utvisa. En sak är dock bra och det är att stridsbälte 304K försvinner, för oavsett längd, vikt (ålder) mm så slutar det alltid med att man bakbinder sig själv när axelremmarna åker ned.

• 2 years later...
http://www.camobutiken.se/ Tactical insatsväst? Billig? Kass?

Ser i formen ut att vara en billigare kopia av SADF västen, jag gillar formen på SADF västen, men sämre kvalité hade jag inte gillat...

Det finns ofta en anledning att saker är billiga, det är för att de är billiga, vilket ofta suger rejält då man börjar att slita på grejorna ordentligt.

Om Insatsvästen

Jag köpte deras gröna insatsväst för ett par år sedan och använde den i ett år innan jag införskaffade en riktig väst ifrån Recon. Tycker väl att den är rätt bra för sitt pris, då 500kr. Man bör dock modda den lite, sätt in magasinsväskan ifrån 304k i en sidoficka samt ha två magasin i bröstfickorna.

Många småfickor med kardborre är bra men de stora sidofickornas låsning är värdelös och bör bytas ut. Nylonen i västen är av billig kvalitet och håller nog inte så många år.

Om din chef tillåter att du använder den och alternativet är 304k, så rekomenderar jag ett köp och då den gröna. Kan du tänka dig att lägga ut lite mer pengar så är en väst ifrån Recon att föredra.

Edited by Malfunction

Billiga västar brukar ofta ha snäpplås i nylon istället för hook and loop eller kardborre och knapp....nackdelen med snäpplås är att de är svårmanövrerade med handskar och tar mera tid att öppna med en hand jämfört med andra lösningar.....men dom é ju billiga!!

Sen skiljer ju vävkvaliteten rätt avsevärt....för att inte tala om tråden! Se till att det är röttålig tråd i helsyntet som är tajt sydd.....annars är det bättre att vänta och spara pengarna till ett bättre alternativ.