Jump to content

Recommended Posts

Då vart det tid för en uppdatering

Varning för bilder

Jag har nu under dagen samt under en stund under lördagen varit o meckat med bilen.

Under lördagen så var jag ute vid bilen och sprejade båda luckorna med kal galv och lade in dem för natten.

Under söndagen så har jag gjort följande med bilen.

Jag har för det första målat luckorna med den riktiga färgen.

Sen så har jag fyllt upp båda luft filterna med olja och monterat dem på motorn.

Sen så har jag även spännt fast 2 kablar på generatorn som satt löst.

Problemet är att jag har en kabel med brun markering som jag misstänker är jordkabel som hänger löst.

Ngn som har någon koll på det?

Sen så har jag även bytt ut 2 bultar på ksp lavetten så att den sitter ordentligt nu och smörjt den och fixat så man kan justera den i höjdled igen.

En av de sista saklerna som jag gjorde under dagen var att slänga ut en del mög från renoveringen ur bilen och sätta tillbaks de 2 luckorna som jag har målat..

Det sista som jag gjorde var att starta upp henne o köra lite på gården.

Jag kan säga att det kännes skönt att göra och det är alltid lika kul att sätta sig bakom ratten när motorn tänder.

Lite bilder:

Lucka 1:

200706031308_00020.jpg

Lucka 2:

200706031308_00021.jpg

Luft filterna innan montering och efter montering:

200706031335_00023.jpg

200706031335_00022.jpg

200706031346_00024.jpg

Ksp lavetten med de ny bultarna:

200706031346_00026.jpg

200706031346_00027.jpg

Mvh

404 Skenberg

• Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Då vart det tid för en uppdatering!!!

Idag har jag o Daco spenderat lite tid vid vår kära bil igen.

Det som vi har gjort är:

Fäst de lösa kablarna som går från ladd agregatet till generatorn

Kabel nr: 10-12 på kopplingschemat.

Det står följande på kablarna: D+, D- & Df.

Så nu bör hon ladda när vi kör med henne.

Vi upptäckte även att vi måste spänna fläktremmarna för att de sitter lite väl för löst.

Nu skall vi bara lista ut hur man gör det.

Sen så har vi smörjt upp lite här o var samt fått avlägsna 3 nya geting bon.

Vi har fått bruka 5,56 o hammare för att få omkopplaren till växel lådan att gå ur sitt låsta läge.

Omkopplaren för 2 hjuls & 4 hjulsdrift.

Den hade låst sig i läget för 4 hjulsdrift.

Men nu så går den som den skall mellan lägena.

Vi har även kapat till några bitar av 4 kantsrör som vi skall bygga en del som saknas i hytten med.

Den delen kommer jag att svetsa ihop under helgen o även montera om allt går enligt planerna.

Bilder kommer under helgen.

Det sista som vi gjorde var att starta upp henne o kolla efter läckage.

Men inga fann vi. Men motorn spann som den skulle. Vi kunde gasa upp henne i bra motorvarv och det lät bra.

Samt vi kollade om rök kastar enheten fungerade. Det gjorde den.

Det vi får göra närmaste tiden är att test skjuta den utan drivladdning o annat bara för att se så att ström går fram.

Dvs en trycker o en står där med en multimeter o mäter.

Det blev lite smått o gott gjort under dagen.

Men det finnes alltid arbete kvar på henne. Men lite arbete försvinner vid varje tillfälle som vi är vid bilen.

Mvh

404 Skenberg

Då skall vi se

Bild Varning:

Nu under helgen så har jag kapat o svetsat ihop några 4 kantsrör och gjort en ny del till bilen som har saknats.

Det som jag har gjort är en typ av fotstöd för att stå på när man är ksp skytt i förarrummet.

Jag har fått bruka vinkelslipen för att kapa ner metallen till rätt storlek.

Sen så har jag fått ta ögon mått o slipa med en stationär slip för att få de hyffsat jämna för att sedan byta skiva på slipmaskinen o tejpat ihop 2 av rören för att slipa de jämna på båda hållen.

Sen idag så har jag brukat en pinnsvets o svetsat ihop de 3 rören till den delen som jag har saknat.

Samt sprejat det med Kal galv i förebyggande syfte innan målning i rätt färg.

Det som nu återstår är att ta lite platt järn o bygga fästen för att montera i hytten.

Sen så har jag en släkting som jobbar med metall som skall hjälpa mig att göra 4 nya fästen till den andre stolen i förarrummet.

Lite bilder:

Platt järnet som skall brukas till fästen för stolen samt denna nya delen:

200706061446_00030.jpg

Den stora delen är fot delen och den mindre är benen:

200706061446_00029.jpg

Rören när de var ihop tejpade för att slipas till samma längd:

200706061446_00028.jpg

En ritad bild för att ilustrera hur delen ser ut.

Fick rita i paint pga min kamera strulade idag

Tvrbalkar.jpg

Mvh

404 Skenberg

Då vart det tid för en uppdatering igen

Varning för bilder

Jag har idag spenderat lite tid i grov garaget och jobbat med plåt som jag sedan monterade på den nya delen som jag tillverkade under helgen.

Det som jag har gjort är att kapa o böja till lite plåt för att täcka över de 2 stora hålen i fyrkants rören.

Sen så försökte jag med pinnsvetsen svetsa fast de nya delarna. Men pinnsvetsen ville ej tända så jag fick tänka om.

Det som jag använde istället för svetsen är pop nitar. Så nu sitter varje del fast med popnitar.

Sen så har jag även slipat till plåten så att den är lika stor som delen som de sitter monterade på.

Det sista som jag gjorde var att spreja kallgalv över det och ställa det på tork tills imorgon då jag hoppas kunna påbörja arbetet med fästena.

Lite bilder:

Den nya delen:

200706121430_00039.jpg

De nytillverkade delarna av plåt:

200706121431_00041.jpg

De nya delarna monterade:

200706121446_00042.jpg

200706121446_00043.jpg

Närbild på ena sidan av montaget:

200706121516_00045.jpg

Kanske ej det snyggaste arbetet som jag har gjort med metall.

Men jag får jobba vidare så att jag bliver bättre med tiden.

Är lite ovan att forma o svetsa metall o plåt.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Då vart det tid för en liten uppdatering av vårt älskade projekt

Jag o Daco samt min hund har idag spenderat 3h vid bilen.

Vi fick lite smått o gott fixat när vi var där.

Det första som hände var att gas pedalen lossnade så jag fick en L formad metall bit i handen när jag kände på gasen.

Det visade sig vara armen som sitter kopplad till pedalen hade lossnat.

Så Daco lade sig på rygg o fann var den skulle kopplas.

Gas pedalen sitter kopplad via en länk arm så att säga.

Den länken var böjd i sidled. Det var mindre bra.

Så Daco plockade bort den armen och gick upp i grov verkstaden och med en del våld fick den att böjas till rätt läge igen.

Sen så monterade vi med gemensama krafter ditt armen samt kopplade ihop gas pedalen igen.

Så nu sitter hela pedalen ihop så som den skall göra.

Samt den fastnar ej i bottenläget som den gjorde förr.

Sen så monterade vi även ihop handgasen.

Men där får vi skaffa en ny vajer. Pga den gamla är i lite för dåligt skick.

Sen så har vi även varit på ksp lavetten o slipat lite med vinkel slipen o lamellskiva så att den nu går ner i och kan låsas i 3:e hålet nerifrån.

Det gör att ksp´n kan riktas ganska rakt fram och även kan riktas ner så att man i så fall kan bekämpa mål från ca 10m till ksp´ns maxvidd.

Sen så har vi även brukat 5,56 och smörjt båda lavetterna o knackat ur fjädrarna som gör att lås armana fjädrar tillbaks.

Dessa skall ersättas med nya fjädrar, brickor o lås sprintar.

Sen så har vi även rengjort kanterna på ögonlocken och målat dem med kall galv samt spejat fjädern till ksp lavetten med kall galv i väntan på ny fjäder och även en skydds hylsa som vi skall fixa till fjädern.

Det sista som vi gjorde var att spänna till fläktremmarna i motor rummet.

De satt innan väldigt sladrigt så att säga. Men nu är de ordentligt spända så som de skall vara.

Både jag o Daco är nöjda över dagens arbete.

Jag skall under Fredagen försöka skaffa fram nya fjädrar så att det lilla problemet löses ganska så omgående.

Mvh

404 Skenberg

Då vart det tid för en ny Uppdatering av vårt älskade projekt

Varning för bilder

Jag har under Lördagen samt söndagen spenderat lite tid vid vår kära bil

I lördags så jobbade jag med vinkel slipen och en påmonterad stålborste och slipade rent golvet mellan de 2 facken i bakre utrymmet där man brukar ha grg bumpor och ksp amo samt hjul husen. Därefters så sopade jag rent där och sprejade hela ytan med kall galv.

Sen så slipade jag även grovt på en metall hitstoria som skall sitta monterade under bilen för att skydda drivknuten.

Nu i söndags så målade jag först båda hjul husen samt den golv ytan med vår gröna färg.

Sen så fortsatte jag att slipa bort resten av skiten o rosten från metall skyddet.

När det var klart så sprejade jag hela delen med kall galv.

Den kommer att få torka över natten för att under veckans gång målas med antagligen svart hammarlack innan vi monterar den där den skall sitta under bilen.

Det sista som jag gjorde nu idag var att starta upp henne o kolla så att gas pedalen fungerar som den skall efter våran reparation samt jag kollade hur hon reagerade o varvade när jag gasade upp henne.

Det som jag kan säga är att motorn är väldigt pigg och reagerar bra på gasen.

Det gör det lättare att jobba vidare o fixa små saker här o var i bilen.

Lite bilder:

Golvet efter slipning:

200706171421_00046.jpg

Golvet efter målning:

200706171517_00055.jpg

Hjul husen:

200706171517_00054.jpg

Ingångsluckans spärr arm samt en bit av golvet:

200706171517_00051.jpg

Drivknuts skyddet före slipning o kall galv:

200706171518_00056.jpg

Drivknuts skyddet efter slippning o kall galv:

200706171527_00060.jpg

200706171527_00058.jpg

Hålet som ni ser på skyddet är ej orginal så att säga vad jag vet.

Det har kronan eller reparatören skurit ut med en acetylen svets/skärbrännare.

Vad jag vet så är det primärt för att det skall gå att kontrollera drivknuten samt att det gör det lättare att ta bort skyddet vid ev reparation av drivknut osv.

Det kommer mera uppdateringar under veckans gång

En liten notering till er alla.

Ni får gärna kopiera bilder från vår renovering av bilen eller bilder på bilen.

Det gör mig inget. Men om ni skall bruka bilderna på någon webbsida osv.

Så var vänliga o fråga mig innan så jag vet om vart bilderna kommer att vara på nätet.

Detta för att förhindra missbruk av bilderna.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

de är alltid riktigt kul när man börjar få färg på grejerna och med det lön för all tid och pengar man lagt ner!

blir mycket roligare att gå ut i garaget då! keep up the good work!!

Då vart det tid för en ny Uppdatering av vårat älskade projekt som är till glädje för många.

Varning för bilder

En liten notering till er alla.

Ni får gärna kopiera bilder från vår renovering av bilen eller bilder på bilen.

Det gör mig inget. Men om ni skall bruka bilderna på någon webbsida osv.

Så var vänliga o fråga mig innan så jag vet om vart bilderna kommer att vara på nätet.

Detta för att förhindra missbruk av bilderna.

Idag så har jag o Daco både varit på Bygg Max I Halmstad samt spenderat runt 3h vid bilen.

Det som vi har gjort idag är att vi har köpt in lite tryck impregnerat trä samt skruvar.

Sen tidigare i veckan så har Daco varit vid bilen och lagt en rulle med kevlar förstärkt plastmatta där.

När vi kom till bilen så började Daco att mäta och sen skära ut en kvadrat av plastmattan.

Under tiden så slippade jag ena sidan av hjulhusen.

Sen så hjälptes vi åt att placera in mattan i bilen.

Sen så började vi att måtta ut hur vi skulle bygga med träet som vi hade köpt.

Daco sågade till 3 reglar som vi lade i botten på mattan.

Under den tiden så slipade jag kanten och grov ruggade bakdörren.

Sen när Daco började att såga till trä trallen så målade jag hela bak dörren med vår färg som vi har användt tidigare på insidan av bilen.

Sen monterade vi tillsammans ihop trä trallen.

Men vi fick ta och bruka ett stäm järn och en hammare för att hugga ut 2 bitar på en av plankorna för att spännbanden som sitter monterade på det högra hjulhuset skulle få plats.

Sen fick vi gå upp till grov verkstaden och bruka bandsågen där för att ta bort 15mm i bredd på en 1m lång längd på en av plankorna.

Efter den var monterade fick vi gå upp till verkstaden igen och ta bort 2st 20*20mm bitar samt 1st 10*20mm bit för att benen från stolarna i passagerar utrymmet skulle få plats.

Sen så har vi smörj upp lite gång gjärn som vanligt med Wd40.

Orsaken till att vi monterade mattan i botten är för att skydda karossen från vatten.

Mattan är kemiskt död och kan ej binda vatten.

Tanken är att vi skall bruka de hålen som finnes i karrossen och se till att eventuellt vatten går ut via de hålen via mattan så att vatten ej kommer i kontakt med karrossen dvs. Den ny lagda trä trallen kommer att senare målas i samma färg som golvet som vi håller på att måla.

Min plan är att nu under Midsommar måla klart den bakre golvytan i passagerar utrymmet från hjulhusen och bak till dörren.

Lite bilder:

Ytan med mattan och trä reglar monterade:

200706211816_00061.jpg

Trä trallen klar samt att man ser det ena hjul huset som är kall galvat:

200706211916_00068.jpg

Trä trallen:

Ta o zooma in så ser ni vad vi har sågat ut och huggit ut:

200706211916_00066.jpg

Bak dörren som är nymålad:

200706211916_00069.jpg

Sned bild på dörren så att ni ser att även kanten är slipad och målad:

200706211816_00064.jpg

Till er alla som passerar så önskar jag er en riktigt trevlig Midsommar

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Då vart det tid för ännu en uppdatering av vårt älskade projekt

Varning för Bilder

Idag så har jag börjat med att besöka Rusta på Stena Lyckan o införskaffat en grov dammsugare samt ett kitt med värmepistol samt plan slip till bilen samt penslar o sandpapper.

När jag kom till bilen så fick jag först ta ut allt som låg där jag hade planerat att slipa o måla.

Sen så använde jag grovdammsugaren o tog bort löst mög o annat.

Efter det så fick jag först fippla lite med planslipen för att montera slipp papperet men sen så grov slipade jag både delar av golvet samt delar av väggen i passagerar utrymmet.

Efter det fick jag ta o städa igen för att få bort allt slipp damm och även lite vatten som jag tog bort.

Efter det så var det tid för att måla igen.

Jag fick ena sidan helt klar men på den andra sidan så tog färgen slut.

Men jag har ändå planer på att köpa ny färg under veckans gång.

Nästa steg var att ta ut passagerar stolen ur förarhytten.

Efter det så testade jag först med planslipen. Men resultatet blev ej så som jag hade tänkt mig.

Hade jag användt den så hade det tagit mkt mer tid än vad jag har tillgänlig.

Så det blev fram med vår gamle vän vinkelslipen o stålborste monterat på den.

Jag kan säga att den äter färgen och att det sprutar överallt.

Om jag säger så här. När jag kom till bilen så var mina arbetsbyxor rena, när jag sen hoppade ut ur hytten så bara flög slipp dammet från mig o mina kläder.

Det som jag noterade när jag slipade på ena sidan av hytten är att de som har målat i hytten har i princip först lagt en grundfärg som jag misstänker är bly baserad och sen bara lagt på färg o när färgen har blivit dålig lagt på ett nytt lager utan att göra det ordentligt med slipning osv.

Det visar sig att det är runt 4 olika lager med färg i hytten. Grund sen 2 lager med silverfärg o sist är det benvit.

En liten sak som ni alla bör tänka på när ni slipar o tar bort rost på gamla fordon.

Jag använder alltid en skyddsmask av militärt ursprung som skyddar mitt ansikte o ögonen.

Använd skyddsmask. Risken är stor att den gamla färgen kan innehålla bly eller annat skit som är ej bra att inandas eller att få i ögonen.

Lite bilder:

Ena sidan innan jag slipade o målade:

200706241426_00075.jpg

200706241426_00074.jpg

Andra sidan innan jag slipade o målade:

200706241426_00073.jpg

Höger sidan målad:

200706241536_00077.jpg

200706241537_00079.jpg

Vänster sida målad:

200706241536_00076.jpg

Förarhytten efter jag hade slipat:

Mkt skitigt kan jag säga

200706241537_00082.jpg

Uppdateringar kommer så fort vi har tid att mecka med bilen igen.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Gullig boll där. :rolleyes:

Kul att det går fort för dig med arbetet. Kan inte vänta på den slutgiltiga delen

Edited by Lilla Sebbe

kul att det går framåt även för dig Skenberg, måste säga att dom visste redan på den tiden hur man skapade "ergonomiska" förarstolar :rolleyes:

/JBP

Grattis till den som fick tråden att överstiga 12000 besökare.

Vem var det ?

Kul att tråden har fått leva så länge som den har gjort nu och att det forfarande finnes ett stort intresse för vårat lilla renoverings projekt.

Det värmer hjärtat och gör det värt mödan när man står där o slipar o meckar för fullt.

Får skylla bollen på min hund

Fick lägga den där bara för att hon ej skulle slakta den helt o hållet.

Du vet en terrier vägrar ge sig när de har fått tag i ngt som de älskar.

När det gäller stolarna JBP så är de faktiskt väldigt bekväma att sitta i och man kommer i rätt läge när det gäller alla reglagen samt rätt i höjdled för att se ut när man kör bilen.

Så de som gjorde stolarna viste precis vad de gjorde redan då så att säga.

En liten uppdatering utan bilder när jag ändå är i farten.

Jag o Daco har införskaffat lite ny färg o igår så målade jag lite i bakre delen av fordonet.

Det som målades var väggarna vid bakdörren samt ovanför.

De målades med en nyinköpt benvit färg som kommer att bli mkt snygg när den har torkat.

Bilder kommer när jag har fått tag i nya drv till min tfn synkning som för tillfället vägrar fungera.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • 1 month later...

Då vart det tid för en mindre uppdatering av vårt älskade projekt.

Den senaste tiden så har jag ej haft ork eller tid att mecka med bilen.

Det har primärt berott på min sjukskrivning så jag har haft en tung period pga det samt en del strul i mitt privat liv.

Igår så tog jag ur båda batterierna ur bilen och ställde dem på laddning.

Idag så monterade jag i dem igen.

Men när jag försökte starta henne så gick ej start motorn igång och jag hörde ett ljud från batteri facket.

Så jag öppnade facket och så att det kom gnistor när jag tryckte på start knappen.

Gnistorna kom från den ena av de 2 blad säkringarna som sitter i omkopplar enheten.

Jag kan säga som det är. När jag såg gnistorna så blev jag lite små nervös och lite rädd för att om detta var felet så om jag hade en rejäl otur så kunde mera saker ha gått sönder pga dettta felet. Men jag hade fel som tur var. Ingenting gick sönder och det gick att fixa till.

När jag sen undersökte säkrings blecket så upptäckte jag att den satt ej riktigt monterat.

När jag sen hade löst det problemet så startade hon upp utan större problem.

Det som jag sen gjorde var att jag fick backa henne och sen parkera henne en bit från den gamle parkerings platsen där hon har stått sen november förra året.

Det som nu ligger på plan stadiet är att jag skall ta mig tid o pengar och fixa färdigt omålningen på insidan av bilen. Detta gäller samtliga ytor i bilen.

De ytorna som kommer först är de stora ytorna som golvet, väggarna o taket.

Steget efter det är att gå och måla om ytorna i de olika facken och sen även fylla upp facken med verktyg och annan utrustning som vi skall montera i bilen.

Om någon vill se bilen

Så ta och kontakta mig via pm så kan vi nog fixa till en liten visning när det finnes tid och möjlighet.

Men bilen kommer ej att i dagsläget köras från gården där den står.

Tidigast nästa år så kan vi nog börja att ta ut den på olika evenemang om allt går bra med övrigt jobb som vi håller på med på den.

Ha en fortsatt trevlig vecka

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • 2 weeks later...

En liten uppdatering

Idag så har jag spenderat en stund vid skönheten.

Det som jag har gjort är att kolla så att hon stod bra sen förra gången då jag flyttade på henne.

Det ser ut att fungera bra med den parkeringensplatsen där hon nu står.

Sen så har jag målat lite i den bakre delen av passagerar dörren.

Jag har användt roller o den gröna färgen.

Det som jag har målat är delar av väggen o golvet som fick lite benvit färg på sig vid en olyckshändelse för ett tag sen.

Sen så har jag även börjat att jobba mig framåt i fordonet.

Spel plan för de närmaste dagarna ser ut på följande vis:

Jag skall måla de gröna trä ytorna på hjulhusen.

Hjul husen skall bli helt klara.

Sen så skall jag fortsätta att maskera o måla de gröna ytorna fram till förarhytten.

Jag hoppas att färgen kommer att räcka till detta.

Men med ett stort men om allt går enligt plan så kommer de ytorna vara klara i slutet av nästa vecka.

Om det i så fall bliver klart så är det bara att maskera o skydda de ytorna o börja ge sig på de vita ytorna på väggarna o taket

Btw.

Någon som vet vart jag kan få tag i active sync prg till min qtek S200?

Min skiva har försvunnit så det är därför som jag ej kan lägga in bilder från tfn här längre.

Ha en fortsatt trevlig helg

Mvh

404 Skenberg

Btw.

Någon som vet vart jag kan få tag i active sync prg till min qtek S200?

Hej!

Kan det vara detta du söker?

http://www.microsoft.com/downloads/details...4b-dc09f8141141

Använder inte programmet själv så jag är inte säker på att det är rätt.

Förövrigt vill jag bara säga, bra jobbat med fordonet!

Mvh, B

Då vart det tid för en liten uppdatering

Stort Tack till Bosse Fors som gav mig en bra länk som löste mitt problem med min tfn.

Så en varning för bilder!!

Jag har under gårdagen spenderat några timmar vid skönheten och kommit ganska så långt när det gäller målandet av det gröna i passagerar utrymmet.

Det som är målat är alla trä ytor är nu färdiga.

Nästan alla gröna ytor på väggarna är klara.

Har lite kvar på sidluckorna samt på vinchen som jag får måla med pensel.

Det som är även kvar är att måla är sidorna på batteri facket, bensin tanken och motsvarande på andra sidan samt golvet vid luckorna.

Men när det gäller golvet så måste jag först ta fram min gamle vän vinkelslipen o stålborsten för att få bort det värsta rosten samt skaffa fram lite epoxi innan jag målar det. Men som det ser ut nu så går allt enligt planerna. Detta innebär i så fall att det gröna är klart runt Lör/söndag senast.

Så i nästa vecka så kan vi påbörja det som kommer att ta lite mer tid och det är alla vita ytor därbak.

Lite gamla bilder samt en film från igår

Test ytan som målades med den nya vita färgen

200706271556_00085.jpg

En blås lampa som jag fick av en släkting.

Saknar bara en del på den, det som saknas är en typ av pump

200706271556_00086.jpg

Några bilder tagna på bilen när det ösregnade innan vi flyttade henne.

200706271616_00089.jpg

200706271615_00088.jpg

200706271615_00087.jpg

Pga strul med tfn så fick jag filma det som var nymålat

Direkt länk till filmen.

Kp-Bil film

Nya uppdateringar kommer under veckans gång

Mvh

404 Skenberg med team

Edited by 404 Skenberg

Idag så har jag spenderat en stund vid bilen igen.

Det som jag har gjort är att ta fram vår käre vän vinkelslipen o stålborstar.

Sen så har jag jobbat med den på den högra sidans golv i passagerar utrymmet och fått bort en hel del skit o rost där.

Sen så har jag även jobbat med värme pistolen o fått bort lite färg från plywooden som sitter på ena sido dörren.

Men som det ser ut nu så är det nog enklare att ny tillverka plywooden än att försöka få den ren från färg.

Detta pga den kännes ganska så sliten och vatten skadad.

Skall måla de ytorna förhoppningsvis imorgon om allt går enligt planerna.

Det sista som jag gjorde var att ta fram en borrmaskin och ett lämpligt stålborr

Sen så borrade jag tre hål i den blåa mattan igenom karrosen.

Så nu rinner eventuellt vatten ut genom de hålen och stannar ej kvar i bilen.

Under bilen o i hålen skall det monteras en slanga bit som jag kommer sen att sätta fast med silikon för att förhindra att vattnet kommer i kontakt med karrosen. Men en sak i sänder som de säger.

Ha det gott

Mvh

404 Skenberg

Under bilen o i hålen skall det monteras en slanga bit som jag kommer sen att sätta fast med silikon för att förhindra att vattnet kommer i kontakt med karrosen. Men en sak i sänder som de säger.

Hej!

Ett litet tips är att gå till den lokala bilskroten och köpa några av dom gummipackningar som sitter original i golvet på exempelvis Volvo 240, dom är ju konstruerade så att dom släpper ut vatten men inte in.

Snyggt jobb förresten!

Mvh Nisse

• 2 weeks later...

Då vart det tid för en uppdatering

Denna uppdateringen är en generel uppdatering som berör denna dagen o lite i veckan som har gått.

Under veckans gång så har jag förberedt en del i bilen på högra sida både golvet samt bensintanken o batteri facket.

Det som jag har gjort är att ta bort den värsta mögen o rosten därifrån samt lagt på zink primer.

Sen så har jag även grov rengjort mellan ytan på golvet under klaff stolarna samt lagt på primer på bensin tanken där med.

Idag så vart jag o min hund vid bilen

Det som har hänt idag är att jag har målat samtliga ytor som jag under veckans gång hade förberedt.

Skall under nästa vecka försöka fixa andra sidan med.

Men där måste vi reda ut varifrån vattnet som läcker in kommer ifrån.

Sen måste vi även antagligen svetsa eller täta igen ett antal små hål i karossen med glasfiber spackel eller som sagt svets tråd.

Jag tror att jag kör med svetsen. Kanske bliver lite mer mer arbete. Men jag tror att det kommer att bli bättre i det längre perspektivet.

Pga prb med kameran i tfn så bliver det en film istället för er alla.

Kp-Bil film 070901

Upptäckte precis att filmen blev ganska så pixlig

Men ni ser det som är det viktiga

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • 3 months later...

En uppdatering

Just nu så står all renovering still.

Detta beror primärt på vädret samt till vissa delar min ekonomi.

Det som ej står still är min plan läggning på hur jag skall jobba vidare och bli färdig med insidan för att sen gå på utsidan.

Det som är på planstadiet för tillfället är:

Inventering av utrustning som bilen skall utrustas med i de olika material facken. dvs ksp lådor, band, grg bump fodral osv.

Sen är det lite plan läggning på verktyg som skall läggas under en av bänkarna för att ha med under färd.

Sen så har jag börjat att jaga ställen där jag kan få tag i orginal färg till utsidan på bilen.

Om ngn vet vart jag kan vända mig så vänligen hör av er.

Plan A är att så fort vädret bliver dugligt så bliver insidan färdigställd först.

Plan B är att när insidan är klar att jag börjar jobba med utsidan och fixar färdigt den

Paralellt med att jag kommer lägga pengar och tid på att jobba med C-Behörighet under nästa år.

Som sagt en liten uppdatering.

Men det finnes mkt på planerings stadiet och det är en del jobb kvar

Men jag ser fram emot att klara av de olika delarna av projektet för att sen kunna börja ställa upp för er som efterfrågar mig och bilen.

Ha en riktigt trevlig Lucia

Mvh

404 Skenberg

• 1 year later...

Till er alla här på Soldf som har följt Projekt Kp.

Idag så sålde jag vår älskade SOG 832.

Orsakerna till detta är tidsbrist, ekonomiska problem, att min kollega har flyttat och ej kan hjälpa till längre med henne, samt att vi båda har ej haft den tiden eller orken som har behövts för att jobba med bilen ordentligt.

På grund av detta så kände vi båda att det var på tiden att någon annan människa skulle ta över henna o vårda o jobba med henne lite mer än vad vi båda har orkat den senaste tiden.

Ett stort tack till er alla här som har visat intresse för detta projektet.

Alla uppmuntringar har varit roliga att få höra och har gjort oss mer taggade att jobba vidare med henne.

Det är med sorg i blicken som jag skriver detta.

Men det var den bästa lösningen som jag o Daco kom fram till i slut ändan.

Mvh

404 Skenberg

C´est la vie :-P . Ni hade i alla fall börjat få iordning henne så så mycket mer jobb kanske det inte var kvar för att få kärran på banan igen. Hoppas att ni hittat/hittar en bra köpare som kan ta hand om kärran. Den är ju ett stycke kulturhistoria. Det har varit kul att få följa erat slit. Ha de! /Gusten

• 6 months later...