Vildmannen Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Peter Erikssons sommartal ligger ute på MP:s hemsida nu www.mp.se "Ett militärt försvar kan inte heller motiveras av arbetsmarknadsskäl. Det viktigaste skälet för dess existens i framtiden handlar istället om att vi ska medverka i internationellt arbete och internationella uppdrag för att förebygga krig, förhindra krig och våld och skapa fred. Men då är det frågan om ett helt annat försvar än det vi har idag. Den militära sidan måste minska radikalt och förändras med inriktning mot att hantera internationella uppdrag. Mycket av dagens tunga bestyckning och stora, dyra vapensystem kan avvecklas. Kostnaderna för ett modernt försvar med inriktning mot att förebygga, minska sårbarheten och medverka i internationella uppdrag bör bli radikalt mindre, sannolikt mindre än hälften av dagens. Så får vi resurser för att möta de nya säkerhetshoten genom pengar till tullen för att stoppa narkotikasmugglingen, till kustbevakningen för att spåra miljöbrottslingar och till polisen för att bekämpa den organiserade brottsligheten som bl.a. gynnats av EU-medlemskapet. Det här är en inriktning för försvaret som får ett allt större stöd, både bland allmänhet och i militära kretsar. Unga officerare vill hellre göra nytta i fredsuppdrag än att vara vaktmästare på militära vapenförråd." Hmm, ska man delta internationellt så behövs tunga vapensystem och en vidareutveckling av dagens vapensystem är nödvändig. Ska man förebygga & förhindra krig kan man inte gå vakt i skjortärmar och åka Sprinter väl? Undrar vilka system han vill skrota? Att hålla en utlandsstyrka är ju även det förenat med stora kostnader. Om den nya försvarspolitiken betyder att de internationella uppdragen skall öka så kan jag tänka mig att kostnaderna för transporter/logistik skjuter i höjden. Kanske inköp av ett nytt TP-flp blir nödvändigt? Finns det siffror/utredningar på att inriktningen han förespråkar har stöd i försvaret? Har det inte varit problem att få iväg yoff på utlandstjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Finns det siffror/utredningar på att inriktningen han förespråkar har stöd i försvaret? Har det inte varit problem att få iväg yoff på utlandstjänst? Tja, bland mina kollegor på Karlberg fanns det ett stort intresse av att åka på utlandsmission. Fast de såg mera framför sig att åka strf 90 än att åka Sprinter i skjortärmarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 (edited) Alla dina frågor är berättigade och jag håller med. De säljer en sorts verklighet till allmänheten - nämligen den att vi kan delta i allt FN och USA vill att vi ska delta i, utan att det kostar något. Ungefär som att det automatiskt medför låga försvarskostnader om man sadlar om till ett försvar med inriktning mot internationella insatser. Helt fruktansvärt befängt! Det finns inte en yoff jag pratat med som håller med mp i något rörande deras så kallade försvarspolitik, och för det andra brukar de flesta ifrågasätta hur man ska kunna öka sina uppdrag utomlands, om man samtidigt minskar rekryteringsunderlaget hela tiden. Den matematiken kan bara en miljöpartist räkna ut... Oavsett hur vi utformar vår krigsmakt kommer den kosta pengar, förutsatt att vi vill att den ska vara någorlunda uthållig och välutrustad. Många politiker (inte bara mp) verkar tro att man kan skicka folk lite varstans på jorden och sedan förvänta sig att de ska koka soppa på en spik. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited August 8, 2004 by Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Intressant uttryck "Att skapa fred", att göra detta går att göra på flera sätt. Man kan kanske tvinga fram en fred. Då kommer det att behövas tunga vapensystem. jag i min enfald hävdar att FM uppgift är att skydda våra gränser mot andra icke vänligt sinnade makter. Här skall det finnas en grundkompetens i hur vi skyddar oss själva. Vidare anser jag att man kan lägga ner en hel del krut i att lära befolkningen hur man överlever när ström försvinner. För hur många i vårt land klarar av att överleva 2-dygn när det är minus 20grader ute och det saknas ström? Genom att lära ut denna kunskap så höjer man inte bara kompetensen kring själva krissituationerna som kan uppstå i fredstid, men kanske även i skymningstider och i orostider. Men det är alltid intressant att se andra människors synsätt kring saker och ting. Undra ifall Eriksson själv kan tänka sig att åka ner till liberia för att försöka att skapa fred? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Men det är alltid intressant att se andra människors synsätt kring saker och ting. Undra ifall Eriksson själv kan tänka sig att åka ner till liberia för att försöka att skapa fred? Åkandes i en GW och beväpnad med pepparspray för att tala om för henne att våld inte löser problem. Bilden från www.2mech.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Men man kan väl göra det lätt för sig själv och låta politikerna hållas. De gräver sin egen grav i längden (bildligt talat). Om några år när FM består av ett regemente, en flygflottilj och en örlogsbas och våra politiker har lovat att skicka folk hit och dit, kommer de upptäcka att det inte finns något att skicka. Fast då kanske de anklagar försvarsledningen för att ha misskött sina jobb? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts