Panzerschreck Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Jag tänkte höra lite vad ni tror om utlänska krigsmakter Ni ska ge alla länder 1-5 plus och 1-5 minus. Tex Land X Plus +Många soldater +Mycket artilleri +Mycket luftvärn Minus -Bristande utbildning -Föråldrade stridsvagnar -litet och föråldrar flygvapen -Dåligt med lätta understödsvapen, tex KSP, GRG osv Länderna i fråga är: USA, Tyskland, Israel, Frankrike, GB, Sverige, Finland, Italien, Canada, Kina, Ryssland, Norge och öppet för fler förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbassäk Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Jag ger den här tråden ett stort minus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted August 8, 2004 Report Share Posted August 8, 2004 Ja, här var det ju aktivitet så det dånar i väggarna... Jag är på fantastiskt ironiskt humör ikväll. Jag återkommer när jag kan ge frågan den uppriktiga uppmärksamhet den förthänar. På allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Hmm blir svårt att kunna på ett sakligt sätt kunna ge en bra bild över alla komponenter i ett lands krigsmakt. Men här är vad jag tycker om USAs Krigsmakt. Generellt Förmåga att kriga och vinna krig: hög. Förmåga att genomföra Peacekeeping: mellanhög Förmåga att genomföra joint operations: hög. Kvalitet på utrustning: Generellt god. Balans mellan olika truppslag: Bra. Flygvapen. Hög tekniskt och taktiskt förmåga med en hög tillgänglighet. Navy: Som ovan Marines: Hög mobility. hög utbildningsnivå över lag. väl avvägd balans mellan olika typer av vapenslag. mindre uthållighet över tid. Offrat tungt pansarskyddade fordon för rörlighet. Army: Mindre hög mobility, mellanhög utbildnings nivå hos enskilde soldaten. Bra fördelning mellan (light)lätta (intermediat) mellantunga och (hevy)tyngre förband, (Light) luftburen förmåga, mestadels utrustade med hjulburena fordon, saknar nästan helt pansarfordon, avsedd för terräng där andra förband har svårt att verka i. hög mekanisering hos mellantunga och tyngre förband. Hög pansarskyddsnivå hos de tyngre förbanden. intermediat mellantunga kallas även Strykerbrigades bildas efter Armys erfarenhet i Kosovo konflikt där den hade problem att få förband till området tillräckligt snabbt. Består till stor del av hjulburena pansarfordon som utrustats med Bradleys torn, syftet är att fylla tomrummet mellan de lätta och tunga förbanden. Dvs tillräckligt lätt för att snabbt kunnas flyttas till ett operations område men tillräckligt tung för att kunna ta strid med tunga förband och kunna vinna. Tyngre förband kallas även tillsammans med Light force för legacy force, dvs de förband som finns/fanns vid 90 talets mitt, har fortsatts att uppgraderas. utmärkts stridsförmåga, men tar tid att förflytta till operationsområden tungt pansar och pansarskytte, underhållskrävande och kräver en stor svans av supportunits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Stryker har väl inga Bradley torn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Stryker har väl inga Bradley torn? Korrekt. Offensively, the Stryker is equipped to do plenty of damage. Its weapons system is a Kongsberg remotely operated package incorporating a battery of M6 66mm self defense smoke grenade launchers and the choice of either a Mk 19 automatic 40mm grenade launcher, or an M2 50 caliber heavy machine gun. Of the 10 proposed members of the Stryker family, one is currently in service: the baseline Stryker ITV (Infantry Transport Vehicle). Next up for production is the 105mm Stryker Mobile Gun System (MGS), which is expected in 2005 at the earliest. Källa: www.military.com /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Öh?... Inte för att jag är någon expert precis, men... +Många soldater+Mycket artilleri +Mycket luftvärn -Bristande utbildning -Föråldrade stridsvagnar -litet och föråldrar flygvapen -Dåligt med lätta understödsvapen, tex KSP, GRG osv ... Tycker du verkligen att detta stämmer in på Sverige? * Vi har knappast många soldater (om man jämför med hur det var för några år sedan :P ) * Vi har ett artilleriregemente (artreg) och en artilleribataljon (i19/artbat) * Vi har ett luftvärnsregemente (lv6) och en luftvärnsbataljon (i19/lvbat) * Bristande utbildning? Svårt att svara på, men jag är tveksam. * Föråldrade stridsvagnar? Svårt att svara på, men jag är tveksam. * Vårt flygvapen är litet, men knappast omodernt. * Dåligt med lätta understödsvapen, tex KSP, GRG osv? Svårt att svara på, men jag är tveksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Öh?... Inte för att jag är någon expert precis, men...+Många soldater+Mycket artilleri +Mycket luftvärn -Bristande utbildning -Föråldrade stridsvagnar -litet och föråldrar flygvapen -Dåligt med lätta understödsvapen, tex KSP, GRG osv ... Tycker du verkligen att detta stämmer in på Sverige? Vad i Tex Land X får dig att tro att det var Sverige som avses??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 han har aldrig sagt att det är sverige, det står över "land X" och är altså ett exempel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted August 9, 2004 Report Share Posted August 9, 2004 Jaaaasså! :P Jag trodde han menade att länderna han listade längst ned var de länderna som beskrivningen skulle passa in på. :P Ibland är man ju inte lovligt slarvig med läsningen. Jag> <mig själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerschreck Posted August 9, 2004 Author Report Share Posted August 9, 2004 haha, så dålig koll har jag inte Maddog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts