Jump to content

Byte bil.


Sgt Tulo

Recommended Posts

Har precis beställt en V50.

Så nu vill vi byta vår Octavia mot en mindre andrabil. Någon som har förslag? Bilen bör vara 2- eller 3-dörrars, gärna lite sportig eller som sticker ut design-mässigt. Har kollat på MGF, MG ZR, Smart Coupé, Hyundai Coupé (2000-2002), Celica mm.

Det skall vara en "året runt"-bil (så egentligen går MGF utan hardtop bort) och inte kosta mer än 100' (det är vad vi får för Skodan).

Några förslag eller kommentarer på ovanstående bilar?

Link to comment
Share on other sites

@Marzocchi:

Bör man ha den i garrage eller går det att ha den ute under vintern? Som det är nu har vi inget garrage till den (bor i lägenhet).

Har en på gång som är intresserad av att byta sin MGF -96 mot min Octavia, men det var en hel del rostangrepp på MGF:en samt en reva i cab-rutan.

Link to comment
Share on other sites

Har precis sålt min Triumph Spitfire -68 :( och letar också nytt objekt. Tittat lite på MGF, men precis som ni säger är det mer en sommarbil. Dock har, tro det eller ej, jag fastnat för Peugeot 206 CC. Ser inte lika sportig ut, men den har hard top som fälls ned i bakluckan, vilket gör att det blir en året-runt-bil, trots att det är en cab. Med stora motorn till den är den också rolig att köra.

Dock är den lite dyrare än 100k, men det kan det vara värt.

 

Håller på att byta förstabil också, vill ha en V70R, men det är svårt för min frun att se behovet av +300 hästkrafter. :P men med lite övertalning borde det funka.

Link to comment
Share on other sites

MGF och liknande bilar bör nog stå i garage när det inte är fint väder.

 

Den MGF jag känner har gått 2-3000 mil i Tyskland. Sen smällde den och kom till Sverige. Ingen rost då med andra ord. Men används den på vintern kan jag mycket väl tänka mig att man får se lite rost.

Link to comment
Share on other sites

Alfa 147! Snygg :surprise: (den är ju italiensk för höge farao!), går som bara fan, inte mkt av orangutangarmsyndromet och går säkert att hitta för under 100kkr, särskilt om man söker south of the border.

 

EDIT: Som DENNA, för endast 106kkr i Sveriges egna västernkuliss; Tranås!

Link to comment
Share on other sites

Föredrar nog Alfa 156, praktisk och djävulskt kul att köra (undvik V6an om du vill ha kul, dock en mycket bra långfärdsbil). Skaffa en av de tidiga med 2 liter twinspark motorn.

 

man kan få mycket kul för 100´ i Tyskland. Vad sägs om en Jaguar?

 

För att recensera dina förslag (OBS, är ej elak, mitt tycke endast)

 

 

MGF, Kul, men motorn är lite trist, och ingen riktig engelsk sportbil har mittmotor (undantaget Aston Martin Bulldog)

MG ZR, Tiff Needell hatade den, 'nuff said

Smart Coupé, Var det inte en bil du skulle ha?

Hyundai Coupé, Sygg, men knappast upphetsande

Celica, Se ovan, fast en från slutet av 80 talet med fyrhjulsdrift vore kul

 

Annars fins det ju såna här saker att köpa

1018.jpg

 

£9500 hos Caterham

 

eller så står det en DeTomaso Longchamp i Göteborg för 145'

och en Cadillac Sevilel STS vore lätt att hitta under 100'

Link to comment
Share on other sites

Annars fins det ju såna här saker att köpa

1018.jpg

Hujedamej. Brorsan drog med mig till England för att besöka Westfield-fabriken (som ju, precis som Caterham, producerar Lotus 7-look-a-likes).

 

Många trevliga bilar där. Nypris ca £17000. Och då kan man välja färg interiört/exteriört helt själv. Grisrosa inredning och röd exteriör är inga problem, mer än för din omgivning.

 

Men det är väl ingen vidare vinterbil?

 

Vafalls, tråkig motor på MGF :dribble: Inte den MGF jag kört. Visst, ingen Ferrari/Porsche/Jaguar/ men trevlig motor och bil för pengarna om ni frågar mig.

Link to comment
Share on other sites

@Hans Engström:

Jodå, Alfa har jag haft i åtanke. Både 147 och 156. Men varför en 2-litare framför en V6:a i 156:an? Är det från -00 som det är sido-airbag eller är det från -02? Hur är det med kvalliten på Alfa? Den bespottas ju allt som oftast...

Link to comment
Share on other sites

Hade en god vän som hade en 156 (mitt ex hade en också, men vi gjorde slut strax efter hon köpt den) i 4 år och la en 10 000 mil på den. Inga hemskheter (nja, motorfel av något slag, men det gick på garantin). Han var nöjd som få, men två barn var ett för mycket för den bilen (en barnvagn tar upp all tillgänglig plats i bagaget). Fyran är väsentligt lättare än sexan, så rakt fram prestanda blir nästan identiska, mn balansen är bättre på fyran. Dock så är motroinstallationen på sexan bland det snyggaste som finns. Angående säkerhetsutrustning, ingen aning.

 

Jag provade en MGF och tyckte att motorn vara karaktärslös, inte aggresiv nog (om man kan säga så).

 

Prsonligen anser jag en Supersjua en alldeles utmärkt vinterbil...tillbehör är naturligtvis följande;

 

Jacka

 

lancaster_400_38.jpg

 

Mössa

 

s32.jpg

 

Goggles

 

goggles-red-baron-aviator.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog rekommendera Porsche 924 (1985-1988), 944S2 (1991-1993), 968 (1993-1995) eller 928S4 (1993-1995, har dock en komplicerad V8-motor som kan bli dyr om den krånglar).

 

Du får leta LÄNGE efter bilar som är ROLIGARE att köra, som håller bättre eller ger mer valuta för pengarna!!

Och värtemot vad man kan tro, så är Porsche utmärkta vinterbilar med fullständigt lysande väghållning och balans!

 

(924/944/968/928 har ju hamnat rejält i skuggan av 911- & Boxterserierna och ligger lågt i pris jmf med motsvarande bilar)

Link to comment
Share on other sites

Kan ha något att göra med reservdelspriserna til 928an. Om jag inte missminner mig helt från Teknikens Världs begagnat test så går avgassystemet på kring 20 000 SEK, och motordelarna ska man inte prata om. Men en 944a kan vara en variant. EN 944 för kring 100 000 SEK har dock gått mellan 10 000 och 15 000 mil (enligt en snabb titt på bytbil). En 928a i samma prisklass har nog gått över 17 000 mil.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara en bil som duger..

 

Mitsubishi Galant 24v V6 :D , du kan packa in hela familjen och köra på söndagsutflykt. För att i nästa stund köra ikapp med grannens BMW B) B)

 

Reservsdelspriserna är humana och bilen är som alla andra Japanare - välbyggda.

Link to comment
Share on other sites

Ska man kora ungar till skolan finns val inget battre an en Humvee - "Trafikstockning? Vilken trafikstockning?"

 

Sjalv vill jag ju forstas ha en Corvette, men nagra av Volvos nyare alster ar ju fina ocksa.

 

Saab 9-3 Aero ar ju given for militarfantasten, forstas. Bekvam och bra ocksa, och tillrackligt med hojd for att t o m jag ska fa plats med bade huvud och ben.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...