Jump to content

Lastsäkring

Ing

Recommended Posts

Fortsätter här istället för i tråden om hur många som rymms i Strf90, Citat från Jonte72:

Citat (Ing @ Sep. 03 2002,00:21)

Citat (Fu Frippe @ Sep. 02 2002,17:43)

Fältlastning går väl till på det viset? Man stoppar det man vill ha/behöver där det får plats? Åkte plastbandvagn otaliga gånger med am och minor upp till knäna och annat!

Fördelen (?) är ju att man dör snabbt vid beskjutning!  

Är det PBV206 du pratar om? Där finns det ju lastsäkring i form av ett lastgaller som man sätter fast bakom främre dörren i bakvagnen. Framför lastgallret är det bara att dynga in "tyngre" saker som minor, packningar m.m.

Sedan finns det ju utrymme under sätena. Ser inte att det ska behövas mer än vapen löst om man nyttjat allt det utrymmet.

När jag gjorde GU var vi 14 man i varje BV 206. Bakom lastnätet i bakvagnen rymdes ändast våra ryggsäckar (ibland även P-skott, men var opraktiskt eftersom det tog tid att plocka fram dom vid urlastning).

Taket på bakvagnen var fullproppat med ved, ev skidor och förläggningsmtrl. På golvet i bakvagnen låg (KSP...monterad i LV lavett på 1:vagnen), GRG med bumpor, 4-6 P-skott, stridsvagnsminor m/52, truppminor 12, + 7 soldater.

Det var förbannat trångt och skulle slutat illa vid en ev olycka, men jag slapp detta eftersom jag satt i framvagnen.

Vi var inte så många i grupperna, 10-12 stycken, och då var det "gott" om plats. Dessutom borde väl "max" antal personer i en Bv206 vara 12 stycken som åker lagligt (med bälte) om man spärrar av bakvagnen med lastgaller? 6 fram, och 6 bak.  (Sedan GÅR det ju alltid att pressa lite :D ).

Som jag skrev tidigare så är ju vapen inte lastsäkrade. GRG, bumpor, P-skott, ev. KSP, bandlådor och AK ligger ju lösa. (Vi hade iof. så gott som alltid KSP:n på taket fram på alla vagnar) Annars vid längre fortdonsmarcher går det utmärkt att fästa U-vapen på lastgallret med spännband. Minor.. får väl räknas som vapen och några ska man ju kunna slänga ut fort. Ska se om jag hittar någon bild på minutläggninsutrustningen vi hade... rymdes ca 70 strvmina 5 i bakvagnen med den, tillsammans med 5-6 pers. Men då var det inget annat i vagnen. Och som du säger, splitterskyddet på taket på bakvagnen. Var gör man av tält och allt annat när man har PBV?

Var gör man av tält och allt annat när man har PBV?

Tältet tillsammans med liggunderlag (inslagna mha knäppetält) och maskeringsnät framtill på vagnen. På taket mellan luckorna har man slanor och masknät till vagnen.

Definiera "allt annat"...tack :D

Då ska vi se hur mycket jag kommer ihåg.

Fältlastning PBV302 modell BA01/BA03

Fack 1. (vänster sida bakom tornet)

TNS (Två lådor)

25l vatten

Troppkök 10

2 flak cocacola :D

Fack 2. (bakom fack 1)

Vagnsutr.

Fack 3. (Vänster bakskärm)

Bandverktyg

Tältpinnar

Kaminställning

50l vatten

Fack 4 (Höger bakskärm)

Tältspis

DL1000

Fack 5&6 (Bakom VC)

Batterier

Verktygsväska

Fack 7 (Höger fram, liten lucka på sidan)

Tält

I pattarna  fram på vagnen

liggunderlag

Stövlar

Sovsäckar

På taket

Högantenn

Trefot till TNS

Bår

I vagnen

Stridspackning (35LK utan mes)

Toyoset fotogenvärmare

Bergssprängare i judebag :)

Kulspruta 58

Grg m/48

P-skott m/86 (2st)

Extra 20mm ammo till akan

12? 84mm till grg

2 bandlådor till ksp

Rökhgr 4 (ett antal)

Har säkert glömt en massa, det var ju ändå 7 år sedan :D

The Swede

TNS= Tow Night Sight

Värmesiktet till Rb55 TOW.

Vi hade ett per grupp i Bosnien.

Kallas även AN-TAS

Kolla bilden på Pbv302 i min stridsfordonsquiz.

Där sitter det ett sådant sikte monterat på akan.

"Pattarna" är de utrustningslådor som monterades på fronten av Pebban i Bosnien.

Dom små runda facken på sidorna heter fack 7.

The Swede

Ok, man lär sig något varje dag :D Det var ett tag sedan man själv satt i vagnen... Vi förvarade ved och extra kläder i fack 7. Under vintern använde vi även liggunderlag på väggarna inne i vagnen...ahh!

Har inte samma stenkoll på i vilka fack allt låg, men har suttit å spånat lite tillsammans med hjärnan för att försöka komma ihåg vad f-n vi hade med oss som standard under vpl´en. Så här på ett ungefär...

INNE

2 dunkar vatten (25L)

9 personliga packningar, utan mes

mat för 1-2 veckor (guldburk, frukt, bröd, påssoppa, överlevandskakor, chokladkakor osv)

am för en vecka så att det räckte och blev över till alla vapen

2 RA + extra batterier

1 DART

1 stor rulle papper

9 sovsäckar

4 spadar (tejpade)

o-mes m. tång, najjtråd, o-plast, 1 litet spett, spade

2 P-skott

1 GRG (m. rengörningskit o. sikte)

1 Kulspruta 58 (m. tillhörande extra pipa)

6+3 personliga AK5

1 prickskyttegevär 90

Extra kit (tejp, pluggar, t-stickor, tråd, piller, pennor, block)

Soppåse modell svart

Remmar

Ljusförtsärkare (förare + bollhavssoldat)

Kikare (VC + bollhavssoldat)

UTE

Två masknät (tält + vagn)

Slanor (tält + vagn)

O-slanor

9 Liggunderlag

Tält

Hink

Lång ruska

Liten ruska

Bår

Högantenn

FACK

Kamin + skorsten + tältpinnar

Spett

Troppkök

Fotogen

Sprit

Mesar till ryggsäckar

Batteri till vagn (2x)

2 tvättfat

Tältlåda

Såg

Yxa

Ved

Extra kläder (stövlar, vitställ, termo etc)

Vapenfett + extra lappar

Snöre

Larmsnöre

1 litet spett

Verktyg till vagnen

Jonte72: Ja, jag snackar om 206 och givetvis använder man nätet om man kan, men vad jag menade var att det inte alltid finns tid att lasta rätt ute i mörka skogen. Som vanligt var jag kanske onödigt raljant... :D

Vi hade våra ryggsäckar på taket ibland och minor under sittplatserna och annat sånt spännande. Jag låg inne på den första bataljonen som skulle organiseras enligt IB 2000, så vi fick fältlasta vagnen på ett otal sätt för att pröva ut det bästa. (Bland annat gjorde vi detta i två veckor... ??? )