Jump to content

Helikopter med fyra uppges ha kraschat

Vildmannen

Recommended Posts

Jag känner ägaren till den heliopter som gick ner i Norrland.

Har även flugit med ägarens son som både är pilot och utbildad helikoptermekaniker (utbildad inom Försvaret). Jag skulle trots omständigheterna inte tveka att flyga med densamma igen.

Detta är andra gången som en av hans helikoptrar får motorhaveri och kraschar. Första gången flög han tillsammans med en passagerare och motorn stannande på "fel höjd". Passageraren klarde sig oskadd men själv bröt han ryggen (offrade sig själv för att rädda passageraren) och sitter idag i rullstol.

/Johan ES

Läste i någon tidning att tekniker tittat på den och bedömde att den gick att reparera (allt går), värdet på hkp var om jag minns rätt fyra miljoner. På bilderna ser inte skadorna ut att vara allt för svåra, men allt syns ju inte och att reparera certifierade fpl/hkp är dyrt.

Själv tror jag att det blir en kostnadsfråga, är försäkringsbolaget beredda att betala för reparation eller blir det billigare att lösa ut den.

Läste i någon tidning att tekniker tittat på den och bedömde att den gick att reparera (allt går), värdet på hkp var om jag minns rätt fyra miljoner. På bilderna ser inte skadorna ut att vara allt för svåra, men allt syns ju inte och att reparera certifierade fpl/hkp är dyrt.

Själv tror jag att det blir en kostnadsfråga, är försäkringsbolaget beredda att betala för reparation eller blir det billigare att lösa ut den.

Att man ev plockar delar ur den är nog klart, men det byggs in så stora spänningar i olika delar av konstruktionen i smb med ett haveri så det är rätt riskabelt att skicka upp såna saker i syret igen.

Att man ev plockar delar ur den är nog klart, men det byggs in så stora spänningar i olika delar av konstruktionen i smb med ett haveri så det är rätt riskabelt att skicka upp såna saker i syret igen.

Det är ju inte direkt ovanligt att flygplan repareras till flygande skick, till exempel skulle det vara väldigt ont om veteranflygplan om det inte skedde. Den X-15 som nådde högst hastighet byggdes ju om efter ett haveri där flygkroppen gick av vid landning. Visst är det skillnad på flygplan och helikoptrar och mellan olika typer av haverier, men jag tror ändå att det huvudsakligen är en ekonomisk fråga. Men det är bara min tanke/gissning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...