Jump to content

Handbok Stormakten

Recommended Posts

Satt och bläddrade i Handbok Stormakten del 3 (1980) häromdan. Kul!

Handlar om den Sovjetiska armén utan att man en enda gång preciserar det. ;)

Började fundera lite på om nån känner till hur singaleringen gick till i den gamla goda Sovjet Armén. Har för mig att i John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda?

I John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda?

Typ :D

Kan nämnas att i början av VK2 så var det bara bataljonschefens tsrv som hade radio installerad....

I John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda?

Typ :D

Kan nämnas att i början av VK2 så var det bara bataljonschefens tsrv som hade radio installerad....

Eller att Sverige monterade lyskastare på stridsvagnar för mörkerstrid så sent som i slutet av 1980-talet istället för tex IRV ;) ......

Har svårt att tänka mig detta (signaleringen). Finn en hel del saker som kompch borde vilja veta utan att behöva fråga. Tror snarare att det var väldigt reglerat om och när man fick bryta radiotystnad.

Borde kanske vara så hos oss också, rätt mycket tjatter på både kompstri men framförallt på batstri. Det vackraste (ur sambndssynpunkt) som finns är ett helt anfall genomfört med en bataljon som enbart sände datameddelande enligt i förväg uppgjorda kodord (fast det hjälper att fi gör som man vill då :tveka: ).

Borde kanske vara så hos oss också, rätt mycket tjatter på både kompstri men framförallt på batstri. Det vackraste (ur sambndssynpunkt) som finns är ett helt anfall genomfört med en bataljon som enbart sände datameddelande enligt i förväg uppgjorda kodord (fast det hjälper att fi gör som man vill då :clap: ).

Ojojojojoj du har inte hört RL på gamla 2. Mekbat P10 :tveka:

När jag låg inne sa mina befäl åt oss att alltid slå ut den vagn som hade flest antenner först eftersom chefen satt i den så det kan till viss grad stämma att bara Komp Ch och högre hade rätt att signalera i Sovjetarmén. Huruvida detta överensstämmer medverkligheten är en annan frågan men jag antar att mina befäl hade fog för det de sa.