Fenrir Posted August 3, 2004 Report Share Posted August 3, 2004 Satt och bläddrade i Handbok Stormakten del 3 (1980) häromdan. Kul! Handlar om den Sovjetiska armén utan att man en enda gång preciserar det. ;) Började fundera lite på om nån känner till hur singaleringen gick till i den gamla goda Sovjet Armén. Har för mig att i John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 3, 2004 Report Share Posted August 3, 2004 I John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda? Typ Kan nämnas att i början av VK2 så var det bara bataljonschefens tsrv som hade radio installerad.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 3, 2004 Report Share Posted August 3, 2004 I John Hackett's roman Tredje Världskriget (del ett eller två, minns inte riktigt) poängteras att bara kompanichefen (strv komp) och uppåt hade rätt att sända. Övriga skulle i princip vara glada, hålla käft och lyda? Typ Kan nämnas att i början av VK2 så var det bara bataljonschefens tsrv som hade radio installerad.... Eller att Sverige monterade lyskastare på stridsvagnar för mörkerstrid så sent som i slutet av 1980-talet istället för tex IRV ;) ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 3, 2004 Report Share Posted August 3, 2004 Smart... Men såå biligt ;) . Också genialt med flera hundra tusen soldater som cyklade eller tolkade efter traktorer , eller att sitta "skyddad" under pressening eller plastkaross.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Lyskastare och plastkarosser har väl sitt syfte de med.. men de behöver inte behandlas i den här tråden som verkade handla om samband. Back to topic.. lixom. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Har svårt att tänka mig detta (signaleringen). Finn en hel del saker som kompch borde vilja veta utan att behöva fråga. Tror snarare att det var väldigt reglerat om och när man fick bryta radiotystnad. Borde kanske vara så hos oss också, rätt mycket tjatter på både kompstri men framförallt på batstri. Det vackraste (ur sambndssynpunkt) som finns är ett helt anfall genomfört med en bataljon som enbart sände datameddelande enligt i förväg uppgjorda kodord (fast det hjälper att fi gör som man vill då ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Borde kanske vara så hos oss också, rätt mycket tjatter på både kompstri men framförallt på batstri. Det vackraste (ur sambndssynpunkt) som finns är ett helt anfall genomfört med en bataljon som enbart sände datameddelande enligt i förväg uppgjorda kodord (fast det hjälper att fi gör som man vill då ). Ojojojojoj du har inte hört RL på gamla 2. Mekbat P10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 När jag låg inne sa mina befäl åt oss att alltid slå ut den vagn som hade flest antenner först eftersom chefen satt i den så det kan till viss grad stämma att bara Komp Ch och högre hade rätt att signalera i Sovjetarmén. Huruvida detta överensstämmer medverkligheten är en annan frågan men jag antar att mina befäl hade fog för det de sa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenrir Posted August 5, 2004 Author Report Share Posted August 5, 2004 Tja, vem vet. Förresten, det är ingen här som har en farsa som jobbat på FRA? B) Skulle vara kul att veta ngt om vilka anropsingaler osv lede fi använde... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted August 6, 2004 Report Share Posted August 6, 2004 @ Fenrir: Inte var det FAL-A inte. Utgå därefter att den information du söker inte är öppen information, så blir du inte besviken när du inte får något svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts