Jump to content

Olika placering för tolk beroende på år?

Recommended Posts

Ska mönstra om en vecka nu och jag funderar mycket på att söka till tolkskolan... Jag tror att jag är ganska så medveten om vad jag ger mig in på, men det finns en fråga som jag ändå skulle vilja ställa till de som vet bättre:

Min käre far som också gått på tolkskolan för länge sedan hävdar att på hans tid (läs 40 år sedan) fanns det minsann inte bara en tolkutbildning, utan utbildningen skiljde sig något (framförallt vad gäller den terminologi man lär sig om jag förstått saken rätt) beroende på om man blev placerad i flygvapnet (som han blev), i marinen eller i armén... Vilken placering man fick hade och göra med vilket år man skulle rycka in. Ordningen lär ha sett ut ungefär enligt följande:

1. Endast armén

2. Armén eller marinen

3. Armén eller flygvapnet

Min fråga är alltså om denna uttagningsprocedur fortfarande gäller eller om man på något sätt slagit ihop allt till en och samma utbildning... (På lumpen.nu återfinns endast tolk under flygvapnet)..

Eftersom jag har ett mycket stort flygintresse och planer på att senare utbilda mig till pilot (civilt) så skulle det väl kanske kännas lite dumt att t.ex. lära sig en massa marina termer när man istället skulle kunna lära sig mer om sådant man redan är intresserad av så att säga... Därmed inte sagt att det inte skulle vara kul med en massa marin terminologi, men om man ändå måste välja så skulle det ju vara trevligt om man kom "rätt" liksom...

Någon som vet hur detta fungerar idag??? :baskerPa:

/Hasse

Edited by hasse

• 4 weeks later...

Det systemet avvecklades i takt med invasionsförsvaret under 90-talet och har mig veterligen inte återuppstått. Alla utbildas alltså mot allmäntolkar.

När och om den dagen kommer kan du utan problem börja instuderingen av relevant terminologi.

Se bara till att klara TolkS först; skicka gärna PM om du undrar något.