Jump to content

Så här skall det se ut


Fk Bodin

Recommended Posts

LOL...... Tror inte det är så många mer än du och jag som hoppar upp och ner Bodin. :rolleyes:

 

 

Guardian var den modell som man testade med. Det som skall tas i tjänst blir en liten hybrid, till största delen sydafrikansk men med lite engelska grejer, som Guardian alltså....vad jag förstod så är det en en bit kvar att gå.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är det robotarna vi snackar om.

 

Under 70-talet fick underättelsetjänsterna nys om en ny sovjetisk robot, R-73 Vympel. AA-10 Archer i  Nato beteckning.

 

Träffsäkerheten för roboten tordes ligga mycket nära 90% och svängprestanda var bättre än 70 G.

Tillsammans med ett hjälmsikte till Mig-29 så var oddsen mot en F-16 i "one-to-one" engagemang 50-1 i Migens fördel mot vad F-16 flög med på den tiden.

 

När Israel fick nys om roboten så åkte de direkt hem och utvecklade Python 3, och senare vidareutvecklingen Python 4. Västvärldens bästa kort-/medeldistansrobot, och nu sitter den på vår hemkära 39:a.

 

Den andra roboten är en Meteor som är BAE:s svar på RAF:s specifikation BVRAAM (Beond Visual Range Air-to-Air Missile) för Eurofighter.

 

Roboten har en räckvid på 200 km vilket är lika mycket som jänkarnas gamla AIM-54C Phoenix som sitter på F-14.

Skillanden mellan Meteor och AIM-54 är att Meteor är mycket mindre.

Link to comment
Share on other sites

Bägee frontfenorna är sneda. Detta är nog ett "propaganda photoshoot", alltså atrapperna monterades på, kortet togs, och av med dem igen och på med några  IRIS-T tex:

 

Iris_t4.jpg

 

Här är pythonen utbytt mot IRIS-T, som SAAB själva är med och fipplar på.

Link to comment
Share on other sites

Innersta "markroboten" är Sydafrikas svar på GBU-15, alltså en laserstyrd bomb.

 

Har Ungern eller Tjeckien AA-10 Archer i sin vapenarsenal?

I så fall så är det väll troligt att även den hamnar på 39:an, eller är det bara jag som skenar iväg spekulationer?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte (OBS tror) att någon av länderna vill ha kvar östvapnen, NATO pockar på och så vidare. De tjecker jag träffat har snurrat mycket runt Rb99 (AMRAAM) och vad bra det skall bli med den, om de får den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...