Jump to content

Missiler mot startande passagerar plan


Guest Pal

Recommended Posts

De två missiler som avfyrades och på något sätt lyckades missa ett startande israelisk passagerar flygplan förefaller vara SA-7.

 

På TV4 Nyheterna visades upp vad som helt klart var två SA-7 "launchers". Enligt vad som sades upphittade efter missil attacken mot passagerar planet

 

Hur i herrans namn misslyckades dom med att träffa? Är SA-7 totalt kass? Eller kräver den skicklighet av skytten som inte dumma al-qaida araber besitter?

 

Någon som vet hur svår SA-7 är att bemästra för skytten? Finland har ju SA-7 så någon kanske vet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Angreppet verkade välplanerat.. Proffs vet att prylar har en förmåga att inte fungera i det ögonblick de behövs mest,därför skaffade man fram två missiler.

 

Antagligen som Komp C säger fick missilerna otillräcklig låsning.

 

Min lilla teori är att valet av avfyrningsplats var orsak till att de missade.Men som sagt,bara en teori...

Link to comment
Share on other sites

Finland har ju SA-7 så någon kanske vet?

ito86.gif

 

EGENSKAPER

 

ItO 86 M Igla (SA-16, förbättrad variant av SA-7)

 

luftvärnsrobot, avfyras i skjutställning från axeln

värmesökande (IR-sökande), fire-and-forget.

robotens längd 1,7 m

robotens diameter 72 mm

robotens vikt 11 kg

avfyringsanordningens vikt 7 kg

stridsladdning 2 kg, varav sprängämnen 390 g

hastighet 700 m/s

förintar mål på avstånd 500-5200 m

förintar mål på höjd 10-3500 m

tillverkningsland Sovjetunionen

 

ItO86SA16.JPG

 

--------------------------------------------------------------------

 

Man kan nog utgå från att de som användes i Kenya var 1960-tals modellen av ursprungliga SA-7 som har betydligt sämre prestanda än ovanstående. Bland annat lär tidiga SA-7 vara lättare att "lura".

Link to comment
Share on other sites

Har det sagts nåt om att planet använt motmedel? Har aldrig hört att passagerarplan, inte ens Israeliska, skulle ha sådana.

 

En anna orsak till missen kan vara att robotarna var så gamla att de inte fungerade som de skall. En TOW-robot t.ex klarar "bara" av att ligga i c:a 20 år innan den måste in på service. Värmesökande robotar (som SA-7) har kortare livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Har som vanligt ingen fakta bas, men jag har hört talas om facklor på Israeliska trafikflyg tidigare. Ex. vid flyg krachen i havet utanför Newyork för ett antal år sedan. Det ryktades då om att någon sett strimmor från en missil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man borde ju ha haft det eftersom roboten missade. En fungerande SA-7 som inte blir påverkad av motmedel SKALL träffa ett trafikplan utan några som helst problem. Dessutom har de zonrör som utlöser roboten och vad jag hörde så skall man ha observerat något som "passerade bara nån meter från planet". Gjorde roboten det och det var en Strela så borde den ha utlöst. Ännu ett tecken på att det var en felaktig robot.

 

Om det nu ens var såna man sköt, det är ju inte säkert.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara bekräfta vad Jonte72 framfört. El Al har motmedel på sina civila kärror, både tp- och passagerarplan.

Vilken typ av motmedel låter jag dock vara osagt och luftvärn är inte mitt gebit. Men det sitter fullt synliga lådor under vingarna.

Åk ut till Arlanda och studera. Passa på att granska hela säkerhetscirkusen samtidigt. Det är ingen hemlighet att det är mycket solglasögon i terminalen just då. El Al är nämligen det enda bolaget som får ha egna beväpnade säkerhetsvakter på Arlanda enligt en överenskommelse med regeringen i början av 90-talet.

Och det är inte en (1) vakt vi talar om...

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift så var skyttarna perfekt placerade. De kunde avfyra sina missiler rakt bakifrån och in mot motorernas utblås.

 

Enligt passagerare som intervjuats i media såg de hur missilerna passarade nära planet.

 

Med dessa uppgifter i minnet och då inga uppgifter kommit om att flygplanet försökt utmanövrera missilerna (vilket vore otroligt då vi talar om en trafikkärra som precis lyft) bör något annat orsakat den nära missen. Israeliska säkerhetskällor svarade på en direkt fråga att kanske missilerna var lite för primitiva. Undrar just varför de var "för primitiva" :D

Link to comment
Share on other sites

företag i Sydafrika (Avitronics) som tillverkar det VMS-system som skall sitta på Hkp 14.

 

"Motköp at work" antar jag :D

 

Sensorerna som fans på bild på ovan nämnda site liknar de som fanns på den 9040C prototyp och den 90120 som stod utställda på Pansardagen på Skövde

 

DAS9040.jpg

Fast denna ser iofs ut som fejk..

 

DAS90120.jpg

 

Men det kanske beror på att man inte kan göra sensorerna på så många olika sätt..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Eftersom Saab Avitronics nämns i tråden här så pular jag in en liten nyhet.

 

Saab har tecknat avtal om att köpa flygelektronikföretaget Aerospace Monitoring and Systems i Sydafrika (AMS). Köpeskillingen är motsvarande 38 miljoner kronor. Företaget har en omsättning på cirka 73 miljoner kronor och 75 anställda, skriver TT.

 

Om köpet godkänns av myndigheterna blir AMS en del av affärsenheten Saab Avitronics som arbetar med flygelektronik och telekrigsystem och har verksamhet i både Sverige och Sydafrika.

 

Källa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...