JBP Posted August 1, 2004 Report Share Posted August 1, 2004 Har suttit en sunkig 0.5Mbit lina från telia dom sista 4 åren, och 2.0Mbit i ett år. Så när man äntligen kunde få snabbare lina så tog man ju givetvis chansen. Vad fick man ut av detta förutom en dyrare abonnemangsräkning?? Jo världens mest instabila uppkoppling som bara tappar syncen mot stationen ideligen.....hastigheten är nog det jag klagar på minst... Har gjort olika TP tester vid olika tidpunkter på dygnet och för min del 'r jag rätt nöjd med resultatet... har typ legat inom 95-100 % av den maximala hastigheten på 8Mbit.. vilket är över förväntan... Dock suger det getpu... att uppkopplingen bara dör titt som tätt, Har gjort en felanmälan till Telia ang mitt problem och dom har varit och kollat stationen som dom inte hittade nåt fel på. Det som är lustigt är att jag har ALDRIG haft problem med min 0.5 eller 2.0 Mbits uppkoppling och mina problem uppkom ganska omgående efter att Telia uppgraderat mitt abonnemang... Några fler här på forumet som har samma problem med sin lina?? JBP--> <--Telia /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 1, 2004 Report Share Posted August 1, 2004 Jag delar uppkoppling med grannen och vi har precis uppgraderat till 8Mbit. Har inte märkt några driftstörningar förutom dom som blir när grannen stänger ner pga åska. The Swede *Som är helnöjd* Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted August 1, 2004 Author Report Share Posted August 1, 2004 Jag delar uppkoppling med grannen och vi har precis uppgraderat till 8Mbit.Har inte märkt några driftstörningar förutom dom som blir när grannen stänger ner pga åska. The Swede *Som är helnöjd* hmm lustigt.... Har ställt frågan på Sweclockers forum om samma sak.... har fått mängder med svar från folk runt om i landet som har exakt samma problem..... jag börja ana en konspiration.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted August 1, 2004 Report Share Posted August 1, 2004 Har en polare som hade samma problem. Han löste det genom att byta splitter. Han upplevde det som om att trafiken blev segare innan det dog. Fick starta om modemet och sedan var det samma procedur igen. Värt att testa kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted August 1, 2004 Report Share Posted August 1, 2004 Har samma problem fast med telia 0.5. Verkar bara kunna lösas genom att reboota hela skiten dvs. modem, router och dator. Som tur är så får man ju BBB 10 mbit on några veckor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eynosh Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Man kan råda bot på det problemet. Åk in på www.tiscali.se och kolla om du kan få deras "basci" bredband. Sen tittar du om du bor i ett av de områdena där de bygger ut till 8 mbit, och pga av att telia kan ge dig 8 mbit kan förmodligen också tiscali ge dig det. Det positiva med detta är att du betalar 300 kr för 8mbit, då det räknas som 0,5 mbit abonnemang, och man slipper telias sunkiga support =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted August 2, 2004 Author Report Share Posted August 2, 2004 håller på med en egen felsökning i hemmet.. skall testas att byta modem, köra utan router mm mm . Skall se om något av mina åtgärder gör någon skillnad. /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn- Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Jag har telia 0,5 ibland får den fnatt och dissar typ var tionde minut Jag löser problemet genom at skaffa härliga 10Mbit som bara kostar typ 30kr mer i månaden. Gå in på Bredbandsbolaget och se m du ochså kan få det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted August 2, 2004 Author Report Share Posted August 2, 2004 Efter mängder med olika omkopplingar så verkar det som jag har hittat boven i dramat.......Bärbara telefonen verkar vara skurken i det hela.... Kopplade ur telefonen i går och har haft en konstant uppkoppling efter det, Verkade skönja ett mönster då jag satt och kollade PING resultaten i samband med att min sambo skulle tjöta i telefonen varpå uppkopplingen försvann...den försvan igen när luren las på... Så det verkar som att bärbara telefoner inte är en höjdare i samband med första jacket och bredbandet. Det verkar ju som att Telias 8Mbit är mera känslig för störning än vad 0.5Mbit och 2Mbit är. /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Civil Skyddsvakt Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Hade samma problem själv i början, men jag kör med BBB 10 mbit. Det var splittern som var "boven" BBB skickade ute en tekniker som byte ut den och efter det har datorn vart online i evigheter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Efter mängder med olika omkopplingar så verkar det som jag har hittat boven i dramat.......Bärbara telefonen verkar vara skurken i det hela.... Kopplade ur telefonen i går och har haft en konstant uppkoppling efter det, Verkade skönja ett mönster då jag satt och kollade PING resultaten i samband med att min sambo skulle tjöta i telefonen varpå uppkopplingen försvann...den försvan igen när luren las på... Så det verkar som att bärbara telefoner inte är en höjdare i samband med första jacket och bredbandet. Det verkar ju som att Telias 8Mbit är mera känslig för störning än vad 0.5Mbit och 2Mbit är. /JBP Man skulle kunna göra liknelsen med en trabant och en ferrari i det här fallet. Ta en gammal risig asfaltsväg från 60 talet och kör med din trabant i 50 Km/h och allt kommer att fungera bra nåja något så när. Ta nu din övermotoriserade ferrari och kör 300 Km/h på samma väg och det kommer att bli problem. Telias telenät är på många platser uppbyggt av pappersisolerade blykablar som varit nergrävda sen 60 talet, dessa las ner då nätet uteslutande användes för analoga telesamtal. Den typen av teknik är mer eller mindre okänslig för störningar. Helt plötsligt kommer någon på att man ska köra digitala-data signaler via samma kablar med en hastighet som överstiger precis allt som en ingenjör kunde ha våta drömmar om på 60 talet. Och ni är förvånade att det inte fungerar dygnet runt året om i alla väder I det här fallet är nog Bredbandsbolaget bland de bästa leverantörerna eftersom de har egna fibernät ut till fastigheterna och ett nät i fastigheterna som från början till slut är byggt för just datatrafik. ADSL är en kompromis och kommer att så förbli, med det utesluter inte att det för de flesta fungerar fullt tillfredställande. Som det är nu sitter många privatpersoner med uppkopplingar som är fullt i klass med vad många företag har, 2 Mb och för det betalar de en ganska liten kostnad 200-500 kr/mån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.