Jump to content

fyr punkt på?

Guest FhF laddare

Recommended Posts

Guest FhF laddare

När jag låg inne 88-89.Så hade vi något som kallades för fyr punkt! Å det menades! Stridssele,Hjälmen,Vapnet,skyddsmaskväskan.Å det blev ett jävla liv om fyr punkten INTE var på ute i fält!!

Kunnde ju höra från 1 mils avstånd hur vårat befäl skrek till mig ibland :D FÖR HELVETE BILLESTEDT :baskerFN: FYR PUNKTEN PÅ :angry:

Så jag undrar finns fyr pukten kvar?? på förbanden

Kort sagt: Nej.

"Bössa, mössa, mask" är väl ett uttryck till för ungefär samma sak.

Skyddsmasken skall ju enbart med om det är höjd C-beredskap idag, och för hjälm gäller olika på olika förband och uppdrag.

Enda jag kan tänka mig att man verkligen inte släpper är vapnet.

Bössa mössa mask duger ju inte längre då mask ej alltid bärs dock skyddsväst.

Va?

(Skydds)masken bärs inte alltid med.

Nej, men inte har du skyddsvästen på dig alla gånger heller.

Bössa mössa mask duger ju inte längre då mask ej alltid bärs dock skyddsväst.

Va?

(Skydds)masken bärs inte alltid med.

Nej, men inte har du skyddsvästen på dig alla gånger heller.

Det varierar från förband till förband.

För oss ingick skyddsväst i stridsutrustning, så den hade vi på jämt.

EDIT: Förtydligar, jämt i fält, inte annars förstås.

Edited by Salleballe

Guest FhF laddare

På min tid i lumpen så fanns ej skyddsväst.Å vi var tvungna att bara med oss skyddsmask väskan.Men det är ju rätt så många år sedan jag gjorde lumpen.Men saknar den tiden när man gjorde lumpen :baskerFN:

Det känns som om vi kan sammanfatta det hela med att det skiljer sig från förband till förband om huruvida skyddsvästen och skyddsmasken alltid skall bäras.

I min värld var stridsutrustning = hjälm, ak5 och skyddsväst. Skyddsmasken behövde inte alltid medföras.

Guest Lt. Payne

Med STOR risk för att upprepa mig ;) så vill jag tillföra följande:

Lämna inte skyddsmasken på grund av nån skrivbordsgenerals försöka att kliva ut i verkligheten.

Jag kan räkna upp en hel del situationer där dina ögon eller andningsorgan behöver skyddas. Och då tänker jag inte på NBC-vapen. Finns tillräckligt med rök och andra otrevligheter under strid ändå.

Som nån här skrev: Its better to have and not need than to need and not have.

Hos oss (KA1 2000) gällde bössa, mössa, mask. Kroppsskydd hade vi inga, som tur var.

När jag började i Hv fick jag för första gången höra påfundet att masken inte behöver vara påsatt på stridsbältet, men jag tänker ändå behålla min där. Om inte annat för att ha den tillgänglig då rök används, för att det känns som en extra trygghet och för att inte vänja bort sig vid att den nog fan kommer att sitta där om det blir allvar. :=o

Har/hade ni inte skyddmaskväskan fastsatt på stridsbältet eller motsvarande?

Vilket stridsbälte? :=o

Förtydligande, vi hade alltid kroppsskydd i fält(eller skarpskjutning), bössa mössa mask gällde, fast maskväskan hade vi i lilla fåniga remmen

Edited by Rickard N

Levde med stridsutrustning i fält hela tiden (fast det skall erkännas att på trosskompaniet på slutövning så var hjälmen oftast på bältet i stället för på huvudet). Samma gäller på mitt hemvärnskompani, komplett stridsutrustning bäres (inklusive kroppsskydd coh skyddsmask) alltid.

• 4 weeks later...
Så jag undrar finns fyr pukten kvar?? på förbanden

På samma förband 16 år senare innebär fyrpunkt på att fyra av kapellen till FH77 sitter på pjäsen. Kapell för riktarplats, riktinstrument, mynningsbroms och mekanism. De sitter för att skydda delar främst under transport.