Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203


Tompa

Recommended Posts

Försökte mig på lite humor så här på söndagsmorgonen men det kanske inte var så lyckat. Sorry :rolleyes:

Jag hade ina problem att skriva dator när jag satt i de gröna stolarna, men jag känner vissa som hade stora problem att hitta en bra ställning, tror detta beror mycker på hur man är byggd (kroppsligt)

Det är uppfattat. Jag ska sluta vara så stingslig men det är ju faktiskt ganska tidigt, eller hur?

 

Under förra utbåret (P7 ledningsår) så kördes IS Mark 06 i burkarna bak i 2021:an och 2021:orna utgjorde ledningsplats vid omgruppering. Detta gjorde att tämligen mycket arbete utfördes i bakvagnen. Huvuddelen av hantverket gjordes i IS Mark varvid en schysst arbetsställning var bra för ett bra resultat.

Jag ser inga större problem med att utföra stabsarbete i gröna stolar (som väl också sitter i Stri90?) men det är väl ändå bättre att ha bra stolar? Jag bedömmer att dessa inte var så dyra då de verkar vara COTS-stolar från någon lastbil (motsv).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Automatväxellådan gör att den trots sin bredd (3,35 m+ mellan speglarna) är enkel att köra, motorn är klen men på väg kan man under utryckning köra i 115 km/h (vi har fri fart ) vilket inte är alltför tokigt för en bil med tjänstevikt på 20500 kg.

Denna mening i ett inlägg från dig igår antyder att ni tror att ni får köra hur fort ni vill. (Min fetstil samt färgmarkering)

Det är det vi argumenterat mot.

 

Vad du menar i följande passage har jag dock inte förstått:

Att jag med min lagkunskap och erfarenhet ens försöker hålla liv i denna diskussion är kanske konstigt då de flesta lagmän är villrådiga i detta.
The Swede :rolleyes:

*Som är utbildad utryckningsfordonsförare*

 

Jag menar att jag personligen inte kan säga vad som är solklart i min situation, inget prejudikat matchar militära trängande transporter av sjuka/skadade. Det finns ingen enkel, enda sanning. Att vi antagligen/förhoppningsvis aldrig behöver utnyttja lagtextens kryphål för att få ett avgörande i frågan är min förhoppning. Hittills har det aldrig krävts, och om ett riktigt akutfall skulle ske så är vi i de flesta fall inte med om transporten då den skall ske med civila resurser främst (Enligt SäkI).

 

Btw, har du agerat Räddningsledare någon gång? Tips&Tricks är välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Ang. " blåljus " körning, civilt FÅR man enl. lagen köra utryckning utan utbildning det räcker att fordonet

är registrerat som utryckningsfordon(olika myndigheter kan ha olika hårdare regler). Militärt däremot får man Ej köra utryckning utan utryckningförarbevis(enl. militära regler), skall man köra utryckning med 203:an i Sverige måste man dessutom ha en speciell halkkörningsutbildning. De "militära undantag " är i detta fall hårdare än lagarna!

 

Ändring

 

*som också är utbildad utryckningsfordonsförare*

 

Vårt fordon är inget utryckningsfordon, vi uppfyller kraven för trängande militär transport av sjuka/skadade samt sjuksköterska i vissa fall (vad det skulle vara återstår att se). Samtlig värnpliktig vagnspersonal utb Patgb 203 06-07 fdT2 har halkkörningsutbildning på halkbana fastställd av MSS.

 

Bra att vi tar upp detta...

Link to comment
Share on other sites

Automatväxellådan gör att den trots sin bredd (3,35 m+ mellan speglarna) är enkel att köra, motorn är klen men på väg kan man under utryckning köra i 115 km/h (vi har fri fart ) vilket inte är alltför tokigt för en bil med tjänstevikt på 20500 kg.

Denna mening i ett inlägg från dig igår antyder att ni tror att ni får köra hur fort ni vill. (Min fetstil samt färgmarkering)

Det är det vi argumenterat mot.

 

Precis, men fri fart är inte fri väg i lagens mening. "Straffar mig själv på lämpligt sätt och antecknar att jag skall skriva så entydigt som möjligt"

Nä, men någon fri fart har ni inte heller, speciellt inte under övning.

 

Jag kan bara skriva vad som entydigt har sagts till mig och vad som har framgått vid samtal med ansvariga befäl och lagmän. Nu ska jag grilla dem med nya argument och frågor när de kommer tillbaka från Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

 

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

 

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Försökte mig på lite humor så här på söndagsmorgonen men det kanske inte var så lyckat. Sorry :rolleyes:

Jag hade ina problem att skriva dator när jag satt i de gröna stolarna, men jag känner vissa som hade stora problem att hitta en bra ställning, tror detta beror mycker på hur man är byggd (kroppsligt)

Det är uppfattat. Jag ska sluta vara så stingslig men det är ju faktiskt ganska tidigt, eller hur?

 

Under förra utbåret (P7 ledningsår) så kördes IS Mark 06 i burkarna bak i 2021:an och 2021:orna utgjorde ledningsplats vid omgruppering. Detta gjorde att tämligen mycket arbete utfördes i bakvagnen. Huvuddelen av hantverket gjordes i IS Mark varvid en schysst arbetsställning var bra för ett bra resultat.

Jag ser inga större problem med att utföra stabsarbete i gröna stolar (som väl också sitter i Stri90?) men det är väl ändå bättre att ha bra stolar? Jag bedömmer att dessa inte var så dyra då de verkar vara COTS-stolar från någon lastbil (motsv).

 

/K

 

Jo bra stolar är ett måste när den 5-6 timmen börjar rulla över ens bakdel.

Men lite mer platts kunde ha hjälp om jag förstått allt rätt. Nu kan det mycket väl vara så som du skriver att FM ”hittat” dessa stolar så att säja färdiga på den civila marknaden och det gjorde att de blev billiga i inköp. Dock så hade kanske en stol i modell välstoppad biofåtölj kanske varit ett bättre val, då möjligheten att utrymma fordonet snabbt kan vara ganska väsentligt och möjligheten att kunna vika undan sittsen kanske kunde underlätta. Nu verkar det som man får slänga sig handlöst övar ledningsbordet för att ta sig ut snabbt. Om det vore så illa att en grupp stids-pi**ar (som jag) fick nys om en ledningsplatts och började ösa GRG från för egen del bekvämt avstånd. Tänker också här milisgrupp men RPG.

 

Är inte så insatt i det här med ledningsbiten utan min kunskap fanns/finns inom Geografisk Informationsteknik (GIS). Vi gjorde ett lite test när jag var i grönt. Då jag var den ända som hade kunskap om GIS när frågan kom upp så fick jag ha lite instruktion för våra ledningssnubbar. Det handlade mest om anpassa kartunderlag för att på ett så effektivt sätt som möjligt bestämma framryckningsväg mm. IS Mark 06 kan jag nada om.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

 

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

 

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

 

The Swede :rolleyes:

 

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

 

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

 

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

 

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

 

The Swede :rolleyes:

 

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

 

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

 

Om jag föståt det rätt så ligger du på TrängReg? Då det berdivs utbildning på brandmän i skövde så kanske det vore en idé att be om en föreläsning om just beröda ämne från någon lärare från rädningsverket.

www.srv.se

Räddningverket Skövde

541 06 Skövde

Box 96014

tel: 0500-46 40 00

fax: 0500-46 40 30

epost: [email protected]

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

 

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

 

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

 

The Swede :rolleyes:

 

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

 

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

 

Om jag föståt det rätt så ligger du på TrängReg? Då det berdivs utbildning på brandmän i skövde så kanske det vore en idé att be om en föreläsning om just beröda ämne från någon lärare från rädningsverket.

 

www.srv.se

Räddningverket Skövde

541 06 Skövde

Box 96014

tel: 0500-46 40 00

fax: 0500-46 40 30

epost: [email protected]

 

 

Tackar, tackar... Mjo SRV ligger inte alltför lång borta, vi har fått utbildning av instruktörer med egen erfarenhet från civil och militär verksamhet, FSC och liknande..

 

Men man blir ju aldrig fullärd och alla synvinklar och nyanser av erfarenhet tas välkommet emot av oss utbildningshungrande vagnchefer..

Link to comment
Share on other sites

Vi kör ej utryckning i lagens mening, även om det kan verka vara så. Vi utför mer en planerad sjukvårdstransport i trängande fall. Att vi på det sättet utnyttjar så många kryphål i lagen som möjligt för att vi på ett för patienten så säkert sätt skall kunna transportera denne betyder inte att vi åker varvstopp konstant. Om inlägget antyder nöjeskörning så är iaf verkligheten inte det snarare kraftigt motsatt. Vi verkar oftast hindrande istället för trängande. Det finns trots allt bättre bilar och miljöer att utöva detta i.

 

Uräkta mej men du vet inte vad du pratar om.

 

Lanrezac utbildad Brandförman deltid som har agerat Räddningsledare och har ett giltigt militärt förarbevis för "fri väg"

Link to comment
Share on other sites

Vi kör ej utryckning i lagens mening, även om det kan verka vara så. Vi utför mer en planerad sjukvårdstransport i trängande fall. Att vi på det sättet utnyttjar så många kryphål i lagen som möjligt för att vi på ett för patienten så säkert sätt skall kunna transportera denne betyder inte att vi åker varvstopp konstant. Om inlägget antyder nöjeskörning så är iaf verkligheten inte det snarare kraftigt motsatt. Vi verkar oftast hindrande istället för trängande. Det finns trots allt bättre bilar och miljöer att utöva detta i.

 

Uräkta mej men du vet inte vad du pratar om.

 

Lanrezac utbildad Brandförman deltid som har agerat Räddningsledare och har ett giltigt militärt förarbevis för "fri väg"

 

Då må det vara så och jag skall fråga ansvarig instruktör om varför han hittar på.

Tack för att jag och mina kollegor får klarhet i detta.

Link to comment
Share on other sites

Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

 

 

Istället för gruvgång har man ett dieseldrivet elverk, tillräckligt kraftigt för att ge underhållsladdning åt exempelvis två stycken 202:or och en 90:a, att ha när man står grupperad och inte har tillgång till externa strömkällor och folk måste jobba i bakluckan.

I taket finns det en liten nödutrymningslucka i bakutrymmet, där man skulle kunna stå uppluckad som skytt i nödfall, det är dock inget vi fått tillfälle att prova än.

 

3924:

Skulle ni ställa er och smälla GRG på oss från avstånd är våran åtgärd att bränna iväg för fullaste muggar i rakt motsatt riktning, nödutrymningen har man prioriterat ner eftersom att vårat fordon trots allt inte är ett stridsfordon, och att målbilden därmed är att i ska hålla oss så långt borta från allt vad strid heter som möjligt.

För att citera löjtnanten jag hade under min Patgb-utbildning: "Hamnar ni i strid är det ett misslyckande".

Link to comment
Share on other sites

Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

 

 

Istället för gruvgång har man ett dieseldrivet elverk, tillräckligt kraftigt för att ge underhållsladdning åt exempelvis två stycken 202:or och en 90:a, att ha när man står grupperad och inte har tillgång till externa strömkällor och folk måste jobba i bakluckan.

I taket finns det en liten nödutrymningslucka i bakutrymmet, där man skulle kunna stå uppluckad som skytt i nödfall, det är dock inget vi fått tillfälle att prova än.

 

3924:

Skulle ni ställa er och smälla GRG på oss från avstånd är våran åtgärd att bränna iväg för fullaste muggar i rakt motsatt riktning, nödutrymningen har man prioriterat ner eftersom att vårat fordon trots allt inte är ett stridsfordon, och att målbilden därmed är att i ska hålla oss så långt borta från allt vad strid heter som möjligt.

För att citera löjtnanten jag hade under min Patgb-utbildning: "Hamnar ni i strid är det ett misslyckande".

 

 

Och våran uppgift är/var att leta upp just er och slå till föra att skapa ett ledningssytemfall. Alla har/hade vi våra uppgifter och vi försökte/försöker göra dem så gott vi kunde/kan. Det var ju det som var det roliga. Hur fort kan man köra med masten upp eller går det kanske inte?

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Så sant som det är sagt...

Vi håller på att jobba med vårat runtomkringförsvar och dylikt just nu, faktiskt, med larmminor och patruller och allt vad det heter.

Som The Swede sa, att köra med masten uppe går fetbort. Om vi blir överfallna är tanken att Stri-vagnarna och en 90:a rullar iväg, och att den andra 90:an agerar skydd åt Radiolänkbilen medan de plockar ner masten, vilket tar ungefär 2 minuter med en kunnig besättning.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

 

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

 

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

 

The Swede :D

 

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

 

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

 

Det efterfrågades ledningskompetens på skadeplats? Kan ju försöka svara på frågor så gott jag kan via PM...

 

*även utbildad utryckningsförare*

 

För övrigt finns det bättre trådar för utryckningskörning med militära fordon så den frågan kan nog lämnas dit. Sök och ni skall finna. :)

Link to comment
Share on other sites

För övrigt finns det bättre trådar för utryckningskörning med militära fordon så den frågan kan nog lämnas dit. Sök och ni skall finna. :unsure:

Helt rätt, vi har driftat iväg en del från ämnet. Felet är delvis mitt :)

 

Nu återgår vi dock till att prata Patgb i denna tråden.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara inte låta bli att komma med en egen liten kommentar till denna tråden

 

blaljuspatria.jpg

Tänk er att möta en blåljusbestyckad Patria med en hög mast svängandes, som sladdar över vägen i snömodden i runt 100 knyck... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?

 

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?

 

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

 

/E

Ett par bilder finns i följande artikel från mil.se:

Svenska soldater eskorterar FN:s säkerhetsråd

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre..

 

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden :rodna:

Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre..

 

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden :rodna:

Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

 

/E

 

Kanske hör hemma i modelltråden men men...

 

@ Erik_G Varken 180 eller 203 finns väll som modellsatser? Tänker du scratchbygga en eller??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag kan bara inte låta bli att komma med en egen liten kommentar till denna tråden

 

blaljuspatria.jpg

Tänk er att möta en blåljusbestyckad Patria med en hög mast svängandes, som sladdar över vägen i snömodden i runt 100 knyck... :D

 

 

Kanske inte 100 knyck...

 

http://img404.imageshack.us/img404/3055/img0189gr2.jpg

 

Men... Mer hastighet behövs inte...

Vagnen släppte mer eller mindre efter ca 50km/h så i 70 hade man nada grepp... :huh:

Det går även att göra 180° :banana

 

Not: Bakre vänster hjulet...

 

Halkbanan utanför Kumla, hösten -06

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...