Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

Det finns även en där en jänkare är imponerad av kamoflaget på 203 som även hade kamoflerade fälgar.

Se klippet en gång till och om du fortfarande tror att han säger ovanstående är det nog dags för en uppfräschning av skolengelskan.

Så tolkar i alla fall jag det han säger, men det är svårt att bedöma hur ironisk han är...

Oavsett om han är ironisk eller ej så var det någon tidigare som ville se bilder på vagnen. Hittade en annan länk med samma kille tror jag som verkar uttråkad. Så vad hans syftet var är svårt att bedömma sittande i ett öppet fordon och tycker om sig själv. Lyssnade först på en annan kille så jag lyssnade tydligen inte så noga.

Men det var mera beväpningen jag ville diskutera och nyttan med det på en 203:a. Det finns bättre och tyngre akan men de passar nog bättre till riktiga stridsfordon. En Larsson har tidigare berört olika beväpningar till olika fordon men det ska kanske diskuteras i en annan tråd. M/47 med lemur/protector kunde kanske bli sekunderbeväpning på tornet till en leopard. Nu börjar riktigt drömma.

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jäkligt lätt att göra sig lustig över saker man inte förstår.

Nu vet jag ju inte säkert varför de svenska fordonen är kamouflerade med ir-dämpande maskeringssystem (och jag vill inte spekulera, i och med §14), men jag har hört att andra länder upptäckt att IR-dämpande camouflagesystem även sänker temperaturen i vagnen något, så det vore väl inte fel av svenska försvaret att anamma samma idé.

/E

Det finns även en där en jänkare är imponerad av kamoflaget på 203 som även hade kamoflerade fälgar.

Se klippet en gång till och om du fortfarande tror att han säger ovanstående är det nog dags för en uppfräschning av skolengelskan.

Det där ser mer ut som att en del av den gamla Norska QRF:en är ute och rullar, det är iallafall ingen svensk 203:a. Lita aldrig på Youtube :D

Edit: Gäller att svara på rätt inlägg..

Edited by Kiowa
  • 1 month later...

har läst ett par sidor med denna tråd, jag låg på Patria på FS15 under 2008, det är en bra vagn för de uppgifter som vi ska lösa, vi klättra upp för berg, tog oss igenom de mest smala byvägar mm.

Men några "små" brister har den.

Mörkerkapacitet - urusel, att skicka ett "stridsfordon" till Afghanistan under 2000 talet utan mörkerkapacitet borde klassas som tjänstfel

Fläktutblåset, måste justeras så att det inte blåser rakt ner i människors ansikten, försäljningsstånd etc vid patrullering i urban miljö, de blir lätt irriterade när det får en het hårblås i ansiktet med 4000 varv per minut

Ac - måste bättras på kapacitet för det är varmt i affeland om inte FMV noterat det.

Beväpning 200 mm är ok men 2*12,7 gör i princip samma jobb, lägg till mörkersikte (typ lemur) samt 2*500skottsmag så överlever man längre än 10 sek.

det är mitt bidrag till samlingen, Patria i Sverige vill jag inte ha, bärigheten i vårt fuktiga land är FÖR dålig

har läst ett par sidor med denna tråd, jag låg på Patria på FS15 under 2008, det är en bra vagn för de uppgifter som vi ska lösa, vi klättra upp för berg, tog oss igenom de mest smala byvägar mm.

Men några "små" brister har den.

Mörkerkapacitet - urusel, att skicka ett "stridsfordon" till Afghanistan under 2000 talet utan mörkerkapacitet borde klassas som tjänstfel

Fläktutblåset, måste justeras så att det inte blåser rakt ner i människors ansikten, försäljningsstånd etc vid patrullering i urban miljö, de blir lätt irriterade när det får en het hårblås i ansiktet med 4000 varv per minut

Ac - måste bättras på kapacitet för det är varmt i affeland om inte FMV noterat det.

Beväpning 200 mm är ok men 2*12,7 gör i princip samma jobb, lägg till mörkersikte (typ lemur) samt 2*500skottsmag så överlever man längre än 10 sek.

det är mitt bidrag till samlingen, Patria i Sverige vill jag inte ha, bärigheten i vårt fuktiga land är FÖR dålig

Då borde du också läst att en bunt (oklart hur många) av våra 203:or kommer att ombeväpnas med OWS och Tksp 12,7 mm.

Hur det går med dessa ombeväpningar är jag nyfiken att läsa mer om.

• 4 weeks later...

brukar som regel vara restriktiv med tips på sådant som kan tänkas påverka säkerheten eller göra att man kommer i klamreri med markverkstaden men iomed att det var dom som visade mig detta tillsammans med personal från SAAB så anser jag att jag kan sprida det vidare.

Kanke ingen stor hemlighet men i vart fall något jag irriterat mig på länge, Som bekant kan man som regel bara sända radio från dom platser som är kopplade till COMMANDER uttaget på LTS4 enheterna, detta är dock lätt att fixa.

Öppna plåten till LTS'en och du kommer se en DIPomkopplare , den styr vem som ska få sända radio, i ena läget får man och i andra får man inte. enkelt att fixa. På våra vagnar i Tchad fixade MV / SAAB så att alla uttag på alla LTS'er hade tillgång till radion vilket var praktiskt när man som VC behövde lämna vagnen eller vid bas då iallafall vi hade post i tornet.

Företrädarna för patgbsystemet jag pratade med gjorde gällande att detta inte var en modifikation som påverkade systemsäkerhet som tex att man tog bort korgen runt skytten för att kunna evakuera honom enklare, det fick man inte göra....

På många vagnar är detta gjort i samband med GT på markverkstad men ev finns det någon som rullar tex i affe där det inte är åtgärdat.

/b

• 8 months later...
Har försökt hitta i SäkI om det är ett krav med M/90P för besättningen i 203orna men ett lyckats. Någon som vet?

Är det huvudtaget ett säkikrav på 90P för något fordon? Jag är skeptisk...

/E

Har försökt hitta i SäkI om det är ett krav med M/90P för besättningen i 203orna men ett lyckats. Någon som vet?

Varför skulle det vara det?

Skulle det då gälla besättning eller även skyttet?

Finns 90P i ökenvariant till de Patgb som är i Affe?

Under utbildning i terrängkörning är det vanligt med motoroverall för att inte samma fältuniformen i onödan...

Detta borde ge en föraning till att det inte är ett krav med 90P utan snarare en lyx att ha fler uniformer att välja mellan.

:banana

Bärande av FU90P regleras INTE i SÄKI, så vitt jag har kunnat hitta.

Oki, dä är jag inte ensam alltså. Kan det regleras någon annanstans?

Bärandet av fältuniform 90P regleras mig veterligen av Uniformsreglementet. Vad jag vet jämställs den där med de andra fältuniformerna beträffande bärande.

/E

Bärande av FU90P regleras INTE i SÄKI, så vitt jag har kunnat hitta.

Oki, dä är jag inte ensam alltså. Kan det regleras någon annanstans?

Bärandet av fältuniform 90P regleras mig veterligen av Uniformsreglementet. Vad jag vet jämställs den där med de andra fältuniformerna beträffande bärande.

/E

Jo, och Unibest säger så här:

"a) Fältjacka 90 P är ett för stridsfordonstjänst och fartygstjänst systemsäkerhetsklassat plagg som ej är utbytbart mot övriga

fältjackor.

b) Fältbyxor 90 P är ett för stridsfordonstjänst och fartygstjänst systemsäkerhetsklassat plagg som ej är utbytbart mot övriga

fältbyxor."

Och jag hart blivit utbildad att 90P skall bäras av besättning i stridsfordon, men det är svårt att få fram om det är ett bör-krav, skall-krav eller bara "najs to have".

Skulle tro att det är mer "najs to have" eftersom "tropikvarianterna" inte finns som särskilda fordonsversioner. Mig veterligen är skillnaden mellan pansarnittian och den vanliga endast sådan att pansarversionen är sydd så att den är smidigare för stridsvagnsbesättningar att bära, samt att det finns handtag i jackan som underlättar evakuering av sårade i stridsfordon. Tyget som används är vad jag vet samma, därför har man ingen i övrigt större skyddsnivå mot t.ex brand som man skulle haft om uniformen hade varit av nomex.

/E

Skulle tro att det är mer "najs to have" eftersom "tropikvarianterna" inte finns som särskilda fordonsversioner. Mig veterligen är skillnaden mellan pansarnittian och den vanliga endast sådan att pansarversionen är sydd så att den är smidigare för stridsvagnsbesättningar att bära, samt att det finns handtag i jackan som underlättar evakuering av sårade i stridsfordon. Tyget som används är vad jag vet samma, därför har man ingen i övrigt större skyddsnivå mot t.ex brand som man skulle haft om uniformen hade varit av nomex.

/E

90P är även fodrad så nog skyddar den lite bättre mot brand. Däremot vet jag inte hur stor skillnad det är i praktiken, eller om brandskyddet skiljer sig mellan 90P, 90H och SSD93.

FU 90P har ingen inbyggd räddningssele som m/69P hade.

Har den inte? Ok, det hade jag fått för mig.. Du har din 90P alldeles för sällan, Swede.. Vi brukar ju mest klä upp oss i de mycket mer fashionabla m/69P när vi får tillfälle att leka lite med pansarfordon.

Hur som helst tvivlar jag på att det är "lag" på att man måste ha P-uniform om man sitter i ett pansarfordon. Om det är så, så måste det vara en av de mest brutna bestämmelserna i FM, eftersom soldaterna i bollhavet på en Strf/Pbv ju är lika mycket ombord på ett pansarfordon som dess besättning, likväl tilldelas de vanlig m/90. Än värre är det ju i de fall man tjänstgör där det är varmare än sydskåne, eftersom man då tilldelas "tropikuniform", som ju rimligtvis skyddar mot brinnande hydraulolja ännu sämre än någon annan uniform. Saknar dessutom pansaruniformen räddningsselen som den äldre uniformen hade, är det verkligen bara en bekvämlighetsgrej med m/90P. Därmed inte sagt att uniformen saknar existensberättigande, ergonomi är viktigt.

/E

[Krsk94 har ju räddningssele (och blöja), något som gjorde den betydligt viktigare för mig än en moderiktig bolero-jacka någonsin kunde vara]

[Krsk94 har ju räddningssele (och blöja), något som gjorde den betydligt viktigare för mig än en moderiktig bolero-jacka någonsin kunde vara]

Javistfan.. det är så det är.. eftersom ksrk94 har selen så har man inte satt den på jackan..

Någon borde skapa en hemsida med information om svenska försvarets uniformer och utrustning så man snabbt kan kolla upp sånt här... :banghead:

/E som kanske borde kolla upp det där inter-nättet oftare..

• 9 months later...

Några frågor om sekundärbeväpningen i Patgb 203, nu sådär ett och ett halv år senare.

Vad heter kulsprutan man använder? ksp 58?

Hur mycket ammunition ryms i bandlådan?

Hur många sekundärbeväpningar är framtagna?

Någon som sitter på en I-bok? gärna i pdf-format.

The Swede :baskerPa:

Några frågor om sekundärbeväpningen i Patgb 203, nu sådär ett och ett halv år senare.

Vad heter kulsprutan man använder? ksp 58?

Hur mycket ammunition ryms i bandlådan?

Hur många sekundärbeväpningar är framtagna?

Någon som sitter på en I-bok? gärna i pdf-format.

Vet inte vilken kulspruta man använder i Afganistan, hemma under FS utbildning används vanliga Ksp 58B. Bandlådan rymmer 400 plugg. Kolven ersätts med en buffert och benstödet plockas bort innan man monterar på kulsprutan.

Vet inte vilken kulspruta man använder i Afganistan, hemma under FS utbildning används vanliga Ksp 58B. Bandlådan rymmer 400 plugg. Kolven ersätts med en buffert och benstödet plockas bort innan man monterar på kulsprutan.

Är det samma buffert som man hade till Strv 103?

Troligtvis, liknande i allafall.

De nya sprutorna som är framtagna har dessutom ett kortat underbeslag utan varbygel, borttagen utkastarlucka och borttaget sikte och benstöd.

Den sprutan är det jag söker benämningen på.

En minnesbild säger ksp 58G men jag är osäker.

Har kollat lite mer på mina bilder nu och troligtvis är det 58B som är ombyggda och ommålade samt med nytt underbeslag och buffert.

Nej, det kan det inte vara.

ksp 58 strv var en vanlig 58b med bakstycke utan kolv samt bortmonterat benstöd.

Kolv och benstöd medfördes i vagnen.

Den här sprutan har, som jag skrivit tidigare i tråden, borttagna sikten, borttagen hylslucka, borttaget benstöd, kortat underbeslag och bakstycke utan kolv samt är målade svarta.

De benämns INTE ksp 58 strv.

• 3 months later...

Fick hem en I-bok till sekundärbeväpningen idag och där står ksb 58C eller ksp 58C2

Då är ju min följdfråga, vad skiljer mellan ksp 58C och ksp 58C2?

Det står nämligen inte i boken utan det hänvisas till instruktionsbopken för kulsprutan, tyvärr saknar jag den i mitt bibliotek.

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203