Jump to content

F-16 blir vassare...

Fk Bodin

Recommended Posts

650 stycken amerikanska F-16C/D block 40/42/50/52 skall uppgraderas för att hänga med till de ersätts av F-35.

Uppgraderingen består av två färgdisplayer (likadana som de gamla, men i färg), Link 16 jaktlänk och Joint Helmet-Mounted Cueing System.

Block 50/52 får även AN/APX-113 IFF-utrustning, och ASQ-213 HARM kapsel (målmätningsutrustning), samt Sniper-XR kapseln för lasermålsbelysning.

Aim-9X, JDAM, WCMD (Wind Corrected Munitions Dispenser) och AGM-154 Joint Stand-Off robotar tillförs även i vapenarsenalen.

Försök har även genomfört med ny motor på block 42. Tanken är att samtliga versioner skall få den utvecklade Pratt & Whitney F100-PW-229 motorn. Har ej någon data över den just nu att delge med er.

Källa: http://www.janes.com/aerospace/military/ne...21216_1_n.shtml

----------------------------------------

Mig i fråga så tycker jag att detta verkar vara en klen uppgradering. Ingenting näms om flygkroppen som vi sedan tidigare vet att den endast pallar runt 2000 flygtimmar, cirka 500 för lite alltså.

Summan av allt detta är att block 40-52 också behöver en MLU, kasst i min mening.

Av all elektronikuppdatering så är egentligen problemet att alla dessa vapen som kommer från olika tillverkare inte kan fungera ihop med andra tillverkares sensorer, eller att man byggt upp ett 10 år gammalt flygplans datastruktur som på AJ 37. Alltså att inget kan uppgraderas, utan het enkelt måste kompleteras med allt mer utrustning för att det skall fungera.

Jag tror inte att F-16 kommer att orka ända fram till kanske 2015 med denna uppgraderingen. Link 16 är redan föråldrat, gångtiden kommer att vara skyhög på de sista som lär ha problem med att hålla ihop.

JHMCS och Aim-9X är i och för sig väldigt funkis, men med den gamla radarn och Link 16 å kommer troligtvis 39:an, Rafale och Eurofighter ligga hästlängder före.

Färgdisplayer i all ära, men som vi vet så har F-16-piloten full schå att hålla reda på vad alla teknen är, oavsett om de är gröna eller röda. Själv tycker jag att de befintliga är aldeles för små.

F-16 i det framtida kriget om 5-10 år kommer endas agera som bombare och ersätta A-10. Storebröderna F-15 och F-22 är de som verkligen bär "F:et" stolt i USAF.

Hittills så har ju F-22 endast JDAM i sin attackvapenarsenal, och F-15E finns endast i en mindre skala (120 st) jämförande övriga F-15 versioner.

Klart att F-22:an skall kallas F/A-22 efterssom det är ett multiroll flygplan, men hellere F/a-22 (litet "A"), för hittills så klarar F-22:an inte fullgjorda attackuppgifter.

F-22 kanske skall vidareutvecklas till en F/B-22 som jag tidigare har tagit upp på detta forumet.

:) Vad är f-35?

Sen kan man fördjupa sig hur mycket man vill i hur bra det går att göra ett f-16 med uppgraderingar. Jag har min bild klar för mig i allafall, och den går ut på ungefär att det är svårt att lära en gammal hund sitta och dessutom ungefär lika omotiverat som att ha rödpunktssikte på en träpåk m/stenålder. :D

/RP

:) Vad är f-35?

Sen kan man fördjupa sig hur mycket man vill i hur bra det går att göra ett f-16 med uppgraderingar. Jag har min bild klar för mig i allafall, och den går ut på ungefär att det är svårt att lära en gammal hund sitta och dessutom ungefär lika omotiverat som att ha rödpunktssikte på en träpåk m/stenålder. :D

/RP

F-35 är JSF (Joint Strike Fighter) ett nytt och billigare Stealth flygplan som skall komplettera F/A 22 Raptor (F-16 skulle komplettera det mycket dyrare F-15).

F-35 kommer i tre modeller...en för flygvapnet, en för flottan som är anpassad för hangarfartyg, och en för marinkåren och brittiska flottan (STOVL) som kan starta och landa vertikalt.

F-35 kommer att bli operativt omkring 2008, och USA kommer att köpa över 2000 flygplan som ska ersätta F-16 och A-10 i Flygvapnet...F-14 och F/A-18 A,B,C,D i flottan...och AV-8B Harrier och F/A-18 i marinkåren.

@Jonte 72 -Tack för informationen!

Hoppas jänkarna får samma problem *skadeglad* som fransmännen m.fl. haft med Eurofightern och tvingas skjuta releasen på framtiden. Kanske inser de då att det finns ett bättre och billigre plan som jag hört produceras någonstans i Norden....

/RP *som ogillar vissa länders industrimonopol och mygel vid flygplansupphandlingar runt om i världen*

Hoppas jänkarna får samma problem *skadeglad* som fransmännen m.fl. haft med Eurofightern och tvingas skjuta releasen på framtiden.

Fast det blev bara "m.fl." kvar ty Fransmännen är inte med i Eurofighterprogrammet. :D - De hoppade av och byggde sitt eget "Rafale" (ovanligt...).

Sedan så är ju F-15 E "Strike Eagle" ett mycket bra attackflygplan som kommer användas många år till av USAF.

F-15E är dock mer ett strategiskt attackflygplan (läs bombplan med jaktkapacitet) av typen flyg lågt (eller högt) och långt som f-n för att bomba en tv-station (eller ett flygfält) långt inne i fiendeland. Det är både i största och i dyraste laget för att användas till CAS/BAI (Close Air Support och Battlefield Air Interdiction) eller motsvarande roller. Det finns helt enkelt för mycket livsfarliga saker med uppstickande robotar och eldrör över själva "frontlinjen".

Inte för att det inte går då F-15E t.ex. användes för att plonka irakiska stridsvagns(attrapper) med laserstyrda bomber med det är lite grann som att jämföra en långtradare och en liten budbil. - Vilken är smidigast om man ska leverera en massa små "varor" på många olika platser?