Jump to content
Sign in to follow this  
-Archon-

"Bore Axis"

Recommended Posts

Vid en låg loppaxel (Bore Axis, BA) på ett skjutvapen blir rekylen rakare och man får mindre stegring, men å andra sidan kan rekylen kännas mer våldsam. Vilket är då bäst? Vilka är fördelarna med det ena och det andra?

Jag har sett fler jämförelser mellan t.ex. Glock och USP, där den senare har en högre BA. En del anser att detta gör USPn mer lätthanterligt eftersom rekylen blir "mjukare" medan andra anser att Glocken är bättre eftersom snabbare kan skjuta ett andra skott.

(Handlar kanske väldigt mycket om vad man själv gillar, men frågan är rent hypotetisk.)

Nån med lite erfarenheter kanske kan upplysa mig :baskerFN:

Vid en låg loppaxel (Bore Axis, BA) på ett skjutvapen blir rekylen rakare och man får mindre stegring, men å andra sidan kan rekylen kännas mer våldsam. Vilket är då bäst? Vilka är fördelarna med det ena och det andra?

Jag har sett fler jämförelser mellan t.ex. Glock och USP, där den senare har en högre BA. En del anser att detta gör USPn mer lätthanterligt eftersom rekylen blir "mjukare" medan andra anser att Glocken är bättre eftersom snabbare kan skjuta ett andra skott.

(Handlar kanske väldigt mycket om vad man själv gillar, men frågan är rent hypotetisk.)

Nån med lite erfarenheter kanske kan upplysa mig :)

Tyckte du besvarade dina egna frågor på ett ypperligt sätt. ;)

Personligen föredrar jag en relativt låg BA då det gör det möjligt att komma tillbaka på målet snabbare. Men det beror också pa vad jag skjuter för kaliber och med vilken avsikt. Om jag står med en Ruger Blackhawk i 45 Colt så uppskattar jag den relativt höga BA:n i kombination med det välvda greppet, vilket gör att rekylen är närmast njutbar. Står jag däremot med tvåhandsfattning med snabba serier så föredrar jag Glocken med sin mycket låga BA.

:baskerFN:

loppaxel (Bore Axis, BA)

Jag tror att ordet du söker är "kärnlinje".

Det där med låg BA är inte helt enkelt alla gånger heller. USMC´s dynamiska skytteteam provade ut kalibern 9x25 Dillon i sina 1911:or och fick trots den moderata BA´n byta kaliber sen ett flertal av dem fått förslitningar i lederna efter det snärtiga och raka rekylen :baskerPa: .

tveklöst föredrar jag en låg kärnlinje, som de flesta andra! den ger en snabb och rak rörelse. Det finns en massa andra faktorer som påverkar tex snabba krut, lätta kulor och korta pipor ger ofta än snabbare rekyl. tex har 39/B med sin lätta kula en riktigt snabb rekyl, och en Colt Commander eller Officer är kvickare att panga med än en Goverment.

Personligen har jag också skaffat mig två hudförhårdnader( med en glockmantels breddd) i simhuden mellan hö tumme och pekfinger, detta är resultatet av många tusen skott med högsta möjliga grepp, håller jag högre så funkar inte pangen :=o

i simhuden mellan hö tumme och pekfinger

Det där borde du nog tala lite lågt om....häruppe i norr brukar simhud vara ett tecken på att pappa och morfar är samma person :D .....högst respektfullt och helt OT.....over and out!

:huh: Har för mig att Johannes Brost hade pickan inbyggd i handen i nån gammal film....där han för övrigt såg ut som han var resultatet av en långvarig och målmedveten inavel! ;) Där snackar vi om extremt låg bore-axis!! Underarmsbenet gick rakt ut i en Gatlingspruta! :baskerPa:

:2guns: Har för mig att Johannes Brost hade pickan inbyggd i handen i nån gammal film....där han för övrigt såg ut som han var resultatet av en långvarig och målmedveten inavel! ;) Där snackar vi om extremt låg bore-axis!! Underarmsbenet gick rakt ut i en Gatlingspruta! :Malaj:

Den film du tänker på är "Jönsson-ligan Dyker upp igen"

Tillbaka till ämnet: Jag har inget emot kraftiga rekyler, sålänge den är rak och kontrollerbar. Därför tycker jag liksom de flesta andra att en låg kärnlinje är att föredra, särskilt vid fältskytte (motsv.)