Jump to content

Snurra på tornet

Guest

Recommended Posts

Funderat lite på detta sen senaste gången jag såg Kellys hjältar. Hur mycket kraft har man till å snurra runt tornet på en modern tank, kan man ha sönder en bastant tegelmur eller räcker det att en tanig björk är i vägen för att hindra dej från att kunna snurra runt tornet?

För att tornet och tornkransen inte skall gå sönder frikopplar tornet, dvs den iprincip lyfterfrån kuggarna och far runt. Detta innebär att man inte kan damma rakt igenom skogen med tornet kl 3. Detta kan vara värt att tänka på om man har takluckor på vagnen. Vad jag har förstått är det inte kul att sitta fast mellan eldröret och mittbarriären på taket.

För att tornet och tornkransen inte skall gå sönder frikopplar tornet, dvs den iprincip lyfterfrån kuggarna och far runt. Detta innebär att man inte kan damma rakt igenom skogen med tornet kl 3. Detta kan vara värt att tänka på om man har takluckor på vagnen. Vad jag har förstått är det inte kul att sitta fast mellan eldröret och mittbarriären på taket.

Hörde under operation snöstorm att någon råkat ut för detta. Skytten hade tornet klockan nio under full framryckning, eldröret smackade in i ett träd, frikopplade och gav en kille i den observerande skyttegruppen en rejäl kyss.

Detta var dock rykten som gick, vet inte sanningshalten eller hur det gick för killen.

/Aron

det stämmer till 100%

Hade fått uppgift att understödja ett av skyttekompanierna, frr en 1 km bakom dem. Passerade förbi olycksplatsen bara några minuter efter att det hade hänt. Höll på att nedkämpa helikoptern som hämtade den skadade killen..

kan man ha sönder en bastant tegelmur eller räcker det att en tanig björk är i vägen för att hindra dej från att kunna snurra runt tornet?

Kraften räcker iallafall för att böja pipan på AK 5:an rejält utan problem. Blev medveten om det sedan skyttens AK lossnade från fästet och ramlade ner mellan tornet och chassit och blev fint böjd, detta upptäcktes sedan och det blev skjutförbud på vapnet.

/Aron

Ajdå, var ambulanshelikoptern utrustad med BT46? :)

Nej! Det var väl ungefär därför jag inte lyckades, blev ett sjuhelsikes liv på BatL när jag anmälde in att jag bekämpade fi helikopter med avsutten personal....

Hmm om det inte var två helikoptarar som kom, som dessutom behöver flyga med under 100m/s (inte särskilt svårt för en hkp). Så får du ju skjuta sönder den om du kan bevisa att den är fientlig. Hade den skjutit mot dig ? :)

Tur att den här tråden inte spårat ut iallafall...

Till saken hörde att anfallet hade pågått i mindre än 2-timmar och skulle pågå i ca 34 timmar till. Detta var det stora anfallet som hela utbildningen syftade mot, så man var ju lite taggad. I anfallsordern vi fått ut innan stod det att alla hkp var fientliga och skulle bekämpas. Sen visade det sig iofsig vara precis tvärtom, alla hkp var tydligen på våran sida....

In på ämnet igen, frikoppling är smart men förbannat otäckt när man helt plötsligt befinner sig i spinn uppe i tornet. Frikoppling kan också vara extremt farligt då tornet frikopplar även när skyddsgrinden mellan tornet och chassit är öppen. Vill det sig riktigt illa blir man halv....

Men för att återgå till ämnet.. hur stor kraft är det i sidrikntningsmekanismen. Skulle en liten björk eller ett modernt tvåfamiljshus vara i vägen eller? Finns det några siffror på vad en 122a eller 9040 klarar i de avseenden, eller en uppskattning från nån som jobbar med vagnarna? Eller är det strängeligen förbjudet att sidrikta om det finns minsta lilla skräp i vägen med hänsyn till känslig mekanik och optik?

/Erik-nyfiken-i-en-strut

Frikopplingsmekanismen fungerar ju bara i "Stab till" alltså när stabilationsmekanismen är inkopplad, reservriktar man tornet så frikopplas inget, dock tar det lång tid att reservrikta men man skulle nog kunna skuva omkull ganska stora träd och även göra stor skada på ett vanligt hus...

Sedan kan man ju "knarra" tornet också, vilket innebär att man med hjälp av spärrskaft manuellt förflyttar tornet i sidled och även höjdled. Men detta tar oerhört lång tid skall ni veta, 10 varv med spärrskaftet är knappt synligt om man står och ser på eldröret samtidigt.

121:an är starkare i detta avseende då tornet styrs med hydralik och inte med el som på 122:an

In på ämnet igen, frikoppling är smart men förbannat otäckt när man helt plötsligt befinner sig i spinn uppe i tornet. Frikoppling kan också vara extremt farligt då tornet frikopplar även när skyddsgrinden mellan tornet och chassit är öppen. Vill det sig riktigt illa blir man halv....

I "stab till" skall grindarna vara stängda så att dessa olyckor inte skall inträffa.

Jag stod upp när tornet helt plötsligt frikopplade och började snurra rejält. Det var missförstånd mellan skytten och föraren som gjorde att vi körde in i en högspänningsstolpe så att tornet frikopplades och högspänningsstolpen gick av och ledningarna föll ner på vagnen. Vagnen kortslöts och allt blev tyst och mörkt. Jag hade laddarluckan öppen och hade bara några sekunder innan varit uppluckad för närskydd, tur att jag inte var kvar där uppe när elledningarna kom farandes. De som såg olyckan på håll sa att det såg ut som ett fyverkeri och att de trodde att det hade gått riktigt illa med oss (alla klarade sig oskadda)

Om gyrostabben är påkopplat och ett träd kommer i vägen upphör alltså sidriktningen pga frikopplingen med andra ord? Men tydligen är kraften som krävs för frikopplingen tillräckligt hög för att riva ner en högspänningsstolpe, så ett mindre träd innebär inga problem?

/E

Om gyrostabben är påkopplat och ett träd kommer i vägen upphör alltså sidriktningen pga frikopplingen med andra ord? Men tydligen är kraften som krävs för frikopplingen tillräckligt hög för att riva ner en högspänningsstolpe, så ett mindre träd innebär inga problem?

/E

Ja om kraften är tillräckligt kraftig så kommer tornet frikoppla, detta innebär egentligen inga problem (om man inte är i strid med fi) eftersom tornet "kopplas" så fort det slutat snurra vilket sker ganska fort. Skytten blir egentligen bara avbruten ett kort tag (om inte vagnen kortslutits vill säga ;) )

Jag skall nog förtydliga mig... jag tror att det hela gick till så här: i stridens hetta är det svårt att få full koll på allt, vi kommer och kör med tornet typ kl 3 och kör in i en kraftig tall (som får tornet att frikoppla) tornet snurrar nu runt och snurrar in i en elstolpe som får en sådan knuff att trådarna faller ner på vagnen.

I princip så är små träd inga problem men efter en 40-50cm i diameter så kanske det tar emot lite mer.

På 121:an så är det en övertrycksventil som löser ut och det innebär att hydrauloljan pissar ut. Detta gör att man inte kan fortsätta efteråt utan att först återställa ventilen och fylla på olja i systemet igen.

Bättre då med 122:an som har eldrivet torn...och så brinner det inte lika bra som hydraulolja.

I "stab till" skall grindarna vara stängda så att dessa olyckor inte skall inträffa.

Vad saker skall vara ocj vad dom är e två skilda saker!

Om inte grindarna är stängda kommer man märka det långt innan tornet eventuellt frikopplas. Om grindarna är öppna och man börjar snurra tornet kommer gridarna att vara ivägen så då märker man att de är öppna.

I min vagn skedde en hel del passage mellan torn o chassi även under gång. Nu var den lite special men ändå...

Om det är SSG120 du avser har du säkert rätt så det ska jag inte uttala mig om.

Men på en vanlig Strf90 kan du ju inte elrikta tornet om grinden är öppen, och om grinden är öppen bör väl akan vara innanför chassit, annars har man väl inget i grinden att göra? Och är akan innanför chassit är ju risken för frikoppling minimal.

Blev krångligt det där men du förstår nog vad jag menar!

Den vagn som vi använde var mestadels e-vagnen, med tillhörande attrap för ssg120, vilket gjorde att man mycket väl kunde passera upp o ner i tornet under gång.

9040 har ni helt rätt om...

Den vagn som vi använde var mestadels e-vagnen, med tillhörande attrap för ssg120, vilket gjorde att man mycket väl kunde passera upp o ner i tornet under gång.

9040 har ni helt rätt om...

Man kan mycket väl passera mellan chassi och torn i alla versioner under gång, och det är ju då man skulle kunna klämmas i grinden om tornet får frivarv. För att använda denna väg genom den öppna grinden måste ju tornet vara riktat någorlunda rakt fram och elrikten är spärrad och då riskerar man väldigt sällan frivarv...

Och det är väl ingen skillnad på den funktionen mellan en e-vagn och en 9040, eller har mina kunskaper så totalt fallit i glömska???

...för övrigt har jag gjort en 3150 med tornet på en Pbv302, det var en j-a tur att jag höll in armarna då, otrevlig upplevelse!

Vi hade en vagn som fick ett "frivarv" vid vagnstrid i betäckt terräng.

Som tur var tog 58:an emot smällen (pipan var riktad uppåt).

Mindre tur var att stfgrpch hade armen under kolven, som pressades neråt av eldröret.

Han kom dock undan men en dj-vla värk.

SFC>> Du har så rätt så, funderar bara på vad jag skall skylla på..trötthet kanske....

Bara för att pipan är rakt fram betyder inte det att de inte kan spinna loss, diverse lutande träd kan förekomma, jag lovar...

Bara för att pipan är rakt fram betyder inte det att de inte kan spinna loss, diverse lutande träd kan förekomma, jag lovar...

ELDRÖRET för bövelen människa, det är ett ELDRÖR och ingen pipa, skäms på dig!!! :)

Själv så knäckte jag en attrapp när tornet var kl12... :)

En jobbarkompis till mej berättade en kille som han känner låg inne som vagnchef och han lyckades tydligen skada eldröret så kraftigt att sprack eller gick sönder på nåt vis. Han hade tydligen haft tornet kl 3 och körde på för fullt in i en björkskog men jag vet inte vilken typ av strv det var. Tydligen så fick han också med sig en del av eldröret hem som minne för befälen hade aldrig varit med om nåt liknande :) men nu vet jag ju inte sanningshalten i denna historia eftersom det inte är förstahandsinfo men iallafall har ni nån aning om man kan typ spräcka eldröret på strv på detta sättet det låter lite osannoligt ???

// Tompa :shaun

Tompa: Tror inte att det var på en 121:a eller 122:a i sådana fall eftersom det finns ett skydd mot just detta som vi nämt längre upp i tråden. Kanske att det var en Centurion som din kompis pratade om, jag vet inte riktigt om eller hur centurion löser detta problemet, så det kan varit en centurion.