Aron Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Att Nederländerna skulle vara en spekulant visste jag inte. http://www.haggve.se/ReadMore.asp?Pid=14&id=148 Nån som vet nåt mer? /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Låter intressant. Om detta går igenom blir CV90 ett riktigt "Europanzer" tillsammans med Leopard2. Nu är det ju en lång väg kvar att gå, detta innebär ju endast att Alvis koncernen har valt ut CV9030 som sitt fordon i upphandlingen framför Warrior. Vilka övriga fordon som ingår i upphandlingen vet jag inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted November 17, 2002 Author Report Share Posted November 17, 2002 Visst kan det vara så att det hela inte leder nån vart, men det är roligt att fler länder spekulerar i 90:an. Om man nu vill ha ett bandgående stridsfordon finns ju inte så många konkurrenter; Bradley, Dardo, Ascod och BMP eller någon fler? Bland dessa borde ju 90:an ha en god chans. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Alvis kommer inte att marknadsföra Warriorn något mer utan istället bara fokusera på 90, vilket visar att vi svenskar inte är så dumma ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Självfallet är det stil och klass på gamla Hägglunds, de har ju anställt de skarpaste hjärnorna som går att få tag i. ;) Vad det gäller svenskars dumhet så kan vi väl vara överens om att FM inte alltid köper det "godaste ur gottepåsen", men som tur är gör en del andra länder det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Vad det gäller svenskars dumhet så kan vi väl vara överens om att FM inte alltid köper det "godaste ur gottepåsen", men som tur är gör en del andra länder det. Om du med det menar att den svenska CV 90 versionen, Strf 90A (och i viss mån B och kanske C) inte är lika bra som 9030N och F och de andra exportvarianterna så beror det nog till viss del på att det svenska försvaret köpt in rätt stora kvantiteter jämfört med de andra länderna. Skulle inte tro att Nederländerna kommer att köpa in så stora volymer heller. FM´s filosofi bakom köpet av 9040 har vad jag förstår varit att köpa dem så "billigt" som möjligt för att få OK från riksdagen, för att sedan komplettera dem (så de blir B och C). Jag vill gärna tro att jämfört med Warrior, Bradley och andra MICV så står sig 9040 rätt bra. Men jag kan ju ha fel Förresten, hur är det med Bertil och Caesar. Är alla B vagnar från fabrik, eller moddas A vagnar till B standard? Samma sak, C, är C vagnarna nybyggen eller ombyggen? mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Erik_G skrev: "Jag vill gärna tro att jämfört med Warrior, Bradley och andra MICV så står sig 9040 rätt bra. Men jag kan ju ha fel " Helt rätt. Jag är visserligen ingen pansarknekt. Men det jag sett och upplevt av Warrior så är den vagnen närmare pbv302 än CV90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Norskarna jämförde ju CV90 och Bradley och enligt rykten så var det liksom aldrig någon tävling.. Svenska försvarsmakten ville modernisera armén ordentligt och därför ha så många vagnar som möjligt. Köper man många på en gång så blir dessutom priset per vagn lägre. Med det perspektivet är det väl helt rätt att uppgradera eftersom, alternativt vänta tills en hotbild dyker upp vid horisonten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Väcker upp en gammal tråd. Holländarna har fått sina första 12 vagnar: http://server.rijksoverheidsvideo.nl/wmv/DEF-121208-866.wmv The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Hur många vagnar ska dom dom ha totalt? Hur ska svenska freds reagera när/om dessa vagnar hamnar i strid i A-stan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Norska vagnar har ju redan skjutit några skott i vrede i A-stan så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Norska vagnar har ju redan skjutit några skott i vrede i A-stan så.. Och RM har under rätt lång tid varit i snudd på daglig strid med sina Vikings (BvS 10) ett antal har blivit utslagna, både av fi och av egna Hellifires. Nu är en Viking inte lika högprofil som en CV 90, men det skall till ett klavertramp (faktiskt eller politiskt vinklat) för att det skall lyftas upp av Svenska freds eller andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Norska vagnar har ju redan skjutit några skott i vrede i A-stan så.. Har dessa tillfällen uppmärksammats i civila medier? Är det inte så att Holländarna opererar i ett område som medför större risk för sammanstöt med talibaner mm? Fast troligtvis blir det väl kvällspressen som nystar fram nåt som sen utnyttjas av fredsmänniskorna... ( inte bitter...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2008 Report Share Posted December 26, 2008 Hur många vagnar ska dom dom ha totalt? Hur ska svenska freds reagera när/om dessa vagnar hamnar i strid i A-stan... Runt 120 stycken enligt vad jag hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 27, 2008 Report Share Posted December 27, 2008 (edited) Runt 120 stycken enligt vad jag hört. 192 st varav 8 skolvagnar. Dessutom talas det, liksom hos danskarna, om köp av bärgare på samma chassi. Enligt defensie.nl Norska vagnar har ju redan skjutit några skott i vrede i A-stan så.. Har dessa tillfällen uppmärksammats i civila medier? Är det inte så att Holländarna opererar i ett område som medför större risk för sammanstöt med talibaner mm? Fast troligtvis blir det väl kvällspressen som nystar fram nåt som sen utnyttjas av fredsmänniskorna... ( inte bitter...) Hur som haver så blir det med största säkerhet danskarna som använder 9035 först i södra Afghanistan. Deras första IKK-kompani roterar ner redan i februari 2010 vilket förhoppningsvis kommer att resultera i en mängd nedkämpade talibaner. Edited December 28, 2008 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts