Jump to content

Sönderfallande länk


KD803

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Precis! :baskerPa:

 

Kom på att min jämförelse med att ta med sig skräp från en skjutning var väldigt dålig. Det var nog för att jag ville ha en militär anknytning till ämnet.

 

En mycket bättre jämförelse skulle vara denna - högertrafik kontra vänstertrafik.

Även fast högertrafikbeteendet är mycket djupare inrotat än vad nåt man kan tänkas lära in under en GU, så går det att ställa om sig till vänstertrafik genom att intala sig själv att reagera annorlunda.

Har kört bil ett par gånger i England. Och genom att intala/programmera mig själv innan jag började köra att "nu är det vänstertrafik", så reagerade jag vänstertrafiksmässigt på dom få situationer som uppkom.

Link to comment
Share on other sites

@Stefanf

Och i ett eventuellt krig tror jag inte du har den koncentrationsförmågan, som du har på din semester/skol/whatever- resa till England.

Jag själv tror att jag skulle ha fullt upp med att bara försöka överleva.

 

Och jag håller med BJE's inlägg ang "automatiserat beteende" . Har råkat ut för det i andra situationer. Småäckligt när man kommer på det.

 

Jag misstänker starkt att jag kommer plocka med mig både det ena och det andra under en skarp situation. Som egentligen skall dumpas. Men den dagen den sorgen!

 

 

 

Train as you fight and fight as you train

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

En annan nackdel med fasta band är att de i fasta lavetter med hylsstyrning, tex den i strv 122, så har banden ibland en tendes att korva sig och orska eldavbrott. Detta problem försökte lösas med en "bandstyrare", denna ser ut som toppen av ett periskop som man helt enkelt fäste på lavetten. Dock utan större framgång då man med denna manick är garanterad eldavbrott.

Link to comment
Share on other sites

Jag hör vad ni säger (läser vad ni skriver), men jag framhärdar i alla fall.

 

Medger dock detta:

Om du sätter en nybakad värnpliktig i en skarp situation lär han nog agera som han är upplärd, om ingen säger något annat till honom. Eller också använder han sunt förnuft. Men t.o.m jag minns "indoktrineringen" i lumpen. :blink:

Och blir man oförhappandes påskjuten så är risken större att man använder intränade mönster än sunt förnuft - tror jag i alla fall.

 

@Nifelhel.

Det jag var ute efter är - när du i Sverige kör bil, och hamnar i en viss situation, så reagerar du med stor sannolikhet på ett inlärt sätt. Huruvida det är krig eller semester är oväsentligt. Det som är väsentligt är om det är en "reaktionssituation" eller inte.

Jag hävdar att om man fått någonting nytt inlärt efter grundinlärningen så är chansen stor att man använder det nya beteendet, oavsett hur mycket man drillat grundinlärningen.

Nu ska jag inte skriva mer om detta. Åter till kulsprutorna! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar att om man fått någonting nytt inlärt efter grundinlärningen så är chansen stor att man använder det nya beteendet, oavsett hur mycket man drillat grundinlärningen.

Visst är det möjligt att lära om. Men då måste du lära om "med händerna", det räcker inte att få det föreläst för dig.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det möjligt att lära om. Men då måste du lära om "med händerna", det räcker inte att få det föreläst för dig.

Jag skulle inte skriva mer här, men en sån frispark kan jag inte låta bli. :tveka:

 

Hur lär du om någonting med händerna, om det är en handling du INTE ska utföra? :P ;)

 

 

Min åsikt är nog att band är bättre eftersom det kan återanvändas. Men - i tid av krig borde den komma förbandad.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det möjligt att lära om. Men då måste du lära om "med händerna", det räcker inte att få det föreläst för dig.

Jag skulle inte skriva mer här, men en sån frispark kan jag inte låta bli. :D

 

Hur lär du om någonting med händerna, om det är en handling du INTE ska utföra? :P ;)

 

 

Min åsikt är nog att band är bättre eftersom det kan återanvändas. Men - i tid av krig borde den komma förbandad.

Det jag tror BJE menar är att lär man sig att ta med sig tomma p-skott (el. liknande) och repeterar förfarandet 300 ggr, kommer man att ta med sig tomma p-skott även om gud fader själv instruerar att man ska låta bli det.

 

Edit: Har jag misstolkat BJE får han väl slå mig eller nåt ... :tveka:

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Edit: Har jag misstolkat BJE får han väl slå mig eller nåt ... :tveka:

Skulle aldrig falla mig in. ;)

 

@stefanf

 

I det här konkreta fallet? Öva omgruppering med ksp 150 ggr utan att plocka med dig tomma band.

Link to comment
Share on other sites

Låter som om man skulle låta vpl skjuta sönderfallande länk åtminståne en gång, har faktiskt stött på folk som inte vet att det finns.

Trots att det inte går i våra sprutor?

 

Skulle inte det bli dumt...? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Låter som om man skulle låta vpl skjuta sönderfallande länk åtminståne en gång, har faktiskt stött på folk som inte vet att det finns.

Trots att det inte går i våra sprutor?

 

Skulle inte det bli dumt...? :lol:

Låt dem pröva med Kulspruta 90 så får dom iaf en liten känsla på skillnaden mellan traditionella band och sönderfallande.

 

Tror nog att det var det som Vinter var inne på och jag instämmer isf med Vinter.

Link to comment
Share on other sites

Låter som om man skulle låta vpl skjuta sönderfallande länk åtminståne en gång, har faktiskt stött på folk som inte vet att det finns.

Och så läser vi tidigare inlägg i tråden. Och vad hittar vi då? Jo anledningen till att man inte använder sönderfallande länk till ksp58B.

 

Van der kaye Jul 26 2004, 20:28  

Sönderfallande länk ( M13-länk) är på väg in i FM pga Int.tjänst.

 

KSP 58B funkar inte lika bra med båda typerna av länk dvs DM6 och M13,

detta beror på ledarplåtens utformning. Jämför länkarnas för de två typerna och deras utformning och ledarplåtens geometri så får ni se.

 

Dock är KSP 58C anpassad för M13-länk, dvs sönderfallande länk.

Går även att skjuta DM6 i denna.

 

Mvh

 

Van der kaye

 

Jag har stött på många som inte vet att det finns diverse saker. Men det finns oftast inget behov för dem att veta heller...

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Och så läser vi tidigare inlägg i tråden. Och vad hittar vi då? Jo anledningen till att man inte använder sönderfallande länk till ksp58B.

Borde inte den uppmaningen även gälla dig?

Ing har nämligen redan konstaterat detta fyra inlägg ovanför ditt. :D :P

Link to comment
Share on other sites

Och så läser vi tidigare inlägg i tråden. Och vad hittar vi då? Jo anledningen till att man inte använder sönderfallande länk till ksp58B.

Borde inte den uppmaningen även gälla dig?

Ing har nämligen redan konstaterat detta fyra inlägg ovanför ditt. :camo: :P

Skillnaden var väl att jag quota texten oxå. Vilket Ing inte gjorde... :P

 

startbeingfunny.jpg:D

Link to comment
Share on other sites

Låter som om man skulle låta vpl skjuta sönderfallande länk åtminståne en gång, har faktiskt stött på folk som inte vet att det finns.

Om det fanns både sönderfallande länk och band till 58:an så skulle det vara en bra idé. Som det är nu så ser jag inget behov. De som har utbildning på ksp 90 vet det redan, och alla andra skulle bara bli ledsna över att det inte finns till ksp 58. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...