Jump to content

Sönderfallande länk

KD803

Recommended Posts

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sönderfallande länk till 7.62 skulle vara ett lyft.

Kanske!

Vad är den stora nackdelen med dagens band, tycker du?

Den stora nackdelen, som Bad Karma skrev, är att banden inte är förbrukningsmtrl i fredstid. Då lärs det in ett felaktigt beteende som kan få fatala konsekvenser, ungefär som grgskytten i Bosnien (?) som prompt skulle plocka med sig tomhylsor i en skarp situation.

edit: korvfingrar

Edited by BJE

Jämför ammunitionshanteringen Kulspruta 90 - Kulspruta 58 (under förutsättning att man får ut färdigbandad ammunition)

Hela hanteringen blir enklare, man slipper sitta och banda, man slipper plocka med sig tomma band, man slipper ha tomma bandlänkar som hänger och dinglar.

Detta i kombination med en större kassett som rymmer minst 100 patroner skulle göra en stor skillnad.

The Swede :baskerPa:

Delade tråden.

Jag ser fortfarande inte att vi behöver några sönderfallande länk till de här sprutorna. Att banda 7.62 är väl inte så farligt att man inte kan leva med det. Kan ju ge sig på att man skulle få länka en del ändå i det här landet.

Då är problemet att banden skall tas med från skogen..

...och att det hänger lite på utsidan när man skjuter.

Att ha en kasett på 100-150 plugg däremot vore smidigt, men det har inte med bandet att göra.

Jämför ammunitionshanteringen Kulspruta 90 - Kulspruta 58 (under förutsättning att man får ut färdigbandad ammunition)

Hela hanteringen blir enklare, man slipper sitta och banda, man slipper plocka med sig tomma band, man slipper ha tomma bandlänkar som hänger och dinglar.

Detta i kombination med en större kassett som rymmer minst 100 patroner skulle göra en stor skillnad.

The Swede :lala:

Helt Rätt.....

Hade övning med ett utlänskt förband o dom hade länk i stället för band så dom sköt o sprang vidare i stället för att böja sig ner o plocka upp banden..

Skall man tänka sig ett längre perspektiv så är det ju en stor fördel med banden, de är ju lätta att plocka med.

Länk förutsätter ju att du i princip alltid kan tillföras färdiglänkad ammo, faller den funktionen så har du ett klumpigt enskottsgevär..

Med band kan du ju rafsa åt dig dem och i princip alltid ha möjlighet att ammunitionsutjämna.

Banden "håller" dessutom bättre, länk kan ju dela på sig i ammuntionsfickor, pungar etc. Fippligt att börja leta en ända i ett virrvarr av patroner och länk.

Många fördelar med länk, men band är inte heller utan fördelar :lala:

Helt rätt 2sharp men om vi nu övergår till sönderfallande länk, som till Kulspruta 90, får man väl förutsätta att logistiken anpassas därefter.

Det är ju konstigt att det fungerar i t.ex USA och GB, då borde det ju även fungera här.

Förvisso har dom inte FMLOG men ändå....... :rockon:

The Swede :lala:

Sant dom är lättare att plocka med...

Men sen går det cirka lika snabbt att länka med länk lr med band...

"Banden "håller" dessutom bättre, länk kan ju dela på sig i ammuntionsfickor, pungar etc. Fippligt att börja leta en ända i ett virrvarr av patroner och länk."

Det visst kan länken dela på sig i fickor med mera men det är konstigt att ja inte alls hade det problemet med 90:an..

Fipplet efter en ända är ju likadant fippel som du har med band... plus att patroner kan åka ut så du är tvungen att ladda igen...

Det är ju konstigt att det fungerar i t.ex USA och GB, då borde det ju även fungera här.

Good point, helt klart..

Min tanke var att visst går det lika snabbt att banda och länka, problemet är om du inte tillförs ny länk, då måste du ju plocka upp de använda, jag plockar hellre med mig 3 band än 150 länk..

Jag har haft problemet främst i Kosovo, man lastar i och ur ksp'n rätt ofta, jag kontrollerade bandet ofta och titt som tätt hade det delat på sig.

Under GU kan jag inte minnas att det var ett problem, dock fanns bara de hårda kasetterna då. De mjuka har sina fördelar, helst klart, men också sina nackdelar.

Jag tycker det är lättare att hitta en ända på ett band, det har ju bara 2, länk kan ju, om det har delat på sig, ha flera.

Länk/bandlöst hade ju varit kalas.. konstigt att inte det blev mer av en "hit".

Min tanke var att visst går det lika snabbt att banda och länka, problemet är om du inte tillförs ny länk, då måste du ju plocka upp de använda, jag plockar hellre med mig 3 band än 150 länk..

Jag har haft problemet främst i Kosovo, man lastar i och ur ksp'n rätt ofta, jag kontrollerade bandet ofta och titt som tätt hade det delat på sig.

Under GU kan jag inte minnas att det var ett problem, dock fanns bara de hårda kasetterna då. De mjuka har sina fördelar, helst klart, men också sina nackdelar.

Jag tycker det är lättare att hitta en ända på ett band, det har ju bara 2, länk kan ju, om det har delat på sig, ha flera.

Länk/bandlöst hade ju varit kalas.. konstigt att inte det blev mer av en "hit".

visst det är alltid lättare att plocka med sig banden än länken...

men sen så finns det att köpa färdig länkat o ja tror att i en krigs situation så kommer du att få ut färdig länkat...

har inte hört om att det ska gå att köpa färdig bandat..

"Jag tycker det är lättare att hitta en ända på ett band, det har ju bara 2, länk kan ju, om det har delat på sig, ha flera."

Det finns väl bara två ändor på ett band/länk??? :tveka:

Edited by Trident

men sen så finns det att köpa färdig länkat o ja tror att i en krigs situation så kommer du att få ut färdig länkat...

har inte hört om att det ska gå att köpa färdig bandat..

"Jag tycker det är lättare att hitta en ända på ett band, det har ju bara 2, länk kan ju, om det har delat på sig, ha flera."

Det finns väl bara två ändor på ett band/länk??? :tveka:

Joo, men min poäng var ju just den att OM logistiken har fallerat, antingen att du är avskiljd från ditt förband eller att kriget har pågått såpass länge att det är fria hyss som gäller så är det lättare att underhålla band än länk.

Hallå, tänk till, har du ett länkat band com "går av"/delas så har du ju 4 ändar..

Edited by 2Sharp

Det finns väl bara två ändor på ett band/länk??? :-(

Mig veterligen finns det inga ändor alls, möjligtvis ändar. :D

Att plocka upp banden efter sig under rörlig strid kan vara nog så besvärligt.

För det första är det inte alltid säkert att du märker när det ena bandet trillar av, om man som jag oftast har två band i en kassett, för det andra kan det vara direkt livsfarligt att stanna upp för att leta rätt på ett band på marken.

En annan fördel med sönderfallande länk är att det är lättare att bära med sig "ala Pancho Villa" än vad band är.

När man behöver mer ammo är det bara att vrida isär länken så är det klart.

Din synpunkt angående de nya kassetterna till ksp 90 delar jag, det är lätt att bandet går isär om kassetten kläms men den nackdelen tyckar jag inte överväger fördelarna.

Om länkarna går isär har du två band istället för ett, om motsvarande händer med ett vanligt band, dvs att bandet kläms måste det ofta kasseras.

The Swede :tveka:

Att plocka upp banden efter sig under rörlig strid kan vara nog så besvärligt.

För det första är det inte alltid säkert att du märker när det ena bandet trillar av, om man som jag oftast har två band i en kassett, för det andra kan det vara direkt livsfarligt att stanna upp för att leta rätt på ett band på marken.

Röv-band alzå? med dubbla ändor?? :tveka:

Håller helt klart med, utgångspunkten var främst "vid tillfälle" så rafsar du åt dig banden och dumpar dem på lämpligt ställe, mao, man skall icke leta band mitt i striden.

Good points, good points :-( fästet för vapnet på de nya kasetterna är ju förbannat bra, de gamla pajade ju rätt snart, jag tycker att man skall se plastkasetterna som engångs, de kastas när man byter kasett, även här är det väl ett logistiskt problem..

Mer ksp åt folket!

Good points, good points :tveka: fästet för vapnet på de nya kasetterna är ju förbannat bra, de gamla pajade ju rätt snart, jag tycker att man skall se plastkasetterna som engångs, de kastas när man byter kasett, även här är det väl ett logistiskt problem..

Mer ksp åt folket!

Plastkassetten är egentligen förbrukningsvara men du vet ju hur det är med FM.....

Så plast kasseterna är bara till för engångs bruk.... När vi hade övning på F21 så var vi tvungna att plocka upp all länk som vi hade haft ut... hur kul är det efter att anfall... få spring tillbaka o plocka upp allt...

Good points, good points :tveka: fästet för vapnet på de nya kasetterna är ju förbannat bra, de gamla pajade ju rätt snart, jag tycker att man skall se plastkasetterna som engångs, de kastas när man byter kasett, även här är det väl ett logistiskt problem..

Mer ksp åt folket!

Plastkassetten är egentligen förbrukningsvara men du vet ju hur det är med FM.....

Liksom att band, och även länk, återanvänds.

Banden är möjliga att få med sig, länk är ju bara att glömma att börja leta efter.

Nackdelarna är väl inte så stora, att ha en "minsta enhet" på 49 patroner tycker inte jag är helt fel heller. Nä.. sällan de banden går av.

Så plast kasseterna är bara till för engångs bruk.... När vi hade övning på F21 så var vi tvungna att plocka upp all länk som vi hade haft ut... hur kul är det efter att anfall... få spring tillbaka o plocka upp allt...

Det gjorde även vi på Ing2, anledningen är bla. att det är väldigt svårt, istort sett omöjligt att beställa hem endast länk att använda till lösskjutning.

Länk var därför hårdvaluta för att skyttarna inte skulle behöva skjuta med magasin på förbandsövningarna.

Skarp ammunition går däremot bra att beställa färdigbandad, både i bandlådor och kassett.

Nackdelarna är väl inte så stora, att ha en "minsta enhet" på 49 patroner tycker inte jag är helt fel heller. Nä.. sällan de banden går av.

Nä, att banden går av händer inte så ofta, jag har dock sett det.

Vanligare är istället att länkarna i bandet blir deformerade vilket innebär att hela bandet kasseras.

Efter att ha använt både band (till ksp 58) och sönderfallande länk (till ksp 90) är jag övertygad om att sönderfallande länk är ett bättre alternativ, under förutsättning att man löser logistiken.

Det gjorde även vi på Ing2, anledningen är bla. att det är väldigt svårt, istort sett omöjligt att beställa hem endast länk att använda till lösskjutning.

Länk var därför hårdvaluta för att skyttarna inte skulle behöva skjuta med magasin på förbandsövningarna.

Skarp ammunition går däremot bra att beställa färdigbandad, både i bandlådor och kassett.

Vi hade hur mycket länk som helst på förrådet men befälen sa att det kostar för mycket. så det vara bara att plocka.... men som du säger det finns färdig länkad skarp med spår ljus... det sköt vi med i stället... jo fick färdig länkad lös en gång också...

Plocka länk har man ju gjort en del..

Jag vet att tanken är att det skall vara engångs, jag ville bara poängtera att det finns en bra anledning till just det :tveka:

Om jag inte missminner mig så har jag fått ut både skarp och lös i kasett och i am-låda, det är ju så man vill ha det, helst i kasett, bara att sprätta upp och smaska på 90'an... smutt - eld i målet!

Sönderfallande länk ( M13-länk) är på väg in i FM pga Int.tjänst.

KSP 58B funkar inte lika bra med båda typerna av länk dvs DM6 och M13,

detta beror på ledarplåtens utformning. Jämför länkarnas för de två typerna och deras utformning och ledarplåtens geometri så får ni se.

Dock är KSP 58C anpassad för M13-länk, dvs sönderfallande länk.

Går även att skjuta DM6 i denna.

Mvh

Van der kaye

Dock är KSP 58C anpassad för M13-länk, dvs sönderfallande länk.

Går även att skjuta DM6 i denna.

Hur blir det med 58D då? Kommer den att klara både sönderfallande och band, eller bara band?