Jump to content

SAAB

Guest Sgt. Bäckström

Recommended Posts

Jodå, fast Viggensystemet håller på att fasas ut.

Viggen fanns i en mängd olika versioner och är/var:

AJ 37 (Attack, sekundär jaktkapacitet)

JA 37 (Jakt, sekundär attack)

SH 37 (Spaning Hav, Spaningsflygplan med spaningsutrustning i olika sensorpoddar)

SF 37 (Spaning Foto, känns igen på kameranosen.  några ingår i FVs rapid reaction styrka)

Sk 37 (Skolning, tvåsitsig)

AJS 37 (AJ och SH? viggar som moderniserats för att täcka upp inför JAS 39 systemets införande. Tror alla AJS skrotats)

AJSF 37 (Som ovan, fast med SF 37 som grund)

SK 37E (Störnings-viggar. Ersatte Lansen-störarna.)

mvh

Erik G

Inte hundra koll men de få som är kvar är på väg ut.

Det finns: AJ 37 (attack viggen) den första varianten började användas -71

SF 37 (Spaning Foto) spaningsverision med nos full av kameror

SH 37 (Spaning Havs) Havsövervakning, kommer inte ihåg vad som var speciellt med den. SF och SH började användas -76

JA 37 (jakt viggen) har en RM8B motor i stället för en RM8A som i de övriga (lite mera ös) samt lite annan elektronik och en 30 mm akan, började levereras -77. Det borde finnas en massa sidor med info om planen.

hmmmm, någon annan han svara när seg Beffe dansade pekfingersvalsen =)

Jo, tydligen.. har för mig jag läst att de skrotats/förbanden lagts ner.. Men jag såg bara AJSF (som är den SF-version som används av SWAFRAP) på bilderna på siten..

Hursomhelst är väl Viggen snart ett minne blott inom FV. Någon som vet när de sista Viggarna beräknas tas ur tjänst?

/E

Guest Sgt. Bäckström

Synd på ett så bra plan.. Jag tycker de är för j*vligt vad dom håller på att göra med försvaret!! Dom måste ju köpa in Tomcat´s eller nåt för att kompensera Viggen?!

Fråmn mitt inlägg om vapen: "Angående flygplanen så ställs de nog i bergrum. Var inne i ett bergrum under min militärtjänst och jag har aldrig sett så många J35or i hela mitt liv. Där stod oxå ett stort antal Lansen samt reservdelar såsom vingar, fenor osv till Viggen. Antagligen fasas väl de äldsta planen ut och viggen ställs in i stället. "

hittade lite hos fmlog också

http://www.fmlog.mil.se/article.php?id=7037