Jump to content

Mobilisering

Recommended Posts

Förr fanns det partiell och allmän mobilisering. För den partiella mobiliseringen fanns det olika alternativ bestämda på förhand.

Numera finns det bara allmän mobilisering. Dessförinnan kan man höja beredskapen på olika sätt, kalla in förband osv, men det finns tydligen inga fastställda alternativ om jag förstått saken rätt.

Alla typer av mobilisering kräver regeringsbeslut.

Hej

Undrar lite om mobilisering. Vilka grader finns det och vad betyder dom. Vem kan besluta om vilken grad av mobilisering. Sökte men hittade ingen tidigare tråd i ämnet.

Tack på förhand!

Förr fanns det Partisiell moblisering ( endast vissa förband) och allmän moblisering som var total - då kallades civila fordon, fartyg, flygplan in mm - hela samhället ställdes om till krig......

Har man någonsin genomfört en mobiliserings övning eller på annat sätt testat det hela?

Hur lång tid beräknar man/beräknade man med att en full mobilisering skulle ta?

Mobliserings övningar har nog genomförts ett antal....Tror även att det blev partisiell moblisering 1981 vid U-137 incidenten.

En allmän moblisering skulle på 1980-talet ta mellan 1-5 dygn - hur det skulle bli i verkligheten är det nog bra att inte veta B) .

Tror även att det blev partisiell moblisering 1981 vid U-137 incidenten.

Nej, men det blev en rejäl beredskapshöjning inom ramen för grundorganisationen.

Däremot har jag en före detta arbetskamrat som blev inkallad strax innan militärkuppen i Polen i början av 80-talet. Då var Sovjetunionen på väg att göra om Tjeckoslovakien -68, och innan man visste att landstigningsfartygen var på väg till Polen och inte Sverige så höjde man garden något. Jag tror dock inte att det var partiell mobilisering då heller, däremot så blev i alla fall några av flottans krigsbesättningar inkallade.

Mobövningar i form av just övningar hade man länge, även inom den civila delen av totalförsvaret. Att de facto pröva hela systemet med inkallelse etc. gjordes dock inte. Däremot var ju varje KFÖ på sitt sätt en mobövning. Mest känt av de lägre graderna av beredskap är ju Givakt (beskrivs utförligt i Operation Garbo). Man använde sig också av möjligheten att på mycket kort varsel beordra KFÖ för att höja beredskapen.

En studie jag ögnade igenom på Krigsarkivet från mitten av 80 talet redovisade kostnaden för att genomföra A-mob. Landet hade varit i det närmaste bankrutt efteråt. A.mob beordrades ju inte ens under VKII (vilket vissa tror).

Effekter av A-mob ca 1993 kan jag ta några stycken.

1. Samtliga krigsplacerade inom försvarsmakten inställer sig vid sina förband (800 000 man). Dock sker detta över loppet av en vecka ungefär.

2. Samtliga fordon med inställelseplikt skall till aplats (bland annat alla timmerbilar skulle in, samt säkerliga ungefär 20 000 Volvo 245 ;) )

3. Matransonering införs.

4. Utrymmning av vissa städer inleds.

5. De svenska delarna av SAS överförs till FM.

6. Bränsle ransonering införs.

7. Samtliga affärsbanker utom PK-Banken stängs. Alla svenskar tilldelas personkonto att användas exklusivt.

8. Möjligheten till lån/kredit avskaffas.

9. Kronan avnoteras från de internationella valutakurserna. Sveriges handel genomförs med hjälp av statsobligationer, valutareserv, guldreserv etc.

10. Internering av utländska medborgare enomförs.

och så vidare...

En studie jag ögnade igenom på Krigsarkivet från mitten av 80 talet redovisade kostnaden för att genomföra A-mob.

Kommer du möjligen ihåg studiens namn? Jag är väldigt intresserad av sådana här frågor och skulle gärna vilja ta en titt på studien.

Landet hade varit i det närmaste bankrutt efteråt.

Just det är en av mina favoritpunkter vad gäller klara brister med värnpliktsystem. Mobiliseringar kostar stora pengar, vilket gör att politikerna tenderar att dra sig in i det sista innan de mobiliserar. Motsvarande sak gäller för omfattande reservövningar, vilket får ses som ett måste för att reservisterna ska komma i form inför kriget. Jag har mina misstankar om att allt fint prat om att man minsann skulle ha haft tillräcklig förvarningstid för att öva upp reservisterna är väldigt tomma ord. De studier jag läst om den svenska beredskapen under tiden efter VK2 har inte heller direkt stärkt min tro på systemet.

4. Utrymmning av vissa städer inleds.

Jag hade fått för mig att man rätt så tidigt övergav den idén med tanke på det kaos som en storskalig utrymning orsakar. Det gjordes en del studier om just detta på den tiden när man fortfarande var rädd för att sovjeterna skulle använda kärnvapen mot svenska städer och om jag minns dem rätt så kom man fram till att befolkningen borde stanna i städerna. Jag kan dock minnas fel...

10. Internering av utländska medborgare enomförs.

Jag antar att detta inte gäller alla utländska medborgare och frågan blir då vilka det faktiskt gäller?

Tror även att det blev partisiell moblisering 1981 vid U-137 incidenten.

Nej, men det blev en rejäl beredskapshöjning inom ramen för grundorganisationen.

Fast...SR hade en bulletin som skulle kunggöra mobiliserng av vissa förband tillsänt sig, bara att öppna och läsa i etern på order. Sägs det... :baskerPa:

A2K, jag har inte den blekaste aning vad den hette, jag brukade som studerande spendera på tok för mycket tid på krigsarkivet i förströelse syfte.

Rörande utrymning så har jag hört båda varianterna. Att flytta ut barn till landet är dock den varaint jag tror mest på.

Rörande utlänningar tror jag att att oPUTade nog låg sämst till.

Delvis på ämnet; jag har hört att det bara är en mindre del av soldaterna i krigsorganisationen som har en gällande krigsplaceringsorder idag. Stämmer det? Hur lång tid kan man i så fall räkna med att en total mobilisering av de väpnade styrkorna skulle ta? En månad? Har vi överhuvudtaget en krigsorganisation som kan sägas vara funktionell eller skulle det bara bli pannkaka av alltihop om man försökte sig på en mobilisering?

Delvis på ämnet; jag har hört att det bara är en mindre del av soldaterna i krigsorganisationen som har en gällande krigsplaceringsorder idag. Stämmer det? Hur lång tid kan man i så fall räkna med att en total mobilisering av de väpnade styrkorna skulle ta? En månad? Har vi överhuvudtaget en krigsorganisation som kan sägas vara funktionell eller skulle det bara bli pannkaka av alltihop om man försökte sig på en mobilisering?

funderade på samma sak..

dessutom, med risk för att föstöra tråden;

de som är med i HV måste väl självfallet vara med

sin hv-pluton, men vad händer med hans plats i den

"vanliga" armén? vad händer om hälften av alla strf 90

förare är HV-män? men det kanske inte är ngt problem

om man inte har någon krigsplacering...?

:tveka:

bara mina tankar, jag vet inte så mkt om sånt här...

Edited by Ignis nitidus

Mest känt av de lägre graderna av beredskap är ju Givakt (beskrivs utförligt i Operation Garbo).

Fanns verkligen denna på riktigt, och finns den idag, eller kallas den något annat?

Är det i så fall samma innebörd som i boken som gäller, dvs hela fredsorg går till krigsgrupperingsplatser mm?

Som jag förstod det blev det väl som om kupporder lösts ut, innevaranda strykor ut omedelbart som tillfälligt organsierade förband. Inkallelse av de flesta resoff och dom som jag som hade särskilda uppgifter (mobförberedare).

pPUTade, jo som förklarats. Minns glädjen när mitt ex fick sitt PUT.

Förr fanns det partiell och allmän mobilisering. För den partiella mobiliseringen fanns det olika alternativ bestämda på förhand.

Numera finns det bara allmän mobilisering. Dessförinnan kan man höja beredskapen på olika sätt, kalla in förband osv, men det finns tydligen inga fastställda alternativ om jag förstått saken rätt.

Alla typer av mobilisering kräver regeringsbeslut.

Om en lätt sarkasm med glimten i ögat tillåts måste jag korrigera påståendet:

Förr fanns det partiell och allmän mobilisering - nu finns det bara "återtagning".

:tveka: