ArtMan Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Finns det lätta kulsprutor typ ksp 90 fast mindre och lättare för just SiB? eller rättare sagt för strid inomhus? En kassett med 200 patroner är väll en klar fördel trotts att den är både tyngre och större än vanliga magasin för man behöver inte byta så snabbt. Tänk er 6 pers som stormar en byggnad men såna vapen medan andra 6:an försvarar med vanliga 30patrons magasin. Har inte det stormande laget större "firepower"? Pratar om blixtsnabba insatser, inte lägen där man säkrar rum för rum för rum osv... Tänker mest på stormningen av den svenska ambasaden och liknande scenarion. Hur är prestandan på tex MP5 eller liknande vapen och trummagasin (100 patroner)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 [onödigt meddelande] [/onödigt meddelande] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Var det lätt kulspruta eller kpist du undrade över? En ksp90B med 30-skottsmagasin är ju fortfarande en ksp och en MP5 med trummagasin är fortfarande en kpist. Så bestäm dig är du snäll. I övrigt känns det som jag sitter i samma läger som HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 (edited) Svenska ambassaden var det väl polisen som stormade och de har så vitt jag vet inga ksp... Inte för att jag har övat så mycket sib men det går väl ganska så fort när man säkrar rum. Man måste väl säkra rum? Eller? edit tog bort lite Tycker frågan är lite luddigt ställd. Edited July 21, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Kulsprutor vid fritagningar?? Med eventuella gisslan eller civila i byggnaden?? Eldkraft är och kommer alltid vara ETT skott som träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted July 21, 2004 Author Report Share Posted July 21, 2004 Det jag frågar efter är om det finns ett kortdistansvapen med pipa som klarar av lika mycket som pipan i tex Ksp90B. Visst, ett skott som träffar men går det inte göra ett vapen som har egenskaper av en kpist men kan spruta ut kulor som en Ksp? Fortfarande närstrid som gäller. Som sagt jag bara undrar och försöker lära mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Får en känsla av att din uppfattning av hur närstrid går till är litet bristande. Inte för att vara taskig... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB2 Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Jag förstår fortfarande inte Vill du ha större magasin? Det finns riktigt stora. Rädd att pipan ska bli för varm? Du kan skjuta ganska mkt innan en MP5 lägger av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThornBjorn Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Du kan skjuta ganska mkt innan en MP5 lägger av. Hur mycket kan man skjuta innan MP5an lägger av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Du kan skjuta ganska mkt innan en MP5 lägger av. Hur mycket kan man skjuta innan MP5an lägger av? Innan vapnet skär ihop och inte går att avfyra får du ju panga på x-tremt friskt. Man skjuter ju inte understöd med en k-pist/Mp5, jag kan inte i mina vildaste fantasier se varför du skulle behöva skjuta såpass mycket att du ens skulle behöva bekymra dig om att vapnet lägger av?? Jag håller med övriga, vad menar du och vad vill du uppnå? Jag är helt förvirrad.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Säg att man som i ditt första exempel är 6 man om man då har 30 skotts mag till MP5 så har man 180 kulor. Om då "fienden" också är 6 till antalet så blir det mycket kulor i varje kropp om man ska tömma magasinen. Och jag är ganska säker på att en MP5 klarar mer en två magasin i snabb följd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted July 21, 2004 Author Report Share Posted July 21, 2004 Får en känsla av att din uppfattning av hur närstrid går till är litet bristande. Inte för att vara taskig... :( Har ni inte tänkt på alternativa lösningar? Är ingen expert på varken vapen eller taktiker under närstriden men det skadar ju inte att diskutera. Eftersom jag inte vet så kan ni ju förklara för mig lite. Om vi återgår till 6 vs 6. Går det inte avancera inne i byggnaden med hjälp av tex 2 personer som skjuter ständigt så försvararna inte får möjlighet att skjuta medan andra paret avancerar frammåt och tredje paret laddar om osv... Skulle inte det fungera? Klarar MP5:an verkligen över 100 skott i följd utan att pipan blir för varm? Då menar jag helt i följd för att kanske avbrytta under en sekund och sedan få ivägg nästa 100 skott. Har inget emot vanliga standardprocedurer men svarar ni på mina frågor nu så slipper jag ställa dem senare. Även om det låter dumt så vill man veta varför det låter dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Har ni inte tänkt på alternativa lösningar? Är ingen expert på varken vapen eller taktiker under närstriden men det skadar ju inte att diskutera. Eftersom jag inte vet så kan ni ju förklara för mig lite. Precis som du säger.. du är ingen fena på detta, det är otroligt svårt att diskutera med någon som inte vet något.. Jag kan rekommendera dig att leta runt och läsa på lite om militär taktik, vapenhantering etc. och sedan föra en diskussion. Jag anser mig ha en liten uppfattning om SIB, det är verkligen inte min avdelning av strid. Men jag blir bara förvirrad och ser inte vart du vill komma, eller ens vad du vill åt? Plugga på lite och återkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 (edited) Skjuter man ständigt så får man ganska snabbt slut på ammo är min gissning. Men jag håller med Sharp. Läs på lite så blir det en mer givande disskusion. edit mvh dxl Edited July 21, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Artman Grunden vid Sib är hgr in i rummet först Den detonerar och när den har gjort det så in med en man som sprejar dörrar och vissa andra punkter i rummet med bly Står i Soldf boken både den äldre och den senaste upplagan bland annat När det gäller det med nedhållande eld så är det intressant Det finnes både för och nackdelar Samma sak gäller vapen valen När det gäller valen av vapen i sib så är det oftast en balansgång som ej är lätt Ksp är bra men ej inne i husen Då bliver en 58´a för stor och klumpig men det är go eldkraft. Ak4/5 är ofta bra vapen men där finnes risken med genom skott genom väggarna och risken för egen trupp 9mm vapen är ganska bra ur det perspektivet Men de är mindre bra om obj bär skyddsvästar osv När det gäller större magasin så finnes det så kallade beta c-mags 100 skotts till de flesta vapena. Bra tanke med dem Men de har ej fått bra kritik av användaren pga problem med fjädrar osv samt att de tynger ner vapena ganska mkt Ett vapen som kunde ev vara ett alt är Ultimax från Singapore En ksp med trum magasin som skall fungera bra samt att du kan köra med lång eller kort pipa eller med kort eller stor kolv. Den har även möjlighet för ett främre handtag som grepp om man önskar det Det var det som jag kunde komma på just nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted July 21, 2004 Author Report Share Posted July 21, 2004 (edited) OK är det jag som är helt borta eller kan ni inte svara på enkla frågor? Finns ett kortdistansvapen med pipa som klarar av lika mycket som pipan i tex Ksp90B? Klarar MP5:an verkligen över 100 skott i följd utan att pipan blir för varm? Då menar jag helt i följd för att kanske avbrytta under en sekund och sedan få ivägg nästa 100 skott? Har man testat taktik vid framryckning med "bara understödsvapen"? Tackar för att ni ber mig läsa på. Det ska jag göra men jag snackade inte skit om standardprocedurer eller nåt liknande utan undrar helt enkelt tänkte på okonvensionella sätt och vill veta varför dessa inte skulle funka. Ingen har svarat på det än. Edit: Tackar 404 Skenberg! Det var just såna svar jag var ute efter. Edited July 21, 2004 by ArtMan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 OK är det jag som är helt borta eller kan ni inte svara på enkla frågor? Finns ett kortdistansvapen med pipa som klarar av lika mycket som pipan i tex Ksp90B? Klarar MP5:an verkligen över 100 skott i följd utan att pipan blir för varm? Då menar jag helt i följd för att kanske avbrytta under en sekund och sedan få ivägg nästa 100 skott? Har man testat taktik vid framryckning med "bara understödsvapen"? Tackar för att ni ber mig läsa på. Det ska jag göra men jag snackade inte skit om standardprocedurer eller nåt liknande utan undrar helt enkelt tänkte på okonvensionella sätt och vill veta varför dessa inte skulle funka. Ingen har svarat på det än. Edit: Tackar 404 Skenberg! Det var just såna svar jag var ute efter. Nej det finns inget vapen som klarar av den typen av eldgivning som en Kulspruta 90 klarar. Skjuter du 100 skott i rask följd med en Mp5 blir den [för]varm, vapnet är inte byggt för den typen av eldgivning då det inte är ett understödsvapen. Hela poängen är inte att skjuta så mycket som möjligt, poängen är att man skall bekämpa de mål som finns, det är knappast möjligt att skapa en "vägg av kulor" för att nedhålla fi, hur skall du då ta dig fram? Tekniken skulle innebära en ohemulisk ammuntionsinsats, sib gör slut på mycket ammunition som det är, både finkalibrigt och hgr. (ev. spräng/tändmedel) Ev. kan du ha civila i byggnaderna, då är det kontrollerat genomsök som gäller = inga handgranater. En gisslan situation fungerar det inte heller att skjuta "hejvilt". Problemet med att svara på dina frågor är att de är helt off... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 @ArtMan en kpist är ju förkortning för KulSprutePISTol så egenmtligen har du svarat på frågan från början. de flesta kpistar kan man skjuta mer am än vad man normat bär med sig utan att den ger upp. vad gäller att beväpna en hel grp med Kulspruta 90 är jag inte säker men jag gissar hårt på att det inte är något som är aktuellt för FM, däremot så finns förband som har i stort sett varannan Kulspruta 90(motsv) och ak med granattillsats, åtminstone utomlands. en anledning till att det kan vara tungt för en grupp med bara ksp är att amåtgången normalt är högre med ksp än med ak, visst är det bra att kunna spruta bly horisonten runt men det finns faktist fördelar med ak också normalt sett snabbt till skott, mer lätthanterlig osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Okej, om du inte är nöjd med svaren kan du förklara vad det är för idé du har? Det låter onekligen som du har fixerat vid att ju mer eld desto bättre. Min fråga är då vad du grundar detta på? Det har ju redan sagt att 30 bulor i en kropp är "litet" overkill och du föreslår istället 200 bulor per kropp. Varför? Istället att be oss motbevisa dina idéer kan du väl förklara ditt resonemang, för-/nackdelar etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Artman, följande tvådelade artikel kan eventuellt intressera dig: Automatic Rifle Concept: Part I - History and Empirical Testing Jeffrey L Eby Marine Corps Gazette http://www.mca-marines.org/Gazette/2004/04eby1.html Automatic Rifle Concept: Part II - Reorganizing the Infantry Squad Jeffrey L Eby Marine Corps Gazette http://www.mca-marines.org/Gazette/2004/04eby2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Koma Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Artman: Generellt sett så är det obra att skjuta så mycket automateld som du verkar efterlysa med skarp am. inne i byggnader då det genererar rent imbecillt mycket rikoshetter (förutsatt att man inte skjuter ut från byggnaden mot mål utanför.) Det är oacceptabelt ur säkerhetssynpunkt för "the goodguys" och eventuella civila eller gisslan. Vid de SIB scenarion jag varit involverad i har prickskyttar och kulspruteskyttar stanat utanför byggnaden och agerat understöd genom att plocka ut fi, som visar sig i fönstren. Vapenmässigt så verkar FN p90 vara det som är närmast det du efterlyser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 @Artman Varför vill du ha en sådan enorm ammunitionsinsats som du efterlyser? För att kunna få iväg all denna ammunitionen krävs att skytten visar målyta en längre stund,vilket gör honom till mål för andra skyttar. Växelvis framryckning med understöd hör till de äldsta knepen i boken, Varför? För att det är utprovat och fungerar. Vad är syftet med din stridsuppgift? Döda allt i byggnaden? Med enorma mängder ammunition som mer eller mindre okontrollerat far runt och inte skiljer på vän eller fiende? Försätta fienden ur stidbart skick för att rädda gisslan eller egen trupp? Med en kontrollerad Ammunitionsinsats som träffar den som ska ha kulan och ingen annan? Overkill är Hollywood.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted July 22, 2004 Author Report Share Posted July 22, 2004 (edited) Tackar för alla svar. Varför vill du ha en sådan enorm ammunitionsinsats som du efterlyser? För att komma fram till vad som fungerar måste man utesluta det som inte fungerar. Ville få fram fördelar/nackdelar med en massiv beskjutning vid framryckning och skillnader mellan mer ammo i boxen och vanliga magasin. Vad är syftet med din stridsuppgift? Komma fram vid extrema situationer där fi har "bunkrat" in sig och sitter väll skyddade inne i byggnaden med perfekta försvarspositioner där vanlig växelvis framryckning skulle resultera i för många förluster. Jag är inte ute efter Rambo-stil utan efter koltrollerat massiv beskjutning med vapen som tydligen inte finns. P90 har för lite ammo, är för svag och klarar inte få iväg lika mycke som Ksp så den inte är konstruerat för uppgiften. Samma med MP5 och liknande som ni har nämnt innan. Här är scenarion jag hade tänkt mig. Skulle inte 200 skotts magasin vara en fördel i denna situation? Tänk inte på Ksp som understödsvapen här utan som det primära attackvapnet. Vanlig Ksp är ju som sagt för stor, tung och klumpig därför jag frågade efter mindre vapen som kan klara av kontinuelig beskjutning. Det bruna är sandsäckar. Edited July 22, 2004 by ArtMan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 (edited) OK är det jag som är helt borta eller kan ni inte svara på enkla frågor? Finns ett kortdistansvapen med pipa som klarar av lika mycket som pipan i tex Ksp90B? Klarar MP5:an verkligen över 100 skott i följd utan att pipan blir för varm? Då menar jag helt i följd för att kanske avbrytta under en sekund och sedan få ivägg nästa 100 skott? Har man testat taktik vid framryckning med "bara understödsvapen"? Tackar för att ni ber mig läsa på. Det ska jag göra men jag snackade inte skit om standardprocedurer eller nåt liknande utan undrar helt enkelt tänkte på okonvensionella sätt och vill veta varför dessa inte skulle funka. Ingen har svarat på det än. Edit: Tackar 404 Skenberg! Det var just såna svar jag var ute efter. @ Artman: Jag förstår inte heller riktigt vart du vill komma? Finns det något som är som en ksp90b men ändå inte, liksom? Typ en ksp90b då, eller? Förstår jag dig rätt så vill du veta om det finns ett mindre vapen med samma "eldkraft" eller övrig prestanda som en Kulspruta 90? Varför inte använda sig av det vapensystem som ger det du vill ha, bara? Handgranater levererar en hygglig "eldskur" på extremt kort tid. Grktillsats är ett sätt att kombinera vissa egenskaper hos två olika vapensystem, t.ex. Är det en ökad amminsats du vill ha så finns det, vilket tidigare påpekats, trummagasin eller helt enkelt bara FLER magasin. Vill du ha genomslagskraft? Byt ammunitionstyp. Eldhastighet? Uzin är liten och skjuter fort som fan, likaså Ingram M10. Miniguns är skittunga och ännu snabbare. I jämförelse är just ksp90b en rätt bra kompromiss åt ena hållet, hkmp5 en dito åt andra hållet. Mitt emellan föreställer jag mig en ak5d. En vanlig liten Glock är inte heller att förakta i vissa situationer. Eller är det andra egenskaper som du är ute efter men som dom system du gett exempel på saknar?Men ett personligt eldhandvapen och ett understödsvapen används på olika sätt och med olika syften. Finns det något självändamål i massiv eldkraft menar du? SIB fungerar inte riktigt på det viset. Men visst - det finns Art, Pansar och Flygunderstöd om man vill ha eldkraft. Vad jag försöker säga är att man får det svar man förtjänar. Vill du ha ett precist svar, precisera din fråga. Kan du inte det kan det bara bero två saker: Du vet inte vad du vill eller vad du pratar om, alternativt lite av båda. Det är inte vi som missförstår dig. Och det är inte på något vis menat som en förolämpning - alla kan uttrycka sig obetänkt. Har man testat framryckning med bara ustv? Japp. En liten enhet som förväntas kunna möta en numerärt överlägsen fi och inte kan tillgodoräkna sig annat ust. Vilka talar vi om då? Sorry, pucktvåa här. Skrev för mycket och läste för lite. Edited July 22, 2004 by Limpan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Det din bild beskriver är ett s.k. bakhåll. Det åtgärdas inte med större magasin utan med förtänksamhet. Har man hamnat i den situation du målat upp har man redan well and truly knullat till det för sig. Den som skjuter är också med nödvändighet mer eller mindre exponerad för moteld. Jag har stått i ena änden av en lååång korridor med oidentifierad beväpnad personal i motljus i andra änden. Bakåt - samverka - prsk framåt - identifiera - handgrater, därefter nedhållande eld - prsk, bekämpa. Att ha för bråttom är således inte bra - man vinnner sällan tid på att bli dödad i ett bakhåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 F.ö. bedrivs väldigt sällan SiB genom vxvis frr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Den enda lösningen är den rätta lösningen...alltså det som skulle beodras i ett eventuellt krig: GRG spränggranat, eld...inget knussel, inga förluster... Precis som jänkarna gjorde/gör i Irak....samlar ett antal M1or och matar på tills allting rasar samman.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 ArtMan, jag tror den här diskussionen är mest lämpad att återuppta efter att du gjort lumpen. Mycket av det vi skeptiker tycker är självklart går nog inte att förklara för dig om du inte fått erfara litet grundläggande stridsutbildning. Ungefär som att försöka förklara färger för nån som är blind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Vad är syftet med din stridsuppgift? Komma fram vid extrema situationer där fi har "bunkrat" in sig och sitter väll skyddade inne i byggnaden med perfekta försvarspositioner där vanlig växelvis framryckning skulle resultera i för många förluster. I en sådan situation så går du överhuvudtaget inte in med skytte. Då använder du tyngre doningar (grg, grk, art) för att skjuta sönder byggnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted July 22, 2004 Author Report Share Posted July 22, 2004 ArtMan, jag tror den här diskussionen är mest lämpad att återuppta efter att du gjort lumpen. Mycket av det vi skeptiker tycker är självklart går nog inte att förklara för dig om du inte fått erfara litet grundläggande stridsutbildning. Ungefär som att försöka förklara färger för nån som är blind. Tycker ni har förklarat det bra nu. Är nöjd och har fått svaret på det jag frågade efter. Har ingen möjlighet att göra lumpen då jag är för gammal så man får helt enkelt läsa på och fråga resten här på forumet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts