Jump to content

Slivo-skjutningar

Scribe

Recommended Posts

Den här frågan rör ballistik så jag antar att den hamnar i kasunen...... annars får BlåGul flytta den.

I många kulturer är det vanligt att ge uttryck för sin glädje eller sitt hat med så kallade Slivo-skjutningar. Dessa Slivo-skjutningar, gärna automat, äger också ofta rum i stora folkmassor.

Fysikens lagar säger att det som åker upp också måste komma ner. På vägen ner ökar kulan sin hastighet med 9.82m/s tills en maximal hastighet av ca 200 km/h uppnåtts. Alltså har kulan en i allra högsta grad dödlig hastighet när den slår i backen.

Visserligen har en människa en ganska liten målyta sett rakt uppifrån, men förhållandet många skott och stor folkmassa måste bli öderstiget.

Är det någon i forumet som har bevis för att olyckor ska ha skett i samband med Slivo-skjutningar?

Ja, på Ks03 var det en Unmikpolis som skulle ut och leta efter "slivo-vapen" på självaste nyårsafton, men när han skulle gå till sin bil så såg han(hörde?) 2-3 bulor som slog i backen frmför honom...

Har iofs fått detta berättat av befäl inom plutonen, så detta e ju andrahandsinfo, men...

Jo, det har väl rapporterats med jämna mellanrum att folk stryker med av den typen av skjutningar. Både i TV och annan press.

Listigt... :)

http://www.abc.net.au/science/k2/homework/s95523.htm

http://www.lapdonline.org/community/basic_.../08_west_la.htm (mitten av texten)

In Kuwait after the end of the Gulf War, the Kuwaitis celebrated by firing weapons into the air - and 20 Kuwaitis died from falling bullets. In Los Angeles, between the years 1985 - 1992, doctors at the King/Drew Medical Center treated some 118 people for random falling-bullet injuries. 38 of them died. Practically all of the injuries were due to happy holiday weekend revellers.

//http://www.abc.net.au/science/k2/homework/s95523.htm

Jaja där ser man...... (vad f** tänker folk med när de skjuter rakt upp i luften?)

Tack 2Sharp.

I Phoenix för ett par år sedan (juni '99) var det en 14-årig tjej vid namn Shannon Smith, som dog efter att blivit träffad i huvudet av en nedfallande kula (hon stod på baktomten och snackade i telefon med en polare när det hände). Efter det instiftade Arizona en ny lag - Shannon's Law - som förbjuder avlossandet av vapen upp i luften inom tätorter och att begå detta brott räknas som ett sk felony (grovt brott). Kan vara intressant att nämna att det var redan förbjudet att avlossa vapen över huvudtaget inom tätorter, men Shannon's Law skärpte straffskalan för denna specifika variant av brottet.

Som kuriousa kan nämnas Glendale Police (en av polismyndigheterna i "Metro Phoenix area", typ stor-Phoenix) använder en radar doppler för att spåra skottlossningar av detta slag. De började använda systemet på nyårsafton förra året och redan den natten grep de fyra personer tack vare radarn. Tänk om man haft den utrustningen i Bosnien, då hade man fan haft fullt upp hela tiden!

...

Tänk om man haft den utrustningen i Bosnien, då hade man fan haft fullt upp hela tiden!

Under BA12 fanns sån utrustning i Bosnien. Vad jag förstår var det amerikanerna som hade den. Först trodde jag inte att det var möjligt att spåra enstaka kulor, men jag hade fel. 8-/

Vet inte när dom började använda den. Och eftersom kriget var över sen ett antal år tillbaka var det rätt lugnt, men emellanåt trillade det in såna rapporter.

vi hade mycket kulor av olika kaliber som trillade ner på FNs HQ i zagreb nyårsaftonen 93-94. där pågick en fest inne på HQ vi fick gå dit och uppmana folket att stanna inne pga av allt nedfall.Och endast den personal av vaktstyrkan som var tvungna att vara ute fick vistas utomhus

...

Tänk om man haft den utrustningen i Bosnien, då hade man fan haft fullt upp hela tiden!

Under BA12 fanns sån utrustning i Bosnien. Vad jag förstår var det amerikanerna som hade den. Först trodde jag inte att det var möjligt att spåra enstaka kulor, men jag hade fel. :lol:

Vet inte när dom började använda den. Och eftersom kriget var över sen ett antal år tillbaka var det rätt lugnt, men emellanåt trillade det in såna rapporter.

Den utrustningen fanns på plats i och med jänkarnas intåg. Den fanns där under BA06 och användes även i "svenska" operationer. Kapaciteten var något osäker gällande finkalibrigt, men de garanterade att den fångade 12,7.

...

Under BA12 fanns sån utrustning i Bosnien. Vad jag förstår var det amerikanerna som hade den. Först trodde jag inte att det var möjligt att spåra enstaka kulor, men jag hade fel. :lol:

Den utrustningen fanns på plats i och med jänkarnas intåg. Den fanns där under BA06 och användes även i "svenska" operationer. Kapaciteten var något osäker gällande finkalibrigt, men de garanterade att den fångade 12,7.

Jo jag minns också att de hade liknande utrustning, dock var den avsedd för att pejla in grövre eld. Den som GP har fångar in en .22a med korrekt adress i tätbebyggt område - och det är ju rätt finkalibrerad utrustning måste jag säga.

Är väl egentligen inte helt omöjligt att den militära varianten har samma tolerans, bara att de valt att lägga ribban litet högre för att inte störas ut av småsaker när man letar tyngre pjäser.

ARTHUR klarar ju allt över 12.7mm.. det borde väl gå att modifiera den till att fånga upp mindre kalibrar också?

vi har ju trots allt det svenska företeget Ericsson Microwave som är rätt hyfsade på radar och sånt (var det inte de som upptäckte F117 planen utan större bekymmer?) så de kanske kan fixa fram en version av ARTHUR som kan plocka upp finkal am... eller?

[edit], hrm. F177? fins det?? menade givetvis F117 Nighthawk... inget annat [/edit]

Edited by Skuggan

BA12, räknas det ens som en riktig bataljon? B)

Det beror på hur man räknar. Jag var där och fick betalt för det. Och organiskatoriskt var det en bataljon. Så jag anser det riktigt.

Men om en "riktig" bataljon måste innefatta medveten fientlig beskjutning, så saknades det mig veterligt under BA12.

Sanningen att säga så var det heller ingen som påstod att det skulle vara krig när vi kom ner, så jag blev inte besviken när ingen sköt på mig. :P

Åter till ordningen: jag har för mig att systemet skulle kunna spåra åtminstone 5,56 och uppåt.

Men om en "riktig" bataljon måste innefatta medveten fientlig beskjutning, så saknades det mig veterligt under BA12.

Men, vi var väl den enda bataljonen som gick i shelter för skarpt flyghot?

När mig-29'orna(?) ramlade in precis i början.. jänkarna tog ju hand om dem rätt ordentligt..

OT/

Jag rakade mig precis, som jag alltid gjorde när något hände.. och smack satt man i sisun med rakhyveln i näven och lödder i hela nyllet.. hehe..

:surprise:

Saken är den att jag tar Yxas post som en förolämpning, även fast han infogat en lustig smiley.

Och en "rättelse" till min tidigare post. Att GP tar .22. Jag skrev ju 5,56 utan att tänka på att det är .223, alltså i stort sett samma sak. ,O

ARTHUR klarar ju allt över 12.7mm.. det borde väl gå att modifiera den till att fånga upp mindre kalibrar också?

vi har ju trots allt det svenska företeget Ericsson Microwave som är rätt hyfsade på radar och sånt (var det inte de som upptäckte F177 planen utan större bekymmer?) så de kanske kan fixa fram en version av ARTHUR som kan plocka upp finkal am... eller?

Jag tror ingen har upptäckt F177 än ,O, men säkert F-117.

Det finns inga Stealth farkoster ( inte ens Visby, även om det är svensktbyggt ;) ) som är helt osynliga för radar.....

Saken är den att jag tar Yxas post som en förolämpning, även fast han infogat en lustig smiley.

Och du har aldrig hört någon från en tidigare bataljon lustiggöra sig över 12:an förut? Kan meddela att de som varit nere på tidigare bataljoner när jag var nere på 05:an lustiggjorde sig på 05:ans bekostnad.

It's the name of the game - spelar ingen roll om ni spenderade era 6 månader i oavbruten strid, per defenition så skulle folk från BA01-11 ge 12:orna skit. Så slappna av - smileyn fanns där av ett skäl.

Nej, inte på det sättet. Hade nån skrivit t.ex "jo, ni krigade ju rätt friskt under BA12" så hade jag skrattat gott.

I uttrycket "riktig" så räknar jag t.ex "insats för freden", kalla mig gärna naiv idealist, men det är så jag känner det.

Jag är dock den första att erkänna läget var väldigt lugnt. Men det är väl därför dom kallar't peace-keepers (medan ni på tidigare missioner i vissa fall var peace-enforcers).

Nåja, jag förstår hur du menar, men reagerade på ordvalet. Förmodligen i onödan, men dom saker jag känner för reagerar jag på, annars är jag avslappnad.

Men, vi var väl den enda bataljonen som gick i shelter för skarpt flyghot?

När mig-29'orna(?) ramlade in precis i början.. jänkarna tog ju hand om dem rätt ordentligt..

OT/

Jag rakade mig precis, som jag alltid gjorde när något hände.. och smack satt man i sisun med rakhyveln i näven och lödder i hela nyllet.. hehe..

:)

Ja, jag tror faktiskt det. Det var både spännande och intressant, på sitt eget lilla vis. :)

Roligast av allt var dom första ljudbangarna när ingen visste vad det var.

Vid en av dom var vi på volleybollplanen. Tänk om nån filmat oss som var där, vilket gäng med fågelholkar! :)

Tänk om nån filmat oss som var där, vilket gäng med fågelholkar! :)

Hehe :)

Vi var och kollade på ett av den nerskjutna, med jänkarnas eod, den hade smällt i backen så fett så att landningshjulen slått upp genom överdelen, samt att cockpiten gått i först och låg under.. typ 250 meter från en familjs hus, måste ha varit en satans smäll.. "oväntat besök" får en, minst sagt, praktisk innebörd :)